30 196
Duurzame ontwikkeling en beleid

31 200 XI
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (XI) en van de begrotingsstaat van het Waddenfonds voor het jaar 2008

nr. 18
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 29 januari 2008

Bij de bespreking van de Regeling der werkzaamheden d.d. 22 januari 2008 (43ste vergadering) heeft het lid Jansen (SP) verzocht om een brief van de minister-president en de minister van VROM. Hij wilde vernemen welke dienstauto’s zoals bedoeld in de berichtgeving van de NOS van jongstleden 19 januari zijn aangeschaft in de huidige kabinetsperiode, waarom is afgeweken van de Normering Rijkspersonenauto’s en wat de minister-president onderneemt tegen bewindspersonen die zich niet storen aan het rijksbeleid.

Ik kan u het volgende melden.

Er is een Normering Rijkspersonenauto’s. Dit is een overzicht van rijksinterne regels dat jaarlijks opnieuw wordt vastgesteld en geldt voor de auto’s die in dat jaar worden ingekocht.

Er zijn contracten tussen autoleveranciers en het ministerie van Verkeer en Waterstaat namens alle departementen. In deze mantelovereenkomst, met looptijd 2006–2009, zijn de auto’s opgenomen die vervolgens door individuele departementen kunnen worden besteld.

Er is een Voorzieningenbesluit Ministers en Staatssecretarissen. Hierin zijn de voor bewindslieden geldende faciliteiten opgenomen, waaronder die rondom dienstauto’s.

Voor dienstauto’s voor bewindspersonen en hoge ambtenaren die op dit moment zouden worden aangeschaft, geldt op basis van het bovengenoemde onder andere dat zij minimaal energielabel D moeten hebben. Er zijn uitzonderingen mogelijk.

De NOS heeft, met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur, een overzicht gevraagd van onder andere de auto’s van de bewindslieden en het milieulabel. In dit overzicht, gepubliceerd 21 januari 2008 op de website van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, is te lezen dat een aantal auto’s van bewindslieden en hoge ambtenaren een onzuiniger label heeft dan D. Behoudens de mogelijke uitzonderingen, geldt dat deze auto’s in alle gevallen zijn besteld onder een eerder regime van de Normering Rijkspersonenauto’s, voorafgaand aan de huidige kabinetsperiode en voorafgaand aan de startdatum van de mantelovereenkomst (1-1-2006). Wel staat bij sommige auto’s een latere datum van ingebruikneming dan 1 januari 2006, hetgeen te maken heeft met de soms lange levertijd. Bovendien kan ik u melden dat al deze bewindslieden op korte termijn de huidige auto zullen vervangen door een nieuwe auto, die uiteraard aan de vigerende normen zal voldoen.

Er kan zich ook een uitzonderingssituatie voordoen dat een auto om redenen van staatsveiligheid moet zijn voorzien van bepaalde veiligheidsvoorzieningen. Deze kunnen ertoe leiden dat niet kan worden voldaan aan de reguliere normen zoals genoemd in het Voorzieningenbesluit en de Normering. Daarom is in beide documenten een uitzonderingsgrond opgenomen. De toepassing van deze uitzonderingsgrond in concrete gevallen is niet openbaar.

Er kan zich ook een uitzonderingssituatie voordoen dat het om redenen van arbeidsomstandigheden onmogelijk is binnen de mantelovereenkomst een geschikte auto te vinden. Om voor bewindspersonen aan deze omstandigheden tegemoet te kunnen komen, is een clausule hierover opgenomen in een wijziging van het eerdergenoemde Voorzieningenbesluit. Deze wijziging wordt binnenkort gepubliceerd in het Staatsblad en gaat in met terugwerkende kracht vanaf 1 oktober 2007.

Dit kabinet heeft duurzaamheid hoog in het vaandel. Het wil daarbij bovendien zelf een voorbeeldfunctie vervullen. Om als Rijk in het kader van de dienstauto’s een voorlopersrol te kunnen spelen, is er een aparte aanbesteding voor innovatieve duurzame auto’s in voorbereiding. Gepland is dat hierdoor vanaf april binnen de genoemde mantelovereenkomst ook auto’s met een alternatieve brandstof of een alternatieve aandrijving kunnen worden besteld. Ik heb mijn collega’s dit onlangs van harte in de aandacht aanbevolen. Daarnaast zal de nieuwe mantelovereenkomst vanaf 1 januari 2010 uiteraard ambitieuzer dan de huidige zijn. Dit is een voorbeeld van het kabinetsbeleid om middels duurzaam inkopen de markt te sturen in de richting van duurzame producten en innovaties.

De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J. M. Cramer

Naar boven