Blad gemeenschappelijke regeling van Werk en Inkomen Lekstroom
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Werk en Inkomen Lekstroom | Blad gemeenschappelijke regeling 2023, 369 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Werk en Inkomen Lekstroom | Blad gemeenschappelijke regeling 2023, 369 | delegatie- of mandaatbesluit |
Besluit van het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter van de Gemeenschappelijke regeling op basis van een openbaar lichaam Werk en Inkomen Lekstroom houdende regels omtrent mandaat, volmacht en machtiging (Mandaatregeling Werk en Inkomen Lekstroom 2023)
Het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter van de Gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
overwegende, dat het wenselijk is ter bevordering van de dienstverlening alsmede de efficiëncy van het openbaar lichaam, ten aanzien van bepaalde bevoegdheden mandaat, volmacht en machtiging te verlenen aan functionarissen van de Gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom;
overwegende dat de doorontwikkeling in 2022 van een organisatiestructuur met teamcoördinatoren naar een structuur met teamleiders noodzaakt tot aanpassing van de bestaande Mandaatregeling;
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht, het Burgerlijk wetboek, de Gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom en de overige van toepassing zijnde wettelijke voorschriften;
Hoofdstuk 1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
uitvoerende medewerkers: alle functionarissen lager dan het niveau van teamleider. Iedere uitvoerende medewerker maakt deel uit van een team. Ook inhuurkrachten en de medewerkers binnen de gemeentelijke Lokale werkteams vallen onder deze definitie. In het overzicht worden zij aangeduid met de term ‘medewerkers’.
Hoofdstuk 2. Mandatering van bevoegdheden
Artikel 2. Verlening bevoegdheden
De directeur verleent respectievelijk ondermandaat, -volmacht en -machtiging aan de concernmanagers, de teamleiders, de uitvoerende medewerkers en eventuele andere genoemde functionarissen, ieder van hen afzonderlijk, om alle bevoegdheden zoals opgenomen in het overzicht uit te oefenen onder de daarbij weergegeven voorschriften en voorwaarden, tenzij in het overzicht is bepaald, dat de desbetreffende bevoegdheid blijft voorbehouden aan de directeur, c.q. de concernmanagers, de teamleider(s) en/of een andere bij functienaam genoemde functionaris.
Artikel 3. Uitoefening bevoegdheden
De bevoegdheid op aanvraag een besluit te nemen omvat elk op die aanvraag te nemen besluit, waaronder begrepen buiten behandeling laten, verlenen, verlenen onder voorwaarden, vaststellen, weigeren, intrekken en verlengen, opschorten of verdagen van de beslistermijn, tenzij uit de clausulering of de instructie het tegendeel blijkt.
Waar mandaat en volmacht is verleend tot het besluiten en verrichten van een privaatrechtelijke wederkerige rechtshandeling wordt daarmee ook mandaat verleend ten aanzien van de bevoegdheid tot bewaking van uitvoering van die rechtshandeling door de wederpartij, waartoe worden gerekend ingebrekestelling, ontbinding, vernietiging, nietigverklaring, vordering van nakoming, opzegging van een overeenkomst en alle andere besluiten en handelingen, die hiermee verband (kunnen) houden.
Indien ten aanzien van een bevoegdheid mandaat is verleend houdt dit mede in dat de gemandateerde bevoegd is alle documenten, die verband houden met die bevoegdheid, waaronder opdrachten en overeenkomsten, te ondertekenen, alsmede feitelijke handelingen te verrichten ter uitoefening van de bevoegdheid. Voor zover van toepassing verleent de voorzitter hiertoe de noodzakelijke volmacht.
Indien de uitoefening van de in het overzicht opgenomen mandaten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt die beslissing onderdeel uit van het vermelde mandaat. Dit voor zover daarbij te nemen besluiten niet zullen leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de begroting van het openbaar lichaam en voorts met inachtneming van de in het overzicht opgenomen bijzondere bepalingen en instructies.
In geval van afwezigheid van een gemandateerde kan de bevoegdheid door een andere functionaris worden uitgeoefend conform de daartoe gemaakte afspraken binnen de teams en de lijn. Teamleiders zijn elkaars plaatsvervangers. Hetzelfde geldt voor de leden van het concern-MT.
Het mandaat is voorbehouden aan de directeur indien:
uit het besluit financiële consequenties voortvloeien die niet zijn opgenomen in de gespecificeerde ramingen van de begroting, dan wel wanneer de gespecificeerde ramingen van de begroting van Werk en Inkomen Lekstroom worden overschreden. In dit geval meldt de directeur deze uitgaven zo spoedig mogelijk aan de voorzitter.
Artikel 6. Verantwoording; verslaglegging en informatieverstrekking
De teamleider die rechtstreeks functioneel leiding geeft aan een gemandateerde draagt zorg voor het toezicht op het gebruik van de aan deze gemandateerde bevoegdheden. De manager doet dit ten opzichte van de door hem gemandateerde bevoegdheden en de directeur ten opzichte van de door hem gemandateerde bevoegdheden.
In de ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht, dat het besluit is genomen krachtens mandaat. Hierbij wordt de volgende formulering aangehouden:
(gevolgd door de naam en functie van de gemandateerde en zijn of haar handtekening),
(gevolgd door de naam en functie van de gemandateerde en zijn of haar handtekening).
Artikel 8. Schakelbepaling volmachten en machtigingen
De artikelen 1 tot en met 7 zijn van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een functionaris, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging verleent tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Overzicht behorende bij de Mandaatregeling Werk en Inkomen Lekstroom 2023
Het voeren van correspondentie, inclusief de ondertekening hiervan, houdende informatie van feitelijke aard voor zover het routinematige c.q. beheersmatige zaken betreft, met inbegrip van het afgeven van ontvangstbevestigingen, derhalve geen beslissingen of standpunten van het bestuur |
|||||||
Het voeren van correspondentie, inclusief de ondertekening hiervan, en het verrichten van alle procedurele handelingen ter uitvoering van (al dan niet krachtens mandaat genomen) besluiten van het algemeen bestuur, dagelijks bestuur en de voorzitter, zoals publicatie, ter visie leggen genomen besluiten en ter goedkeuring inzenden van stukken |
|||||||
Het in ontvangst nemen van (aangetekende) stukken, dagvaardingen, deurwaardersexploten, expresse stukken, aanmaningen, bevelschriften e.d. |
Diverse artikelen Awb, Burgerlijk wetboek, Burgerlijke rechtsvor-dering |
||||||
Doorzenden c.q. terugzenden van stukken die onjuist zijn geadresseerd |
|||||||
Indienen van aanvragen om vergunningen, ontheffingen, subsidies en dergelijke voor zover dienstbaar aan de taakuitoefening van WIL |
|||||||
Besluiten tot het opleggen van een pandontzegging of het schriftelijk geven van een waarschuwing in geval van schending van de huisregels of ander ongewenst gedrag |
|||||||
Het nemen van een besluit tot het doen van aangifte terzake van:
|
Wetboek van Strafrecht, Pw, Ioaw, Ioaz, Wgs, Bbz 2004, Wwb, Abw |
Sociale recherche kan zelfstandig besluiten tot het doen van aangifte sociale zekerheidsfraude |
|||||
het doen van aangifte terzake van:
|
Sociaal rechercheurs van de Regionale Sociale Recherche Nieuwegein |
Machtiging alleen als daartoe een besluit tot het doen van aangifte genomen is. |
|||||
Besluiten tot inkoop van goederen en diensten en besluiten tot het aangaan van overeenkomsten of andere privaatrechtelijke rechtshandelingen, inclusief de inhuur van tijdelijk personeel |
|
||||||
Het gemotiveerd afwijken van de bepalingen van het inkoopbeleid voor zover het blijft onder de Europese aanbestedingsgrens |
Zie DB-besluit van 16 september 2021. Jaarlijks een overzicht naar het DB met de aanbestedingsprocedures waarbij is afgeweken van het beleid. |
||||||
Het afwijken van de Algemene inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten WIL |
|||||||
Het (extern) feitelijk aangaan en ondertekenen van de overeenkomst of andere privaatrechtelijke rechtshandelingen. Hieronder valt ook de verwerkersovereenkomst i.h.k.v. de Algemene verordening gegevensbescherming |
|
||||||
Het vertegenwoordigen van WIL bij een buitengerechtelijke rechtshandeling nadat het DB heeft besloten tot het verrichten van de privaatrechtelijke rechtshandeling |
Het gaat hier om ondertekening van contracten waartoe het DB heeft besloten |
||||||
|
|||||||
Beslissen of een dwangsom verschuldigd is en tot welk bedrag en het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen |
|||||||
Besluiten tot een toepassingsbeschikking, invorderingsbeschikking, betalingsbeschikking en kostenbeschikking |
|||||||
Het verstrekken van informatie aan derden m.b.t. cliënten, uitkeringsgerechtigden of ex-uitkeringsgerechtigden |
|
||||||
Het opvragen van informatie bij derden m.b.t. cliënten, uitkeringsgerechtigden en ex-uitkeringsgerechtigden, alsmede m.b.t. degene op wie kosten van een verstrekte uitkering worden verhaald |
|||||||
Het verstrekken van informatie die (niet) herleidbaar is tot op cliëntniveau aan instanties als het Centraal Bureau voor de Statistiek, Inlichtingenbureau, e.d. |
|||||||
Het aanwijzen van een contactpersoon voor de Wet open overheid |
|||||||
Beslissen op verzoeken om informatie op grond van de Wet open overheid en de Wet hergebruik overheidsinformatie |
Geen bevoegdheid medewerkers JZ bij gehele of gedeeltelijke weigering van het verzoek zonder overeenstemming met de verzoeker. |
||||||
Indien klacht behandeld wordt door een lijnfunctionaris, gaat dit in overleg met klachtencoördinator. Ondertekening van een formele afdoeningsbrief gebeurt door directeur. |
|||||||
Het nemen van een beslissing op bezwaar incl. het beslissen op kostenvergoeding i.v.m. behandeling bezwaar. |
|||||||
Het instemmen met het verzoek tot rechtstreeks beroep bij de administratieve rechter |
|||||||
Het nemen van een procesbesluit als verwerende partij in civiele procedure |
|||||||
Bevoegdheid beperkt tot procedures waarvoor geen verplichte proces-vertegenwoordiging (door een advocaat) geldt. |
|||||||
|
Terugkoppeling naar directeur en Teamleider bij gegronde beroepschriften en beroepschriften die worden geschikt. Geen mandaat aan medewerkers voor wat betreft het ‘aanwijzen’ als bedoeld in punt C. |
||||||
Besluiten tot het opnemen van leningen ter voorziening in de behoefte aan kort- en langlopende middelen |
|||||||
Besluiten tot het aantrekken c.q. uitzetten van liquide middelen |
|||||||
Het feitelijk aantrekken c.q. uitzetten van liquide middelen |
|||||||
Zie voorwaarden en beperkingen in Budgethoudersregeling. Conform autorisatiematrix van de bank. Directeur wordt genoemd vanwege de mandaat-structuur. Vanwege functiescheiding kunnen hij, noch de Concernmanagers, de concerncontroller en de teamleiders betalingen klaarzetten. Zij kunnen alleen autoriseren. |
|||||||
Zie beperkingen en voorwaarden in het Treasurystatuut. Hiermee worden niet de SHV-bankrekeningen bedoeld. Zie daarvoor SZ/9. |
|||||||
Uitvoering van het verzekeringsbeleid van de dienst, waaronder registratie, behandeling en afdoening van alle correspondentie, afsluiten, wijzigen en opheffen van verzekeringen. |
|||||||
Het nemen van besluiten inzake aansprakelijkstellingen namens en jegens de GR |
Mandaat aan Teamleider en Concernmanagers tot een bedrag van € 2.500,- (dit is tevens het eigen risico van WIL). Boven de € 2.500,- is Centraal Beheer bevoegd. Alle toekennende besluiten die buiten de dekking van de aansprakelijkheids-verzekering vallen en meer bedragen dan € 2.500,- zijn niet verder gemandateerd dan tot het niveau van directeur. |
||||||
|
|||||||
Het verwerken van wijzigingen, aangedragen vanuit de rijksoverheid en het verwerken van correcties |
|||||||
Uitvoering van alle bevoegdheden als genoemd in de Archiefwet 1995, het Archiefbesluit 1995, de Archiefverordening WIL en de Beheerregeling Informatiebeheer WIL |
Teamleiders zien toe op het correct aanleveren van documenten aan DIV door de medewerkers van hun teams. |
||||||
Het uitvoeren van de taken en bepalingen als genoemd in het Informatiebeheerplan WIL |
|||||||
Het uitvoeren van het Informatiebeveiligingsbeleid WIL opdat voldaan wordt aan tenminste het basisbeveiligingsniveau als gesteld in de Baseline Informatiebeveiliging Overheid |
|||||||
Het uitvoeren van taken en werkzaamheden opdat geborgd wordt dat aan alle wettelijke vereisten rondom het werken met Suwinet gegevens kan worden voldaan. |
|||||||
Het tekenen voor het verstrekken/autoriseren van ICT-beveiligingscertificaten |
Voor aanvragen e-herkenning blijft de bevoegdheid bij de voorzitter. |
||||||
Het in bruikleen geven en ook weer innemen van een ICT-device, zoals een tablet, laptop, smartphone, e.d. |
De uitgifte gaat gepaard met een te tekenen bruikleenovereenkomst. |
||||||
Het faciliteren van de uitoefening van de rechten van de betrokkene uit hoofde van de artikelen 15 tot en met 22 AVG |
|||||||
Het binnen 72 uur melden van een inbreuk in verband met persoonsgegevens aan de toezichthoudende autoriteit en, indien nodig, aan de betrokkene, tenzij het niet waarschijnlijk is dat de inbreuk in verband met persoonsgegevens een risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van natuurlijke personen. |
|||||||
Het bijhouden van een register van verwerkingsactiviteiten die onder verantwoordelijkheid van WIL plaatsvinden. |
In overleg met Functionaris Gegevensbescherming. Teamleiders hebben hier een rol in, in die zin dat zij weten welke processen / verwerkingsactiviteiten binnen hun teams plaatsvinden en zij deze vaststellen. |
||||||
Het nemen van besluiten en het verrichten van handelingen ingevolge de Participatiewet (Pw) en toekomstige wetten die hiervoor in de plaats treden en de hierop gebaseerde verordeningen, beleidsregels en interne instructies. |
Aanvullende voorwaarde bij medewerkers Team Werk en Lokale werkteams: traject- en bemiddelingsplannen in overleg met de Teamleider Werk / Teamleider LWT binnen de kaders van het beleid en de begroting waar Teamleider Werk resp. de Teamleider LWT de beschikking over heeft |
||||||
Het nemen van besluiten en het verrichten van handelingen ingevolge de Ioaw en toekomstige wetten die hiervoor in de plaats treden en de hierop gebaseerde verordeningen, beleidsregels en interne instructies. |
|||||||
Het nemen van besluiten en het verrichten van handelingen ingevolge de Ioaz en toekomstige wetten die hiervoor in de plaats treden en de hierop gebaseerde verordeningen, beleidsregels en interne instructies. |
Medewerkers van externe organisaties die de Ioaz voor WIL uitvoeren |
Mandaat aan medewerkers externe organisatie alleen voor zover dat uit het contract met de betreffende organisatie voortvloeit. Zie ook Mandaatbesluit GR WIL Zelfstandigen-regelingen 2020: https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Werk%20en%20Inkomen%20Lekstroom/639576/CVDR639576_1.html |
|||||
Het nemen van besluiten en het verrichten van handelingen ingevolge de Bbz 2004 (incl. artikel 36) en toekomstige wetten die hiervoor in de plaats treden en de hierop gebaseerde verordeningen, beleidsregels en interne instructies. |
Medewerkers van externe organisaties die de Bbz 2004 voor WIL uitvoeren |
Functionarissen WIL voeren op dit werkterrein vnl. handelingen uit en nemen geen besluiten. Mandaat aan medewerkers externe organisatie alleen voor zover dat uit het contract met de betreffende organisatie voortvloeit. Zie ook Mandaatbesluit GR WIL Zelfstandigen-regelingen 2020: https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Werk%20en%20Inkomen%20Lekstroom/639576/CVDR639576_1.html |
|||||
Het nemen van besluiten en het verrichten van handelingen ingevolge het Minimabeleid en toekomstige wetten/toekomstig beleid die/dat hiervoor in de plaats treden/treedt en de hierop gebaseerde beleidsregels en interne instructies. |
|||||||
Het nemen van besluiten en het verrichten van handelingen ingevolge artikel 1.13 van de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en toekomstige wetten die hiervoor in de plaats treden en de hierop gebaseerde verordeningen, beleidsregels en interne instructies. |
|||||||
Het nemen van besluiten en het verrichten van handelingen ingevolge de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en toekomstige wetten die hiervoor in de plaats treden, de modules van de NVVK en de op de Wgs en de NVVK-modules gebaseerde beleidsplannen, verordeningen, beleidsregels en interne instructies. |
Medewerkers van externe organisaties die de SHV voor WIL uitvoeren als het gaat om (ex-) zelfstandigen |
|
|||||
Het afgeven van een verklaring dat minnelijke schuldregeling niet is gelukt |
Wet schuld-sanering natuurlijke personen 285, lid 1 onder f Fw |
||||||
Het vertegenwoordigen van WIL bij buitengerechtelijke rechtshandelingen, zoals:
|
Volmacht aan medewerker notariskantoor: ter zake van de formele rechtshandeling voor het vestigen van een krediethypotheek en/of pandrecht |
||||||
Het geven van opdracht tot begraven of cremeren aan uitvaartverzorger ingeval dit achterwege blijft, het nemen van besluiten, het invorderen van lijkschouwingskosten en het verrichten van handelingen ingevolge de artikelen 21 en 22 Wet op de Lijkbezorging en toekomstige wetten die hiervoor in de plaats treden en de hierop gebaseerde verordeningen, beleidsregels en interne instructies. |
Mandaat aan medewerkers en Teamleider geldt niet voor het nemen van een besluit tot het geheel afzien van verhaal |
||||||
Het aanwijzen van personen welke zijn belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de door WIL uit te voeren regelingen, alsmede – in geval van eigen medewerkers - het verstrekken en ondertekenen van legitimatiebewijzen. |
|
||||||
Het geven van opdrachten tot het instellen van bijzondere onderzoeken of aanvullend bijzonder onderzoek aan de Regionale Sociale Recherche Nieuwegein |
|||||||
Het nemen van besluiten inzake gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van vorderingen |
Ingeval van kwijtschelding niet zijnde leenbijstand:
Mandaat medewerker B&B alleen in geval van definitieve geschil-beslechting bij de rechter. En met inachtneming van de gemaakte afspraken binnen het team. |
||||||
|
Er is geen discretionaire bevoegdheid wanneer aan de voorwaarden van de regeling wordt voldaan. Alleen op basis van geformuleerde weigeringsgronden kan een aanvraag voor een IPS-traject geweigerd worden. |
||||||
Alle (rechtspositionele) beslissingen uit boek 7, titel 10 Burgerlijk wetboek, de CAO samenwerkende gemeentelijke organisaties en de Personeelsregeling, uitgezonderd aanstellingen, schorsingen, disciplinaire maatregelen, strafontslag en vaststellingsovereenkomsten |
Teamleiders doen wel de voorbereidingshandelingen aangaande de uitgezonderde onderdelen voor de onder hen vallende medewerkers.
In geval het om een Teamleider gaat is de concern manager bevoegd waar de Teamleider onder valt. |
||||||
Aanstellingen, schorsingen, disciplinaire maatregelen, strafontslag en vaststellingsovereenkomsten |
In samenspraak met de Teamleider van de betreffende medewerker; In samenspraak met de concernmanager waar de Teamleider onder valt in het geval het om een Teamleider gaat. Vaststellingsovereenkomst wordt aan het MT ter besluitvorming voorgelegd. |
||||||
Het toepassen van hardheidsclausules als genoemd in de CAO en als genoemd in alle door het DB vastgestelde (uitvoerings-) regelingen/aanvullende regels met betrekking tot personeelsaangelegenheden |
|||||||
Beslissen op verzoeken om in zeer bijzondere situaties voorschot op salaris te geven |
|||||||
Opdracht verstrekken tot individuele werkplekonderzoeken en beslissen op aanvragen voor aangepaste voorzieningen op de werkplek |
Beslissingsbevoegdheid HR-adviseur alleen als:
|
||||||
Nemen van beslissingen op grond van de Verhaalswet ongevallen ambtenaren |
|||||||
Voorleggen geschil aan geschillencommissie als bedoeld in artikel 11.5 cao |
Voorzitter geschillencommissie toetst of voorfase geschil goed doorlopen is (eerst is geprobeerd het verschil van inzicht aan de orde te stellen en te bespreken). |
||||||
WIL vertegenwoordigen bij geschillencommissie en/of gerechtelijke instanties voor geschillen als bedoeld in de Geschillenregeling van WIL |
Wie WIL vertegenwoordigt wordt in onderling overleg afgestemd. |
||||||
Het onderhandelen met de vakbonden als bedoeld in hoofdstuk 12 CAO |
|||||||
Integriteitsmaatregelen nemen (inclusief afnemen ambtsbelofte en –eed) |
Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom van 16 maart 2023.
De voorzitter,
W. Eggengoor
de secretaris,
R.H. Esser
Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom van 16 maart 2023.
De voorzitter,
W. Eggengoor
de secretaris,
R.H. Esser
Aldus vastgesteld door de directeur van de Gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom op 28 februari 2023.
De directeur,
R.H. Esser
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2023-369.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.