Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens | Staatscourant 2022, 22889 | autorisatiebesluit basisregistratie personen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens | Staatscourant 2022, 22889 | autorisatiebesluit basisregistratie personen |
Datum 23 augustus 2022
Kenmerk 2022-0000459082
In verband met de inwerkingtreding van een wijziging van de Gemeenschappelijke regeling GBLT dient de autorisatie voor de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen in verband met de heffing en invordering van waterschapsbelastingen en gemeentelijke belastingen, te worden gewijzigd.
Gelet op de artikelen 3.1 en 3.2 van de Wet basisregistratie personen wordt daarom als volgt besloten.
In dit besluit wordt verstaan onder:
de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar van openbaar lichaam GBLT;
de Wet basisregistratie personen;
het Besluit basisregistratie personen;
de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;
de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;
de systeembeschrijving, bedoeld in artikel 1 van het Besluit BRP;
de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;
de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;
de tabel ten behoeve van de systematische verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;
de codering die het belastingkantoor aanduidt in verband met de uitvoering van dit besluit en die is vermeld in de autorisatietabelregel;
de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder a, van het Besluit BRP;
de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder c, van het Besluit BRP, waarbij het aantal personen waarover informatie wordt verstrekt per verzoek ten hoogste tien bedraagt;
een gegeven dat overeenkomstig de systeem-beschrijving als actueel gegeven in de basisregistratie personen is vermeld;
een wijziging van de categorie Verblijfplaats die overeenkomstig de systeembeschrijving wordt beschouwd als een infrastructurele wijziging;
de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
een waterschapsbelasting als bedoeld in artikel 113 van de Waterschapswet en de verontreinigingsheffing op grond van artikel 7.2, tweede lid, van de Waterwet;
een belasting, bedoeld in titel IV, hoofdstuk XV van de Gemeentewet of de afvalstoffenheffing op grond van artikel 15.33 van de Wet milieubeheer, voor zover de gemeenten de heffing en invordering van deze belastingen als gedelegeerde bevoegdheid hebben opgenomen in de gemeenschappelijke regeling van het belastingkantoor;
een waterschapsbelasting of een gemeentelijke belasting;
een ingeschrevene ten aanzien van wie een belasting wordt geheven of ingevorderd door het belastingkantoor;
de gemeenten die zijn vermeld in de autorisatietabelregel van het belastingkantoor;
briefadres als bedoeld in artikel 1.1, onder p, van de Wet BRP.
1. Zodra de afnemersindicatie bij de persoonslijst van een ingeschrevene is opgenomen worden aan het belastingkantoor eenmaal de gegevens verstrekt die zijn opgenomen in bijlage I bij dit besluit voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst van de ingeschrevene.
2. Indien een gegeven dat is opgenomen in bijlage I op de persoonslijst van een ingeschrevene wordt gewijzigd, verwijderd of opgenomen en de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij deze persoonslijst is vermeld, krijgt het belastingkantoor deze wijziging, verwijdering of opname van het gegeven verstrekt.
3. De verstrekking bevat bij de wijziging van een gegeven het gegeven zoals dit luidde voor de wijziging en het gegeven zoals dit luidt na de wijziging. Bij een verwijdering van een gegeven bevat de verstrekking het verwijderde gegeven. Bij een eerste opneming van een gegeven op de persoonslijst bevat de verstrekking het opgenomen gegeven. De verstrekking bevat tevens het administratienummer van de ingeschrevene, dat als actueel gegeven op de persoonslijst is vermeld.
4. De verstrekking aan het belastingkantoor naar aanleiding van de wijziging van het administratienummer van de ingeschrevene bevat een set identificerende gegevens en de ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Persoon. De verstrekking vindt plaats overeenkomstig hetgeen is bepaald in de systeembeschrijving.
1. Zodra het gegeven “functie adres” of het gegeven “datum aanvang adreshouding” op de persoonslijst van een ingeschrevene in het werkgebied is opgenomen of gewijzigd, wordt de afnemersindicatie bij de persoonslijst van de ingeschrevene opgenomen.
2. De afnemersindicatie wordt tevens op verzoek van het belastingkantoor bij de persoonslijst van een ingeschrevene opgenomen. Het belastingkantoor verzoekt slechts om de opneming, indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over een belastingplichtige.
3. De afnemersindicatie wordt niet bij de persoonslijst van een ingeschrevene opgenomen, indien de afnemersindicatie reeds als actuele aanduiding bij de persoonslijst van de ingeschrevene is vermeld.
1. De afnemersindicatie wordt op verzoek van het belastingkantoor verwijderd als actuele aanduiding bij de persoonslijst van een ingeschrevene. Het belastingkantoor verzoekt in ieder geval om de verwijdering, indien:
a. de ingeschrevene niet meer in een gemeente binnen het werkgebied is ingeschreven, en
b. de ingeschrevene geen belasting meer verschuldigd is aan het belastingkantoor.
2. Onverminderd het eerste lid, verzoekt het belastingkantoor in ieder geval om verwijdering van de afnemersindicatie, indien de ingeschrevene geen belastingplichtige is.
1. Aan het belastingkantoor wordt op zijn verzoek een gegeven verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van een ingeschrevene, indien het een gegeven betreft dat is opgenomen in bijlage II of III bij dit besluit.
2. Het belastingkantoor verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage II bij dit besluit, indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over een belastingplichtige.
3. Het belastingkantoor verzoekt slechts om een gegeven uit bijlage III bij dit besluit, indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over een overleden belastingplichtige en deze gegevens nodig zijn om de erven van deze belastingplichtige te traceren.
4. Aan het belastingkantoor worden geen gegevens verstrekt, indien een of meer van de gegevens waarvan het belastingkantoor bij zijn verzoek gebruik heeft gemaakt, niet is opgenomen in bijlage II of III bij dit besluit.
1. Aan het belastingkantoor wordt op zijn verzoek het administratienummer van iedere ingeschrevene in het werkgebied verstrekt van wie het adres in Nederland dat als actueel gegeven op de persoonslijst is opgenomen overeenkomt met:
a. een in het verzoek aangegeven adres, of
b. het actuele adres dat op de persoonslijst van een in het verzoek aangegeven ingeschrevene is opgenomen.
2. Het belastingkantoor verzoekt slechts om de administratienummers van ingeschrevenen op het adres, indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over belastingplichtigen in het werkgebied.
3. Aan het belastingkantoor worden slechts gegevens verstrekt, indien de gegevens waarvan het belastingkantoor in zijn verzoek gebruik heeft gemaakt zijn opgenomen in bijlage II bij dit besluit.
1. Indien de gegevensverstrekking die op grond van dit besluit aan het belastingkantoor dient plaats te vinden niet of op onjuiste wijze is geschied, wordt dit overeenkomstig hetgeen hierover is geregeld in de systeembeschrijving hersteld. Indien de afnemersindicatie ten onrechte niet bij een persoonslijst is geplaatst, ten onrechte is verwijderd of ten onrechte niet is verwijderd wordt dit hersteld overeenkomstig hetgeen hierover is bepaald in de systeembeschrijving.
2. Indien een verstrekking aan het belastingkantoor op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek. Indien de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij de persoonslijst is vermeld worden tevens gegevens over het begin, de wijziging of de beëindiging van het onderzoek zelf verstrekt.
3. Indien de spontane verstrekking van gegevens aan het belastingkantoor een gegeven bevat waarbij “indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” is vermeld, bevat de verstrekking tevens deze indicatie. De overige verstrekkingen aan het belastingkantoor die plaatsvinden op grond van dit besluit bevatten geen gegevens waarbij “indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” is vermeld.
4. Indien aan het belastingkantoor gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.
5. Bij de afvoering van een persoonslijst uit de basisregistratie personen worden aan het belastingkantoor, indien de code “fout” als omschrijving reden opschorting bijhouding op de persoonslijst is vermeld en de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij de persoonslijst is vermeld, de volgende gegevens verstrekt:
a. A-nummer persoon;
b. omschrijving reden opschorting bijhouding;
c. datum opschorting bijhouding.
Indien als gevolg van infrastructurele wijzigingen aan het belastingkantoor op grond van dit besluit gegevens moeten worden verstrekt, kan het belastingkantoor met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens overeenkomen dat de gegevens niet worden verstrekt. De overeenstemming tussen het belastingkantoor en de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens wordt schriftelijk vastgelegd.
Nadat schriftelijke overeenstemming is bereikt met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens kan het belastingkantoor gebruik maken van een alternatief medium als bedoeld in de systeembeschrijving bij verstrekking van gegevens als bedoeld in paragraaf 2 en in geval van verstrekking van gegevens als gevolg van infrastructurele wijzigingen.
1. Het belastingkantoor verstrekt aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.
2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:
a. de taak of de wijze van uitvoering van de taak van het belastingkantoor;
b. de regelgeving ten aanzien van de taak of de wijze van uitvoering van de taak van het belastingkantoor;
c. de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak van het belastingkantoor.
Het besluit en de bijlagen bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.
's-Gravenhage, 23 augustus 2022
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Koninkrijksrelaties en Digitalisering namens deze, F. Jacob Directeur Uitvoering
Bezwaar
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.
Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
---|---|
01 |
PERSOON |
01.01.10 |
A-nummer persoon |
01.01.20 |
Burgerservicenummer persoon |
01.02.10 |
Voornamen persoon |
01.02.20 |
Adellijke titel/predicaat persoon |
01.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam persoon |
01.02.40 |
Geslachtsnaam persoon |
01.03.10 |
Geboortedatum persoon |
01.04.10 |
Geslachtsaanduiding |
01.61.10 |
Aanduiding naamgebruik |
04 |
NATIONALITEIT |
04.82.30 |
Beschrijving van het document waaraan de gegevens over nationaliteit ontleend dan wel afgeleid zijn |
05 |
HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP |
05.01.10 |
A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner |
05.01.20 |
Burgerservicenummer echtgenoot/geregistreerd partner |
05.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.02.40 |
Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.06.10 |
Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap |
05.07.10 |
Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap |
06 |
OVERLIJDEN |
06.08.10 |
Datum overlijden |
07 |
INSCHRIJVING |
07.70.10 |
Indicatie geheim |
08 |
VERBLIJFPLAATS |
08.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
08.10.10 |
Functie adres |
08.10.20 |
Gemeentedeel |
08.10.30 |
Datum aanvang adreshouding |
08.11.10 |
Straatnaam |
08.11.15 |
Naam openbare ruimte |
08.11.20 |
Huisnummer |
08.11.30 |
Huisletter |
08.11.40 |
Huisnummertoevoeging |
08.11.50 |
Aanduiding bij huisnummer |
08.11.60 |
Postcode |
08.11.70 |
Woonplaatsnaam |
08.11.80 |
Identificatiecode verblijfplaats |
08.11.90 |
Identificatiecode nummeraanduiding |
08.12.10 |
Locatiebeschrijving |
08.13.10 |
Land adres buitenland |
08.13.20 |
Datum aanvang adres buitenland |
08.13.30 |
Regel 1 adres buitenland |
08.13.40 |
Regel 2 adres buitenland |
08.13.50 |
Regel 3 adres buitenland |
Bijlage bij artikel 5 van dit besluit.
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
---|---|
01 |
PERSOON |
01.01.10 |
A-nummer persoon |
01.01.20 |
Burgerservicenummer persoon |
01.02.10 |
Voornamen persoon |
01.02.20 |
Adellijke titel/predicaat persoon |
01.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam persoon |
01.02.40 |
Geslachtsnaam persoon |
01.03.10 |
Geboortedatum persoon |
01.04.10 |
Geslachtsaanduiding |
01.61.10 |
Aanduiding naamgebruik |
04 |
NATIONALITEIT |
04.82.30 |
Beschrijving van het document waaraan de gegevens over nationaliteit ontleend dan wel afgeleid zijn |
05 |
HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP |
05.01.10 |
A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner |
05.01.20 |
Burgerservicenummer echtgenoot/geregistreerd partner |
05.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.02.40 |
Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.06.10 |
Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap |
05.07.10 |
Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap |
05.07.40 |
Reden ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap |
06 |
OVERLIJDEN |
06.08.10 |
Datum overlijden |
07 |
INSCHRIJVING |
07.70.10 |
Indicatie geheim |
08 |
VERBLIJFPLAATS |
08.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
08.10.10 |
Functie adres |
08.10.20 |
Gemeentedeel |
08.10.30 |
Datum aanvang adreshouding |
08.11.10 |
Straatnaam |
08.11.15 |
Naam openbare ruimte |
08.11.20 |
Huisnummer |
08.11.30 |
Huisletter |
08.11.40 |
Huisnummertoevoeging |
08.11.50 |
Aanduiding bij huisnummer |
08.11.60 |
Postcode |
08.11.70 |
Woonplaatsnaam |
08.11.80 |
Identificatiecode verblijfplaats |
08.11.90 |
Identificatiecode nummeraanduiding |
08.12.10 |
Locatiebeschrijving |
08.13.10 |
Land adres buitenland |
08.13.20 |
Datum aanvang adres buitenland |
08.13.30 |
Regel 1 adres buitenland |
08.13.40 |
Regel 2 adres buitenland |
08.13.50 |
Regel 3 adres buitenland |
08.14.20 |
Datum vestiging in Nederland |
58 |
VERBLIJFPLAATS |
58.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
58.10.10 |
Functie adres |
58.10.20 |
Gemeentedeel |
58.10.30 |
Datum aanvang adreshouding |
58.11.10 |
Straatnaam |
58.11.15 |
Naam openbare ruimte |
58.11.20 |
Huisnummer |
58.11.30 |
Huisletter |
58.11.40 |
Huisnummertoevoeging |
58.11.50 |
Aanduiding bij huisnummer |
58.11.60 |
Postcode |
58.11.70 |
Woonplaatsnaam |
58.11.80 |
Identificatiecode verblijfplaats |
58.11.90 |
Identificatiecode nummeraanduiding |
58.12.10 |
Locatiebeschrijving |
Bijlage bij artikel 5 van dit besluit.
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
---|---|
02 |
OUDER 1 |
02.01.10 |
A-nummer Ouder1 |
02.01.20 |
Burgerservicenummer Ouder1 |
02.02.10 |
Voornamen Ouder1 |
02.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam Ouder1 |
02.02.40 |
Geslachtsnaam Ouder1 |
02.03.10 |
Geboortedatum Ouder1 |
03 |
OUDER 2 |
03.01.10 |
A-nummer Ouder2 |
03.01.20 |
Burgerservicenummer Ouder2 |
03.02.10 |
Voornamen Ouder2 |
03.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam Ouder2 |
03.02.40 |
Geslachtsnaam Ouder2 |
03.03.10 |
Geboortedatum Ouder2 |
05 |
HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP |
05.02.10 |
Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner |
05.03.10 |
Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner |
09 |
KIND |
09.01.10 |
A-nummer kind |
09.01.20 |
Burgerservicenummer kind |
09.02.10 |
Voornamen kind |
09.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam kind |
09.02.40 |
Geslachtsnaam kind |
09.03.10 |
Geboortedatum kind |
Inleiding
De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.
De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.
Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze registratie van niet-ingezetenen in de basisregistratie personen wordt aangeduid als de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.
De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.
Organisaties die in aanmerking komen voor systematische gegevensverstrekking
Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over "de afnemer" worden daarmee zowel overheidsorganen als derden als onderzoeksinstellingen bedoeld.
Het autorisatiebesluit
Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP). Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, gewaarborgd.
Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking.
Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevensverstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.
De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:
De spontane verstrekking van gegevens
Met behulp van de spontane verstrekking van gegevens kan een afnemer zijn eigen bestand actueel houden. De afnemer wordt met behulp van deze gegevensverstrekking op de hoogte gehouden van mutaties in de gegevens van de personen die tot de doelgroep van de afnemer behoren. Om de spontane verstrekking mogelijk te maken moeten de persoonslijsten van deze personen worden gemarkeerd. De markering vindt plaats door het opnemen van de afnemersindicatie van de afnemer bij de betreffende persoonslijst.
De spontane verstrekking betreft een vastgestelde (sub)set van gegevens van een persoonslijst. Zodra de afnemersindicatie van een afnemer bij een persoonslijst is geplaatst krijgt deze afnemer eenmalig de gehele set gegevens verstrekt. Hierna krijgt de afnemer, indien een van de in de set opgenomen gegevens wijzigt, het oude en het nieuwe gegeven verstrekt. Bij opname van een gegeven bevat de verstrekking het nieuwe gegeven, bij verwijdering van een gegeven bevat de verstrekking het verwijderde gegeven.
Afnemersindicaties kunnen op drie verschillende wijzen bij een persoonslijst worden geplaatst. In de eerste plaats op verzoek van een afnemer. Ten tweede door middel van een selectie: eenmalig of periodiek worden afnemersindicaties geplaatst bij persoonslijsten die aan een bepaalde voorwaarde voldoen. Ten derde door middel van sleutelrubrieken, waarbij een afnemersindicatie bij de persoonslijst wordt opgenomen indien een bepaald gegeven op de persoonslijst van een persoon wordt opgenomen of gewijzigd en de desbetreffende persoonslijst na die wijziging of opneming aan één of meer gestelde voorwaarden voldoet.
De afnemersindicatie wordt niet bij een persoonslijst geplaatst als dezelfde afnemersindicatie reeds als actuele aanduiding bij de persoonslijst is opgenomen.
In het geval dat een ingeschrevene over wie gegevens verstrekt worden niet (meer) behoort tot de doelgroep dient bij de persoonslijst van die ingeschrevene geen afnemersindicatie (meer) voor te komen. Dit betekent dat de afnemer de verplichting heeft de eerder geplaatste afnemersindicatie te laten verwijderen. De afnemersindicatie blijft als historische aanduiding bij de persoonslijst van de ingeschrevene staan.
De verstrekking op verzoek
Een afnemer kan op verzoek een set gegevens van een persoonslijst verstrekt krijgen. In het autorisatiebesluit is opgenomen welke gegevens van welke categorieën personen mogen worden opgevraagd.
De adresverstrekking op verzoek
Op verzoek worden gegevens verstrekt van alle personen die op dat moment zijn ingeschreven op een bepaald adres in Nederland. In het verzoek kan worden aangeven welk adres dit betreft. Echter, in het verzoek kunnen in plaats van het adres ook gegevens van een ingeschrevene worden opgenomen. De gegevensverstrekking bevat dan de A-nummers van alle personen die op dat moment op hetzelfde adres zijn ingeschreven als de (in het verzoek aangeduide) ingeschrevene.
Overige verstrekkingen
Door technische problemen kan het voorkomen dat het in een bepaalde periode niet of niet juist heeft plaatsgevonden. Ook kan voorkomen dat afnemersindicaties ten onrechte bij persoonslijsten zijn verwijderd of niet zijn opgenomen. Om dit te herstellen wordt een zogenaamd “herstelbericht” verstuurd. Tevens worden de ontbrekende afnemersindicaties (opnieuw) geplaatst of verwijderd.
Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan melding gedaan.
Op een persoonslijst kan bij historische gegevens de indicatie “onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” geplaatst worden. Deze gegevens zijn foutief en worden daarom in principe niet verstrekt. Uitzondering hierop is de spontane verstrekking die het gevolg is van de correctie van het foutieve gegeven. Deze spontane verstrekking vindt wel plaats, waarbij met het oude gegeven dat wordt verstrekt tevens de indicatie “onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” wordt meeverstrekt.
Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen ondermeer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt. Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst van een niet-ingezetene, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie, voor zover die gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.
Een persoonslijst die ten onrechte in de basisregistratie personen is opgenomen, wordt afgevoerd. Bij afvoering worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst en het administratienummer van de ingeschrevene verstrekt.
Onder infrastructurele wijziging wordt verstaan een gemeentenaamswijziging, een samenvoeging van gemeenten, een opdeling van een gemeente in een aantal nieuwe gemeenten of een gemeentedeelwijziging. Door een infrastructurele wijziging kan een groot aantal persoonslijsten gewijzigd worden met als gevolg dat aan de afnemer gegevens worden verstrekt. Het is mogelijk dat de afnemer geen behoefte heeft aan de ontvangst van deze gegevens of deze gegevens op andere wijze verstrekt wenst te krijgen. Om de verstrekking van overbodige gegevens te voorkomen, maakt het besluit het mogelijk dat schriftelijk overeengekomen wordt dat deze gegevens niet of op andere wijze worden verstrekt.
Over de verstrekking van gegevens anders dan via het alternatieve media, al dan niet naar aanleiding van infrastructurele wijzigingen, over de leverings- en selectiedata en over andere relevante onderwerpen dient overeenstemming te zijn met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens.
Dit besluit is een autorisatiebesluit dat is genomen ten behoeve van de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar van openbaar lichaam GBLT (in deze toelichting genoemd: het belastingkantoor).
Het belastingkantoor is een overheidsorgaan als bedoeld in artikel 1. 1, onder t, van de Wet BRP.
Het belastingkantoor is opgericht bij een gemeenschappelijke regeling die de heffing en invordering van waterschapsbelastingen en gemeentelijke belastingen uitvoert voor de deelnemende waterschappen en gemeenten. In de heffing en invordering is begrepen de kwijtschelding en dwanginvordering van de belastingen.
De taak heffing en invordering van waterschapsbelastingen is door de deelnemende waterschappen gedelegeerd aan het belastingkantoor. De taak heffing en invordering van waterschapsbelastingen blijkt primair uit het waterschapsreglement en wordt onder meer beheerst door provinciale verordeningen, de Waterschapswet en de Waterwet. Het belastingkantoor houdt zich bezig met de heffing en invordering van waterschapsbelastingen en de verontreinigingsheffing.
Het belastingkantoor heft voor de gemeenten de gemeentelijke belastingen. Dit zijn de belastingen die de gemeenten mogen heffen en invorderen op grond van hoofdstuk XV van de Gemeentewet, zoals de onroerendezaakbelasting, forensenbelasting, hondenbelasting, grafrechten etc. Het kunnen ook belastingen zijn die de gemeenten op grond van andere wetten uitvoeren, bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing op grond van de Wet Milieubeheer. De heffing en invordering van een of meer van deze belastingen hebben de gemeenten die deelnemen in de gemeenschappelijke regeling van het belastingkantoor in delegatie overgedragen.
Het belastingkantoor heeft ten behoeve van de heffing en invordering van belastingen systematische gegevensverstrekking nodig uit de basisregistratie personen. Het belastingkantoor krijgt hiervoor spontane gegevensverstrekking, gegevensverstrekking op verzoek en adresverstrekking op verzoek uit de basisregistratie personen. Tot de doelgroepen waarvan het waterschap gegevens verstrekt mag krijgen behoren zowel ingezetenen als niet-ingezetenen.
De spontane verstrekking van gegevens aan het belastingkantoor
Het belastingkantoor krijgt spontane verstrekking van gegevens die zijn opgenomen in bijlage I. De afnemersindicaties kunnen worden geplaatst op verzoek, en met behulp van sleutelrubrieken.
Het belastingkantoor kan afnemersindicaties op verzoek laten plaatsen bij persoonslijsten van ingeschrevenen die een of meer belastingen zijn verschuldigd. Het kunnen ook belastingplichtigen zijn buiten het werkgebied van het belastingkantoor die zijn ingeschreven in de basisregistratie personen.
De afnemersindicatie van het belastingkantoor wordt bij een persoonslijst geplaatst in het geval de gemeente het gegeven ”datum aanvang adreshouding of “functie adres op de persoonslijst van een persoon heeft opgenomen of gewijzigd. Het betreft de persoonslijst van alle ingeschrevenen van de gemeenten die vallen binnen het werkgebied van het belastingkantoor. Er worden geen indicaties geplaatst bij persoonslijsten van ingeschrevenen met een briefadres. Gelet op de aard van de belastingen die door de belastingkantoren worden geheven, zijn op een briefadres ingeschrevenen over het algemeen niet belastingplichtig en behoren zij dus niet tot de doelgroep van de belastingkantoren. In uitzonderingsgevallen kan een persoonslijst van een ingeschrevene op een briefadres via een ad hoc verzoek worden opgevraagd.
Na de selectie van de persoonslijsten bepaalt het belastingkantoor of de ingeschrevene belastingplichtig is. Het verzoekt de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens de afnemersindicatie te verwijderen bij de persoonslijsten van de ingeschrevenen die niet belastingplichtig zijn. Bovendien vernietigt het belastingkantoor de gegevens die het verstrekt heeft gekregen van ingeschrevenen die niet belastingplichtig zijn.
In het geval dat een ingeschrevene over wie gegevens verstrekt worden niet of niet meer behoort tot de doelgroep dan dient bij de persoonslijst van die ingeschrevene geen afnemersindicatie van het belastingkantoor (meer) voor te komen. Dit betekent dat het belastingkantoor aan de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens dient te verzoeken de eerder geplaatste afnemersindicatie bij de persoonslijst te verwijderen. De afnemersindicatie blijft als historisch gegeven bij de persoonslijst van de ingeschrevene staan.
De verstrekking van gegevens op verzoek aan het belastingkantoor
Het belastingkantoor mag tevens op verzoek gegevens opvragen uit de basisregistratie personen. Het betreft de gegevens die zijn opgenomen in bijlage II en III. Het belastingkantoor mag gegevens opvragen in verband met de heffing en invordering van belastingen.
Adresverstrekking op verzoek aan het belastingkantoor
Het belastingkantoor kan in onderstaande gevallen de administratienummers verstrekt krijgen van personen die ingeschreven zijn in het werkgebied van het belastingkantoor.
Wanneer minder dan 75% van de inwoners van een gemeente binnen een bepaalde postcoderange woont, kan het belastingkantoor administratienummers verstrekt krijgen door middel van adresverstrekking op verzoek. De reden voor deze verstrekking is dat slechts een beperkt aantal ingeschrevenen van bovengenoemde gemeente(n) binnen het beheersgebied van het belastingkantoor valt. Met de verkregen administratienummers kan het belastingkantoor de belastingplichtige bepalen en vervolgens bij deze belastingplichtige een indicatie plaatsen. Het belastingkantoor is alleen bevoegd om deze administratienummers te verzoeken, indien deze noodzakelijk zijn voor de heffing en invordering van belastingen.
Tevens kan het belastingkantoor een adresvraag op verzoek stellen indien het plaatsen van afnemersindicaties van het belastingkantoor via sleutelrubrieken geen doorgang heeft gevonden of de afnemersindicatie per abuis is verwijderd. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij nieuwe straten. In zo’n geval kan het belastingkantoor een adresvraag op verzoek stellen om vervolgens afnemersindicaties te kunnen laten plaatsen bij de belastingplichtigen op dat adres.
Het belastingkantoor is alleen bevoegd om een adresvraag op verzoek te stellen, indien dit noodzakelijk is voor de heffing en invordering van belastingen.
In bijlage I zijn onder meer gegevens opgenomen over de persoon, huwelijk en de verblijfplaats. Huwelijksgegevens worden verstrekt om de belastingplichtige met de juiste geslachtsnaam te kunnen aanschrijven, indien de geslachtsnaam van de partner is gekozen.
Het gegeven “04.82.30 Beschrijving document” is opgenomen om geprivilegieerden te kunnen herkennen, die zijn vrijgesteld van bepaalde belastingen.
Het Burgerservicenummer van de partner is nodig in verband met identificatie.
Het belastingkantoor krijgt tevens het gegeven “07.70.10 Indicatie geheim” verstrekt. Met dit gegeven wordt aangeduid of een ingeschrevene de gemeente heeft verzocht om zijn of haar gegevens niet te verstrekken aan bepaalde derden. Indien dit het geval is, kan het belastingkantoor aanvullende maatregelen treffen om de privacy van de ingeschrevene te waarborgen.
Het gegeven “08.10.30 Datum aanvang adreshouding” wordt verstrekt om te kunnen vaststellen vanaf wanneer een burger belastingplichtig is. Bij ontkenning door de belastingplichtige op een adres gewoond te hebben is dit gegeven tezamen met de historische verblijfplaatsgegevens een middel om een onderzoek in te stellen naar de duur van bewoning op een of meerdere adressen.
De gegevens “08.13.10 Land adres buitenland” en “08.13.20 Datum aanvang adres buitenland” worden verstrekt, omdat hiermee beslist kan worden of een invordering geschorst moet worden, nadat een belastingplichtige naar het buitenland is vertrokken. Het gegeven “08.13.20” is voorts van belang ingeval sprake is van tijdsevenredige heffing. Aan de hand van dit gegeven kan worden bepaald wanneer de woning bewoond is geweest door de betreffende persoon. De door de persoon te veel betaalde heffingen worden door het belastingkantoor terugbetaald.
De gegevens “08.13.30 Regel 1 adres buitenland”, “08.13.40 Regel 2 adres buitenland” en “08.13.50 Regel 3 adres buitenland” zijn noodzakelijk voor de invordering van belastingen bij vertrek naar het buitenland van een belastingplichtige.
In bijlage II zijn naast de hiervoor beschreven gegevens ook historische verblijfplaatsgegevens opgenomen in verband met het feit dat de belastingplichtige kan ontkennen ooit op een bepaald adres te zijn ingeschreven. Voor het erfgenamenonderzoek kunnen aanvullende gegevens (bijlage III) over de ouders, de echtgenoot/geregistreerd partner of eventuele kinderen van de overleden belastingplichtige worden verstrekt. Het gegeven “05.07.40 Reden ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap” is nodig voor de bepaling van de hoofdbewoner ten behoeve van de aanslag verontreinigingsheffing en andere tijdvakheffingen indien daarbij onderscheid wordt gemaakt tussen huwelijksontbinding door echtscheiding dan wel door overlijden.
De gemeenten die vermeld zijn in de gemeenschappelijke regeling van het belastingkantoor hebben de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen overgedragen aan het belastingkantoor.
Ook de waterschappen die zijn vermeld in de gemeenschappelijke regeling van het belastingkantoor hebben de heffing en invordering van waterschapsbelastingen gedelegeerd aan het belastingkantoor.
Teneinde de autorisatie actueel te houden dient het belastingkantoor tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in zijn taak, in de regelingen waarop die taak is gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taak. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van het belastingkantoor om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van het belastingkantoor.
Met dit besluit wordt het autorisatiebesluit van 28 november 2018, 2018-0000847590, met terugwerkende kracht ingetrokken vanaf 19 december 2019. Tegelijkertijd werkt dit besluit terug tot en met 19 december 2019. Dit is het gevolg van een naamswijziging van het openbaar lichaam Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus-Tricijn naar GBLT.
Dit besluit wordt met terugwerkende kracht genomen en het autorisatiebesluit van 28 november 2018, 2018-0000847590, wordt met terugwerkende kracht ingetrokken, omdat de Gemeenschappelijke regeling GBLT, waarmee de hiervoor genoemde naamswijziging is doorgevoerd, reeds is ingegaan op 19 december 2019.
Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit wordt tevens geplaatst op de internetpagina van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, publicaties.rvig.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-22889.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.