nr. 164
nr. 6
LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 4 december 2001
Ter griffie van de Eerste en van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen
op 4 december 2001.
Het oordeel dat de voorgenomen rechtshandeling een voorafgaande machtiging
bij de wet behoeft kan door een van beide Kamers worden uitgesproken uiterlijk
op 18 december 2001.
De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat1
heeft een aantal vragen voorgelegd aan de minister van Verkeer en Waterstaat
over de mededeling in de brief van 7 september 2001 van het voornemen
van de Staat om het volledige aandelenpakket in Railinfratrust van NV NS over
te nemen (27 465, nr. 3).
De minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 3 december
2001.
Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van commissie,
Blaauw
De griffier van de commissie,
Roovers
– Hoeveel ontvangt NS voor de aandelen in de taakorganisaties?
De NV Nederlandse Spoorwegen ontvangt voor de aandelen in NS Railinfratrust
BV (RIT) 160 000 gulden. RIT is eigenaar van alle aandelen in de vennootschappen
Railinfrabeheer (RIB), Railverkeersleiding, en Railned.
– Hoe zien de openingsbalansen van de taakorganisaties eruit?
Ter voorbereiding op de uitplaatsing heeft in mijn opdracht vorig jaar
een due dilligence onderzoek bij de bedrijven plaatsgevonden dat is uitgevoerd
door een externe accountant. Naar aanleiding hiervan is in de balansen per
1 januari 2001 een aantal aanpassingen verwerkt, en zullen in de balansen
per 1 januari 2002 nog enkele wijzigingen worden aangebracht.
Het is mijn verwachting dat de formele overdracht van de aandelen RIT
rond 1 maart 2002 zal plaatsvinden. Het is om administratieve en fiscale
redenen wenselijk de effecten daarvan terug te laten werken tot 1 januari
2002. De overdrachts-balansen, die door de verkoper zullen worden opgesteld
en gegarandeerd, zullen dus vermoedelijk zijn de nog op te stellen balansen
per 1 januari aanstaande.
– Wat is er geregeld met betrekking tot het overnemen van schulden?
Door de aandelenoverdracht verandert er niets in de balansen (bezittingen,
schulden, etc.) van de taakorganisaties. Na de aandelenoverdracht en de behandeling
van de Spoorwegwet zullen over de toekomstige financierings-structuur van
de infrabeheerder nadere afspraken worden gemaakt.
– Zijn er concept-statuten van de nieuwe NV RIM?
Het betreft hier de overdracht van de bestaande BV RIT. Dit is niet de
definitieve situatie, dus nog niet de inrichting van de definitieve rechtspersoon,
die in de vraag NV RIM genoemd is. Integendeel, de overdracht van de bestaande
RIT BV is een noodzakelijke stap om daarna de definitieve situatie te kunnen
creëren. Na overdracht van de aandelen RIT van NS aan de Staat zal inrichting
van een gefuseerde infrabeheerder dan ook tot ontwerp en totstandkoming van
nieuwe statuten leiden. Dit behoeft dan opnieuw een procedure conform de Comptabiliteitswet,
waarmee de rol van de Tweede Kamer is geborgd. Ook is dan bijvoorbeeld opnieuw
advisering door de betreffende ondernemingsraden aan de orde. Op dit moment
wordt wel verkennend aan concepten hiervoor gewerkt.
– Hoe zijn de taakorganisaties opgehangen binnen de NV RIM?
Zoals bij de vorige vraag is toegelicht is op dit moment nog niet de inrichting
van de toekomstige gefuseerde infrabeheerder aan de orde. Railinfrabeheer,
Railverkeersleiding, en Railned zijn nu afzonderlijke vennootschappen (b.v.'s)
waarvan alle aandelen in handen zijn van RIT BV. Deze situatie verandert niet
door de aandelenoverdracht zelf. De vormgeving van de toekomstige infrabeheerder
is met name ook afhankelijk van de inhoud van de nog tot stand te komen Spoorwegwet.
– Is al bekend wie er respectievelijk in de directie, de raad van
bestuur en de raad van toezicht benoemd zullen worden? Welke rol heeft u bij
deze benoemingen?
Het bestuur (directie) van RIT wordt momenteel gevormd door de directie
van NS. RIT kent geen raad van commissarissen. De drie dochterondernemingen
(Railinfrabeheer, Railverkeersleiding, en Railned) hebben op dit moment elk
een eigen statutaire directeur en elk een eigen raad van commissarissen. Bij
de raden van commissarissen, bestaande uit een voorzitter en vier leden, is
sprake van personele unie: In de drie raden van commissarissen hebben dezelfde
personen zitting. Sinds 1 januari 2000 vinden benoemingen door de directie
van NS bij de betreffende dochterondernemingen in overleg met mij plaats.
Op RIT is het structuurregime niet van toepassing; de aandeelhouder benoemt
en ontslaat de directeuren en raden van commissarissen. Direct na overdracht
van de aandelen zal de Staat als nieuwe aandeelhouder dan ook – conform
gemaakte afspraken – het bestuur van RIT, zijnde de directie NS, vervangen.
Het is mijn voornemen om dan de statutaire directeuren van de drie dochterondernemingen
te benoemen tot bestuur (directie) van RIT.
In aanvulling op de door u gestelde vragen vermeld ik nog het volgende.
Het is mijn bedoeling de aandelenoverdracht zo spoedig mogelijk te realiseren.
Hiervoor is een koop en verkoopovereenkomst nodig tussen de Staat en NS.
Over deze overeenkomst vindt op dit moment overleg plaats.
XNoot
1Samenstelling: Leden: Blaauw (VVD), voorzitter, Van den Berg (SGP), Biesheuvel
(CDA), Rosenmöller (GroenLinks), Valk (PvdA), Leers (CDA), ondervoorzitter,
Feenstra (PvdA), Van Heemst (PvdA), Verbugt (VVD), Giskes (D66), Stellingwerf
(ChristenUnie), Klein Molekamp (VVD), Hofstra (VVD), Wagenaar (PvdA), Van
der Knaap (CDA), Ravestein (D66), Van der Steenhoven (GroenLinks), Niederer
(VVD), van Bommel (SP), Eurlings (CDA), Herrebrugh (PvdA), Ten Hoopen (CDA),
Hindriks (PvdA), De Swart (VVD) en Vacature (PvdA).
Plv. leden: Te Veldhuis (VVD), Bakker (D66), Stroeken (CDA), Halsema (GroenLinks),
Waalkens (PvdA), Atsma (CDA), Duivesteijn (PvdA), Witteveen-Hevinga (PvdA),
Voûte-Droste (VVD), Augusteijn-Esser (D66), Slob (ChristenUnie), Geluk
(VVD), Luchtenveld (VVD), Spoelman (PvdA), Buijs (CDA), Van Walsem (D66),
Vendrik (GroenLinks), Weekers (VVD), Poppe (SP), De Pater-van der Meer (CDA),
Depla (PvdA), T. H. A. M. Meijer (CDA), Dijsselbloem (PvdA),
Nicolaï (VVD) en Crone (PvdA).