nr. 104
MOTIE VAN DE LEDEN VENDRIK EN KOOPMANS
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende, dat de N65 in de MobiliteitsAanpak is opgenomen als belangrijke
verbinding in en tussen economische kerngebieden en de ambitie bestaat, de
inrichting van deze weg van zodanige kwaliteit te maken dat deze optimaal
kan functioneren in een robuust netwerk, waartoe veiligheid en doorstroming
verbeterd dienen te worden;
overwegende, dat de stuurgroep «SamenWerken aan de N65», gevormd
door bestuurders van de gemeenten Vught, Haaren, Oisterwijk, Tilburg en ’s-Hertogenbosch
en de provincie Noord-Brabant, bijgestaan door Rijkswaterstaat als wegbeheerder
en adviseur, sinds 2006 samenwerkt om de problemen rond de N65 omtrent leefbaarheid,
oversteekbaarheid en doorstroming in kaart te brengen en de ambitie heeft
om de kansen van het gebied te benutten en de problemen die met de N65 samenhangen,
op te lossen;
overwegende, dat de integrale aanpak van de N65 niet alleen een goede
pilot is voor de toekomstige aanpak van de N-wegen, maar ook een goede werkwijze
in de geest van het MIRT, de samenhang tussen transport en ruimtelijke ordening;
overwegende, dat de N65 niet alleen een weg is, maar ook onderdeel van
de ruimte in de breedste zin van het woord is: ecologisch, economisch en op
het gebied van wonen en werken en de integrale aanpak van de stuurgroep daarmee
ook voorbereidend is op de integrale gebiedsaanpak van het MIRT;
overwegende, dat de stuurgroep per brief van 16 april de minister
van Verkeer en Waterstaat heeft verzocht om haar te informeren over de concretisering
van de MobiliteitsAanpak en de wijze waarop het beleid de toekomstige ontwikkeling
van de N65 kan bepalen;
verzoekt de regering de N65 te benutten als pilot voor concretisering
van het rijksbeleid ten aanzien van N-wegen en financiering te zoeken voor
deze aanpak in de verlenging van het MIRT,
en gaat over tot de orde van de dag.
Vendrik
Koopmans