nr. 14
AMENDEMENT VAN HET LID CORNIELJE C.S.
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
I
In artikel III, onderdeel D, wordt aan artikel 24a een lid toegevoegd,
luidende:
4. De algemene maatregel van bestuur, bedoeld in het tweede lid, wordt
aan de beide kamers der Staten-Generaal overgelegd. De maatregel treedt niet
in werking dan nadat 4 weken na de overlegging zijn verstreken en gedurende
die termijn niet door of namens een der kamers de wens te kennen wordt gegeven
dat het in die maatregel geregelde onderwerp bij de wet wordt geregeld. Alsdan
wordt een daartoe strekkend wetsvoorstel zo spoedig mogelijk ingediend.
II
Artikel V wordt vervangen door:
ARTIKEL V
Op 1 augustus volgend op de datum waarop deze wet in werking treedt, worden
artikel 11a van de Wet op het basisonderwijs en artikel 19a van de Interimwet
op het speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs als volgt gewijzigd:
A
Het eerste lid, onderdeel a, komt te luiden:
a. de doelen van het onderwijs en de resultaten die met het onderwijsleerproces
worden bereikt, met dien verstande dat bij algemene maatregel van bestuur
voorschriften kunnen worden gegeven met betrekking tot de wijze waarop
1°. de resultaten worden beschreven die met het onderwijsleerproces
worden bereikt, en
2°. de context wordt vermeld waarin de onder 1° bedoelde resultaten
dienen te worden geplaatst.
B
Een nieuw derde lid wordt toegevoegd, luidende:
3. De algemene maatregel van bestuur, bedoeld in het eerste lid, onder
a, wordt aan de beide kamers der Staten-Generaal overgelegd. De maatregel
treedt niet in werking dan nadat 4 weken na de overlegging zijn verstreken
en gedurende die termijn niet door of namens een der kamers de wens te kennen
wordt gegeven dat het in die maatregel geregelde onderwerp bij de wet wordt
geregeld. Alsdan wordt een daartoe strekkend wetsvoorstel zo spoedig mogelijk
ingediend.
Toelichting
Met dit amendement wordt beoogd de betrokkenheid van de de Staten-Generaal
zeker te stellen met betrekking tot het – zonodig – geven van
nadere voorschriften over de wijze waarop scholen hun resultaten publiceren.
Cornielje
Liemburg
Lambrechts