nr. 61
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 december 2004
Tijdens het Algemeen Overleg van de Vaste Commissie voor Defensie op 8 december
2004 bij de behandeling van de F-16 modificatie M5 (kamerbrief 27 487
nr. 5) is een vraag gesteld over het gebruik van Galileo.
Mijn toezegging om hierop te antwoorden, doe ik hierbij gestand. Dit antwoord
past in het interdepartementaal afgestemde Galileo-beleid van het verantwoordelijke
ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De Staatssecretaris van Defensie,
C. van der Knaap
Toegezegd antwoord op de vraag van dhr M.C. Haverkamp
(CDA) van de vaste commissie voor Defensie naar aanleiding van de brief van
12 november 2004 inzake de behoeftestelling van F-16 modificatie M5 (27 487,
nr. 5)
In hoeverre kan Galileo worden gebruikt bij dit te ontwikkelen
product
Galileo is een Europees civiel programma onder civiel beheer dat in ontwikkeling
is voor radio-navigatie met satellieten. De eerste satelliet zal eind 2005
in de ruimte worden gebracht teneinde Galileo vanaf 2008 operationeel
in gebruik te kunnen nemen. GPS is een Amerikaans systeem onder militair beheer.
Over de frequenties en de verschillende diensten van Galileo bestaat inmiddels
een overeenkomst tussen de EU en de VS.
Zowel Galileo als GPS bieden een openlijk toegankelijk signaal aan voor
massale, commerciële toepassingen. Het openlijk toegankelijk signaal
van Galileo zal interoperabel zijn met GPS. Jachtvliegtuigen als de F-16 die
zijn uitgerust met GPS zullen dus in de toekomst gebruik kunnen maken van
het openlijk toegankelijk, maar onbeschermde deel van Galileo.
Naast de openlijk aangeboden dienst zal Galileo onder andere ook een beveiligde
en nauwkeuriger overheidsdienst bieden (de Public Regulated Service of PRS).
De kosten voor het gebruik van dit signaal worden gedragen door de gebruiker.
Gebruik door militairen is toegestaan mits dit gebruik geen afbreuk doet aan
het principe van een civiel programma onder civiele controle.
Defensie heeft thans geen behoefte aan het PRS-signaal en hanteert de
M-code van GPS als standaard. Vandaar dat hiermee bij F-16 modificatie M5
vooralsnog geen rekening is gehouden.