Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 november 2018
Bij verschillende gelegenheden heb ik toegezegd u een concept te sturen van een algemene
maatregel van bestuur (amvb) over de beschikbaarheid en bereikbaarheid van acute zorg1 en de versterking van de positie van het regionaal overleg acute zorgketen (ROAZ).
Laatstelijk heb ik dat nog gedaan in mijn brief van 7 november jl. over moties en
toezeggingen uit het plenaire debat over het faillissement van de IJsselmeerziekenhuizen
en het Slotervaart ziekenhuis2. Ik kondigde toen aan dat er – bij een voorgenomen (tijdelijke) sluiting van een
spoedeisende hulp afdeling, afdeling acute verloskunde of een huisartsenpost – een
meldplicht komt voor zorgaanbieders richting de toezichthouders, de Inspectie voor
de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Ook moet
de zorgaanbieder gemeenten en burgers in zo’n geval tijdig informeren en een continuïteitsplan
opstellen.
Hierbij treft u een concept van de amvb aan3. Het betreft nadrukkelijk een concept. Deze versie van de amvb wordt ook benut voor
de internetconsultatie, waarin betrokkenen en geïnteresseerden kunnen reageren op
het concept. Voor de internetconsultatie geldt een termijn van 6 weken. Na verwerking
van alle reacties stuur ik de amvb via de ministerraad naar de Raad van State voor
advies. De inwerkingtreding van de amvb is gekoppeld aan de inwerkingtreding van de
Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) en de bijbehorende Aanpassingswet.
Naast hetgeen hierboven reeds is opgemerkt, wordt in de concept-amvb de versterking
van de positie van het ROAZ wettelijk geregeld. In het ROAZ worden afspraken gemaakt
om te komen tot een sluitende keten van acute zorg in de regio en de aanbieders moeten
die afspraken naleven. De 11 traumacentra in Nederland moeten dergelijk overleg organiseren.
Zij moeten daarbij niet alleen de aanbieders van acute zorg in de regio betrekken,
maar ook aanbieders van vervolgzorg, met het oog op de uitstroom uit de acute zorg.
Ook moeten zij zorgverzekeraars voor het overleg uitnodigen, opdat deze bijdragen
aan het oplossen van mogelijke knelpunten in de beschikbaarheid en bereikbaarheid
van de acute zorg in de regio. Dit zal worden geregeld in een op de amvb te baseren
ministeriële regeling. Knelpunten in de beschikbaarheid van acute zorg die in het
ROAZ en met verzekeraars niet worden opgelost, moeten worden gemeld bij de IGJ en
de NZa. Via de IGJ heb ik zicht op niet opgeloste knelpunten in de beschikbaarheid
en de bereikbaarheid van de acute zorg en voorgenomen sluitingen van bijvoorbeeld
afdelingen spoedeisende hulp en acute verloskunde.
Andere elementen uit de amvb die worden of kunnen worden uitgewerkt in een ministeriële
regeling, zijn de partijen die moeten deelnemen, het voorzitterschap en het verslag.
Ook zal de norm voor de bereikbaarheid van een spoedeisende hulp en afdeling acute
verloskunde in een ministeriële regeling op grond van deze amvb worden opgenomen4. Tevens kunnen in een ministeriële regeling nadere regels worden gesteld aan de wijze
van informeren van inwoners in geval van een voorgenomen (tijdelijke) sluiting of
aan het continuïteitsplan.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Minister voor Medische Zorg,
B.J. Bruins