26 407
Biodiversiteit

nr. 39
BRIEF VAN DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 maart 2009

In mijn brief van 27 oktober jongstleden (Kamerstuk 26 407, nr. 36) berichtte ik u over de Tiende Conferentie van Partijen (COP10) van het Verdrag van Ramsar (Ramsar convention on wetlands). Deze conferentie vond plaats van 28 oktober tot en met 4 november jl. in Changwon, Zuid-Korea. In deze brief informeer ik u over de resultaten van deze conferentie.

De Nederlandse inzet is over het algemeen gehaald. Dit betreft onder meer de voorbereiding van besluitvorming in 2012 over de wettelijke status van het Ramsar-secretariaat, het vasthouden aan de driejarige COP-cyclus, het aannemen van het Strategisch Plan 2009–2015 en een begroting die niet meer dan 4% per jaar toeneemt. Daarnaast hebben ook de discussies over de overige resoluties het gewenste resultaat opgeleverd. Deze resoluties hebben betrekking op inhoudelijke thema’s inzake wetlands1 en de interactie met andere sectoren en op het functioneren van de conventie.

In mijn bovengenoemde brief van 27 oktober jl. zijn de belangrijkste ontwerpresoluties besproken. De resultaten van de conferentie worden hieronder op hoofdlijnen toegelicht.

* De Verklaring van Changwon

De Verklaring van Changwon («The Changwon Declaration on human well-being and wetlands») is als bijlage aan resolutie X.3 gehecht (zie de Ramsar-website2 ). De verklaring is erop gericht om de boodschap van Ramsar over te brengen naar andere sectoren.

* De toekomst van het Ramsar-secretariaat (wettelijke status)

Er lagen drie opties op tafel voor het onderbrengen van het Ramsar-secretariaat: bij de IUCN3 (bestaande situatie, met verbeteringen), bij de VN met in het bijzonder aandacht voor UNEP1 en als derde mogelijkheid de totstandkoming van een zelfstandige organisatie.

Nederland heeft om budgettaire redenen een voorkeur voor de IUCN-optie, ook omdat de voordelen van de veel duurdere VN/UNEP-optie (circa 25% hogere kosten) niet tegen de kosten opwegen. Bij niet-Europese landen is echter veel steun voor de VN/UNEP-optie. Er is daarom een intersessioneel proces gestart dat moet leiden tot aanbevelingen over de wettelijke status van het Ramsar-secretariaat voor COP11 in 2012.

* Inhoudelijke resoluties

Het ging onder meer om wetlands en klimaatverandering, biobrandstoffen, armoedebestrijding, gezondheid, de verantwoordelijkheid voor de eigen wetlands, vogelgriep, de stroomgebiedbenadering, de milieu-effectrapportage en de strategische milieu-effectrapportage, rijstteelt en biodiversiteit, de bescherming van trekroutes van watervogels («flyways»), delfstoffenwinning en verstedelijking. Deze resoluties zijn merendeels zonder ingrijpende aanpassingen aangenomen. Een uitzondering vormden de resoluties over wetlands en klimaatverandering en biobrandstoffen. Hierover hebben langdurige en zeer gedetailleerde discussies plaatsgevonden.

* Resoluties met betrekking tot het functioneren van de conventie

Deze resoluties hebben betrekking op onder meer regionale initiatieven, het «Small Grants Fund», het communicatie- en educatieprogramma (CEPA), het wetenschappelijk adviespanel (STRP) en partnerschappen met andere conventies en het bedrijfsleven. Deze resoluties zijn eveneens zonder ingrijpende aanpassingen aangenomen.

De minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

G. Verburg


XNoot
1

Waterrijke gebieden.

XNoot
2

http://www.ramsar.org/res/key_res_x_index_e.htm

XNoot
3

International Union for the Conservation of Nature.

XNoot
1

United Nations Environment Programme.

Naar boven