nr. 18
AMENDEMENT VAN DE LEDEN LAMBRECHTS EN HAMER
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
Artikel II wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt in onderdeel K in artikel 33, vijfde lid,
onderdeel c, vervangen door:
c. het onderwijs in het desbetreffende vakoverstijgende programmaonderdeel
kan worden verzorgd door:
1°. leden van het team, en
2°. andere leraren die daartoe naar het oordeel van het bevoegd
gezag geschikt zijn. Daarbij stelt het bevoegd gezag na overleg met de desbetreffende
leraar en met de leden van het team voor zover zij betrokken zijn bij en verantwoordelijk
zijn voor de kwaliteit van de werkzaamheden waarmee de desbetreffende leraar
wordt belast, vast of de inhoudelijke of didactische kennis en vaardigheden
van deze leraar voldoende zijn. Indien dat niet het geval is, wordt eveneens
vastgesteld hoe hierin alsnog wordt voorzien. Het bevoegd gezag legt dit vast
in de geordende gegevens, bedoeld in artikel 37a.
2. In het tweede lid, punt 2, wordt in artikel 33, vijfde lid, onderdeel
c, vervangen door:
c. het onderwijs in het desbetreffende vakoverstijgende programmaonderdeel
kan worden verzorgd door:
1°. leden van het team, en
2°. andere leraren die daartoe naar het oordeel van het bevoegd
gezag geschikt zijn. Daarbij stelt het bevoegd gezag na overleg met de desbetreffende
leraar en met de leden van het team voor zover zij betrokken zijn bij en verantwoordelijk
zijn voor de kwaliteit van de werkzaamheden waarmee de desbetreffende leraar
wordt belast, vast of de inhoudelijke of didactische kennis en vaardigheden
van deze leraar voldoende zijn. Indien dat niet het geval is, wordt eveneens
vastgesteld hoe hierin alsnog wordt voorzien. Het bevoegd gezag legt dit vast
in de geordende gegevens, bedoeld in artikel 37a.
Toelichting
Leraren die vakken of onderdelen van vakken verzorgen waarvoor zij niet
aan de bekwaamheidseisen voldoen, krijgen alsnog de verplichting en de mogelijkheid
om die deficiënties weg te werken. Het bevoegd gezag zal samen met de
verantwoordelijke leden van het team en met de betreffende leraar zelf vaststellen
wat de deficiënties zijn en een scholingsplan vaststellen. Deze afspraken
worden vastgelegd in het bekwaamheidsdossier. Op deze manier wordt maatwerk
geboden.
Lambrechts
Hamer