nr. 4
OORSPRONKELIJKE TEKST VAN HET VOORSTEL VAN WET EN VAN DE MEMORIE VAN
TOELICHTING ZOALS VOORGELEGD AAN DE RAAD VAN STATE EN VOORZOVER NADIEN GEWIJZIGD
I. Voorstel van wet
In de considerans en de tekst van artikel 6a, derde lid, ontbraken de
woorden «onderdelen van».
II. Memorie van toelichting
1. Op bladzijde 2 ontbraken de volgende passages:
In bepaalde situaties zal de beoogde maatschappelijke winst van actieve
openbaarheid niet opwegen tegen het extra veiligheidsrisico dat het tonen
van informatie op het internet met zich brengt. De staatssecretaris van VROM
heeft bij de behandeling van de wijziging van de Wet milieubeheer (Registratie
gegevens externe veiligheid inrichtingen, transportroutes en buisleidingen)
uiteengezet dat bijvoorbeeld effectafstanden een rol zouden kunnen spelen
in een voorbereidende selectie van potentiële doelwitten en dat daarom
besloten is via het RRGS geen effectafstanden te tonen aan het publiek.
Hoewel zij begrip hebben voor de afwegingen van de minister van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties, stellen zij zich op het standpunt dat het niet-tonen
van effectafstanden een belangrijke stap is die niet alleen impliceert dat
belangrijke informatie aan burgers wordt onthouden, maar ook het gevaar in
zich bergt dat het slechts een eerste stap zal blijken te zijn in een verdere
afkalving van de doelstelling van de risicokaart. De provincies achten een
bredere discussie gewenst over het spanningsveld tussen de risicokaart en
de plicht tot risicocommunicatie enerzijds en de samenhangende veiligheidsaspecten
anderzijds. Aanpassing van de risicokaarten achten zij vooralsnog niet nodig.
Overigens moet worden opgemerkt dat het beperken van de toegankelijkheid
van de risicokaart ten aanzien van effectafstanden geen afbreuk doet aan de
informatieve waarde van de risicokaart als geheel. De presentatie van effectafstanden
kent namelijk een belangrijke beperking: effectafstanden geven namelijk een
vertekend beeld van de werkelijkheid bij een calamiteit. Bij de berekening
van effectafstanden wordt uitgegaan van veronderstellingen omtrent de omstandigheden
waaronder een bepaalde calamiteit zich voordoet, zoals de weersgesteldheid
en de mate waarin een vergunde hoeveelheid gevaarlijke stoffen ook daadwerkelijk
aanwezig is. Indien de omstandigheden in een concreet geval anders zijn dan
die waarvan bij de berekening werd uitgegaan – er staat heel veel, of
juist helemaal geen wind, er is slechts een kleine hoeveelheid gevaarlijke
stoffen aanwezig – dan zullen de werkelijke effectafstanden aanzienlijk
anders kunnen blijken te zijn. Effectafstanden hebben dan ook niet meer dan
een indicatieve, dus betrekkelijke waarde. Daarom is er ook vanuit overwegingen
van risicocommunicatie reden om het tonen van effectafstanden op internet
te heroverwegen.
2. Op bladzijde 2 is geschrapt:
Deze voorgestelde wijziging van artikel 6a Wrzo is geënt op de wijziging
van de Wet milieubeheer en de grondslag die in artikel 12.12, vijfde lid,
van het desbetreffende wetsvoorstel is gelegd om – onder handhaving
van de openbaarheid – de toegankelijkheid van de in het register aanwezige
gegevens te beperken.