Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 26399 nr. 18 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 26399 nr. 18 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 mei 2017
Hierbij biedt de vaste commissie voor Financiën u de jaarlijkse rapportage aan over de werking en toepassing van de Regeling Grote Projecten in 20161. De commissie heeft de jaarrapportage in haar procedurevergadering van 13 april 2017 vastgesteld. In artikel 21 van de Regeling Grote Projecten is vastgelegd dat de vaste commissie voor Financiën jaarlijks op de derde woensdag in mei (Verantwoordingsdag) een verslag uitbrengt over de werking en toepassing van de regeling.
De fungerend voorzitter van de commissie,
Duisenberg
De griffier van de commissie, Berck
− In 2016 zijn geen nieuwe grote projecten gestart en geen grote projecten beëindigd (§3.1).
− In 2017 (buiten de verslagperiode) is voor drie projecten de beëindigingsprocedure ingezet (RRAAM, Ruimte voor de Rivier en Zandmaas/Grensmaas). De bewindspersonen van I&M hebben twee projecten voorgedragen als nieuw groot project (Digitaal Stelsel Omgevingswet en Programma Hoogfrequent Spoor).
− In totaal waren er in 2016 elf grote projecten in uitvoering. Bij de grote projecten ERTMS (European Rail Traffic Management System), EHS (Ecologische Hoofdstructuur) en RRAAM (Rijks-regioprogramma Amsterdam-Almere-Markermeer) waren rapporteurs actief namens de desbetreffende vaste commissies (§3.4).
− Bij vijf grote projecten zijn in 2016 (en begin 2017) veranderingen aangebracht (§3.4).
− In 2016 is de Regeling Grote Projecten geëvalueerd en is een wijziging in gang gezet. De gewijzigde regeling is op 23 februari 2017 vastgesteld (Kamerstuk 34 685, nrs. 1–2). Op basis van de nieuwe regeling zouden de projecten Ecologische Hoofdstructuur, Verwerving F-35 en Pantservoertuigen in aanmerking komen voor herijking (§3.5).
In 2016 was de Regeling Grote Projecten van 22 juni 2006 van kracht (Kamerstuk 30 351, nrs. 3–5). Artikel 21 van deze Regeling luidt: «De commissie voor de Rijksuitgaven brengt jaarlijks op de derde woensdag in mei een verslag uit aan de Tweede Kamer over de werking en toepassing van deze regeling in het voorafgaande kalenderjaar.»
In deze jaarrapportage geeft de commissie Financiën2 een overzicht van de werking en toepassing van de regeling over het kalenderjaar 2016. Indien relevant worden ook enkele ontwikkelingen geschetst die zich na de rapportageperiode hebben voorgedaan. Deze aanvullende informatie is actueel tot en met 31 maart 2017.
Tot 2004 rapporteerde de commissie voor de Rijksuitgaven over grotere tijdvakken dan een kalenderjaar.3 In 2005 heeft de commissie voor de Rijksuitgaven besloten de jaarrapportages ook daadwerkelijk jaarlijks op te stellen en de jaarrapportage tegelijk met de departementale jaarverslagen uit te brengen op de derde woensdag in mei (Verantwoordingsdag). De jaarrapportages over de kalenderjaren 2004 tot en met 2015 zijn te vinden in de Kamerstukken 26 399, nrs. 5 t/m 16. De opzet en indeling van de jaarrapportages zijn voor de onderlinge vergelijkbaarheid ieder jaar in grote lijnen hetzelfde gehouden.
In 2016 waren 11 projecten door de Tweede Kamer aangewezen als groot project. Tabel 1 laat de ontwikkeling zien van het aantal grote projecten sinds 2004. Tabel 2 biedt een overzicht van de budgetten van de projecten die in 2016 onder de regeling vielen.
Jaar |
Aantal grote projecten (per einde jaar) |
Nieuwe grote projecten |
Afgesloten grote projecten |
---|---|---|---|
2004 |
15 |
1 |
6 |
2005 |
15 |
1 |
1 |
2006 |
14 |
1 |
2 |
2007 |
13 |
1 |
2 |
2008 |
11 |
0 |
2 |
2009 |
9 |
0 |
2 |
2010 |
9 |
1 |
1 |
2011 |
9 |
1 |
1 |
2012 |
9 |
0 |
0 |
2013 |
10 |
1 |
0 |
2014 |
10 |
0 |
0 |
2015 |
11 |
1 |
0 |
2016 |
11 |
0 |
0 |
Commissie |
Groot Project |
Budget |
Peildatum1 |
---|---|---|---|
DEF |
Verwerving F-35 |
4.7002 |
31-05-2016 |
DEF |
Pantservoertuigen |
2.021 |
31-12-2015 |
DEF |
Onderzeeboten3 |
– |
– |
EZ |
Ecologische Hoofdstructuur4 |
– |
– |
I&M |
HSL-Zuid |
7.351,7 |
30-06-2016 |
I&M |
Hoogwater Beschermingsprogramma (HWBP-2) |
3.053,6 |
30-06-2016 |
I&M |
Zandmaas/Grensmaas |
557,75 |
30-06-2016 |
I&M |
Project Mainport Rotterdam |
1.298 |
30-06-2015 |
I&M |
RRAAM6 |
– |
– |
I&M |
Ruimte voor de Rivier |
2.386,2 |
30-06-2016 |
I&M |
ERTMS |
2.580,6 |
30-06-2016 |
De (meest recente) voortgangsrapportage over de Ecologische Hoofdstructuur (Kamerstuk 30 825, nr. 214) bevat geen informatie over het totale projectbudget.
Tevens neemt het Ministerie van EZ binnen Zandmaas pakket I de aankoop van 117 ha natuurgronden voor zijn rekening (Kamerstuk 18 106, nr. 216). Deze kosten worden verantwoord op de begroting van EZ.
In 2016 heeft de Tweede Kamer op basis van de Regeling Grote Projecten twaalf voortgangsrapportages en drie jaarrapportages (Pantservoertuigen, PMR en RRAAM) ontvangen.
Op grond van de Regeling Grote Projecten maken commissie en bewindspersoon afspraken over frequentie en verschijningstijdstip. De afgesproken norm is maximaal drie maanden na de peildatum van de rapportages. In het geval van de voortgangsrapportage Verwerving F-35 is afgesproken een langere termijn te hanteren, namelijk 3,5 maand.4 In tabel 3 is de snelheid weergegeven waarmee de voortgangsrapportages na afloop van de rapportageperiode (peildatum) aan de Tweede Kamer werden aangeboden.
Ontvangst |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Binnen afgesproken termijn (3 mnd) |
4 (20%) |
6 (30%) |
4 (20%) |
3 (17%) |
8 (50%) |
8 (53%) |
7 (46%) |
3 (25%) |
8 (57%) |
6 (43%) |
7 (54%) |
11 (69%) |
5 (33%) |
Binnen 1 maand na termijn (4 mnd) |
12 (60%) |
8 (40%) |
8 (40%) |
13 (72%) |
7 (44%) |
7 (47%) |
8 (53%) |
8 (67%) |
5 (36%) |
7 (50%) |
6 (46%) |
3 (19%) |
9 (60%) |
Meer dan 1 maand na termijn (> 4 mnd) |
4 (20%) |
6 (30%) |
8 (40%) |
2 (11%) |
1 (6%) |
0 (0%) |
0 (0%) |
1 (9%) |
1 (7%) |
1 (7%) |
2 (13%) |
1 (7%) |
|
Totaal |
20 |
20 |
20 |
18 |
16 |
15 |
15 |
12 |
14 |
14 |
13 |
16 |
15 |
Sinds de 7e VGR over de Ecologische Hoofdstructuur (Kamerstuk 30 825, nr. 214, peildatum 31-12-2013, ontvangen in 2015) is geen VGR EHS meer ontvangen.
In artikel 13, lid 1, van de Regeling Grote Projecten staat: «Bij voortgangsrapportages wordt periodiek, op basis van een nader te bepalen frequentie, doch ten minste één maal per jaar, een accountantsrapport gevoegd met een oordeel over de kwaliteit en volledigheid van de financiële en niet-financiële informatie in de voortgangsrapportage en over de beheersing en het beheer van het project».
In lid 4 staat: «Het accountantsrapport wordt als afzonderlijk document aan de Tweede Kamer gezonden, uiterlijk twee weken na verschijning van de voortgangsrapportage waarop het accountantsrapport betrekking heeft».
Daarmee is de uiterlijke termijn waarop het accountantsrapport aan de Kamer moet worden aangeboden vier maanden na de verslagperiode.
Ontvangst |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
< 4 maanden |
4 |
9 |
4 |
2 |
8 |
9 |
6 |
4 |
5 |
4 |
5 |
9 |
6 |
4 – 5 maanden |
2 |
1 |
5 |
2 |
2 |
0 |
2 |
2 |
2 |
4 |
2 |
0 |
1 |
> 5 maanden |
4 |
1 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
10 |
11 |
9 |
6 |
10 |
9 |
8 |
7 |
8 |
8 |
7 |
9 |
7 |
In 2016 heeft de Tweede Kamer bij zeven grote projecten accountantsrapporten ontvangen. De tijdigheid van de accountantsrapporten is iets verminderd ten opzichte van 2015. Zes rapporten zijn binnen vier maanden naar de Kamer gestuurd; bij één accountantsrapport is deze deadline (met één dag) overschreden.
De commissies hebben de mogelijkheid om voortgangsrapportages voor kennisgeving aan te nemen, dan wel ze te behandelen door feitelijke vragen te stellen en/of deze te agenderen voor een overleg (algemeen overleg, wetgevingsoverleg of nota overleg).
Over 10 van de 15 voortgangsrapportages zijn in 2016 feitelijke vragen gesteld. Daarnaast zijn 11 voortgangsrapportages geagendeerd voor een algemeen overleg, en 3 voor een wetgevingsoverleg. In de bijlage van deze evaluatie staat een overzicht van de exacte behandeling per voortgangsrapportage.
In 2016 hebben zich ontwikkelingen voorgedaan die betrekking hebben op de status van enkele grote projecten. Alhoewel deze jaarrapportage het jaar 2016 betreft, worden ook enkele ontwikkelingen beschreven die zich na de rapportageperiode hebben voorgedaan. Onderstaande informatie is actueel tot en met 31 maart 2017.
Commissie I&M
In de commissie I&M is het handhaven of beëindigen van de grootprojectstatus van de zeven grote I&M-projecten in 2016 onderwerp van discussie geweest. De commissie I&M heeft de bewindspersonen in het WGO Begrotingsonderzoek van 12 oktober 20165 gevraagd hierop te reflecteren. De bewindspersonen hebben hieraan gevolg gegeven in de brief over de voortgang van het MIRT van 21 november 20166 en zijn hierop voor de HSL-Zuid nog nader ingegaan in een feitelijke vragenronde.7 De bewindspersonen stellen hierin dat de grootprojectstatus zou kunnen worden beëindigd voor de projecten HSL-Zuid, Zandmaas/Grensmaas, Ruimte voor de Rivier en RRAAM. De bewindspersonen geven in overweging om twee nieuwe grote projecten aan te wijzen: het Programma Digitaal Stelsel Omgevingswet (Eenvoudig Beter) en het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Begin 2017 heeft de commissie I&M besloten de grootprojectstatus te handhaven voor vier grote projecten (HSL-Zuid, Project Mainport Rotterdam, HWBP2 en ERTMS) en heeft zij voor drie projecten de beëindigingsprocedure in gang gezet (Ruimte voor de Rivier, Zandmaas / Grensmaas en RRAAM).8 Enkele fracties beraden zich op voorstellen voor de twee nieuwe grote projecten die de bewindspersonen hebben aangedragen.
I&M: groot project RRAAM
Sinds de Tweede Herziene Uitgangspuntennotitie Informatievoorziening Groot Project RRAAM uit maart 20159 is over het groot project RRAAM twee maal gerapporteerd in de «light» variant. De jaarlijkse voortgangsrapportage is gebaseerd op bestaande rapportages en gaat niet meer vergezeld van een afzonderlijk accountantsrapport. De vaste commissie voor I&M heeft tijdens de procedurevergadering van 8 februari 2017 besloten de beëindigingsprocedure voor de grootprojectstatus in gang te zetten en heeft hiertoe de Minister verzocht een eindevaluatie op te stellen.
I&M: groot project Ruimte voor de Rivier
Het groot project Ruimte voor de Rivier nadert zijn afronding: eind 2016 zijn naar verwachting 31 van de 34 maatregelen gerealiseerd. Het bereiken van de waterveiligheidsdoelstelling is in 2016 (VGR 28) verplaatst van 2019 naar 2022. Dit hangt samen met de versnelde uitvoering van IJsseldelta (bypass Kampen). De vaste commissie voor I&M heeft tijdens de procedurevergadering van 8 februari 2017 besloten de beëindigingsprocedure voor de grootprojectstatus in gang te zetten en heeft hiertoe de Minister verzocht een eindevaluatie op te stellen.
I&M: groot project Zandmaas/Grensmaas
Het groot project Zandmaas/Grensmaas bevindt zich in een ver gevorderd stadium. De hoogwaterdoelstelling voor de Zandmaas is inmiddels gerealiseerd; naar verwachting volgt de hoogwaterdoelstelling voor de Grensmaas binnenkort. Afronding van het gehele project is voorzien voor 2024. De vaste commissie voor I&M heeft tijdens de procedurevergadering van 8 februari 2017 besloten de beëindigingsprocedure voor de grootprojectstatus in gang te zetten en heeft hiertoe de Minister verzocht een eindevaluatie op te stellen.
I&M: groot project HSL-Zuid
In 2015 en 2016 hebben zich problemen gemanifesteerd die samenhangen met de aanleg van de HSL-Zuid. De belangrijkste daarvan zijn de problemen met de betonkwaliteit en zettingen. Deze problemen hebben nog open eindes. Wel is duidelijk dat hieraan in potentie substantiële kosten zijn verbonden. De vaste commissie voor I&M heeft tijdens de procedurevergadering van 8 februari 2017 besloten de grootprojectstatus te handhaven, maar de informatieafspraken op enkele punten te wijzigen: de frequentie van voortgangsrapportages wordt verlaagd naar eenmaal per jaar; de controle van de accountantsdienst Rijk zal verschuiven naar de restpunten. De commissie wil daarnaast geïnformeerd (blijven) worden over actuele ontwikkelingen op het dossier.
Commissie EZ
EZ: groot project Ecologische Hoofdstructuur (EHS)
De afgelopen jaren heeft het groot project Ecologische Hoofdstructuur (EHS) in het teken gestaan van de decentralisatie van het natuurbeleid. De EHS is overgeheveld naar de provincies. Daarmee is de democratische controle op de EHS en haar opvolger, het Natuurnetwerk Nederland, een zaak geworden tussen Gedeputeerde en provinciale staten.
De Tweede Kamer wil, onder meer vanwege de verantwoordelijkheid van het Rijk voor het behalen van internationale en Europese doelstellingen, geïnformeerd blijven over de voortgang van het natuurbeleid. De Staatssecretaris van EZ heeft op 1 november 2012 aangegeven dat hiervoor een nieuwe monitoringssystematiek ontwikkeld wordt en dat deze medio mei 2013 gereed zou zijn.10 Dit bleek echter niet het geval.11
In de procedurevergadering van 3 juni 2014 heeft de commissie EZ besloten pas een besluit over de grootprojectstatus te nemen als de Staatssecretaris duidelijkheid geeft over:
a) de evaluatie van het Natuurpact, en;
b) de (nieuwe opzet van de) voortgangsrapportages.
De rapporteurs EHS hebben met de commissie geconstateerd dat het op 24 maart 2015 ontvangen evaluatiekader12 van het Natuurpact een goede basis biedt om eens in de drie jaar de voortgang van het natuurbeleid te kunnen beoordelen.
Ten aanzien van de opzet van de voortgangsrapportages hebben de rapporteurs in het Algemeen Overleg natuurbeleid van 28 april 2016 geconstateerd dat er nog steeds geen eenduidige monitoringssystematiek is.13 Op 21 november 2016 heeft de Staatssecretaris opnieuw geschreven dat hij de Kamer hierover nader zal informeren,14 maar de Kamer heeft deze informatie tot op heden (31 maart 2017) niet ontvangen.
Omdat de Tweede Kamer de (opzet van de) nieuwe voortgangsrapportages nog niet heeft ontvangen, heeft de commissie EZ nog geen besluit genomen over het eventueel in gang zetten van de beëindiging van de groot projectstatus EHS.
Overige commissies
In de status en/of de projectopzet van de overige grote projecten is in 2016 niets veranderd.
De commissie voor de Rijksuitgaven heeft in 2015 besloten om de Regeling Grote Projecten te evalueren. De voorgaande evaluatie dateerde van 2005. De eindrapportage is op 28 september 2016 opgeleverd.15
De Tweede Kamer heeft naar aanleiding van de evaluatie op 23 februari 2017 besloten de Regeling Grote Projecten te wijzigen (Kamerstuk 34 685, nrs. 1–2). Hieronder worden de belangrijkste wijzigingen weergegeven.
− In de regeling is nu expliciet de mogelijkheid voor de Tweede Kamer opgenomen om in de beginfase een technische briefing te organiseren met medewerkers van het ministerie. Ook wordt het mogelijk de Auditdienst Rijk (ADR) te betrekken bij de dialoog over de uitgangspuntennotitie.
− De vernieuwde regeling biedt de mogelijkheid per fase (initiatiefase, uitwerkingsfase, uitvoeringsfase en realisatie-/exploitatiefase) een aparte uitgangspuntennotitie op te stellen. Dit maakt het mogelijk om afspraken over de informatievoorziening per fase te laten verschillen.
− Ook bij nog lopende projecten kan nu de grootprojectstatus opgeheven worden, als de commissie de intensieve vorm van informatievoorziening niet meer nodig acht. De Minister neemt bij de eindevaluatie van de grootprojectstatus altijd een plan van aanpak over de informatievoorziening op, zodat een deugdelijke informatievoorziening over het project – ook na beëindiging van de grootprojectstatus – geborgd blijft.
− De nieuwe regeling schrijft voor dat alle grote projecten één keer in de vijf jaar worden herijkt. Op dit herijkingsmoment bekijkt de commissie of het nodig is de informatievoorziening rond het project aan te passen en of zij eventueel de grootprojectstatus wil beëindigen.
Waar de eerste wijziging met name nieuwe grote projecten raakt, hebben de laatste drie wijzigingen ook effect op de bestaande grote projecten. In sterke mate geldt dit voor de laatste wijziging. Iedere 5 jaar dient de commissie zich de vraag te stellen: «moet de status van dit groot project worden gehandhaafd, en zo ja: moet de informatievoorziening rondom dit project worden aangepast?» Binnen de commissie I&M heeft begin 2017 een herijking van alle grote projecten plaatsgevonden; bij de andere commissies is dit (nog) niet gebeurd. Op basis van de gewijzigde regeling kan bezien worden of de volgende projecten in aanmerking komen voor een herijking:
− Ecologische Hoofdstructuur (EHS)
− Pantservoertuigen;
− Verwerving F-35.
Ministerie |
Groot project |
Document |
Kamerstuk |
Peildatum |
Verschenen op |
Behandeld op |
Behandelwijze |
Kamerstuk |
Rapporteur |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
DEF |
Verwerving F-35 |
VGR 2015 |
30-11-2015 |
15-3-2016 |
1-6-2016 |
Technische briefing |
|||
idem |
idem |
idem |
23-6-2016 |
Algemeen overleg |
|||||
Verwerving F-35 |
Accountantsrapport bij de VGR 2015 |
26 488, nr. 404 (bijlage) |
30-11-2015 |
idem |
idem |
idem |
|||
Verwerving F-35 |
16e VGR |
31-5-2016 |
20-9-2016 |
3-11-2016 |
Feitelijke vragen |
||||
idem |
idem |
8-12-2016 |
Algemeen overleg |
||||||
Pantservoertuigen |
17e VGR |
31-12-2015 |
8-4-2016 |
19-5-2016 |
Feitelijke vragen |
||||
idem |
idem |
29-6-2016 |
Algemeen overleg |
||||||
Pantservoertuigen |
Accountantsrapport bij de 17e VGR |
26 396, nr. 107 (bijlage) |
31-12-2015 |
8-4-2016 |
|||||
Onderzeeboten |
A-brief vervangende onderzeebootcapaciteit |
17-6-2016 |
5-10-2016 |
Technische briefing |
|||||
EZ |
Ecologische Hoofdstructuur |
Sinds de 7e VGR (31-12-2013) zijn geen rapportages meer verschenen. De status van groot project is echter niet beëindigd. |
|||||||
I&M |
HSL-Zuid |
38e VGR |
31-12-2015 |
14-4-2016 |
22-2-2016 |
Betrokken bij plenair debat kabinetsreactie Fyra-enquête |
Plenair debat 22 februari |
||
HSL-Zuid |
39e VGR |
30-6-2016 |
13-10-2016 |
8-11-2016 |
Feitelijke vragen |
||||
HSL-Zuid |
idem |
idem |
20-12-2016 |
Algemeen overleg Spoor |
|||||
HSL-Zuid |
Accountantsrapport bij de 39e VGR |
30-6-2016 |
31-10-2016 |
idem |
idem |
idem |
|||
HWBP-2 |
9e VGR |
31-12-2015 |
1-4-2016 |
26-4-2016 |
Feitelijke vragen |
||||
HWBP-2 |
idem |
idem |
16-6-2016 |
Algemeen overleg Water |
|||||
HWBP-2 |
Accountantsrapport bij de 9e VGR |
31-12-2015 |
8-4-2016 |
idem |
idem |
idem |
|||
HWBP-2 |
10e VGR |
30-6-2016 |
27-9-2016 |
12-10-2016 |
Feitelijke vragen |
||||
idem |
idem |
14-11-2016 |
Wetgevingsoverleg Water |
||||||
Zandmaas/ Grensmaas |
(Aangepaste) 29e VGR |
31-12-2015 |
8-4-2016 |
17-5-2016 |
Feitelijke vragen |
||||
Zandmaas/ Grensmaas |
idem |
idem |
16-6-2016 |
Algemeen overleg Water |
|||||
Zandmaas/ Grensmaas |
Accountantsrapport bij de 29e VGR |
idem |
12-4-2016 |
idem |
idem |
idem |
|||
Zandmaas/ Grensmaas |
30e VGR |
30-6-2016 |
27-9-2016 |
12-10-2016 |
Feitelijke vragen |
||||
Zandmaas/ Grensmaas |
idem |
idem |
14-11-2016 |
Wetgevingsoverleg Water |
|||||
Project Mainport Rotterdam |
Reactie kabinet op voorstel Rijksrol Project Mainportont-wikkeling Rotterdam (PMR) na 2015 |
13-1-2016 |
Bevestiging dat de accountantsrapportage in het vervolg achterwege kan blijven |
||||||
Project Mainport Rotterdam |
idem |
idem |
29-6-2016 |
Algemeen overleg havens |
|||||
Project Mainport Rotterdam |
7e Integrale Rapportage voor de Tafel van Borging met de monitoringsinformatie van het Project Mainport-ontwikkeling Rotterdam (PMR) |
1-7-2016 (al verschilt het per deel-project) |
1-12-2016 |
2-2-2017 |
Algemeen overleg scheepvaart |
||||
RRAAM |
VGR 2016 |
Niet expliciet aangegeven. |
21-11-2016 |
26-1-2017 |
Algemeen overleg |
Jacobi (PvdA) |
|||
Ruimte voor de Rivier |
27e VGR |
31-12-2015 |
1-4-2016 |
17-5-2016 |
Feitelijke vragen |
Ziengs (VVD), Van Veldhoven (D66) |
|||
Ruimte voor de Rivier |
idem |
idem |
16-6-2016 |
Algemeen overleg Water |
|||||
Ruimte voor de Rivier |
Accountantsrapport bij de 27e VGR |
31-12-2015 |
12-4-2016 |
idem |
idem |
||||
Ruimte voor de rivier |
28e VGR |
30-6-2016 |
27-9-2016 |
12-10-2016 |
Feitelijke vragen |
||||
Ruimte voor de rivier |
idem |
idem |
14-11-2016 |
Wetgevingsoverleg begroting Deltafonds |
|||||
ERTMS |
Aankondiging uitstel 4e VGR |
29-3-2016 |
Dijkstra (VVD) |
||||||
ERTMS |
4e VGR incl. accountantsrapportage |
31-12-2015 |
26-4-2016 |
16-6-2016 |
Feitelijke vragen |
||||
ERTMS |
idem |
idem |
28-9-2016 |
Rondetafelgesprek / hoorzitting |
|||||
ERTMS |
idem |
idem |
10-11-2016 |
Algemeen overleg |
|||||
ERTMS |
Voortgang van de transitie van het Programma ERTMS, incl. beantwoording feitelijke vragen. |
6-7-2016 |
idem |
idem |
idem |
||||
ERTMS |
5e VGR |
23-9-2016 |
10-11-2016 |
Algemeen overleg |
In deze periode was van toepassing de Regeling Grote projecten, zoals vastgesteld in de vergadering van 22 juni 2006; Handelingen II, 2005/06, nr. 94, blz. 5751, Kamerstuk 30 351.
Vanwege de samenvoeging van de commissie voor de Rijksuitgaven en de commissie voor Financiën is de jaarrapportage grote projecten 2016 – net als die voor het jaar 2015 – door de commissie Financiën opgesteld.
1e rapportage over de periode 1996–1997 (Kamerstuk 26 399, nr. 1); 2e rapportage over de periode 1998–juli 2000 (Kamerstuk 26 399, nr. 2); 3e rapportage over de periode juli 2000–juli 2004 (Kamerstuk 26 399, nr. 3).
Bij het project Verwerving F-35 zijn er twee termijnen: 1. 3 maanden voor de voortgangsrapportages die uiterlijk 1 maart binnen moet zijn (rapportageperiode 1 juni t/m 30 november). 2. 3,5 maand voor de voortgangsrapportage die op de derde dinsdag in september naar de Kamer wordt gezonden (rapportageperiode 1 december t/m 31 mei). De voortgangsrapportage van de derde dinsdag in september dient te worden vergezeld van een accountantsrapport over het voorafgaande boekjaar.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26399-18.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.