29 879
Wijziging Wet geluidhinder (modernisering instrumentarium geluidbeleid, eerste fase)

nr. 10
TWEEDE NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 17 mei 2005

Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd.

In artikel I worden de volgende wijzigingen aangebracht.

1. In onderdeel A, wordt in kolom B voor zover het betreft artikel 111a het getal «4» telkens vervangen door «5», het getal «5» telkens vervangen door «6» en het getal «6» telkens vervangen door: 7.

2. In onderdeel B wordt in artikel 1b in het eerste lid «of vanwege een weg» vervangen door «, vanwege een weg of vanwege een spoorweg» en wordt het zesde lid, onder b, vervangen door:

b. de vervanging van een wegdeklaag door een wegdeklaag met dezelfde of een grotere geluidsreducerende werking.

3. In onderdeel SS wordt in artikel 110h «door de getalswaarde te verminderen met 2» vervangen door: overeenkomstig een bij ministeriële regeling te bepalen wijze.

4. Onderdeel UU wordt vervangen door:

UU

Artikel 111a wordt gewijzigd als volgt.

1. In het eerste lid wordt «87f, derde lid» vervangen door: 87f, vierde of vijfde lid.

2. In het tweede lid wordt «artikel 87g, derde tot en met vijfde lid» vervangen door: artikel 87g, derde tot en met zesde lid.

3. In het derde lid wordt «87f, zesde lid, 87g, achtste lid, 87h, zesde lid, of 87i, achtste lid» vervangen door «87f, achtste lid of 87h, zesde lid», wordt «artikel 87b, eerste lid, onder e, 4°» telkens vervangen door «artikel 87b, eerste lid, onder e, 2°» en wordt «artikel 87b, eerste lid, onder e, 5°» vervangen door: artikel 87b, eerste lid, onder e, 3°.

4. Na het derde lid wordt een nieuw lid ingevoegd onder vernummering van het vierde tot en met zesde lid tot vijfde tot en met zevende lid, luidende als volgt:

4. Het derde lid is van overeenkomstige toepassing, indien met toepassing van artikel 87g, negende lid of 87i, achtste lid, met betrekking tot de gevels van andere geluidsgevoelige gebouwen een hogere geluidsbelasting dan 48 dB vanwege de hoofdweg of vanwege binnen het tracé van die hoofdweg gelegen wegen, onderscheidenlijk een hogere geluidsbelasting dan 53 dB vanwege binnen het tracé van die hoofdweg gelegen spoorwegen, als de ten hoogste toelaatbare is vastgesteld, met dien verstande dat in plaats van «28 dB» wordt gelezen «38 dB» en in plaats van «33 dB» wordt gelezen: 43 dB.

5. In het vijfde lid (nieuw) wordt «106g, derde lid» vervangen door: 106g, vierde of vijfde lid.

6. In het zesde lid (nieuw) wordt «106h, derde tot en met vijfde lid» vervangen door: 106h, derde tot en met zesde lid.

7. In het zevende lid (nieuw) wordt «106e, zesde lid, 106f, achtste lid, 106g, zesde lid, of 106h, achtste lid» vervangen door «106e, zesde lid of 106g, achtste lid», wordt «artikel 106, eerste lid, onder e, 4°» telkens vervangen door «artikel 106, eerste lid, onder e, 2°» en wordt «artikel 106, eerste lid, onder e, 5°» vervangen door: artikel 106, eerste lid, onder e, 3°.

8. Na het zevende lid (nieuw) wordt een lid toegevoegd, luidende als volgt:

8. Het zevende lid is van overeenkomstige toepassing, indien met toepassing van artikel 106f, achtste lid, of 106h, negende lid, met betrekking tot de gevels van andere geluidsgevoelige gebouwen een hogere geluidsbelasting dan 53 dB vanwege de landelijke spoorweg of vanwege binnen het tracé van die landelijke spoorweg gelegen spoorwegen, onderscheidenlijk een hogere geluidsbelasting dan 48 dB vanwege binnen het tracé van die landelijke spoorweg gelegen wegen, als de ten hoogste toelaatbare is vastgesteld, met dien verstande dat in plaats van «28 dB» wordt gelezen «38 dB» en in plaats van «33 dB» wordt gelezen: 43 dB.

TOELICHTING

ad 1.

Deze wijziging betreft een technische wijziging van de tabel in verband met het vernummeren van artikel 111a (zie onderdeel 4).

ad 2.

De eerste wijziging betreft het herstel van een omissie. Hoewel wellicht vanzelfsprekend, is verder, om misverstanden te voorkomen verduidelijkt dat ook het vervangen van een wegdeklaag door hetzelfde type asfalt, dan wel een ander type met dezelfde geluidreducerende werking, niet onder een wijziging van de weg in de zin van deze wet wordt verstaan.

ad 3.

Niet in alle gevallen is de geluidsbelasting Lden exact 2 dB lager dan de geluidsbelasting in dB(A). Om te voorkomen dat het effect van de wijziging van de dosismaat in Lden zou kunnen worden verward met de daadwerkelijke toename waartoe de wet verplicht, zal in een ministeriële regeling worden bepaald op welke wijze de geluidsbelasting dB(A) moet worden omgerekend naar de geluidsbelasting Lden.

ad 4.

Onderdeel UU betreft artikel 111a, het artikel waarin ten behoeve van tracéwetprojecten binnenniveaus bij woningen en andere geluidgevoelige gebouwen zijn opgenomen. Dit onderdeel diende nog aangepast te worden aan de nieuwe definitie van andere geluidsgevoelige gebouwen zoals die in de eerste nota van wijziging was opgenomen. Daarnaast bleken de wettelijke binnenniveaus vanwege sanering bij deze andere geluidsgevoelige gebouwen niet juist.

De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

P. L. B. A. van Geel

Naar boven