nr. 18
GEWIJZIGDE AMENDEMENTEN VAN HET LID DE KONING C.S. TER VERVANGING VAN
DIE GEDRUKT ONDER DE NRS. 12 EN 14
Ontvangen 2 februari 1995
De ondergetekenden stellen de volgende amendementen voor:
I
In artikel I, onderdeel G, wordt artikel 52b, tweede lid, vervangen door:
2. Met betrekking tot een gesponsord programma-onderdeel voor televisie
duurt de vermelding van de sponsors in totaal ten hoogste vijf seconden.
De vermelding gebeurt door middel van naam, handelsmerk, logo of beeldmerk.
Voor zover de vermelding niet plaatsvindt op de aan- of aftitelrol, bestaat
zij uitsluitend uit stilstaande beelden. De vermelding is niet beeldvullend
en is voorts zodanig vormgegeven dat zij niet voldoet aan de definitie van
reclameboodschap, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel r.
II
In artikel I, onderdeel L, wordt in artikel 56a, vijfde lid, onderdeel
c, de zinsnede «namen of handelsmerken» vervangen door: namen,
handelsmerken, logo's of beeldmerken. Tevens wordt de zinsnede «de naam
of het handelsmerk» vervangen door: de naam, het handelsmerk, het logo
of het beeldmerk.
III
In artikel I wordt na onderdeel L een nieuw onderdeel La ingevoegd:
La
Aan artikel 61 wordt, onder plaatsing van de aanduiding «1.»
vóór de tekst, een nieuw lid toegevoegd:
2. Onverminderd artikel 56a, kan de Stichting Etherreclame ten behoeve van de instellingen die zendtijd hebben verkregen voor landelijke
omroep, werkzaamheden verrichten die verband houden met het sponsoren van
de door hen verzorgde programma-onderdelen.
Toelichting
De indieners beogen de toepassing minder rigide te maken.
Het sponsoren wordt aantrekkelijker gemaakt door het geven van grotere
naamsbekendheid.
Het betrekken van de Stichting Etherreclame geschiedt op vrijwillige basis.
Het spreekt vanzelf dat de sponsoropbrengsten ten gunste blijven komen van
de omroeporganisaties.
De Koning
Van Zuylen
Van Heemskerck Pillis-Duvekot
Verkerk