Blad gemeenschappelijke regeling van GBLT
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
GBLT | Blad gemeenschappelijke regeling 2023, 689 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
GBLT | Blad gemeenschappelijke regeling 2023, 689 | beleidsregel |
Iedereen heeft recht op privacy. Gegevensverwerking vindt binnen GBLT plaats op een eerlijke, veilige en betrouwbare manier waarbij privacy is gewaarborgd. Persoonsgegevens worden door GBLT voornamelijk verwerkt voor het effectief uitvoeren van de aan de haar toebedeelde wettelijke taken. Een zorgvuldige omgang met de persoonsgegevens vormt een essentiële bouwsteen voor het vertrouwen van burgers in de overheid, maar ook van personeel in de organisatie.
GBLT geeft met dit beleid een duidelijke richting aan gegevensbescherming. Zij toont aan dat ze de privacy van haar burgers, medewerkers en (keten)partners waarborgt, beschermt en handhaaft.
Het privacybeleid van GBLT stuurt en controleert alle processen in de organisatie waarbij persoonsgegevens worden verwerkt. Het privacybeleid beschrijft de aanpak op het gebied van privacy en bescherming van persoonsgegevens waarmee gegevens op een zorgvuldige manier worden verwerkt.
Dit beleid is van toepassing op de gehele organisatie, alle processen, onderdelen, objecten en gegevensverzamelingen van GBLT. Het beleid wordt jaarlijks geëvalueerd en indien nodig herzien.
De onderwerpen die in dit beleid onder andere aan de orde komen zijn onder andere het juridisch kader waarbinnen GBLT functioneert, uitgangspunten voor een veilige en rechtmatige verwerking van persoonsgegevens, de governance, het verwerkingsregister, DPIA’s en de wijze waarop GBLT uitvoering geeft aan de rechten van betrokkenen.
De volgende definities worden in de AVG gebruikt (artikel 4):
verwerking: een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens of een geheel van persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens.
inbreuk in verband met persoonsgegevens: een inbreuk op de beveiliging die per ongeluk of op onrechtmatige wijze leidt tot de vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of de ongeoorloofde toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte gegevens, ook wel bekend als ‘datalek’.
2.1 Privacy als fundamenteel recht
Het recht op privacy is een fundamenteel recht. Dit recht is in verschillende Europese en internationale regels, maar ook in onze Grondwet verankerd. Het recht van privacy is breed en behelst niet alleen de bescherming van persoonsgegevens, maar ook de persoonlijke levenssfeer, de lichamelijke integriteit, de vrije en ongestoorde communicatie.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is de voornaamste regelgeving waar GBLT mee te maken heeft in het kader van privacywetgeving. De AVG is rechtstreeks van toepassing in alle lidstaten en heeft rechtstreekse werking. In de Uitvoeringswet op de AVG (UAVG) heeft Nederland haar aanvullende regels op de AVG opgenomen. Tevens gelden nog een aantal andere specifieke regels. Deze worden hieronder besproken.
GBLT voert voor een aantal gemeenten en waterschappen wettelijke taken uit. Dit zijn wettelijke taken die voortvloeien uit de Gemeentewet, Waterschapswet en de Wet WOZ. Het gaat om het heffen en invorderen van gemeentelijke- en waterschapbelastingen en het uitvoeren van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ). Er is een gemeenschappelijke regeling in het leven geroepen waarin de GBLT als zijnde een openbaar lichaam, de uitvoering van deze taken overgedragen heeft gekregen.
GBLT is verplicht haar taken uit te voeren en daarbij persoonsgegevens te verwerken op basis van enkele wetten zoals de Algemene wet inzake rijksbelastingen, Invorderingswet 1990, Gemeentewet, Waterschapswet en de geldende belastingverordeningen van de deelnemende gemeenten en waterschappen. Voor het vaststellen van de WOZ-waarde verwerkt GBLT persoonsgegevens op basis van de Wet WOZ.
Het uitvoeren van de bovenvermelde wetten is een wettelijke plicht. Dat betekent dat voor het opleggen van de juiste belastingaanslag, het invorderen van de belasting en voor de juiste vaststelling en verstrekking van de waarde van onroerende zaken, GBLT persoonsgegevens moet gebruiken.
Hiernaast zijn ook nog andere verplichtingen van toepassing. Denk bijvoorbeeld aan de (fiscale)geheimhoudingsplicht uit de Algemene wet inzake Rijksbelastingen en Invorderingswet 1990, maar ook aan de beperkte openbaarmakingsregeling in de Wet WOZ. Tevens heeft de GBLT bij de uitoefening van haar taken zich te houden aan:
Tenslotte heeft GBLT zich te houden aan de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
2.3 Categorieen betrokkenen, persoonsgegevens, grondslagen, doeleinden
Voor het uitoefenen van de hierboven beschreven wettelijke taken worden door de GBLT persoonsgegevens verwerkt. Deze gegevens worden in onderstaande tabel weergegeven. Voor een volledig overzicht van verwerkingen van persoonsgegevens wordt verwezen naar het verwerkingsregister van GBLT. Dit is op te vragen bij de Privacy Officer.
Voor- en achternaam, adres en woonplaats, geboortedatum en geslacht, Burgerservicenummer (BSN), IBAN (bankrekeningnummer), kadastraal nummer, waterverbruik, soort eigendomsrechten, burgerlijke staat, contactgegevens erven (bij overlijden van belastingplichtige of -schuldige) In voorkomend geval wordt ook het e-mailadres en telefoonnummer van een belastingplichtige verwerkt. Gegevens uit de BRP worden verwerkt op basis van het Autorisatiebesluit. Deze gegevens zijn terug te lezen op: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-22889.html |
|
Voor- en achternaam, adres en woonplaats, Burgerservicenummer (BSN), geslacht, geboortedatum,, IBAN (bankrekeningnummer), telefoonnummer en e-mailadres, functie Ingeval partner zijn/haar gegevens, indien er een partnerpensioen is, Een verklaring omtrent het gedrag Kopie van CV, diploma’s, getuigschriften Kenteken van auto (ingeval gebruik wordt gemaakt van parkeerplaats van GBLT) Huidige status, status verleden Skills (wat kan een medewerker) |
Tijdens de uitoefening van haar taken hanteert GBLT de beginselen inzake de verwerking van persoonsgegevens zoals aangegeven in de AVG. Dit zijn de volgende beginselen:1
GBLT zorgt ervoor dat persoonsgegevens alleen voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doelen worden verzameld en verwerkt. Persoonsgegevens worden alleen met een rechtmatige grondslag verwerkt. Voor elke verwerking van persoonsgegevens die plaatsvindt bestaat een wettelijke grondslag en een vooraf bepaald specifiek doel.
GBLT verwerkt alleen de persoonsgegevens die minimaal noodzakelijk zijn voor het vooraf bepaalde doel. GBLT streeft naar minimale gegevensverwerking. Waar mogelijk worden minder of geen persoonsgegevens verwerkt. Medewerkers kiezen te allen tijde voor de minst ingrijpende manier op de privacy van betrokkenen om een bepaald doel te bereiken.
Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan nodig is. Het bewaren van persoonsgegevens kan nodig zijn om de taken goed uit te kunnen voeren of om wettelijke verplichtingen te kunnen naleven. Medewerkers volgen de Archiefwet en de vastgestelde bewaartermijnen voor persoonsgegevens binnen hun afdeling, als er geen vastgestelde termijn is wordt deze opgesteld in lijn met het doel van de verwerking.
Integriteit en vertrouwelijkheid
GBLT gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens en behandelt deze vertrouwelijk. Zo worden persoonsgegevens alleen verwerkt door personen met een geheimhoudingsplicht en voor het doel waarvoor deze gegevens worden verzameld. Daarbij zorgt GBLT voor passende beveiliging van persoonsgegevens.
Persoonsgegevens worden alleen gedeeld met collega’s die vanuit hun functie direct betrokken zijn. Bij een uitwisseling van persoonsgegevens vindt er een belangenafweging plaats omtrent het juiste gebruik van persoonsgegevens.
GBLT is een transparante, vooruitstrevende en innovatieve organisatie. Binnen de organisatie wordt veel gewerkt met vertrouwelijke informatie zoals persoonsgegevens van burgers en medewerkers en gevoelige financiële gegevens van burgers en bedrijven. Dat stelt hoge eisen aan medewerkers als het gaat om betrouwbaarheid en integriteit en daarmee dus de zorgvuldige omgang met bedrijfs- en persoonsgegevens. Hiervoor neemt GBLT conform AVG passende technische- en organisatorische maatregelen om te waarborgen en te kunnen aantonen dat de verwerking in overeenstemming met deze verordening wordt uitgevoerd. Bescherming van persoonsgegevens en bedrijfsinformatie is essentieel voor de goede dienstverlening.
3.1 Context verwerking persoonsgegevens.
Voor het voldoen aan de AVG dient GBLT rekening te houden met de aard, de omvang, de context en het doel van de verwerking (artikel 24 AVG). GBLT treedt op als verwerkingsverantwoordelijke en voor verwerkingen van persoonsgegevens betekent dit het volgende:
Op basis van de aard, omvang en risico van verwerking van persoonsgegevens en de ambitie aantoonbaar te voldoen aan de AVG heeft GBLT haar ambitie geformuleerd. In het kader van verwerken van persoonsgegevens en benodigd volwassenheidsniveau ambieert zij het ‘’voorspelbaar’’niveau. Het ‘’voorspelbaar’’ niveau omvat de volgende kenmerken;
Nadere uitwerking van volwassenheidsniveau ‘’voorspelbaar’’ in wat het betekent ten aanzien van de “monitoring, de onderbouwing, de mensen en de inrichting en structuur”.
De wijze van verankering van het privacybeleid binnen GBLT vormt als het ware het fundament van de borging van dit belangrijke thema. Op grond van de AVG is het hoogst leidinggevende niveau in de organisatie eindverantwoordelijk voor de rechtmatige en verantwoorde verwerking van persoonsgegevens. Dat is in het geval van GBLT het Dagelijks Bestuur. Daarnaast draagt elke medewerker in de organisatie, die te maken heeft met verwerkingen van persoonsgegevens, zorg voor de verantwoorde en zorgvuldige omgang met deze gegevens. Ook de proceseigenaren hebben een taak hierin. In dit onderdeel van het privacybeleid wordt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en de borging van het beleid binnen GBLT zijn georganiseerd en belegd uitgewerkt.
4.1 Governance met behulp van three lines of defence
Voor het bepalen van de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden met betrekking tot risicomanagement wordt binnen GBLT het “three lines of defence” model (3LoD model) gevolgd.
Het dagelijks bestuur draagt de eindverantwoordelijkheid voor informatiebeveiliging en bescherming van persoonsgegevens. Het dagelijks bestuur stelt het Privacybeleid vast en zet hiermee de gekozen richting ter bescherming van persoonsgegevens uit. Het dagelijks bestuur is eindverantwoordelijk voor het toezicht houden en het handhaven van de “three lines of defence”.
De verantwoordelijkheden van het dagelijks bestuur bestaan uit:
De directeur geeft dagelijks leiding aan de organisatie van GBLT. Hij is ook secretaris van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur. Afdelingsmanagers/Proceseigenaren rapporteren aan de directeur over hun verantwoordelijkheden in de 1e lijn.
Chief Information Security Officer (CISO)
De CISO is gedelegeerd verantwoordelijk namens dagelijks bestuur voor het implementeren van informatiebeveiligingsbeleid én het toezicht daarop. Hij geeft namens het dagelijks bestuur op dagelijkse basis invulling aan de sturende rol door besluitvorming voor te bereiden en toe te zien op de uitvoering.
1e lijn: Afdelingen, afdelingsmanagers/proceseigenaren
Uitgangspunt van het 3LoD model is dat het lijnmanagement verantwoordelijk is voor hun eigen processen. Om de doelstellingen te realiseren en risico’s te minimaliseren zijn beheersmaatregelen opgesteld en vinden allerlei controles plaats. Niet het controleren om het controleren, maar controleren om vast te stellen dat de goede dingen worden gedaan en de doelstellingen niet in gevaar komen.
Verantwoordelijkheden van de eerste lijn zijn dan ook:
Afdelingsmanager/Proceseigenaar
De proceseigenaar is gedelegeerd integraal verantwoordelijk voor processen waar persoonsgegevens worden verwerkt. Inclusief de daarbij benodigde beheermaatregelen zoals register van verwerkingen, DPIA en verwerkingsovereenkomst met opdrachtgevers en leveranciers.
Een 1e lijn/operationeel medewerker draagt bij aan verwerkingen van persoonsgegevens conform AVG. Voor de medewerker van GBLT schept het privacybeleid zekerheid over de manier waarop hij/zij invulling moet geven aan het privacybelang van de betrokkenen. Hierdoor worden persoonsgegevens één keer goed verwerkt en loopt GBLT minder risico op reputatieschade.
2e lijn: Ondersteuning Controle en Adviseren
Daarnaast is er een functie die de 1e lijn ondersteunt, adviseert, coördineert en bewaakt of het management zijn verantwoordelijkheden ook daadwerkelijk neemt, dit is vanuit Privacy met name de PO. Ook het verzorgen van integrale managementinformatie omtrent risico’s en daarover rapporteren is een taak van de 2e lijn.
De 2e lijn omvat de volgende activiteiten;
De PO ondersteunt, controleert en adviseert de 1e lijn.
De taken die tot de Privacy Officer behoren zijn:
Adviesgroep Beveiliging, Continuïteit en Privacy (ABC&P)
Het ABC&P is een interne adviesgroep op het vlak van Informatiebeveiliging, Archiefbeheer en Privacy. Vanuit elk van de disciplines zijn één of meerdere medewerkers die hieraan deelnemen. De adviesgroep heeft een periodiek overleg waarbij voor hen relevante onderworpen worden besproken en beleidstukken kunnen worden vastgesteld. Bijvoorbeeld jaarplannen of relevant beleid. De adviesgroep heeft een sturende, adviserende functie zowel richting management als richting medewerkers.
Naast de privacy gerelateerde functies zoals Privacy Officer en Security Officer is er de functie van Recordmanager. De recordmanager houdt zich voornamelijk bezig met werkzaamheden op het gebied van de duurzame toegankelijkheid van digitale archiefinformatie en het bewaken van de wettelijke bewaartermijnen.
3e lijn: Interne Audit en Toezicht
De 3e lijn betreft zowel interne audit als de toezichthoudende rol. Vanuit de gesignaleerde risico’s door de Privacy Officer worden de meest risicovolle processen geaudit. Daarnaast heeft GBLT een FG aangesteld voor een onafhankelijke audit op het voldoen aan de AVG. Jaarlijks beoordeelt de FG de mate waarin in opzet en werking voldaan wordt aan de relevante normenkaders van de AVG in relatie tot de verwerkingen van persoonsgegevens door GBLT.
Functionaris voor Gegevensbescherming2 (FG)
De FG is verantwoordelijk voor onafhankelijk toezicht op naleving van relevante wet- en regelgeving, waaronder de AVG, inzake de bescherming van persoonsgegevens en informatiebeveiliging.
De taken van de Functionaris voor Gegevensbescherming.
Toezien op naleving van de AVG en van het beleid van de verwerkingsverantwoordelijke of de verwerker met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens, met inbegrip van de toewijzing van verantwoordelijkheden, bewustmaking en opleiding van het bij de verwerking betrokken personeel en de betreffende audits.
5 Plichten om aantoonbaar te voldoen
Overeenkomstig de AVG zal de verwerking van persoonsgegevens verantwoord moeten geschieden. GBLT moet aantoonbaar verantwoord met persoonsgegevens omgaan. Dit wordt ook wel de verantwoordingsplicht genoemd. Hieronder wordt dit toegelicht.
5.1 Register van verwerkingsactiviteiten (artikel 30 AVG)
Het register van verwerkingsactiviteiten is een opsomming van de verwerkingen van persoonsgegevens binnen GBLT. De organisatie dient dit register jaarlijks actueel bij te houden.
Het register van verwerkingen heeft meerdere doelen, zoals:
In het register van verwerkingen worden minimaal de volgende onderdelen van verwerkingen vastgelegd:
Jaarlijkse review Register van verwerkingsactiviteiten
GBLT treedt op als verwerkingsverantwoordelijke bij hun wettelijke taken. Ook is GBLT verwerkingsverantwoordelijke als werkgever. Voor deze verwerkingen van persoonsgegevens binnen de organisatie wordt een register van verwerkingsactiviteiten onderhouden. Per team is de proceseigenaar rolverantwoordelijk, gegevensbeheerder, om het register actueel te houden en minimaal eenmaal per jaar te reviewen. Voor begeleiding in deze taak kan de rolverantwoordelijke (proceseigenaar of gegevensbeheerder) een beroep doen op de PO en FG.
In het geval dat GBLT verwerkers (leveranciers) inschakelt voor het verwerken van persoonsgegevens dient zij hiermee een verwerkersovereenkomst af te sluiten.
In de verwerkersovereenkomst worden tenminste de volgende zaken vermeld:
5.3 Privacyverklaring (art. 13)
Betrokkenen hebben het recht door de verwerkingsverantwoordelijke te worden geïnformeerd over de verwerkingen van persoonsgegevens. Deze doet dit met behulp van een privacyverklaring.
De organisatie onderscheidt de volgende categorieën betrokkenen;
Natuurlijke personen (niet zijnde werknemers van of voor GBLT)
Natuurlijke personen waarvan GBLT persoonsgegevens verwerkt conform de AVG. Op de website van GBLT kunnen burgers informatie vinden over de verwerking van persoonsgegevens in de externe privacy verklaring. Bij vragen kan de burger terecht bij het Klant Contactcentrum of deze direct stellen aan de Functionaris voor Gegevensbescherming van GBLT. De privacyverklaring wordt minimaal éénmaal per jaar gereviewed.
De organisatie treedt op als verwerkingsverantwoordelijke bij alle medewerkers waarvan persoonsgegevens worden verwerkt, ongeacht de vorm van dienstverband. Dit geldt ook voor personen die krachtens opdracht, of een andere overeenkomst, voor GBLT werken. Op het intranet is de privacyverklaring voor medewerkers te raadplegen. Bij vragen kan de medewerker terecht bij zijn leidinggevende, HR of de Functionaris Gegevensbescherming. De privacyverklaring wordt minimaal éénmaal per jaar gereviewed.
In de privacyverklaring wordt minimaal de volgende informatie verstrekt aan betrokkene:
Verder moet alle andere informatie worden verstrekt die noodzakelijk is om tegenover betrokkene een behoorlijke en transparante verwerking te waarborgen.
5.4 DPIA3 Beheer (artikel 35 AVG)
In geval van verwerking van persoonsgegevens waarbij sprake is van hoge risico’s is een DPIA volgens de AVG verplicht. Het doel van de DPIA is vooraf de risico’s te inventariseren voor de persoonsgegevensverwerking en daar vooraf beheermaatregelen voor te treffen. De proceseigenaar is verantwoordelijk voor het opstellen van een DPIA op een proces.
In de AVG spreekt men van de volgende hoog risico verwerkingen:
Heeft uw verwerking betrekking op gegevens over kwetsbare betrokkenen?
Worden er in het proces innovatieve verwerkingen toegepast op persoonsgegevens?
Is er sprake van gegevensverwerking(en) die tot gevolg hebben dat betrokkenen een recht niet kunnen uitoefenen of een dienst niet kunnen gebruiken of een contract niet kunnen afsluiten?
Voor de uitvoering van een DPIA heeft GBLT een vast format en een beslisboom DPIA om te bepalen of een DPIA noodzakelijk is.
Als de DPIA is uitgevoerd wint de eigenaar van de DPIA een advies in van de FG. De FG zal de aanwezigheid van hoog risico verwerkingen en bijbehorende beheermaatregelen beoordelen ter bescherming van de rechten en vrijheden van betrokkene.
Monitoring van de beheermaatregelen
De proceseigenaar is verantwoordelijke voor de DPIA en monitort minimaal per jaar de opvolging en effectiviteit van de genomen beheermaatregelen in de DPIA.
Als een DPIA is opgesteld, vindt er minimaal binnen 3 jaar vanaf datum vaststelling een review plaats. Doel is vast te stellen of er wijzigingen hebben plaatsgevonden in de verwerking van persoonsgegevens en de genomen beheermaatregelen effectief zijn.
5.5 Bewaarbeleid (artikel 5.1.e)
De AVG schrijft voor dat persoonsgegevens niet langer worden bewaard dan noodzakelijk. Elke gekozen bewaartermijn is mogelijk mits de termijn van noodzakelijkheid voldoende wordt gemotiveerd.
De Archiefwet en de daar mee in verband staande wet- en regelgeving geldt als normkader voor de door Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap goedgekeurde selectielijst met de daar in beschreven bewaartermijnen. De bewaartermijn wordt vastgelegd in de het verwerkingsregister. Vervolgens zal de (proces)eigenaar verantwoordelijkheid nemen dat na afloop van de bewaartermijn persoonsgegevens worden verwijderd.
GBLT streeft er naar dat bewaartermijnen automatisch worden gemonitord. Doch in veel gevallen zal dat niet altijd mogelijk zijn en dient de (proces)eigenaar over het beheer van persoonsgegevens beheermaatregelen in te stellen zodat periodiek de overschrijding van bewaardata wordt gecheckt en persoonsgegevens handmatig worden verwijderd door een verantwoordelijk medewerker. De (proces)eigenaar van persoonsgegevens geeft indien van toepassing autorisatie voor het verwijderen van (persoons)gegevens in het archief.
Geautomatiseerd bijhouden van bewaartermijnen
In de software van applicaties is ingebouwd dat bewaartermijnen automatisch bijgehouden worden. De software biedt de mogelijkheid een vernietigingslijst aan te maken en informatie te vernietigen wanneer het termijn verstreken is.
Elke medewerker is verantwoordelijk om periodiek conform afgesproken bewaartermijnen persoonsgegevens handmatig te verwijderen. Er dient dan gecontroleerd te worden of in de digitale afvalbak of verwijderde items (Outlook) de persoonsgegevens ook zijn verwijderd. De proceseigenaren zijn eindverantwoordelijk en zien er op toe dat persoonsgegevens daadwerkelijk worden verwijderd. Hierbij dient ook rekening te worden gehouden met logging en backups. Afdeling I&A neemt de verantwoordelijkheid persoonsgegevens met betrekking tot logging en back-ups periodiek conform afgesproken termijn te verwijderen. Nadat persoonsgegevens op de bron locatie zijn verwijderd, zullen de persoonsgegevens nog tijdelijk op back-up media blijven bestaan conform de afgesproken bewaartermijnen. Daarna worden ook de persoonsgegevens op back-up media ook vernietigd.
Periodiek worden bewaartermijnen en beleid gemonitord om met behulp van een analyse te onderzoeken of er andere oorzaken ten grondslag liggen aan het niet opvolgen van vastgelegde bewaartermijnen. Met behulp van deze analyse vindt er dan bijsturing plaats op de gevonden oorzaken om toekomstige overschrijdingen van bewaartermijnen of verstoringen in processen te voorkomen.
5.6 Datalekken Beheer (artikel 33)
Er is een interne procedure ingericht voor het melden van datalekken en beveiligingsincidenten. Een ieder die werkzaam is voor GBLT kan via deze procedure op een laagdrempelige manier elk (vermoeden van een) datalek of beveiligingsincident melden. De beoordeling of er daadwerkelijk sprake is van een datalek of beveiligingsincident ligt bij de Privacy Officer en/of de Security Officer.
De Privacy Officer houdt een register van datalekken bij.
De proceseigenaar is verantwoordelijk het herstellen van de gevolgen van een datalek of beveiligingsincident en het beoordelen of er maatregelen noodzakelijk zijn om toekomstige datalekken te voorkomen. De proceseigenaar legt dit vast in het register van datalekken.
De Privacy Officer rapporteert jaarlijks over de gemelde datalekken en beveiligingsincidenten.
5.7 Rechten van betrokkene (artikel 12 – 23 AVG)
Om een rechtmatige verwerking van persoonsgegevens te waarborgen geeft de AVG diverse rechten aan de betrokkene. De betrokkene kan deze rechten uitoefenen tegen de organisatie als deze optreedt als verwerkingsverantwoordelijke.
Overzicht rechten van betrokkene
Betrokkene kan bij de verwerkingsverantwoordelijke een verzoek indienen om zijn gegevens te wissen. Bijvoorbeeld als hij bezwaar heeft tegen de verwerking van zijn gegevens. Het belang van de betrokkene moet dan boven het belang van de verwerkingsverantwoordelijke gaan om de persoonsgegevens te verwerken.
De betrokkene heeft het recht van de verwerkingsverantwoordelijke de beperking van de verwerking te verkrijgen indien een van de volgende elementen van toepassing is:
De juistheid van de persoonsgegevens wordt betwist door de betrokkene, gedurende een periode die de organisatie in staat stelt de juistheid van de persoonsgegevens te controleren;
De verwerking is onrechtmatig en de betrokkene verzet zich tegen het wissen van de persoonsgegevens.
Betrokkene heeft het recht om gegevens die hij in het kader van een overeenkomst met GBLT of met zijn toestemming heeft verstrekt in een gestructureerde en leesbare vorm te verkrijgen. Betrokkene kan verzoeken om deze gegevens rechtstreeks over te dragen aan een derde partij. Dit laatste is alleen mogelijk indien dit ook technisch mogelijk is.
Recht van bezwaar (recht op verzet):
Betrokkene heeft het recht om bewaar te maken tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens die op basis van het gerechtvaardigd belang worden verwerkt (artikel 6 lid 1 sub f AVG). Hij kan bezwaar maken vanwege specifieke omstandigheden. Op basis van deze omstandigheden zal de verwerking opnieuw door GBLT beoordeeld moeten worden.
Recht om niet onderworpen te worden aan geautomatiseerde besluitvorming:
De betrokkene heeft het recht niet te worden onderworpen aan een uitsluitend op geautomatiseerde verwerking, waaronder profilering, gebaseerd besluit waaraan voor hem rechtsgevolgen zijn verbonden of dat hem anderszins in aanmerkelijke mate treft.
In de privacyverklaring op de website van de GBLT is opgenomen hoe betrokkene beroep kan doen op zijn of haar rechten. Indien de organisatie de verantwoordelijke is voor de verwerking van de persoonsgegevens, kan betrokkene een e-mail sturen naar de Functionaris voor de Gegevensbescherming privacy@gblt.nl. De FG en/of Privacy Officer zal binnen een maand na ontvangst van het verzoek de betrokkene informeren over de uitvoering van het verzoek. Ook wanneer er geen gehoor wordt gegeven aan het verzoek van de betrokkene moet dit binnen een maand kenbaar gemaakt worden. Een weigering moet worden gemotiveerd. Tenslotte moet de betrokkene informatie krijgen over het klachtrecht bij de toezichthouder.
Elke uiting van onvrede betreffende de verwerking van persoonsgegevens is een klacht. Een klacht kan door een betrokkende of een derde worden geuit, in het geval een derde de klacht indient is het relevant te controleren of deze derde gemachtigd is op te treden namens de betrokkene. De privacyklacht wordt geregistreerd conform de ‘instructie klachtenregistratie’. De afhandeling van een privacyklacht geschiedt altijd met behulp van de PO en/of FG
5.8 Beveiligingsmaatregelen (artikel 32 AVG)
De AVG schrijft voor om rekening houdend met de stand van de techniek, de uitvoeringskosten, en de aard, de omvang, de context en het doel van de verwerking beveiligingsmaatregelen te treffen. De verwerkingsverantwoordelijke treft technische en organisatorische maatregelen die passen bij de kans en ernst van uiteenlopende risico's voor de rechten en vrijheden van natuurlijke personen die aan de verwerking zijn verbonden. In geval men optreedt als verwerker treft men gelijke beveiligingsmaatregelen als verwerkingsverantwoordelijke.
GBLT heeft de onderstaande technische en organisatorische maatregelen getroffen op basis van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Dit betreft het normenkader voor overheidsorganisaties op het gebied van informatiebeveiliging
In het kader van bescherming van persoonsgegevens hebben medewerkers autorisaties om persoonsgegevens te raadplegen en/of te muteren. Vanuit een rollenmatrix worden autorisaties toegekend in processen voor de raadpleeg- en/of mutatiefunctie. Hierbij wordt vooraf beoordeeld of een functie beschikt over de juiste rollen en niet meer persoonsgegevens kan verwerken dan noodzakelijk. Er kan sprake zijn van een inbreuk/datalek als een medewerker ongeoorloofd persoonsgegevens kan raadplegen.
De proceseigenaar is eindverantwoordelijk om de rollen toe te kennen in processen en de noodzakelijkheid vooraf te beoordelen. De leidinggevende van een medewerker is verantwoordelijk om de medewerker bij indiensttreding op basis van zijn functie en taken de beschikking te geven over de juiste rollen.
5.9 Awareness op bescherming van persoonsgegevens (artikel 32.1.b)
Voor een effectieve werking van het privacybeleid is voldoende awareness van management en medewerkers van belang bij het verwerken en beschermen van persoonsgegevens. Dit is bepalend in de effectieve werking van technische- en organisatorische maatregelen. De effectiviteit van awareness wordt bepaald door de kennis van medewerkers op het gebied van beschermen van persoonsgegevens en hun handelen bij verwerkingen van persoonsgegevens.
Tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek wordt het belang van integriteit en geheimhouding benadrukt en wordt aan medewerker gemeld dat hij/zij de eed/gelofte moet afleggen. De eed/gelofte wordt na indiensttreding afgelegd, waarbij de gedragscode wordt uitgereikt en besproken.
Als er sprake is van een externe medewerkers tekent hij/zij voor indiensttreding of het aangaan van de werkrelatie met GBLT een geheimhoudingsverklaring.
Door middel van verplichte e-learning worden medewerkers geïnformeerd over de regelgeving en het privacybeleid binnen de organisatie.
Awareness Informatiebeveiliging
Door middel van verplichte e-learning worden medewerkers geïnformeerd over de regelgeving en het informatiebeveiligingsbeleid binnen de organisatie.
Vanuit de 2e lijn worden in samenwerking met de 1e lijn en HR periodiek in verschillende werkvormen awareness activiteiten georganiseerd ter bescherming van persoonsgegevens en kennis van het privacybeleid.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2023-689.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.