26 407 Biodiversiteit

Nr. 64 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN, LANDBOUW EN INNOVATIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 juli 2012

Van 6 tot en met 13 juli 2012 vindt in Boekarest, Roemenië, de elfde Conferentie van Partijen (CoP 11) van de Ramsar conventie inzake Wetlands plaats. Hierbij informeer ik u over deze CoP en de hoofdlijnen van de Nederlandse inzet, zoals u ook over de tiende CoP geïnformeerd bent, TK 26 407, nrs. 36 en 39.

Achtergrond

Het verdrag van Ramsar kwam tot stand in 1971 (Ramsar, Iran) en werd van kracht in 1975. Nederland behoorde tot de initiatiefnemers van het verdrag.

Nederland is gastheer van het hoofdkwartier van Wetlands International, een wereldwijde niet-gouvernementele organisatie en één van de «Institutional Organisation Partners» (IOP’s) van Ramsar.

De belangrijkste pijlers van het verdrag van Ramsar zijn het verstandig gebruik van wetlands en de aanwijzing van te beschermen wetlands van internationale betekenis (Ramsar sites). Mondiaal zijn bij het verdrag van Ramsar 161 Partijen aangesloten en beslaat het areaal van de Ramsar-sites in totaal 200 miljoen ha.

Nederland heeft 49 Ramsar-sites aangewezen, waarvan 6 in het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden, met een totale oppervlakte van ca. 844 000 ha. De implementatie vindt in Nederland plaats via de EU-Vogel- en Habitat-richtlijnen. Zoals bekend resulteren deze twee laatste in Natura 2000-gebieden. Voor het in Europa gelegen deel van het Koninkrijk maken de Nederlandse Ramsar-sites hiervan deel uit. De grote meerwaarde van Ramsar voor Nederland en de EU is het mondiale karakter en daarmee de internationale bijdrage aan de bescherming van Nederlandse trekvogels over de gehele trekroutes. Tevens wordt het belang van Nederland als broedgebied of overwinteringsgebied voor beschermde soorten duidelijk zichtbaar.

Verder vormt de ervaring die met Ramsar is opgedaan een belangrijke bron van kennis en actie voor de bescherming en het verstandig gebruik (wise use) van wetlands wereldwijd. Tenslotte hebben wetlands ook een grote economische waarde.

De belangrijkste resoluties die op de CoP voorliggen zijn:

Onderbrenging van het Ramsar secretariaat bij IUCN of UNEP

Deze discussie liep al vóór de CoP10 in 2008. Er worden nu twee opties aan de CoP11 voorgelegd: bij de International Union for the Conservation of Nature (IUCN) optie (bestaande situatie) of bij het United Nations Environment Programme (UNEP). Nederland zal de argumenten aanhoren en ter plaatse in overleg met de Europese Unie een standpunt innemen.

Wetlands en toerisme

Deze resolutie roept aangesloten landen op duurzaam toerisme in wetlands te bevorderen en daarmee lokale gemeenschappen in hun levensonderhoud te ondersteunen. Verder roept de resolutie op om de culturele en historische waarden van de lokale bevolking in het toerisme te respecteren, te zorgen voor een rechtvaardige verdeling van de voordelen van toerisme en best practices te delen. Nederland1 ondersteunt deze lijn, waarbij toerisme als (internationaal) ontwikkelinstrument wordt gestimuleerd en gereguleerd, in combinatie met begeleiding en advies bij bescherming en verstandig gebruik (wise use) van wetlands.

Wetlands en gezondheid

Deze resolutie verzoekt gezondheidsproblemen in brede zin te integreren met verstandig gebruik van wetlands. De resolutie vraagt om ziektes te erkennen als een bedreiging voor zowel de staat van instandhouding van soorten als voor de gezondheid van mens en dier (bijvoorbeeld vogelgriep). Nederland kan instemmen met deze resolutie en ondersteunt inspanningen gericht op het behalen van de millenniumdoelstellingen.

Wetlands en armoedebestrijding

Deze resolutie presenteert een kader voor een verband tussen duurzaam gebruik van wetlands en armoedebestrijding. Het kader is een hulpmiddel om ecosysteem-diensten van wetlands in beeld te brengen in relatie tot middelen van bestaan voor de lokale bevolking. Dit is gebaseerd op het conceptuele kader van Millennium Ecosystem Assessment voor de ecosystemen en het menselijk welzijn.

Nederland steunt deze aanpak.

De staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, H. Bleker


X Noot
1

De invloed van toeristische activiteiten in Ramsar-sites in Nederland (allemaal tevens Natura2000-gebieden), is reeds gebonden aan de bepalingen van de EU-Vogel- en Habitatrichtlijnen (VHR).

Naar boven