Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1995-1996 | 24860 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1995-1996 | 24860 nr. 2 |
In aansluiting op de tweede wijzigingswet (Wet van 26 januari 1996, Stb. 84 (Kamerstukken II 1995/96, 24 531, nr. 1) wordt door middel van het onderhavige wetsvoorstel voorgesteld de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 1995 met respectievelijk circa f 173,8 mln. te verlagen en circa f 18,8 mln. te verhogen. De mutaties die tot deze verlaging respectievelijk verhoging leiden zijn aangekondigd in de Voorlopige Rekening (Kamerstukken II 1995/96, 24 618, nr. 1) en daarna nog marginaal gecorrigeerd.
1. | Reeds vermeld in de Voorlopige Rekening 1995 (kamerstukken II 1995/96, 24 618, nr. 1) | -/- f 175,0 mln. |
2. | Nadere mutaties | f 1,2 mln. |
Totaal van de verlaging | -/- f 173,8 mln. |
1. | Reeds vermeld in de Voorlopige Rekening 1995 (kamerstukken II 1995/96, 24 618, nr. 1) | f 16,9 mln. |
2. | Nadere mutaties | f 1,9 mln. |
Totaal van de verhoging | f 18,8 mln. |
Toelichting bij wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen)
Artikel U1101 – Personeel en Materieel
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 228 808 | 228 808 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– Loonbijstelling ABP-complex | 3 282 | 3 282 |
– Eindejaarsmarge | 350 | 350 |
– Overboeking huisvesting I-SZW naar VROM | – 451 | – 451 |
– Handhavingsbeleid | – 112 | – 112 |
– Externen SZW-C | 800 | 800 |
– Herinrichting Ministerie | 700 | 700 |
– Incidenteel | 3 200 | 3 200 |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– Loonbijstelling 1995 | 1 506 | 1 506 |
– Overboeking naar artikel U11.02 | – 3 300 | – 3 300 |
– Overboeking van BiZa | 40 | 40 |
– Uitvoering 1995 | – 2 500 | – 2 500 |
Mutaties slotwet: | – 3 483 | – 4 253 |
Realisatie 1995 | 228 840 | 228 070 |
De totale onderuitputting bij de uitgaven van f 4,3 mln. betreft voor ca. f 1,0 mln. Personeel en voor ca. f 3,2 mln. Materieel.
De onderuitputting van f 1,0 mln. op Personeel wordt onder andere veroorzaakt doordat de bij de raming van de 2e suppletore wet verwachte meeruitgaven als gevolg van de instroom van personeel grotendeels teniet is gedaan door een niet in die omvang voorziene (evengrote) uitstroom van personeel. Verder is aan flankerend beleid en koop- en behoudtoelagen uiteindelijk minder uitgegeven dan voorzien.
Bij de materiële kosten heeft zich een onderuitputting gemanifesteerd van ca. f 3,2 mln. uitgaven en ca. f 2,7 mln. verplichtingen. Na de Herinrichting van het ministerie is de post materiële uitgaven (voornamelijk bureaukosten, documentatie, persoonlijke vergoedingsregelingen, opleidingen, Raden en Commissies) over de 23 directies verdeeld. Bij Slotwet is circa f 2,1 mln. onderuitputting opgetreden op deze budgetten. Dat is gemiddeld minder dan f 0,1 mln. per directie. De onderuitputting bij de verplichtingen is f 0,5 mln. lager. Dit is veroorzaakt door verplichtingen, die nog in 1995 zijn aangegaan, maar in 1996 tot betaling zullen komen. Voorts was een reservebudget aangehouden van ca. f 1,0 mln. voor «onvoorziene» omstandigheden.
Artikel U1102 – Centrale materiële voorzieningen
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 15 829 | 15 829 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– Eindejaarsmarge | 750 | 750 |
– IVOP van BiZa | 190 | 190 |
– Gedenkboek 60 jaar SZW | – 20 | – 20 |
– Externen SZW-C | 2 000 | 2 000 |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– Diversen | 3 300 | 3 300 |
– SVB dossieronderzoek | 400 | 400 |
Mutaties slotwet: | – 714 | – 1 915 |
Realisatie 1995 | 21 735 | 20 534 |
Van de Slotwet-meevaller bij de uitgaven ad f 1,9 mln. heeft het merendeel (f 1,2 mln.) betrekking op het budget voor externe deskundigen. Ten laste van dit budget is wel de volledige verplichtingenruimte benut. Dat betekent dat de betalingen van deze verplichtingen ten laste van de (kas)budgetten 1996 zullen worden verantwoord.
De overige onderuitputting (kas en verplichtingen) is toe te schrijven aan relatief kleine afwijkingen op de budgetten «advertentiekosten» en «gebouw kernministerie».
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 11 345 | 11 345 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– Loonbijstelling ABP-complex | 135 | 135 |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– Loonbijstelling 1995 | 70 | 70 |
– Overboeking van art. U1101 | 500 | 500 |
Mutaties slotwet: | – 814 | – 814 |
Realisatie 1995 | 11 236 | 11 236 |
In de raming is een budgettaire voorziening opgenomen voor personeel aan wie, in het kader van de herinrichting van het ministerie ontslag (op wachtgeldstelling) is aangezegd. Aangezien een aantal daarvan op de ontslagdatum arbeidsongeschikt was, is de doorbetaling van ziekengeld na ontslag verantwoord op artikel U1101.
Artikel U1104 – Automatisering
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 34 913 | 37 213 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– Overboeking huisvesting I-SZW naar VROM | – 300 | – 300 |
– Beperking budget automatisering | – 2 000 | – 2 000 |
Mutatie 2e suppletore: | ||
– Overboeking naar art. U1105 | – 2 500 | – 2 500 |
Mutaties slotwet: | – 1 975 | – 5 499 |
Realisatie 1995 | 28 138 | 26 914 |
Ten opzichte van de 2e suppletore wet is een additionele onderuitputting opgetreden van f 2,0 mln. verplichtingen en f 5,5 mln. uitgaven. De oorzaak van de onderuitputting is vertraging bij het opstarten van nieuwe automatiseringsprojecten als gevolg van de Herinrichting van het ministerie.
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 31 105 | 31 335 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– 40 000 Banenplan | – 400 | – 400 |
– Beperking budget Onderzoek | – 1 500 | – 1 500 |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– Loonbijstelling 1995 | 73 | 73 |
– Overboeking van art. U1104 | 2 500 | 2 500 |
Mutaties slotwet: | – 3 261 | – 2 849 |
Realisatie 1995 | 28 517 | 29 159 |
De mutatie Slotwet kan voor het leeuwendeel worden gelokaliseerd in het artikelonderdeel Overig onderzoek. Dit bevat een aantal bij verschillende directies gepositioneerde budgetten, waaraan de uiteindelijke behoeften geringer bleken dan aanvankelijk werd geraamd.
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 6 299 | 6 299 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– 40 000 Banenplan | 400 | 400 |
– Handhavingsbeleid | – 260 | – 260 |
– Gedenkboek 60 jaar SZW | 20 | 20 |
– Akkoord VNG | 500 | 500 |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– Uitvoering 1995 | – 300 | – 300 |
Mutaties slotwet: | – 831 | – 1 074 |
Realisatie 1995 | 5 828 | 5 585 |
Een flink aantal geplande voorlichtingsprojecten is niet of niet geheel tot uitvoering gekomen. Dit werd vooral veroorzaakt doordat een aantal wetten – en de daarbij behorende voorlichtingscampagnes – later zijn ingevoerd dan oorspronkelijk gepland. In andere gevallen bleek de aanleiding voor de voorlichtingsactie minder urgent dan voorzien of bleken er in de praktijk minder activiteiten nodig dan gepland.
Artikel U1107 – Onvoorziene uitgaven
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– Sofinr. van Financiën | 5 000 | 5 000 |
– Overboeking WVG naar artikel U1501 | – 1 416 | – 1 416 |
– Departementale dekking | – 2 672 | – 2 672 |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– SVB dossieronderzoek | – 400 | – 400 |
Mutaties slotwet: | – 512 | – 512 |
Realisatie 1995 | 0 | 0 |
Op dit artikel is ten tijde van de 2e suppletore begroting een reservebudget aangehouden voor het geval zich in de laatste maanden van het jaar onvoorziene omstandigheden zouden voordoen. Deze omstandigheden hebben zich niet voorgedaan.
Artikel U1108 – Loonbijstelling
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 445 | 445 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– Loonbijstelling ABP-complex | 1 083 | 1 083 |
– Loonbijstelling 1995 | 57 067 | 57 067 |
– Overboeking indexering VVU | – 1 100 | – 1 100 |
– Departementale dekking | – 428 | – 428 |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– Pseudo-premies | 2 577 | 2 577 |
– Loonbijstelling 1995 | – 56 855 | – 56 855 |
– Uitvoering 1995 | – 3 539 | – 3 539 |
– Aanvullende loonbijstelling 1995 | 1 096 | 1 096 |
Mutaties slotwet: | – 346 | – 346 |
Realisatie 1995 | 0 | 0 |
Op dit artikel is ten tijde van de 2e suppletore begroting een reservebudget aangehouden voor het geval zich in de laatste maanden van het jaar onvoorziene omstandigheden zouden voordoen. Deze omstandigheden hebben zich niet voorgedaan.
Artikel U1202 – Wet Sociale Werkvoorziening
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 3 471 000 | 3 432 200 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– Loonbijstelling ABP-complex | 2 400 | 2 400 |
– Bijstelling budget | 30 000 | 30 000 |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– Loonbijstelling 1995 | 50 300 | 50 300 |
Mutaties slotwet: | – 69 464 | – 31 744 |
Realisatie 1995 | 3 484 236 | 3 483 156 |
De onderuitputting bij de uitgaven WSW bedraagt ten opzichte van de stand 2e suppletore wet f 31,7 mln en is als volgt te verklaren. Op de eerste plaats was het door langdurige onderhandelingen over het arbeidsvoorwaardenakkoord WSW 1995 niet mogelijk om de daarvoor beschikbare middelen ad f 14,4 mln op het WSW-budget aan te wenden. Op de tweede plaats was bij 1e suppletore wet maximaal f 30 mln gereserveerd voor de problematiek van het werkvoorzieningsschap Synergon. De gemeente Groningen heeft van dit budget f 21,4 mln gedeclareerd, zodat f 8,6 mln is overgebleven. Op de derde plaats was eerder nog geen rekening gehouden met een neerwaartse bijstelling van f 10 mln in verband met de afspraken rond de verwerking van de taakstelling uit de Decentralisatie-Impuls Sociale Werkvoorziening (WSW). Tenslotte is abusievelijk f 1,3 mln teveel betaald aan de werkvoorzieningsschappen; dit zal in 1996 worden gecorrigeerd.
Deze onderuitputting ad f 31,7 mln verklaart tevens gedeeltelijk de vrijval bij de verplichtingen, die een kaseffect in 1995 hadden. De extra vrijval ad f 37,7 mln betreft verplichtingen voor arbeidsvoorwaarden met een kaseffect in 1996, die door de genoemde vertraging bij het bereiken van een arbeidsvoorwaardenakkoord niet meer in 1995 zijn aangegaan.
Artikel U1203 – Jeugdwerkgarantiewet
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 337 200 | 337 200 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– Bevriezing invoeringstraject | – 43 100 | – 43 100 |
– Ontwikkeling doelgroep | 71 200 | 71 200 |
– Werkloosheid CEP | – 14 400 | – 14 400 |
– Uitstel HABW | – 5 000 | – 5 000 |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– Werkloosheid MEV | – 3 000 | – 3 000 |
– Loonbijstelling 1995 | – 2 000 | – 2 000 |
– Uitvoering 1995 | 42 000 | 42 000 |
Mutaties slotwet: | 26 793 | 26 793 |
Realisatie 1995 | 409 693 | 409 693 |
Het tekort van circa f 27 mln is te verklaren door een volume-effect en een tweeledig prijseffect.
Ten opzichte van de raming bij de 2e suppletore wet blijkt sprake te zijn van een hoger aantal gerealiseerde garantieplaatsen. De oorzaak hiervan is naar verwachting de doorwerking van een extra hoge instroom in 1994 als gevolg van de toegenomen jeugdwerkloosheid in 1993.
De hogere gemiddelde prijs is op de eerste plaats veroorzaakt doordat bevoorschotting over het 4e kwartaal plaatsvindt op basis van declaraties in het 2e kwartaal. Omdat in het 2e kwartaal tevens vakantie-uitkeringen gedeclareerd kunnen worden, is uitgegaan van een te hoge prijs. Hierdoor is het voorschot 4e kwartaal te hoog vastgesteld. Op de tweede plaats is de gemiddelde leeftijd van de tewerkgestelde JWG-ers waarschijnlijk hoger gebleken, zodat het gemiddelde loonniveau hoger uitkwam.
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 503 800 | 503 800 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– Subsidieakkoord Amsterdam | – 6 900 | – 6 900 |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– Loonbijstelling 1995 | – 3 000 | – 3 000 |
– Doorstroomsubsidie en werkervaringsplaatsen | – 38 000 | – 38 000 |
Mutaties slotwet: | – 36 180 | – 36 180 |
Realisatie 1995 | 419 720 | 419 720 |
In de eerste plaats is het aantal gerealiseerde banenpoolplaatsen lager dan in de begroting is geraamd. In het kader van de Regeling extra werkgelegenheid voor langdurig werklozen 1995 (40 000-banenplan) hebben gemeenten banenpoolplaatsen omgezet in zogenaamde Melkert I-banen. Hierdoor neemt het aantal banenpoolplaatsen tijdelijk af. De gemeenten zijn gehouden het aantal banenpoolplaatsen op peil te houden. Het kost evenwel enige tijd voordat een nieuwe banenpoolplaats gecreëerd is.
In de tweede plaats is er een prijseffect. De subsidie van dit artikel voor een banenpooler hangt af van de ABW-uitkering die werd genoten. In de begroting wordt met een gemiddeld ABW-uitkeringsbedrag gerekend. De gedeclareerde subsidie bleek gemiddeld lager.
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 744 200 | 744 200 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– WW-pakket | 9 300 | 9 300 |
– Sanctie-maatregelen | – 1 000 | – 1 000 |
– Volume-ontw. WW | 18 000 | 18 000 |
– Volume-ontw. AAW | – 2 000 | – 2 000 |
– Volume-ontw. AAW/WAO | – 15 000 | – 15 000 |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– Loonbijstelling 1995 uitkeringen | 3 000 | 3 000 |
– Loonbijstelling 1995 uitvoeringskosten | 500 | 500 |
– Uitstel WW-sancties | 1 000 | 1 000 |
– Volume-ontwikkeling WW/ZW/AAW/WAO (MEV) | – 4 000 | – 4 000 |
– Uitvoering 1995 | – 10 300 | – 10 300 |
Mutaties slotwet: | 988 | 988 |
Realisatie 1995 | 744 688 | 744 688 |
De slotwetmutatie (verplichtingen en uitgaven) is het gevolg van een fout in de declaratie van het Tijdelijk Instituut voor Coördinatie en Afstemming (TICA) over september 1995.
Artikel U1304 – Premiebijdragen
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 14 800 | 14 800 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– Volksverzekeringen | – 12 390 | – 12 390 |
– Doorwerking volume- en prijsontw. 94 | 220 | 220 |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– Loonbijstelling 1995 | 70 | 70 |
Mutaties slotwet: | – 1 374 | – 1 374 |
Realisatie 1995 | 1 326 | 1 326 |
De neerwaartse Slotwetmutatie (verplichtingen en uitgaven) is grotendeels (ca. f 1 mln.) het gevolg van het later indienen door de uitvoeringsinstellingen van declaraties. Deze waren voorzien voor het vierde kwartaal maar worden pas in 1996 ingediend en dus betaald.
Artikel U1306 – Regelingen ex-mijnwerkers
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 0 | 46 200 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– Doorwerking indexatie 94 | 1 100 | |
– Volume silicose-regeling | 6 500 | 6 500 |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– Indexering VVU 1995 | 3 000 | 1 300 |
– Correctie indexering VVU | 0 | – 300 |
Mutaties slotwet: | – 3 198 | – 9 684 |
Realisatie 1995 | 6 302 | 45 116 |
De neerwaartse Slotwetmutatie (verplichtingen en uitgaven) is voor een deel (f 2,9 mln.) het gevolg van uitlopende behandelingsprocedures bij de Silicose-regeling. De resterende verlagingen (circa f 0,3 mln. verplichtingen en f 6,8 mln. uitgaven) houden verband met een lager beroep op de regeling «Vrijwillig Vervroegd Uittreden ex-mijnwerkers» (VVU). Een verklaring hiervoor is op dit moment nog niet voorhanden.
Artikel U1401 – Algemene Bijstandswet
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 10 246 800 | 10 246 800 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– Doorwerking uitvoering 1994 | – 186 400 | – 186 400 |
– Werkloosheid CEP | 79 000 | 79 000 |
– Migratiesaldo | – 44 000 | – 44 000 |
– Uitstel HABW/uitvoeringsplannen | 36 000 | 36 000 |
– Uitstel HABW/invoering 1–1-96 | 78 200 | 78 200 |
– WW-pakket | – 83 700 | – 83 700 |
– Sanctiemaatregelen WW | 19 800 | 19 800 |
– Uitstel invoering administratieve boeten | 10 800 | 10 800 |
– Overboeking naar artikel U1406 | – 39 000 | – 39 000 |
– Bevriezing invoering JWG | 30 100 | 30 100 |
– Marginale arbeid | – 15 000 | – 15 000 |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– Uitstel administratieve boeten | – 19 800 | – 19 800 |
– Verhoging verhaalsdrempel | 2 200 | 2 200 |
– Werkloosheid MEV | – 19 800 | – 19 800 |
– Uitvoering 1e kwartaal 1995 | – 35 300 | – 35 300 |
– Loonbijstelling 1995 | – 225 900 | – 225 900 |
– Volume asielzoekers | – 31 800 | – 31 800 |
– Uitvoering 1995 volume en prijs | – 312 900 | – 312 900 |
– Uitvoering 1995 diversen | – 51 800 | – 51 800 |
Mutaties slotwet: | – 89 198 | – 89 198 |
Realisatie 1995 | 9 348 302 | 9 348 302 |
De onderuitputting ad f 89,2 mln is grotendeels (f 83 mln) het gevolg van een lagere gemiddelde uitkering op grond van de Rijksgroepsregeling werkloze werknemers (Rww). Deze ontwikkeling is ook al gemeld bij de 2e suppletore wet, maar het effect is hoger uitgekomen dan toen werd voorzien. Een afdoende verklaring voor de lagere gemiddelde uitkering is op dit moment nog niet te geven omdat betrouwbare statistische gegevens pas in de loop van 1996 beschikbaar zijn. Wel zijn er aanwijzingen dat de verrekeningen (als gevolg van intensivering van het fraudebeleid en toename van verrekende inkomsten) hoger zijn geworden. Daarnaast is de gemiddelde uitkering op het onderdeel zelfstandigen lager uitgekomen dan was geraamd. Ook hiervoor ontbreekt op dit moment een verklaring.
Artikel U1402 – Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW)
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 523 200 | 523 200 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– Uitvoering 1994 | – 8 900 | – 8 900 |
– CEP werkloosheid | – 34 200 | – 34 200 |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– Aanpassing schattingsbesluit | – 500 | – 500 |
– Werkloosheid MEV | – 15 300 | – 15 300 |
– Uitvoering 1e kwartaal 1995 | – 26 700 | – 26 700 |
– Loonbijstelling 1995 | – 9 000 | – 9 000 |
– Uitvoering 1995 | – 44 300 | – 44 300 |
Mutatie slotwet: | – 7 782 | – 7 782 |
Realisatie 1995 | 376 518 | 376 518 |
De onderuitputting van circa f 8 mln. is enerzijds het gevolg van een lager aantal uitkeringsgerechtigden dan bij 2e suppletore wet was voorzien (– f 14 mln), terwijl anderzijds de gemiddelde uitkering hoger is uitgekomen dan was geraamd (+ f 6 mln). Vermoedelijke oorzaak van beide mutatie-onderdelen is het bij de ramingen achterblijven van de instroom van gedeeltelijk arbeidsongeschikten.
Artikel U1403 – Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 124 100 | 124 100 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– Uitvoering 1994 | – 7 800 | – 7 800 |
– CEP werkloosheid | – 10 100 | – 10 100 |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– Werkloosheid MEV | – 4 000 | – 4 000 |
– Uitvoering 1e kwartaal 1995 | – 6 100 | – 6 100 |
– Loonbijstelling 1995 | – 1 800 | – 1 800 |
– Uitvoering 1995 | – 7 300 | – 7 300 |
Mutaties slotwet: | – 2 723 | – 2 723 |
Realisatie 1995 | 84 277 | 84 277 |
De onderuitputting is enerzijds het gevolg van een lager aantal uitkeringsgerechtigden dan bij 2e suppletore wet was voorzien (– f 4 mln), terwijl anderzijds de gemiddelde uitkering hoger was dan geraamd (+ f 1,5 mln). Vermoedelijke oorzaak van beide mutatie-onderdelen is het bij de ramingen achterblijven van de instroom van gedeeltelijk arbeidsongeschikten.
Ook het artikelonderdeel «Onderzoekskosten» is lager uitgekomen, als gevolg van een lager aantal uitgevoerde onderzoeken.
Artikel U1404 – Financiële afwikkeling afgesloten regelingen
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– Uitvoering 1995 | 2 500 | 2 500 |
Mutaties slotwet: | 1 640 | 1 640 |
Realisatie 1995 | 4 140 | 4 140 |
Bij de vaststelling van het budget 2e suppletore wet ad f 2,5 mln werd verwacht dat er vrijwel geen declaraties meer tot betaling zouden komen in het 4e kwartaal 1995. Deze verwachting is voor enkele nabetalingen gelijkberechtiging Wet Werkloosheidsvoorziening (WWV) en enkele nabetalingen op declaraties bijdrageregeling bijzondere controle niet geheel uitgekomen, waardoor ruim f 1,6 mln. extra moest worden uitgegeven.
Artikel U1406 – Experimenten activering uitkeringsgerechtigden
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | ||
Mutaties 1e suppletore: | ||
– Overboeking van artikel U1401 | 720 000 | 62 500 |
Mutaties slotwet: | – 26 640 | – 1 813 |
Realisatie 1995 | 693 360 | 60 687 |
Het geraamde verplichtingenbudget ad f 720 mln is in 1995 voor ruim f 693 mln uitgeput. Oorzaak voor de onderuitputting is het aanhouden van een voorziening voor de afwikkeling van nog lopende bezwaarprocedures. Deze procedures zullen in 1996 worden afgewikkeld. De onderuitputting van ruim f 1,8 mln bij de uitgaven wordt veroorzaakt door vertraging bij het invullen van de projekten experimentele arbeidsplaatsen. Hoe groot deze vertraging is, is op dit moment overigens nog niet aan te geven. Om ervoor te zorgen dat het totaalbedrag voor deze experimenten beschikbaar blijft, wordt het overschot op zowel verplichtingen als uitgaven bij suppletore begroting 1996 aan de begroting toegevoegd om de regeling conform planning te kunnen uitvoeren.
Artikel U1501 – Subsidies Algemeen
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 25 814 | 27 491 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– Overboeking van artikel «Onvoorzien» inzake St. KBO | 1 416 | 1 416 |
– Overboeking kosten Handhavingsbeleid | 372 | 372 |
– Subsidieakkoord Amsterdam | 6 900 | 6 900 |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– Correctie verplichtingen i.v.m. overboeking KBO | 4 000 | |
– Loonbijstelling 1995 | 114 | 114 |
– Subsidieakkoord Amsterdam | 9 000 | 0 |
Mutaties slotwet: | 2 881 | – 830 |
Realisatie 1995 | 50 497 | 35 463 |
Het hogere gerealiseerde verplichtingenbedrag wordt voor een groot deel verklaard door een ramingstechnische bijstelling van de verplichtingen (de in de ramingen opgenomen kaseffecten wijzigen niet) voor subsidies aan Stimuleringsprojecten Antillianen en Arubanen en het Landelijk Veranderingsorgaan (LVO). Bij de uitgaven is onderuitputting opgetreden bij met name projecten Arbeidsverhoudingen doordat geplande projecten niet zijn doorgegaan.
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 11 320 | 11 320 |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– Loonbijstelling 1995 | 74 | 74 |
– Uitvoering 1995 | – 1 500 | – 1 500 |
Mutaties slotwet: | 16 751 | – 561 |
Realisatie 1995 | 26 645 | 9 333 |
Als gevolg van een technische correctie bij de verplichtingen in het kader van de voorschriften inzake de Geïntegreerde Verplichtingen Kas Administratie (GVKA) is het verplichtingenbedrag verhoogd met f 17,3 mln. Voorts zijn de verplichtingen achtergebleven als gevolg van het niet-realiseren van enkele voorgenomen projecten waaronder «emancipatiewerkers».
Een groot deel van de onderuitputting bij de uitgaven is toe te schrijven aan een drietal projecten. Omdat 1995 in het teken heeft gestaan van de ontwikkeling van het vervolgbeleid, is bij het project «positieve actie» een terughoudend subsidiebeleid gevoerd. Bij het project «bestrijding sexueel geweld» en «overige meerjarige projecten» wordt de onderuitputting verklaard door vertraging in de uitvoering.
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 56 242 | 56 232 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– Loonbijstelling ABP-complex | 64 | 64 |
– Kredietgaranties | 660 | 660 |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– Loonbijstelling 1995 | 29 | 29 |
Mutaties slotwet: | – 3 895 | – 3 522 |
Realisatie 1995 | 53 100 | 53 463 |
De neerwaartse bijstelling bij Slotwet heeft voor -/- f 1,3 mln. te maken met een aanpassing van de subsidie aan de International Organization for Migration (IOM). Daarnaast bleek bij de uitvoering van de Remigratieregeling dat het aantal remigranten tot en met september 1995 iets lager is uitgevallen dan geraamd en het gemiddelde uitkeringsbedrag lager is uitgekomen (-/- f 0,9 mln.).
Bij de overige uitvoeringskosten wordt de onderuitputting (-/- f 0,4 mln.) verklaard doordat de afkoopkosten voor het project «Terug naar Suriname» (TENASU) niet hier zijn verantwoord, maar bij het onderdeel Kredietgaranties. Tot slot is het budget voor kredietgaranties niet volledig benut, omdat zich naast bovengenoemde afkoopkosten TENASU verder geen uitgaven hebben voorgedaan (-/- f 0,8 mln.).
Het verschil tussen uitgaven en verplichtingen van ca. f 0,4 mln. wordt verklaard door een afboeking van een in 1994 aangegane verplichting voor uitvoeringskosten aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
Artikel U1504 – Voorzieningen in het kader van de wet gewetensbezwaren militaire dienst
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 21 636 | 21 636 |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– Volume aanpassing 1995 | 6 100 | 6 100 |
– Loonbijstelling 1995 | 267 | 267 |
– Uitvoering 1995 | – 1 700 | – 1 700 |
Mutaties slotwet: | 177 | 177 |
Realisatie 1995 | 26 480 | 26 480 |
De marginale overschrijding van het budget met f 0,177 mln. is uitsluitend het gevolg van de door het ministerie van Defensie toegekende eenmalige uitkering (12,96% over de periode september t/m december 1995) aan dienstplichtige militairen die doorwerkt in de zakgelden van tewerkgestelden ouder dan 23 jaar.
Artikel U1505 – Spaarwetten en regelingen
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
1995 | 1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 0 | 43 917 |
Mutaties 1e suppletore: | ||
– Onderuitputting | – 1 000 | |
Mutaties 2e suppletore: | ||
– Meevallende uitgaven-ontwikkeling | – 1 000 | |
– Uitvoering 1995 | 7 000 | |
Mutaties slotwet: | – 685 | |
Realisatie 1995 | 0 | 48 232 |
Bij 2e suppletore wet is de raming bijgesteld voor de verwachte meeruitgaven bij de Jeugdspaarwet op basis van een veranderend declaratiepatroon van de banken. Uiteindelijk bleek dit declaratiepatroon iets minder te wijzigen dan was verondersteld.
Toelichting bij wetsartikel 2 (ontvangsten)
Artikel M1101 – Algemene ontvangsten
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
ontvangsten | |
---|---|
1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 10 073 |
Mutaties slotwet: | 1 027 |
Realisatie 1995 | 11 100 |
Op dit artikel worden diverse ontvangsten verantwoord, namelijk ontvangsten van het ABP, Royalties Staatsdrukkerij- en Uitgeverij (SDU), Certificatie arbodiensten, Rijtijdenwet, Vergunningen kernenergie en Overige ontvangsten.
Per saldo is op al deze ontvangsten een hogere ontvangst gerealiseerd van ca. f 1,0 mln.
Artikel M1201 – Ontvangsten Arbeidsmarkt
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
ontvangsten | |
---|---|
1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 5 036 |
Mutaties 1e suppletore: | |
– Overboeking naar artikel M1401 | – 4 700 |
Mutaties 2e suppletore: | |
– Uitvoering 1995 | 7 500 |
Mutaties slotwet: | – 114 |
Realisatie 1995 | 7 722 |
De mutatie Slotwet betreft lagere ontvangsten in het kader van de WSW, de JWG en de Banenpools.
De ontvangsten hebben betrekking op terugvorderingen wegens het verstrekken van onjuiste gegevens. Hierbij is sprake van een relatief grote onzekerheidsmarge.
Artikel M1301 – Samenloop van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen met W.S.W.-loon
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
ontvangsten | |
---|---|
1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 839 400 |
Mutaties 2e suppletore: | |
– Doorwerking realisatie 1994 | – 67 400 |
– Uitvoering 1995 | – 12 000 |
Mutaties slotwet: | – 4 969 |
Realisatie 1995 | 755 031 |
De Slotwetmutatie ligt in het verlengde van de neerwaartse uitvoeringsmutatie bij Najaarsnota ad f 12 mln. De oorzaak is de doorwerking van een grotere volumedaling bij de arbeidsongeschiktheidsregelingen ten gevolge van de Wet «Terugdringing Beroep op de Arbeidsongeschiktheidsregelingen» (TBA).
Artikel M1302 – Overige ontvangsten SV
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
ontvangsten | |
---|---|
1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 600 |
Mutaties 2e suppletore: | |
– Uitvoering 1995 | 11 400 |
Mutaties slotwet: | 18 217 |
Realisatie 1995 | 30 217 |
De hogere ontvangsten op dit artikel ten opzichte van de stand 2e suppletore wet zijn hoofdzakelijk het gevolg van nadere afrekeningen van de Toeslagenwet over voorgaande jaren (1991/1994).
Artikel M1401 – Ontvangsten bijstandszaken
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
ontvangsten | |
---|---|
1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 0 |
Mutaties 1e suppletore: | |
– Overboeking van artikel M1201 | 4 700 |
– Maatregelen t.b.v. voorlichting VNG | 500 |
Mutaties 2e suppletore: | |
– Uitvoering 1995 | 11 800 |
Mutaties slotwet: | 5 868 |
Realisatie 1995 | 22 868 |
De totale raming van dit artikel bij 2e suppletore wet ad f 17 mln had een behoedzaam karakter vanwege de moeilijke voorspelbaarheid van de ontvangsten. De realisatie van dit artikel is bijna f 5,9 mln hoger uitgekomen dan bij 2e suppletore wet was voorzien.
De hogere ontvangsten zijn met name toe te schrijven aan het vaststellings- en maatregelenbeleid.
Artikel M1501 – Ontvangsten subsidies algemeen
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
ontvangsten | |
---|---|
1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 0 |
Mutaties 2e suppletore: | |
– Uitvoering 1995 | 90 |
Mutaties slotwet: | 69 |
Realisatie 1995 | 159 |
De hogere ontvangsten van f 0,069 mln. zijn voornamelijk toe te schrijven aan niet-geraamde restituties op bevoorschotte subsidies Arbeidsomstandigheden en Arbeidsmarkt.
Artikel M1502 – Ontvangsten emancipatie
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
ontvangsten | |
---|---|
1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 100 |
Mutaties 2e suppletore: | |
– Uitvoering 1995 | 100 |
Mutaties slotwet: | 115 |
Realisatie 1995 | 315 |
De realisatie van de ontvangsten Emancipatie is f 0,115 mln. hoger dan geraamd vanwege restituties als gevolg van afrekeningen op bevoorschotte subsidiebijdragen.
Artikel M1503 – Ontvangsten migratie
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
ontvangsten | |
---|---|
1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 3 500 |
Mutaties slotwet: | – 2 113 |
Realisatie 1995 | 1 387 |
De mutatie heeft betrekking op:
– bijstelling van de ontvangstenraming als gevolg van het niet tijdig indienen van declaraties, op grond van het besluit Vergoeding Remigratie Bijdragen, aan het Tijdelijk Instituut voor Coördinatie en Afstemming (TICA)/Algemeen Werkloosheidsfonds (AWf) over 1994. De declaraties konden in verband met beëindiging van de voormalige directie Migratie niet tijdig worden ingediend om nog in 1995 tot betaling te komen (– f 3,5 mln.). Deze ontvangsten worden in 1996 verwacht.
– terugontvangen bedragen in het kader van de uitvoering van de Remigratieregeling (f 1,4 mln.).
Artikel M1504 – Tewerkstellingsvergoedingen
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000,–)
ontvangsten | |
---|---|
1995 | |
Stand ontwerp-begroting 1995 | 19 200 |
Mutaties 2e suppletore: | |
– Volume aanpassing 1995 | 5 100 |
– Uitvoering 1995 | – 1 300 |
Mutaties slotwet: | 650 |
Realisatie 1995 | 23 650 |
De raming bij 2e suppletore wet was gebaseerd op gemiddeld 920 tewerkstellingen.
Het volume is uiteindelijk uitgekomen op gemiddeld 924 tewerkgestelden.
Mede als gevolg hiervan is aan tewerkstellingsvergoedingen een bedrag van f 0,596 mln. meer ontvangen dan geraamd bij 2e suppletore wet.
Aan overige ontvangsten is een bedrag van f 0,054 mln. meer ontvangen dan geraamd bij 2e suppletore wet. Dit is voornamelijk veroorzaakt door de afrekening van de verschuldigde premie Ziekenfondsverzekering over 1993/1994.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-24860-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.