29 544 Arbeidsmarktbeleid

26 448 Structuur van de uitvoering werk en inkomen (SUWI)

Nr. 891 BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 maart 2019

Met deze brief voldoe ik aan een tweetal toezeggingen aan uw Kamer.

Financieel CV

De meeste werkzoekenden weten inmiddels de weg terug naar de arbeidsmarkt prima te vinden. Voor sommige groepen is het veroveren van een nieuwe baan lastiger, omdat hun afstand tot de arbeidsmarkt wat groter is. Om die reden zijn er verschillende subsidies en regelingen die tot doel hebben een werkzoekende aantrekkelijker te maken voor een werkgever, of de arbeidskosten te verlagen. Ondanks inspanningen van (onder andere) UWV, werkgeversorganisaties en (financieel) adviseurs zijn niet alle werkgevers op de hoogte van de regelingen waar zij gebruik van zouden kunnen maken, als zij een werkzoekende een kans bieden. Maar ook de werkzoekende zelf weet vaak niet precies waar hij aanspraak op kan maken.

Uw Kamer heeft bij verschillende gelegenheden, onder andere het algemeen overleg van 14 februari 2018 (Kamerstuk 29 544, nr. 815) gevraagd of het mogelijk is om aan alle werkzoekenden een individueel overzicht beschikbaar te stellen. Het eerste verzoek op dit punt kwam van de heer Van Weyenberg tijdens het AO arbeidsmarktbeleid van 16 maart 2016 (Kamerstuk 26 448, nr. 565)

De regelhulp waarmee een dergelijk digitaal overzicht van de belangrijkste regelingen gemaakt kan worden, is nu gereed (www.financieelCV.nl). Op basis van de gegevens die de werkzoekende zelf invult, ontstaat een geïndividualiseerd overzicht van de voor hem/haar (mogelijk) geldende regelingen1. Dat overzicht wordt desgewenst gepresenteerd in de vorm van een concept-brief aan een aspirant werkgever. In de bijlage treft u een voorbeeld van een dergelijk geïndividualiseerd overzicht, op basis van fictieve gegevens2. De werkzoekende kan die brief bij zijn sollicitatie voegen of meenemen naar een gesprek.

Het is de werkzoekende zelf die de regie houdt. Hij kan zelf beslissen om deze regelhulp te gebruiken, het moment kiezen waarop hij dat wil doen en de mate waarin hij daarin persoonlijke gegevens verstrekt. Als de gebruiker ervoor kiest om persoonlijke gegevens in te vullen, kan daarmee een geïndividualiseerd overzicht worden gemaakt, waar de gebruiker zelf over kan beschikken. De gegevens worden niet bewaard. Om de privacy van de werkzoekende verder te garanderen, bestaat ook de mogelijkheid om het financieel CV anoniem in te vullen.

Met zaken die de werkzoekende niet opgeeft, kan bij het vaststellen van de mogelijke financiële voordelen uiteraard geen rekening worden gehouden. Maar door het beschikbaar stellen van dit instrument is de werkzoekende in staat zich zo aantrekkelijk mogelijk, ook in financiële zin, bij de potentiële werkgever aan te bieden.

Een link naar de regelhulp «financieel CV» zal via de berichtenbox van werk.nl aan de werkzoekende worden aangeboden.

Aandacht CBS voor 55 plussers

In het algemeen overleg arbeidsmarktbeleid van 14 februari 2018 (Kamerstuk 29 544, nr. 815) is gewezen op een verschil tussen de rapportages van UWV en CBS. Waar UWV geregeld focust op de positie van 55 plussers, zou CBS dat niet doen. U hebt mij verzocht te bevorderen dat ook CBS in zijn publicaties voortaan nadrukkelijk aandacht besteedt en rapporteert over deze groep oudere werkzoekenden.

Mijn medewerkers hebben hierover contact gezocht met CBS.

Het CBS heeft naar aanleiding daarvan aangegeven dat zij jaarlijks cijfers over de werkloosheid per leeftijdsklasse publiceert, op basis van de in dat debat genoemde ILO definitie. Deze cijfers worden ontsloten via het CBS open data platform «Statline». De tabel geeft onder andere informatie over de langdurige werkloosheid in de leeftijdscategorieën 55 tot 65 jaar en 65 tot 75 jaar. Daarnaast publiceert het CBS elk kwartaal over de werkloosheid onder 55 plussers in de tabel arbeidsdeelname van ouderen.

De door uw Kamer gevraagde informatie is derhalve in ieder geval beschikbaar via het open data platform Statline. Verder besteedt CBS in zijn publicaties en persberichten ook geregeld aandacht aan de positie van 55 plussers. Dat dat niet altijd gebeurt, is het gevolg van redactionele keuzes.

CBS heeft nog gewezen op het verschil in benadering van UWV in vergelijking met CBS. UWV publiceert alleen over het aantal geregistreerde WW-uitkeringen. Deze cijfers worden in samenwerking met UWV door het CBS gepubliceerd in de tabellen over uitkeringen. Personen kunnen echter werkloos zijn, zonder recht te hebben op een WW-uitkering. CBS spreekt daarom over werkloosheidscijfers als deze worden samengesteld op basis van de internationaal vergelijkbare ILO definitie. Zowel de ILO cijfers als de WW cijfers worden regelmatig in het maandbericht beroepsbevolking naast elkaar gepubliceerd.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees


X Noot
1

De in het overzicht getoonde uitkomsten en bedragen geven een indicatie op basis van de ingevulde gegevens. De werkgever/werkzoekende kan geen rechten ontlenen aan het Financieel CV.

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven