Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 30885-IIB nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 30885-IIB nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET VOORSTEL 2
B. DE BEGROTINGSTOELICHTING 3
1. Leeswijzer 3
2. Beleid 3
2.1 Overzicht van de totale uitgaven- en ontvangstenmutaties 3
2.2 De artikelen 4
1. Raad van State 4
2. Algemene Rekenkamer 5
3. De Nationale ombudsman 5
4. De Kanselarij der Nederlandse Orden 6
5. Het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen 7
6. Het kabinet van de Gouverneur van Aruba 7
10. Nominaal en onvoorzien 8
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
B. DE BEGROTINGSTOELICHTING BIJ DE RAAD VAN STATE, DE ALGEMENE REKENKAMER, DE NATIONALE OMBUDSMAN, DE KANSELARIJ DER NEDERLANDSE ORDEN, HET KABINET VAN DE GOUVERNEUR VAN DE NEDERLANDSE ANTILLEN EN HET KABINET VAN DE GOUVERNEUR VAN ARUBA (IIB)
Deze tweede suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba voor 2006.
In paragraaf 2.1 wordt het totaal aan mutaties in een tabel gepresenteerd. In paragraaf 2.2 is steeds per beleidsartikel een tabel met de mutaties opgenomen. De stand van de tweede suppletore begroting (stand Najaarsnota) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de eerste suppletore begroting (stand Voorjaarsnota).
In paragraaf 2.2 worden de mutaties toegelicht onder de tabellen budgettaire gevolgen van beleid voor zover deze mutaties nog niet waren opgenomen in de vermoedelijke uitkomsten van de ontwerpbegroting 2007.
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is voor de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba geen regel met juridisch verplicht opgenomen. Met juridisch verplicht wordt bedoeld om inzichtelijk te maken welk deel van programmagelden juridisch verplicht is. Bij deze colleges zijn echter de verschillende budgetten te duiden als apparaatskosten.
De reeds bij de eerste suppletore begroting toegekende middelen voor de loon- en prijsbijstelling 2006 worden in de tweede suppletore begroting over de diverse beleidsartikelen verdeeld vanuit het niet-beleidsartikel Nominaal en onvoorzien.
2.1 Overzicht van de totale uitgaven- en ontvangstenmutaties
In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba (IIB) voor het jaar 2006 te wijzigen:
Totaaloverzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 89 712 | 95 047 | – 1 049 | 93 998 |
Uitgaven | 89 712 | 95 047 | – 1 049 | 93 998 |
Ontvangsten | 2 824 | 2 924 | 300 | 3 224 |
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
1: Raad van State | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 48 301 | 49 576 | – 2 084 | 47 492 |
Uitgaven | 48 301 | 49 576 | – 2 084 | 47 492 |
1. advisering | 6 983 | 7 053 | 97 | 7 150 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 167 | |||
b. personele uitgaven en nieuwbouw | – 70 | |||
2. Bestuursrechtspraak | 41 318 | 42 523 | – 2 181 | 40 342 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 956 | |||
b. 1 300 minder zaken Hoger Beroep Vreemdelingen | – 2 600 | |||
c. personele uitgaven en nieuwbouw | – 514 | |||
d. overheveling budget i.v.m. traineekosten | – 23 | |||
Ontvangsten | 1 499 | 1 499 | 300 | 1 799 |
a. meer griffierechten | 300 |
1.1.a en 1.2.c Personele uitgaven en nieuwbouw. Als gevolg van frictie tussen in- en uitstroom van medewerkers zal zich onderuitputting voordoen. Daarnaast wordt een aantal uitgaven voor de nieuwbouwactiviteiten die voor 2006 geraamd waren waarschijnlijk volgend jaar gedaan.
1.2.b 1 300 minder zaken Hoger Beroep Vreemdelingen.De kosten in verband met de afdoening van asielzaken en reguliere zaken in de kamer Hoger Beroep Vreemdelingen (HBV) zijn lager dan geraamd. De daling in het aantal afgedane HBV-zaken wordt veroorzaakt door de verminderde toestroom naar de Raad vanuit de rechtbanken.
1.2.d Overheveling budget i.v.m. traineekosten. Betreft een budgetoverheveling naar het ministerie van BZK voor de kosten van een rijkstrainee.
Ontvangst 1.a Meer griffierechten. De meevallende ontvangst voor de post griffierechten wordt veroorzaakt door een afname in de restituties van griffierechten.
Artikel 2. Algemene Rekenkamer
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
2: Algemene Rekenkamer | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 25 999 | 26 269 | 367 | 26 636 |
Uitgaven | 25 999 | 26 269 | 367 | 26 636 |
1. recht- en doelmatigheidsbevordering bij het Rijk en verbonden organisaties en institutionele programma’s | 25 999 | 26 269 | 367 | 26 636 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 647 | |||
b. onderuitputting diversen apparaat | – 270 | |||
c. bijdrage voor AZ voor digitale nieuwsvoorziening | – 10 | |||
Ontvangsten | 1 217 | 1 217 | 0 | 1 217 |
2.1.b Onderuitputting diversen apparaat. Enkele activiteiten zijn vertraagd (lopen door tot in 2007) en daarmee ook de uitgaven voor die activiteiten.
2.1.c Bijdrage aan AZ voor digitale nieuwsvoorziening. Betreft de bijdrage van de Algemene Rekenkamer voor de digitale nieuwsvoorziening die wordt gefaciliteerd door het ministerie van Algemene Zaken.
Artikel 3. De Nationale ombudsman
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
3: De Nationale ombudsman | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 8 477 | 9 951 | 2 045 | 11 996 |
Uitgaven | 8 477 | 9 951 | 2 045 | 11 996 |
1. reguliere klachten | 7 666 | 8 536 | 545 | 9 081 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 178 | |||
b. verhoogde instroom van klachten | 375 | |||
c. bijdrage voor AZ voor digitale nieuwsvoorziening | – 8 | |||
2. klachten van lagere overheden | 0 | 0 | 1 383 | 1 383 |
a. doorbelasting klachtenbehandeling (overboeking) | 1 383 | |||
3. onderzoek | 54 | 558 | 101 | 659 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 101 | |||
4. communicatie | 714 | 714 | 15 | 729 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 15 | |||
5. internationale contacten | 43 | 143 | 1 | 144 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 1 | |||
Ontvangsten | 39 | 139 | 0 | 139 |
3.1.a Verhoogde instroom van klachten. Voorgesteld wordt om de raming van de Nationale ombudsman te verhogen met € 0,375 mln i.v.m. een verhoogde instroom van klachten. Op basis van de geactualiseerde raming voor instroomcijfers is de huidige inschatting dat in 2006 ± 15 500 klachten instromen. Bij Voorjaarsnota werd nog rekening gehouden met 13 500 klachten.
Ter vergelijking: instroom van klachten was 10 561 in 2005 en 9952 in 2004.
3.1.c Bijdrage aan AZ voor digitale nieuwsvoorziening. Betreft de bijdrage van de Nationale ombudsman voor de digitale nieuwsvoorziening die wordt gefaciliteerd door het ministerie van Algemene Zaken.
3.2.a Doorbelasting klachtenbehandeling (overboeking). De Nationale ombudsman behandelt klachten over aangesloten lagere overheden. Aangesloten provincies, waterschappen en gemeenten betalen een vast bedrag per inwoner. Doorberekening van de kosten verloopt ingevolge wettelijke regelingen via het ministerie van BZK.
Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
4: Kanselarij der Nederlandse Orden | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 3 143 | 3 652 | 464 | 4 116 |
Uitgaven | 3 143 | 3 652 | 464 | 4 116 |
1. apparaat | 1 704 | 1 877 | 60 | 1 937 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 40 | |||
b. apparaatskosten | 20 | |||
2. decoraties | 1 434 | 1 770 | 404 | 2 174 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 26 | |||
b. extra uitgifte politiemedailles (12,5 jaar trouwe dienst) | 378 | |||
3. riddertoelagen | 5 | 5 | 0 | 5 |
Ontvangsten | 29 | 29 | 0 | 29 |
4.1.b Apparaatskosten. Deze ophoging betreft met name de kosten voor twee lopende beroepsprocedures vanwege ontslagzaken. Deze kosten kunnen niet binnen het huidige begrotingskader van de Kanselarij der Nederlandse Orden worden opgevangen.
4.1.c Extra uitgifte politiemedailles. Het aantal aanvragen voor deze nieuwe medaille (ingevoerd per 2006) is hoger dan geraamd. In de eerdere raming was onvoldoende rekening gehouden met de aanvragen van medailles met terugwerkende kracht.
Artikel 5. Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
5: Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 2 543 | 2 437 | – 32 | 2 405 |
Uitgaven | 2 543 | 2 437 | – 32 | 2 405 |
1. apparaat | 2 543 | 2 437 | – 32 | 2 405 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 60 | |||
c. vacature en niet vervangen dienstauto | – 92 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.1.b Vacature en niet vervangen dienstauto. Het kabinet van de Gouverneur heeft minder budget nodig als gevolg van een (tijdelijke) vacature en de beslissing om de dienstauto niet te vervangen.
Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
6: Kabinet van de Gouverneur van Aruba | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 1 249 | 1 249 | 30 | 1 279 |
Uitgaven | 1 249 | 1 249 | 30 | 1 279 |
1. apparaat | 1 249 | 1 249 | 30 | 1 279 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 30 | |||
Ontvangsten | 40 | 40 | 0 | 40 |
Artikel 10. Nominaal en onvoorzien
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
10: Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 0 | 1 913 | – 1 839 | 74 |
Uitgaven | 0 | 1 913 | – 1 839 | 74 |
1. loonbijstelling | 0 | 1 425 | – 1 425 | 0 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | – 1 425 | |||
2. prijsbijstelling | 0 | 438 | – 438 | 0 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | – 438 | |||
3. onvoorzien | 0 | 50 | 24 | 74 |
a. reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2007 | 24 | |||
4. waarde-overdracht en waarde-overname | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. taakstellingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de navolgende tabel is aangegeven hoe de loon- en prijsbijstelling wordt verdeeld over de artikelen van de Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten.
Bedragen in (x € 1 000) loon- en prijsbijstelling
Art. | Omschrijving | Loonbijstelling | Prijsbijstelling | |
---|---|---|---|---|
1 | 1 | Raad van State – Advisering | 139 | 30 |
1 | 2 | Raad van State – Bestuursrechtspraak | 738 | 233 |
2 | 1 | Algemene Rekenkamer | 567 | 86 |
3 | 1 | De Nationale ombudsman – apparaat | 156 | 25 |
3 | 3 | De Nationale ombudsman – onderzoek op eigen initiatief | 1 | |
3 | 4 | De Nationale ombudsman – communicatie | 6 | 9 |
3 | 5 | De Nationale ombudsman – internationale contacten | 1 | |
4 | 1 | Kanselarij der Nederlandse Orden – apparaat | 35 | 7 |
4 | 2 | Kanselarij der Nederlandse Orden – decoraties | 26 | |
5 | 1 | Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen | 45 | 16 |
6 | 1 | Kabinet van de Gouverneur van Aruba | 24 | 6 |
Totaal van de verdeling | 1 712 | 438 | ||
Nog niet verdeeld | 0 | 0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30885-IIB-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.