Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 maart 2017
Hierbij bieden wij u het toezichtsrapport aan van de Commissie van Toezicht op de
Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (Commissie) over de inzet van bijzondere bevoegdheden
jegens advocaten en journalisten door de AIVD en de MIVD (nummer 52)1. Het rapport bevat geen geheime bijlage.
Wij spreken onze waardering uit voor het grondige onderzoek dat door de Commissie
is verricht. Het oordeel van de Commissie in het onderhavige toezichtsrapport geeft
aan dat beide diensten in beleid en werkproces nog een aantal stappen ter verbetering
moeten maken. Intern zijn maatregelen getroffen om medewerkers op dit onderwerp te
instrueren en doorlopen leidinggevenden, betrokken bij het operationeel proces, een
juridische leergang. Beleid en werkwijzen worden aangepast om te voldoen aan de aanbevelingen
van de Commissie.
Journalisten
In het rapport beveelt de Commissie een onafhankelijke bindende toets aan in die gevallen
waarin inzet van bijzondere bevoegdheden jegens een target (mede) is gericht op het
achterhalen van een journalistieke bron. In antwoord op zowel schriftelijke als mondelinge
vragen van uw Kamer ten aanzien van de nieuwe wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
20.. (Wiv 20..) is uitgebreid op deze situatie ingegaan. Voor een volledige uiteenzetting
van het standpunt van de regering ten aanzien van dit specifieke punt, verwijzen wij
naar de in het kader van de Wiv 20.. overgelegde «nota naar aanleiding van het verslag»
(Kamerstuk 34 588, nr. 18) en de behandeling van de Wiv 20.. in uw Kamer (Handelingen II 2016/17, nr. 50, item 10).
Controle complete gegevensbestand
De Commissie beveelt de diensten aan om met terugwerkende kracht het complete gegevensbestand
te controleren op de aanwezigheid van irrelevante vertrouwelijke communicatie. Tevens
beveelt de Commissie aan om bij afronding van de inzet van een bijzondere bevoegdheid
als vaste praktijk een dergelijke controle uit te voeren. Het is echter niet mogelijk
om binnen afzienbare termijn de ICT-systemen aan te passen teneinde deze controle
uit te voeren. Zowel een volledige als beperkte geautomatiseerde controle vergt een
grote inzet van mensen en middelen, hetgeen impact zal hebben op lopende en toekomstige
operaties alsmede op het inrichten van de diensten voor de implementatie van de nieuwe
Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. De aanbevelingen op dit punt nemen
wij om deze redenen niet over.
Bewaren en vernietigen van vertrouwelijke communicatie
In het rapport worden conclusies getrokken over de wijze waarop de diensten met vertrouwelijke
communicatie zijn omgegaan. De vaststellingen zijn terecht. In het kader van de implementatie
van de Wiv 20.. worden de ICT-systemen gereedgemaakt voor het verwijderen en vernietigen
van irrelevante gegevens binnen de wettelijk bepaalde termijn.
Tenslotte
Zoals reeds bij brief van 28 oktober 2016 aan uw Kamer is gemeld, zal tot de inwerkingtreding
van de Wiv 20.. in voorkomende gevallen de Tijdelijke regeling onafhankelijke toetsing
bijzondere bevoegdheden Wiv 2002 jegens advocaten en journalisten onverkort worden
toegepast.2
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk
De Minister van Defensie, J.A. Hennis-Plasschaert