28 684 Naar een veiliger samenleving

Nr. 466 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Ter griffie van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen op 19 mei 2016.

De wens over het voorgenomen besluit nadere inlichtingen te ontvangen kan door of namens de Kamer of door ten minste dertig leden van de Kamer te kennen worden gegeven uiterlijk op 18 juni 2016.

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 mei 2016

Op 6 oktober 2015 heb ik uw Kamer een voortgangsrapportage over de aanpak van High Impact Crimes toegezegd (Handelingen II 2015/16, nr. 10, item 3). Met deze brief doe ik deze toezegging gestand. Ik kan u melden dat het aantal door de politie geregistreerde overvallen, straatroven, woninginbraken en expressief geweld delicten1 is gedaald naar het laagste niveau in de afgelopen tien jaar. Ik ben de Taskforce Overvallen, onder voorzitterschap van burgemeester Aboutaleb, zeer erkentelijk voor de tot nu toe door de Taskforce verrichtte werkzaamheden. Tevens ben ik oud-burgemeester Jorritsma en burgemeester Aptroot zeer erkentelijk voor hun inzet bij de aanpak van woninginbraken.

De gezamenlijke aanpak, onder regie van het lokaal en regionaal bestuur, van deze zogenaamde High Impact Crimes heeft hier de afgelopen periode aan bijgedragen. Bij deze aanpak is ingezet op een drietal sporen:

  • A. Dadergerichte aanpak (opsporing en vervolging en recidivebeperking bij hotshots en hotgroups);

  • B. Gebiedsgerichte aanpak (gebiedsgericht toezicht in de openbare ruimte en gelegenheidsbeperkende preventie op hotspots en hottimes);

  • C. Slachtoffergerichte aanpak (slachtofferhulp en schadevergoedingsregelingen).

Bijzonder bij de gezamenlijke aanpak zijn de nieuwe vormen van publiek-private samenwerking. Zo is er bij de aanpak van straatroven voor gekozen, om samen met gemeenten, politie, Openbaar Ministerie, Samsung en de telecomproviders de telefoon «boefproof» te maken, waardoor deze niet meer interessant is om te stelen.

Bij de aanpak van overvallen heeft de politie een belangrijke rol, die zij ook waarmaakt door bijvoorbeeld de inzet van Live View, waardoor de politie in staat is mee te kijken met de particuliere beveiligingsbeelden. Verder zijn er convenanten gesloten tussen politie, het Openbaar Ministerie, de vier grootbanken en de geld- en waarde transporteurs en depots. Dit ter bevordering van veiligheid van de gehele geld- en waardeketen. Mede hierdoor is het aantal ram- en plofkraken significant gedaald.

Ook voor de aanpak van inbraken is preventie van groot belang. Hier werken gemeenten, politie, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid en partijen als Aedes, woningbouwcorporaties, verzekeraars, bouwmarkten, fabrikanten van hang- en sluitwerk samen om de landelijke publiekscampagne «maak het inbrekers niet te makkelijk» verder uit te dragen. Ook bewoners dragen bij aan het afschrikken van inbrekers door allerlei vormen van buurtpreventie, waaronder recent de inzet van WhatsApp-groepen.

Bij de aanpak van heling speelt de landelijke uitrol van het Digitaal Opkopers Register (DOR) een belangrijke rol. Dankzij het DOR en de website en app «Stopheling» wordt de afzetmarkt voor gestolen goederen gefrustreerd en het oplossingspercentage voor High Impact Crimes vergroot. Bij de implementatie van het DOR zijn tal van publieke en private partijen betrokken, waaronder politie, gemeenten, OM, opkopers, (branche)organisaties als de Federatie Goud en Zilver, VNO-NCW/MKB-Nederland, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, verzekeraars, individuele opkopers en marktpartijen als Mediamarkt, Marktplaats, Scheer & Foppen, Dixons en MyCom.

Ook bij de aanpak van expressief geweld bewijst de publiek-private samenwerking haar meerwaarde. Denk onder meer aan de betrokkenheid van de horeca bij de beteugeling van uitgaansgeweld en het tegengaan van geweld onder invloed, waarbij de verslavingsreclassering betrokken is.

Ik blijf ook aandacht besteden aan de versterking van de preventieve gedragsinterventie «Alleen jij bepaalt wie je bent», als onderdeel van de aanpak High Impact Crimes. Op 1 maart jl. informeerde ik uw Kamer over mijn besluit om, samen met publieke en private partners, deze interventie de komende vier jaar financieel te ondersteunen (bijlage bij Kamerstuk 28 741, nr. 28). Op donderdag 14 april jl. heeft het lid van Nispen (SP) tijdens het Algemeen Overleg Justitieel Jeugdbeleid, verzocht om na te gaan of deze interventie in meer gemeenten aangeboden kan worden. Ik deel deze wens en zal mij hier de komende tijd ook voor inzetten. Met gemeenten worden op dit moment gesprekken gevoerd om gezamenlijk te kiezen voor deze werkzame gedragsinterventie. Op deze wijze is een solide groei te realiseren, waarbij de kwaliteit van uitvoering gewaarborgd blijft en de aanbevelingen van de Universiteit van Amsterdam worden overgenomen.

De gezamenlijke aanpak en de samen ontwikkelde en geïmplementeerde innovatieve oplossingen om de zogenoemde High Impact Crimes verder terug te dringen, hebben hun vruchten afgeworpen zoals blijkt uit onderstaande tabel.

Overzicht delicten, op basis van aangifte cijfers politie en gegevens CBS.

Jaar

Overvallen

Straatroof

Woninginbraken

Geweld

2006

1.905

11.020

71.740

106.300

2007

2.165

10.070

68.080

108.895

2008

2.395

8.910

70.770

105.400

2009

2.898

8.390

74.130

105.365

2010

2.572

8.190

82.520

98.810

2011

2.272

8.400

88.960

98.050

2012

1.982

8.050

91.930

95.735

2013

1.633

7.050

87.720

89.265

2014

1.267

5.460

71.230

84.920

2015

1.239

4.731

64.560

83.106

Thans is een nieuwe fase bereikt in de aanpak van de High Impact Crimes. Voor de komende jaren is de belangrijkste opdracht om de bereikte resultaten ten minste vast te houden en de kenmerkende cyclus waarbij deze delicten weer toenemen als gevolg van inzet op andere prioriteiten, te doorbreken. Voor deze opdracht staan alle bij de aanpak van deze vormen van criminaliteit verbonden partijen gezamenlijk aan de lat, maar de regie hiervoor ligt bij het lokaal gezag.

Ik zal het lokaal gezag daarbij blijven ondersteunen. Daarnaast zal ik investeren in het versterken van de publiek-private samenwerking, alsook mij inzetten om de betrokkenheid van burgers te vergroten bij het voorkomen van High Impact Crimes en het aanhouden van meer daders. Dit zal ik doen door het gebruik van slimme (technologische) innovaties te stimuleren, de landelijke en lokale preventiecampagnes voort te zetten, de regeling voor slachtoffers van een overval te continueren2 en de dadergerichte aanpak door de reclassering en de gemeenten te blijven ondersteunen.

De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur


X Noot
1

Geweldsdelicten zoals bedreiging en mishandeling die uit een bepaalde emotie voortvloeien en niet – zoals bij overvallen en straatroven – een instrumenteel doel (geld, goederen) dienen.

X Noot
2

De Tijdelijke beleidsregels stimulering preventieve maatregelen woning- en bedrijfsovervallen zijn in 2010 aanvankelijk voor een jaar vastgesteld. Van 2011 tot en met 2015 is de Regeling telkens met een jaar verlengd. Nu is er voor gekozen de subsidieregeling een meer structureel karakter te geven en te laten gelden tot 1 juli 2019 en niet langer uit te gaan van beleidsregels maar overeenkomstig artikel 35 van de Wet Justitiesubsidies van een ministeriële regeling. Ingevolge artikel 24a van de Comptabiliteitswet moet de geldigheidsduur van subsidieregelingen worden beperkt tot maximaal vijf jaar. Omdat het hier feitelijk gaat om de voorzetting van een subsidieregeling die al ruim vijf jaar is toegepast, mag deze ingevolge artikel 24a niet eerder worden vastgesteld dan 30 dagen nadat het ontwerp van de regeling aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal is overgelegd. De regeling treft u aan als bijlage, raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

Naar boven