Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 oktober 2019
Tijdens het algemeen overleg d.d. 8 oktober 2019 over het Techniekpact heb ik toegezegd
te reageren op de motie van het lid Wiersma c.s. over bevorderen van het behalen van
een startkwalificatie voor iedere jongere.1 Middels deze brief doe ik deze toezegging gestand.
Het kabinet streeft er naar dat alle jongeren voor wie dit mogelijk is een startkwalificatie
halen. Zoals benoemd in de kabinetsreactie op het interdepartementaal beleidsonderzoek
Jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt
2, staat de vervolgaanpak voortijdig schoolverlaten 2020–2024 daarom in de eerste plaats
in het teken van het verlagen van het jaarlijks aantal nieuwe schooluitvallers. Daarnaast
zetten we met de nieuwe aanpak volop in op het alsnog behalen van een startkwalificatie
bij reeds uitgevallen jongeren. Ik heb begin 2019 de SBB opdracht gegeven het bbl-offensief
voort te zetten, zodat er nog meer leerbanen voor deze jongeren beschikbaar komen.
Ik vind het van cruciaal belang dat als werkgevers jongeren zonder startkwalificatie
in dienst nemen, zij hen stimuleren en de mogelijkheid bieden alsnog een diploma te
halen. Daarom heb ik VNO-NCW en MKB Nederland gevraagd hun leden op te roepen uitgevallen
jongeren alsnog – als dit haalbaar is – via een bbl-traject een startkwalificatie
te laten behalen. Ook wil ik de samenwerking in de regio tussen werkgevers, SBB, scholen
en de RMC-functie bij de gemeente versterken, om zo meer uitgevallen jongeren naar
een opleiding te begeleiden.
Tot slot vind ik het van belang te melden dat het niet altijd voor iedere jongere
mogelijk is om ondanks alle inspanningen een startkwalificatie te behalen. Ook voor
hen is leren en ontwikkelen van cruciaal belang om een duurzame plek op de arbeidsmarkt
te vinden en te behouden. Daarom ben ik samen met het Ministerie van SZW gestart met
de pilots praktijkleren mbo met een praktijkverklaring. Op basis van de vraag van
het leerbedrijf en de persoonlijke mogelijkheden, gaat de werkende of werkzoekende
in deze pilot aan de slag met delen van een mbo-opleiding. Voor de vaardigheden die
hij of zij in de praktijk van het leerbedrijf opdoet ontvangt hij of zij een praktijkverklaring.
Naast beroepsvaardigheden is ook het ontwikkelen van basisvaardigheden voor deze groep
belangrijk. Via subsidies van Tel mee met Taal – het interdepartementale programma
om laaggeletterdheid te voorkomen en te bestrijden – hebben zij de mogelijkheid op
de werkplek cursussen basisvaardigheden al dan niet in combinatie met brancheopleidingen
zoals een VCA-traject3 te volgen.4
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
I.K. van Engelshoven