Blad gemeenschappelijke regeling van Werk en Inkomen Lekstroom
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Werk en Inkomen Lekstroom | Blad gemeenschappelijke regeling 2025, 764 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Werk en Inkomen Lekstroom | Blad gemeenschappelijke regeling 2025, 764 | delegatie- of mandaatbesluit |
Besluit tot vervanging van het Overzicht behorende bij de Mandaatregeling Werk en Inkomen Lekstroom 2023
Het dagelijks bestuur en de directeur van de Gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft,
overwegende dat het Overzicht behorende bij de Mandaatregeling Werk en Inkomen Lekstroom 2023 verouderd is. Vooral in 2024 zijn er enkele ontwikkelingen geweest die geleid hebben tot het verstrekken van nieuwe mandaten, volmachten en machtigingen. Mandatering lager de organisatie in is nodig. Met dit besluit geeft het DB de door haar verkregen bevoegdheden door aan de directeur, die op zijn beurt ook weer ondermandaten verleend. Door dit alles in het reeds bestaande Overzicht op te nemen ontstaat weer een integraal beeld van alle verleende mandaten, volmachten en machtigingen,
Besluit tot vervanging van het Overzicht behorende bij de Mandaatregeling Werk en Inkomen Lekstroom 2023
Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom, gehouden op 13 maart 2025.
De voorzitter,
W. Eggengoor
De secretaris,
R.H. Esser
Aldus vastgesteld door de directeur van de Gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom op 25 februari 2025.
De directeur,
R.H. Esser
Overzicht behorende bij de Mandaatregeling Werk en Inkomen Lekstroom 2025
|
Het voeren van correspondentie, inclusief de ondertekening hiervan, houdende informatie van feitelijke aard voor zover het routinematige c.q. beheersmatige zaken betreft, met inbegrip van het afgeven van ontvangstbevestigingen, derhalve geen beslissingen of standpunten van het bestuur |
|||||||||||||||||||||
|
Het voeren van correspondentie, inclusief de ondertekening hiervan, en het verrichten van alle procedurele handelingen ter uitvoering van (al dan niet krachtens mandaat genomen) besluiten van het algemeen bestuur, dagelijks bestuur en de voorzitter, zoals publicatie, ter visie leggen genomen besluiten en ter goedkeuring inzenden van stukken |
|||||||||||||||||||||
|
Het in ontvangst nemen van (aangetekende) stukken, dagvaardingen, deurwaardersexploten, expresse stukken, aanmaningen, bevelschriften e.d. |
|||||||||||||||||||||
|
Doorzenden c.q. terugzenden van stukken die onjuist zijn geadresseerd |
|||||||||||||||||||||
|
Indienen van aanvragen om vergunningen, ontheffingen, subsidies en dergelijke voor zover dienstbaar aan de taakuitoefening van WIL |
|||||||||||||||||||||
|
Besluiten tot het opleggen van een pandontzegging of het schriftelijk geven van een waarschuwing in geval van schending van de huisregels of ander ongewenst gedrag |
|||||||||||||||||||||
|
Het nemen van een besluit tot het doen van aangifte terzake van:
|
|||||||||||||||||||||
|
het doen van aangifte terzake van:
|
Machtiging alleen als daartoe een besluit tot het doen van aangifte genomen is. |
||||||||||||||||||||
|
Besluiten tot inkoop van goederen en diensten en besluiten tot het aangaan van overeenkomsten of andere privaatrechtelijke rechtshandelingen, inclusief de inhuur van tijdelijk personeel |
Met inachtneming van: - Inkoop- en aanbestedingsbeleid WIL
|
||||||||||||||||||||
|
Het gemotiveerd afwijken van de bepalingen van het inkoopbeleid voor zover het blijft onder de Europese aanbestedingsgrens |
Zie DB-besluit van 16 september 2021. Jaarlijks een overzicht naar het DB met de aanbestedingsprocedures waarbij is afgeweken van het beleid. |
||||||||||||||||||||
|
Het afwijken van de Algemene inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten WIL |
|||||||||||||||||||||
|
Het (extern) feitelijk aangaan en ondertekenen van de overeenkomst of andere privaatrechtelijke rechtshandelingen. Hieronder valt ook de verwerkersovereenkomst i.h.k.v. de Algemene verordening gegevensbescherming |
|
||||||||||||||||||||
|
Het vertegenwoordigen van WIL bij een buitengerechtelijke rechtshandeling nadat het DB heeft besloten tot het verrichten van de privaatrechtelijke rechtshandeling |
Het gaat hier om ondertekening van contracten waartoe het DB heeft besloten |
||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
|
Beslissen of een dwangsom verschuldigd is en tot welk bedrag en het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen |
|||||||||||||||||||||
|
Besluiten tot een toepassingsbeschikking, invorderingsbeschikking, betalingsbeschikking en kostenbeschikking |
|||||||||||||||||||||
|
Het verstrekken van informatie aan derden m.b.t. cliënten, uitkeringsgerechtigden of ex-uitkeringsgerechtigden |
|
||||||||||||||||||||
|
Het opvragen van informatie bij derden m.b.t. cliënten, uitkeringsgerechtigden en ex-uitkeringsgerechtigden, alsmede m.b.t. degene op wie kosten van een verstrekte uitkering worden verhaald |
|||||||||||||||||||||
|
Het verstrekken van informatie die (niet) herleidbaar is tot op cliëntniveau aan instanties als het Centraal Bureau voor de Statistiek, Inlichtingenbureau, e.d. |
|||||||||||||||||||||
|
Het aanwijzen van een contactpersoon voor de Wet open overheid |
|||||||||||||||||||||
|
Beslissen op verzoeken om informatie op grond van de Wet open overheid en de Wet hergebruik overheidsinformatie |
Geen bevoegdheid medewerkers JZ bij gehele of gedeeltelijke weigering van het verzoek zonder overeenstemming met de verzoeker. |
||||||||||||||||||||
|
Indien klacht behandeld wordt door een lijnfunctionaris, gaat dit in overleg met klachtencoördinator Ondertekening van een formele afdoeningsbrief gebeurt door directeur.BV/1 |
|||||||||||||||||||||
|
Het nemen van een beslissing op bezwaar incl. het beslissen op kostenvergoeding i.v.m. behandeling bezwaar. |
|||||||||||||||||||||
|
Het instemmen met het verzoek tot rechtstreeks beroep bij de administratieve rechter |
|||||||||||||||||||||
|
Het nemen van een procesbesluit als verwerende partij in civiele procedure |
|||||||||||||||||||||
|
Bevoegdheid ondergemandateerden beperkt tot procedures waarvoor geen verplichte procesvertegenwoordiging (door een advocaat) geldt. |
|||||||||||||||||||||
|
Terugkoppeling naar directeur en Teamleider bij gegronde beroepschriften en beroepschriften die worden geschikt. Geen mandaat aan medewerkers voor wat betreft het ‘aanwijzen’ als bedoeld in punt C. |
||||||||||||||||||||
|
Besluiten tot het opnemen van leningen ter voorziening in de behoefte aan kort- en langlopende middelen |
|||||||||||||||||||||
|
Besluiten tot het aantrekken c.q. uitzetten van liquide middelen |
|||||||||||||||||||||
|
Het feitelijk aantrekken c.q. uitzetten van liquide middelen |
|||||||||||||||||||||
|
Zie voorwaarden en beperkingen in Budgethoudersregeling Conform autorisatiematrix van de bank. Directeur wordt genoemd vanwege de mandaat-structuur. Vanwege functiescheiding kunnen hij, noch de Concernmanagers, de concerncontroller en de teamleiders betalingen klaarzetten. Zij kunnen alleen autoriseren. |
|||||||||||||||||||||
|
Conform autorisatiematrix van de bank. Vanaf 1 januari 2025 zijn tijdelijk de teamleiders Bedrijfsvoering en Werk bevoegd om hogere betalingen te doen. Tot € 250.000,- kan goedkeuring door 1 persoon gedaan worden. Daarboven is goedkeuring door 2 personen vereist. Zie Directiebesluit van 17 januari 2025. |
|||||||||||||||||||||
|
Zie beperkingen en voorwaarden in het Treasurystatuut Hiermee worden niet de SHV-bankrekeningen bedoeld. Zie daarvoor SZ/9. |
|||||||||||||||||||||
|
Uitvoering van het verzekeringsbeleid van de dienst, waaronder registratie, behandeling en afdoening van alle correspondentie, afsluiten, wijzigen en opheffen van verzekeringen. |
|||||||||||||||||||||
|
Het nemen van besluiten inzake aansprakelijkstellingen namens en jegens de GR |
Mandaat aan Teamleider en Concernmanagers tot een bedrag van € 2.500,- (dit is tevens het eigen risico van WIL). Boven de € 2.500,- is Centraal Beheer bevoegd. Alle toekennende besluiten die buiten de dekking van de aansprakelijkheids-verzekering vallen en meer bedragen dan € 2.500,- zijn niet verder gemandateerd dan tot het niveau van directeur. |
||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
|
Het verwerken van wijzigingen, aangedragen vanuit de rijksoverheid en het verwerken van correcties |
|||||||||||||||||||||
|
Uitvoering van alle bevoegdheden als genoemd in de Archiefwet 1995, het Archiefbesluit 1995, de Archiefverordening WIL en de Beheerregeling Informatiebeheer WIL |
Teamleiders zien toe op het correct aanleveren van documenten aan DIV door de medewerkers van hun teams. |
||||||||||||||||||||
|
Het uitvoeren van de taken en bepalingen als genoemd in het Informatiebeheerplan WIL |
|||||||||||||||||||||
|
Het uitvoeren van het Informatiebeveiligingsbeleid WIL opdat voldaan wordt aan tenminste het basisbeveiligingsniveau als gesteld in de Baseline Informatiebeveiliging Overheid |
|||||||||||||||||||||
|
Het uitvoeren van taken en werkzaamheden opdat geborgd wordt dat aan alle wettelijke vereisten rondom het werken met Suwinet gegevens kan worden voldaan. |
|||||||||||||||||||||
|
Het tekenen voor het verstrekken/autoriseren van ICT-beveiligingscertificaten |
|||||||||||||||||||||
|
Het in bruikleen geven en ook weer innemen van een ICT-device, zoals een tablet, laptop, smartphone, e.d. |
De uitgifte gaat gepaard met een te tekenen bruikleenovereenkomst. |
||||||||||||||||||||
|
Het faciliteren van de uitoefening van de rechten van de betrokkene uit hoofde van de artikelen 15 tot en met 22 AVG |
|||||||||||||||||||||
|
Het binnen 72 uur melden van een inbreuk in verband met persoonsgegevens aan de toezichthoudende autoriteit en, indien nodig, aan de betrokkene, tenzij het niet waarschijnlijk is dat de inbreuk in verband met persoonsgegevens een risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van natuurlijke personen. |
|||||||||||||||||||||
|
Het bijhouden van een register van verwerkingsactiviteiten die onder verantwoordelijkheid van WIL plaatsvinden. |
In overleg met Functionaris Gegevensbescherming Teamleiders hebben hier een rol in, in die zin dat zij weten welke processen / verwerkingsactiviteiten binnen hun teams plaatsvinden en zij deze vaststellen. |
||||||||||||||||||||
|
Aanvullende voorwaarde bij medewerkers Team Werk en Lokale werkteams: traject- en bemiddelingsplannen in overleg met de Teamleider Werk / Teamleider LWT binnen de kaders van het beleid en de begroting waar Teamleider Werk resp. de Teamleider LWT de beschikking over heeft. Voor wat betreft de backofficetaken: zie de mandaatbesluiten van de gemeenten van nov/dec 2024 dan wel jan 2025. |
||||||||||||||||||||
|
Het nemen van besluiten en het verrichten van handelingen ingevolge de Ioaw en toekomstige wetten die hiervoor in de plaats treden en de hierop gebaseerde verordeningen, beleidsregels en interne instructies. |
|||||||||||||||||||||
|
Het nemen van besluiten en het verrichten van handelingen ingevolge de Ioaz en toekomstige wetten die hiervoor in de plaats treden en de hierop gebaseerde verordeningen, beleidsregels en interne instructies. |
Medewerkers van externe organisaties die de Ioaz voor WIL uitvoeren |
Mandaat aan medewerkers externe organisatie alleen voor zover dat uit het contract met de betreffende organisatie voortvloeit. Mandaatbesluit Gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom zelfstandigenregelingen en schuldhulpverlening aan zelfstandigen 2023 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl) |
|||||||||||||||||||
|
Het nemen van besluiten en het verrichten van handelingen ingevolge de Bbz 2004 (incl. artikel 36) en toekomstige wetten die hiervoor in de plaats treden en de hierop gebaseerde verordeningen, beleidsregels en interne instructies. |
Medewerkers van externe organisaties die de Bbz 2004 voor WIL uitvoeren |
Functionarissen WIL voeren op dit werkterrein vnl. handelingen uit en nemen geen besluiten. Mandaat aan medewerkers externe organisatie alleen voor zover dat uit het contract met de betreffende organisatie voortvloeit. Zie ook Mandaatbesluit Gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom zelfstandigenregelingen en schuldhulpverlening aan zelfstandigen 2023 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl) |
|||||||||||||||||||
|
Het nemen van besluiten en het verrichten van handelingen ingevolge het Minimabeleid en toekomstige wetten/toekomstig beleid die/dat hiervoor in de plaats treden/treedt en de hierop gebaseerde beleidsregels en interne instructies. |
|||||||||||||||||||||
|
Het nemen van besluiten en het verrichten van handelingen ingevolge artikel 1.13 van de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en toekomstige wetten die hiervoor in de plaats treden en de hierop gebaseerde verordeningen, beleidsregels en interne instructies. |
|||||||||||||||||||||
|
Het nemen van besluiten en het verrichten van handelingen ingevolge de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en toekomstige wetten die hiervoor in de plaats treden, de modules van de NVVK en de op de Wgs en de NVVK-modules gebaseerde beleidsplannen, verordeningen, beleidsregels en interne instructies. |
Medewerkers van externe organisaties die de SHV voor WIL uitvoeren als het gaat om (ex-) zelfstandigen |
|
|||||||||||||||||||
|
Het afgeven van een verklaring dat minnelijke schuldregeling niet is gelukt |
|||||||||||||||||||||
|
Het vertegenwoordigen van WIL bij buitengerechtelijke rechtshandelingen, zoals:
|
Volmacht aan medewerker notariskantoor: ter zake van de formele rechtshandeling voor het vestigen van een krediethypotheek en/of pandrecht |
||||||||||||||||||||
|
Het geven van opdracht tot begraven of cremeren aan uitvaartverzorger ingeval dit achterwege blijft, het nemen van besluiten, het invorderen van lijkschouwingskosten en het verrichten van handelingen ingevolge de artikelen 21 en 22 Wet op de Lijkbezorging en toekomstige wetten die hiervoor in de plaats treden en de hierop gebaseerde verordeningen, beleidsregels en interne instructies. |
|||||||||||||||||||||
|
Het nemen van besluiten en het verrichten van handelingen ingevolge enkele artikelen van de Regeling opvang ontheemden Oekraïne en toekomstige wetten die hiervoor in de plaats treden en de hierop gebaseerde verordeningen, beleidsregels en interne instructies. |
Het gaat om uitbetaling leefgeld en inning eigen bijdrage. Zie Mandaatbesluiten uit februari 2025 van de colleges van Houten, IJsselstein en Lopik (de RooO wordt niet uitgevoerd voor gemeente N’gein) |
||||||||||||||||||||
|
Het aanwijzen van personen welke zijn belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de door WIL uit te voeren regelingen, alsmede het verstrekken en ondertekenen van legitimatiebewijzen. |
|
||||||||||||||||||||
|
Het nemen van besluiten inzake gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van vorderingen |
Ingeval van kwijtschelding niet zijnde leenbijstand:
Mandaat medewerker B&B alleen in geval van definitieve geschil-beslechting bij de rechter. En met inachtneming van de gemaakte afspraken binnen het team. |
||||||||||||||||||||
|
Er is geen discretionaire bevoegdheid wanneer aan de voorwaarden van de regeling wordt vldaan. Alleen op basis van geformuleerde weigeringsgronden kan een aanvraag voor een IPS-traject geweigerd worden. |
||||||||||||||||||||
|
Alle (rechtspositionele) beslissingen uit boek 7, titel 10 Burgerlijk wetboek, de CAO samenwerkende gemeentelijke organisaties en de Personeelsregeling, uitgezonderd aanstellingen, schorsingen, disciplinaire maatregelen, strafontslag en vaststellingsovereenkomsten |
Teamleiders doen wel de voorbereidingshandelingen aangaande de uitgezonderde onderdelen voor de onder hen vallende medewerkers.
In geval het om een Teamleider gaat is de concern manager bevoegd waar de Teamleider onder valt. |
||||||||||||||||||||
|
Aanstellingen, schorsingen, disciplinaire maatregelen, strafontslag en vaststellingsovereenkomsten |
In samenspraak met de Teamleider van de betreffende medewerker; In samenspraak met de concernmanager waar de Teamleider onder valt in het geval het om een Teamleider gaat. Vaststellingsovereenkomst wordt aan het MT ter besluitvorming voorgelegd. |
||||||||||||||||||||
|
Het toepassen van hardheidsclausules als genoemd in de CAO en als genoemd in alle door het DB vastgestelde (uitvoerings-) regelingen/aanvullende regels met betrekking tot personeelsaangelegenheden |
|||||||||||||||||||||
|
Beslissen op verzoeken om in zeer bijzondere situaties voorschot op salaris te geven |
|||||||||||||||||||||
|
Opdracht verstrekken tot individuele werkplekonderzoeken en beslissen op aanvragen voor aangepaste voorzieningen op de werkplek |
Beslissingsbevoegdheid HR-adviseur alleen als: - het advies van de bedrijfsarts gevolgd wordt.
|
||||||||||||||||||||
|
Nemen van beslissingen op grond van de Verhaalswet ongevallen ambtenaren |
|||||||||||||||||||||
|
Voorleggen geschil aan geschillencommissie als bedoeld in artikel 11.5 cao |
Voorzitter geschillencommissie toetst of voorfase geschil goed doorlopen is (eerst is geprobeerd het verschil van inzicht aan de orde te stellen en te bespreken). |
||||||||||||||||||||
|
WIL vertegenwoordigen bij geschillencommissie en/of gerechtelijke instanties voor geschillen als bedoeld in de Geschillenregeling van WIL |
Wie WIL vertegenwoordigt wordt in onderling overleg afgestemd. |
||||||||||||||||||||
|
Het onderhandelen met de vakbonden als bedoeld in hoofdstuk 12 CAO |
|||||||||||||||||||||
|
Integriteitsmaatregelen nemen (inclusief afnemen ambtsbelofte en –eed) |
|||||||||||||||||||||
|
(inclusief de ambtelijk medewerkers van WIL die een werkplek hebben bij WerkwIJSS) |
Het mandaat blijft bij de directeur ingeval van:
Lopik/Nieuwegein 2025” In die gevallen informeert de directeur de gemeentesecretaris in de gemeente die het aangaat. Er dient vooraf met de gemeente die het aangaat te worden afgestemd ingeval van een voorziening of een opleiding/training die meer dan € 3.000,- gaat kosten. |
|||||||||||||||||||
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2025-764.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.