Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 25657 nr. 261 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 25657 nr. 261 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 september 2016
Zoals toegezegd in mijn brieven van 10 juni (Kamerstuk 25 657, nr. 247) en 5 september jongstleden (Kamerstuk 25 657, nr. 259), informeer ik u in deze brief over de wijze waarop via een verantwoord proces omgegaan wordt met de controles op declaraties in het kader van het trekkingsrecht PGB. De aan uw Kamer toegezegde steekproef is uitgevoerd, op basis van de resultaten hiervan is nadere besluitvorming mogelijk. Op advies van ketenpartners heb ik besloten de gewenningsperiode voor declaraties met één maand te verlengen en de ministeriële regelingen voor Wmo, Jeugdwet en Wlz op twee onderdelen aan te passen, waardoor een aantal niet noodzakelijke controles vervalt. Voorts ga ik in op uw verzoek uit de regeling van werkzaamheden van 6 september jongstleden n.a.v. het bericht in de Volkskrant van dinsdag 30 augustus «helft pgb-declaraties deugt niet» (Handelingen II 2015/16, nr. 107, Regeling van werkzaamheden).
Advies overleg ketenregie
In het overleg van 8 september jongstleden is met ketenpartners gesproken over de resultaten van de steekproef van de SVB op de kwaliteit van de begin augustus aangeleverde declaraties alsmede over de eisen die worden gesteld. De ketenregisseur heeft mij met bijgaande brief1 geïnformeerd over de resultaten van die steekproef en het advies van de ketenpartners over de invoering van de controles. In deze brief wordt ingegaan op de manier waarop moet worden omgegaan met declaraties die niet voldoen aan de geldende eisen. Hierbij wordt zowel ingezet op het verbeteren van aangeleverde declaraties als op het – waar mogelijk – vereenvoudigen van de eisen.
Gewenningsperiode
De ketenpartners geven aan dat afbouw van het coulance-beleid moet plaatsvinden, ter bescherming van de budgethouder en in verband met de rechtmatigheid van de betalingen. Voorts geeft men aan dat dit zorgvuldig moet plaatsvinden. Zij adviseren daarom de gewenningsperiode voor declaraties met één maand te verlengen. Een en ander wordt gesteund door Per Saldo en de landelijke Branchevereniging Kleinschalige Zorg (BVKZ). Daarbij zij opgemerkt dat de VNG van mening is dat reeds per 1 oktober overgegaan moet worden op directe handhaving van alle controlepunten, omdat naar haar mening één maand gewenning effectiever is.
De ketenregisseur adviseert verlenging met één maand, met als doel om budgethouders en zorgverleners langer in staat te stellen declaraties aan te kunnen passen. Gewenning wil zeggen dat:
1) de controles worden toegepast, maar dat
2) indien uit hoofde daarvan onvolledige declaraties niet betaald zouden kunnen worden, desalniettemin verwerking en uitbetaling plaatsvindt,
3) en de SVB zowel telefonisch als schriftelijk contact met betrokkene opneemt en hem of haar wijst op de gebleken omissie en adviseert hoe deze te verhelpen.
Deze gewenning vindt dan niet alleen in september, maar ook in oktober plaats.
Na de gewenningsperiode – vanaf 1 november – is de gang van zaken als volgt:
1) controles worden toegepast net als nu
2) indien uit hoofde daarvan onvolledige declaraties niet betaald zouden kunnen worden, vindt betaling niet plaats.
3) de SVB heeft zowel telefonisch als schriftelijk contact met betrokkene om te wijzen op de gebleken omissie en te adviseren hoe deze te verhelpen zodat betaald kan worden.
Per Saldo en de landelijke Branchevereniging Kleinschalige Zorg (BVKZ) zijn door de ketenregisseur nadrukkelijk bij de totstandkoming van dit advies betrokken. Door de verantwoorde afbouw van het coulance-beleid wordt ook volgens hen voorkomen dat declaraties betaald worden die onvoldoende door de budgethouders gecontroleerd zijn en dat andere fouten worden gemaakt. Per Saldo is van mening dat de afbouw goed is voorbereid via diverse communicatiemiddelen (zoals nieuwsbrieven, brieven aan budgethouders en hulpverleners). Alle ketenpartijen hebben budgethouders en zorgverleners geïnformeerd over de afbouw van het coulancebeleid en de voorwaarden waaraan declaraties moeten voldoen. Ook zijn de medewerkers van de SVB adequaat geïnstrueerd.
Ik hecht uiteraard aan een zorgvuldig en verantwoord proces, zodat rechtmatige betalingen aan zorgverleners kunnen blijven plaatsvinden en noodzakelijke zorg wordt gecontinueerd. Om die reden neem ik het advies m.b.t. verlenging van de gewenningsperiode en daarmee gefaseerde invoering van alle controles over.
Analyse noodzakelijke controles
In de regeling van werkzaamheden van 6 september jl. (Handelingen II 2015/16, nr. 107, Regeling van werkzaamheden) is verzocht om een overzicht van controles en een analyse in hoeverre deze regels mogelijk moeilijk te interpreteren of eventueel strijdig met elkaar zijn. In bijgaande brief van ketenregie zijn de negen controle-categorieën opgenomen waarop declaraties worden gecontroleerd2. Met ketenpartijen is – nogmaals – beoordeeld of alle controles logisch, duidelijk en opportuun zijn. Het overleg Ketenregie adviseert de controle eisen te vereenvoudigen op het onderdeel dat te maken heeft met het kunnen identificeren van de zorgverlener en het verduidelijken van de term «werkzaamheden overeenkomstig zorgovereenkomst». Het overleg ketenregie is van mening dat met deze voorstellen de budgethouder beter wordt ondersteund in het juist indienen van declaraties.
Ik volg het advies van de ketenpartijen dat deze twee controles onnodig zijn en zal de uitvoeringsbesluiten Wmo, Wlz en Jeugdwet hierop aanpassen. Van de overige controlepunten zijn alle partijen het erover eens dat deze (logisch en noodzakelijk zijn.
Het gemeten percentage onjuist of onvoldoende ingestuurde declaraties is hoog. Juist om die reden is het van belang de gewenningsperiode te verlengen en de budgethouder individueel te informeren over de door hem of haar onjuist of onvolledig ingestuurde declaraties. Verplichtstelling van standaardmodellen voor declaraties en zorgovereenkomsten zoals besproken in het kader van de toekomstige ontwikkeling van het PGB-systeem en waar op dit moment aan wordt gewerkt, zal budgethouders verder ondersteunen in het voldoen aan de eisen aan declaraties. Dit maakt onderdeel uit van de werkagenda van de ketenregisseur en het ontwerp van het nieuwe portaal.
Ten slotte
Ik hecht aan het op orde houden van de betalingen, bescherming van de budgethouder en rechtmatige uitvoering. Daarom dient sprake te zijn van een zorgvuldig en verantwoord proces bij het afbouwen van het coulance-beleid. Vanuit dat perspectief zal de ketenregisseur de ontwikkelingen ten aanzien van de controles nauwgezet monitoren en mij hierover blijvend informeren.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-25657-261.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.