31 089
Urgentieprogramma Randstad

nr. 66
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 30 november 2009

Met deze jaarlijkse Randstad Brief informeer ik u over de voortgang van het programma Randstad Urgent, mede namens de ministers van VROM, EZ, LNV, OCW en de staatssecretaris van VenW. In het bijgevoegde Jaarverslag «Doorpakken met Randstad Urgent» treft u een uitgebreide beschrijving van de behaalde resultaten en de projectenwisseling in het programma aan.1

Tweede jaar Randstad Urgent

In 2007 is het programma gestart met een set van projecten die bestuurlijke aandacht en druk goed kunnen gebruiken om vooruitgang te boeken. Deze projecten dragen bij aan de internationale positie en aantrekkingskracht van de Randstad.

Een jaar geleden heb ik u het Jaarverslag «Randstad Urgent werkt!» aangeboden (kamerstuk 31 089, nr. 23), waarin de resultaten van het eerste jaar zijn vermeld. Tijdens de derde Randstad Urgent conferentie op 16 november 2009 is de balans opgemaakt van het tweede jaar. Naast het halen van de afgesproken mijlpalen, stond dit jaar ook het nemen van samenhangende besluiten centraal, geclusterd per regio.

Recent heeft u de volgende samenhangende Randstad-besluiten mogen ontvangen:

Noordvleugel Utrecht, met besluiten over de invulling van de verstedelijkingsopgave in de Utrechtse regio in samenhang met een maatregelenpakket voor de verbetering van de bereikbaarheid;

Amsterdam–Almere–Markermeer, met besluiten over een drievoudige schaalsprong in de Noordelijke Randstad; een sprong in het groen-blauwe systeem, in de bereikbaarheid en in de stedelijke ontwikkeling.

Metropoolregio Rotterdam–Den Haag en Holland-Rijnland, met het vaststellen van het masterplan Rotterdam VooRUIT voor de aanpak van de bereikbaarheidsknelpunten en van gezamenlijke prioriteiten. En met besluiten in de regio Holland-Rijnland over een bereikbaarheidspakket met OV en wegen om ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk te maken (woningbouw voormalig vliegveld Valkenburg, Leiden Bioscience, Greenport Duin- en Bollenstreek).

Mijlpalen

De belangrijkste mijlpalen en besluiten die in het tweede programmajaar zijn genomen:

– Oprichting van het OV-Bureau Randstad; dat gaat aan de slag met het verbeteren van de overstap tussen trein, metro en bus en van de aansluitingen tussen de verschillende regio’s. Met het project Korte termijn ketenmobiliteit is o.a. een gezamenlijk P&R-beleid in de Randstad vormgegeven en extra geld vrijgemaakt voor actief fietsbeleid.

– Plan van aanpak met concrete projecten om kunst en cultuur in de Randstad te versterken en internationaal te promoten (Arts Holland).

– Twee studies naar de Waterveiligheid Centraal Holland (waterkeringen).

– Evaluatieonderzoek naar sleutelprojecten en kabinetsbesluit tot start MIRT-Verkenning naar Randstad Sleutelprojecten.

– Uitwerking van een strategie voor de Uitvoeringsallianties uit de Structuurvisie Randstad 2040 (samenwerking tussen overheden en marktpartijen).

– Principe-besluit van het Kabinet voor een westelijke oriëntatie van de Schaalsprong Almere, gecombineerd met een IJmeerlijn, mits de kosten en baten-verhouding substantieel verbetert. Toekenning van € 46 mln. uit Nota Ruimte budget voor uitbreiding van het stadscentrum rond het Weerwater en rijksbijdrage van € 37 mln. voor vestiging van de hogeschool Windesheim.

– Ontwerp-Tracébesluit voor de maatregelen op de Zuidtak van de OV-corridor Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad.

– Vaststelling van de Luchtvaartnota, waarin het kabinet kiest voor selectieve groei op de huidige locatie Schiphol en het accommoderen van niet-mainportgebonden verkeer op Lelystad en Eindhoven.

– Vaststelling van het Toekomstbeeld voor Markermeer en IJmeer en omarming van het principe van het Toekomstbestendig Ecologisch Systeem (TBES) door het kabinet (met € 20 mln. rijksbijdrage).

– Onderzoek ten behoeve van het Ontwerp-Tracébesluit en start van de voorbereiding van de uitvoering, uitbreiding en inpassing van de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere.

– Vaststelling van de Ontwikkelingsvisie NV Utrecht, met een fors accent op binnenstedelijk bouwen.

– Integraal pakket aan maatregelen ter verbetering van de bereikbaarheid van de Draaischijf Nederland, inclusief besluiten tot voorkeursalternatieven voor de A28, A27/A1, knooppunt Hoevelaken en de Ring Utrecht.

– Vaststelling ecologische opgaven voor de deelgebieden van de Ruggengraat voor natuur en recreatie en toekenning van € 113 mln. uit Nota Ruimte budget voor het programma Westelijke Veenweiden.

– Toekenning van € 30 mln. uit Nota Ruimte budget voor het Oude Rijnzone-programma (o.a. herstructurering bedrijventerreinen, groen).

– Besluit over toekomst van de polder Groot Mijdrecht Noord, waar een grootschalig laagveenmoeras komt.

– Vaststelling van het Masterplan «Regio Rotterdam en haven: duurzaam bereikbaar», met een nieuwe westelijke oeververbinding als hoogste prioriteit.

– Keuze voor de aanleg van de laatste 7 kilometer A4 tussen Delft en Schiedam. Tegelijk met dit Standpunt is bevestigd onderzoek te doen naar een hoogfrequente treinverbinding tussen Den Haag en Rotterdam, ingericht op hoogwaardig openbaar vervoer.

– Besluit tot voorkeur voor variant 3 uit de Trajectnota/MER van de A13/A16, waarbij twee tracédelen nader worden onderzocht.

– Toekenning uit Nota Ruimtebudget van € 25 mln. en ondertekening van publieke uitvoeringsovereenkomsten voor bedrijventerreinen in Nieuw Reijerwaard en op de Westelijke Dordtse Oever.

– Vaststelling van de bestemmingplannen voor de gebiedsontwikkeling van de Zuidplaspolder en toekenning van € 24 mln. uit het Nota Ruimte budget.

– Gefaseerde realisatie van landaanwinning Tweede Maasvlakte (PMR) en bestemmingsplanprocedure voor 750 ha natuur- en recreatiegebied.

– Ontwerp-Tracébesluit A15 Maasvlakte-Vaanplein en ondertekening van 14 uitvoeringsovereenkomsten.

– Ondertekening van overeenkomst over de aanleg van een Containertransferium in Alblasserdam, met afspraken over o.a. ontsluitende infrastructuur en een duurzame inrichting.

– Toekenning van € 31 mln. uit Nota Ruimte budget voor Stadshavens en ingebruikname van de RDM-campus en waterbus.

– Toekenning van € 21,8 mln. uit Nota Ruimte budget voor de opwaardering van het World Forumgebied in Den Haag.

– Tracébesluit A4 Burgerveen-Leiden en start van de realisatie van de wegverbreding bij Leiderdorp (spoedwet-project).

– Toekenning van € 34,9 mln. uit Nota Ruimte budget aan de uitgewerkte plannen voor de Poelzone en Oostland-Groenzone in het kader van de projecten Mooi en Vitaal Delfland en Transitie Greenports.

– Projectvoorstel voor de Ongestoorde Logistieke Verbinding Greenport, aansluitend op het multimodale systeem van Amsterdam Connecting Trade.

– Uitwerking van twee ruimtelijke varianten voor de gebiedsontwikkeling in de Westflank van de Haarlemmermeer.

– Besluit tot verbeteren van de bereikbaarheid van de regio Holland-Rijnland, met een rijksbijdrage van € 45 mln. voor de RijnGouwelijn-west en een gemaximeerde VenW-bijdrage aan de Rijnlandroute, die gefaseerd wordt aangepakt. Het succesvol verlopen van de FES-procedure is een voorwaarde voor de toegezegde gemaximeerde bijdrage.

Actualisering programma

In het kader van de «mid term review» is de samenstelling van het programma bekeken. Dit jaar hebben 12 projecten Randstad Urgent verlaten, omdat deze de afspraken hebben behaald en zonder extra druk vanuit Randstad Urgent kunnen worden uitgevoerd. Het betreft:

– Ruimte voor Kunst en Cultuur in de Randstad

– Korte termijn maatregelen ketenmobiliteit (gaat over in project OV-Bureau Randstad)

– Project Mainport Rotterdam

– Containertransferium Rotterdam

– Zuidplaspolder

– Groot Mijdrecht Noord

– Oude Rijnzone

– Flessenhalzen A4 en A12

– Waterveiligheid Centraal Holland

– Toekomstagenda Markermeer-IJmeer

– Ontwikkelingsmogelijkheden Lange termijn Schiphol-Lelystad

– Nieuw Reijerwaard en Westelijke Dordtse Oever

Nieuw in het programma is de MIRT-Verkenning Haaglanden, waarin rijk en regio werken aan een programma van maatregelen om te komen tot een bereikbare en economisch sterke regio. Het bestuurlijk duo heeft voor dit project afspraken ondertekend. Daarnaast zijn voor een groot aantal projecten aanvullende afspraken ondertekend. Dit was nodig omdat de eerder vastgestelde afspraken geen mijlpalen voor 2010 bevatten en actualisatie behoeven. Deze zijn terug te vinden op www.randstadurgent.nl.

Vervolg

Het komende jaar staan er weer de nodige mijlpalen op het programma. De gevolgen van de financieel-economische crisis maken het behalen van deze mijlpalen niet eenvoudig. Het zal in sommige gevallen nodig zijn moeilijke keuzes te maken, waarbij oog moet zijn voor de versterking van de gehele Randstad.

Op basis van de ervaringen van de afgelopen jaren heb ik er vertrouwen in dat rijk en regio ook het komende jaar gezamenlijk met kracht en voortvarendheid verder werken aan het versterken van de Randstad.

De minister van Verkeer en Waterstaat

C. M. P. S. Eurlings


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven