Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 maart 2015
Tijdens het Algemeen Overleg van 5 november 2014 (Kamerstuk 29 984, nr. 575) heb ik u, in vervolg op mijn brief van 14 oktober 2014 (Kamerstuk 29 984, nr. 565), toegezegd u nader te zullen informeren over het eigendom van de bedrijfsspooraansluitingen.
Zoals aangegeven in mijn brief van 14 oktober 2014 heeft NS aangegeven de bedrijfsspooraansluitingen
te willen afstoten, omdat NS niet meer actief is in het goederenvervoer. In mijn beantwoording
van vragen van het lid Van Tongeren (Aanhangsel Handelingen II 2013/14, nr. 2971) is aangegeven dat IenM samen met de sector onderzoekt hoe de taken van NS Spooraansluitingen
het beste kunnen worden uitgevoerd. Daarbij waren verschillende scenario’s in beeld.
Met NS is de voortgang van hun wens tot het afstoten van de spooraansluitingen besproken.
NS heeft gesprekken gevoerd met de aangesloten bedrijven om te verkennen of zij hun
spooraansluiting over willen nemen. Dit heeft ertoe geleid dat van de ongeveer 200
spooraansluitingen die nog bij NS in beheer waren, een groot aantal – ongeveer 100
– door de aangesloten bedrijven is overgenomen.
IenM heeft inmiddels gesprekken gevoerd met betrokken partijen. Met name het verladende
bedrijfsleven dat de betreffende spooraansluitingen nog niet heeft overgenomen, heeft
aangegeven dat overname van de bedrijfsspooraansluitingen door één partij met kennis
van het beheer van spoorinfrastructuur hun voorkeur heeft.
Op dit moment beziet NS of het mogelijk is de resterende spooraansluitingen aan één
partij over te doen. NS overlegt daartoe met mogelijk geïnteresseerde marktpartijen.
Inzet daarbij is dat de marktpartij de bestaande contracten met aangesloten bedrijven
overneemt en het beheer van de aansluitingen ongewijzigd voortzet, zodat voor deze
bedrijven geen veranderingen optreden. In dat geval wordt tegemoet gekomen aan de
wens uit de sector. Naar verwachting heeft NS nog een aantal maanden nodig om met
een marktpartij tot overeenstemming te komen.
Nu een groot aantal bedrijven hun spooraansluiting heeft overgenomen en NS in gesprek
is met geïnteresseerde marktpartijen om de overige spooraansluitingen over te nemen
is er voor mij geen aanleiding om de beleidslijn van mijn ambtsvoorganger te herzien.
Zoals aangegeven in mijn brief van 14 oktober 2014 heeft hij in 2008 (Kamerstuk 29 984, nr. 118) uitgesproken dat het beheer van particuliere, niet openbare bedrijfsspooraansluitingen
geen overheidstaak is. Indien één van de geïnteresseerde marktpartijen de resterende
spooraansluitingen overneemt met behoud van de bestaande contracten en het beheer
aldus in één hand blijft, wordt de zorg van het bedrijfsleven grotendeels weggenomen.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld