Herziening Samenwerkingsregeling Regio Achterhoek - 25ste wijziging

 

De raden en colleges van burgemeesters en wethouders van de gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk

Ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft,

Overwegende

 

  • -

    Dat een aantal artikelen in de Samenwerkingsregeling Regio Achterhoek juridisch niet voldoet;

  • -

    Dat de taken rondom nazorg en overdracht van regionale stortplaatsen en de afbouwtaken zijn afgerond;

  • -

    Dat de CAR-UWO per 1 januari 2020 is vervallen en er per 1 januari 2020 een CAO Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties van kracht is.

 

Gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen en op artikel 38 van de Samenwerkingsregeling

Regio Achterhoek (24ste herziening);

Besluiten

 

De 25ste wijziging van de Samenwerkingsregeling Regio Achterhoek vast te stellen.

Artikel I

De Samenwerkingsregeling Regio Achterhoek (24ste wijziging) wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 3 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 3: Doelstelling en taken

  • 1.

    Regio Achterhoek heeft tot doel het behartigen van de gemeentelijke belangen van de gemeenten op het gebied van:

    • 1.

      Economische ontwikkeling, en specifiek op het gebied van: - Smart werken & Innovaties - Onderwijs & Arbeidsmarkt

    • 2.

      Ruimtelijke ontwikkeling & volkshuisvesting, en specifiek op het gebied van: - Vastgoed & Woningmarkt

    • 3.

      Mobiliteit & Bereikbaarheid

    • 4.

      Zorginnovaties

    • 5.

      Circulaire economie & Energietransitie

    • 6.

      Natuur;

    • 7.

      Lobby;

    • 8.

      Het verwerven en verstrekken van Subsidies;

    • 9.

      Grensoverschrijdende samenwerking, met name gericht op Duitsland.

  • 2.

    Regio Achterhoek voert daarbij in ieder geval de volgende taken uit:

    • 1.

      de profilering van de Achterhoek;

    • 2.

      het vertegenwoordigen van de overheid in de regionale samenwerking met andere partijen zoals de ondernemers en maatschappelijke organisaties;

  • 3.

    Het algemeen bestuur kan een inhoudelijke kader voor taken ter behartiging van de in lid 1 bedoelde belangen vaststellen. Zulks met in achtneming van hetgeen in deze regeling nader is bepaald met betrekking tot de taken en bevoegdheden van Regio Achterhoek.

B

Artikel 6 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 6: Bevoegdheden

  • 1.

    Ten behoeve van de uitvoering van de in artikel 3 genoemde taken, komen aan de bestuursorganen van Regio Achterhoek de daarop betrekking hebbende bevoegdheden toe.

  • 2.

    Het algemeen bestuur is bevoegd tot het oprichten van en het deelnemen in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen, indien dit in het belang is voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang. Het besluit wordt niet genomen dan nadat de raden van de deelnemende gemeenten een ontwerpbesluit is toegezonden en in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis van het algemeen bestuur te brengen.

C

De toelichting op artikel 6 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 6: Bevoegdheden

Artikel 10, tweede lid van de Wgr, bepaalt dat een regeling, waarbij een openbaar lichaam wordt ingesteld, aangeeft welke bevoegdheden de deelnemende gemeenten aan het openbaar lichaam toekennen; verder is bepaald dat de regeling bepalingen kan inhouden omtrent de wijze waarop verandering kan worden gebracht in de toegekende bevoegdheden.

Bevoegdheden kan een openbaar lichaam in de eerste plaats ontvangen van de deelnemende gemeenten (artikel 30 Wgr). Deze worden door de gemeenten overgedragen zodat zij zelf niet langer over deze bevoegdheden beschikken. Naast de door gemeenten overgedragen bevoegdheden heeft het openbaar lichaam van rechtswege de bevoegdheid om aan het maatschappelijk verkeer deel te nemen (bijvoorbeeld het verwerven van goederen en het benoemen van personeel). Gemeenten kunnen in de regeling op deze bevoegdheid wel beperkingen aanbrengen (artikel 31 Wgr).

Tot slot heeft een openbaar lichaam ook de bevoegdheden die annex zijn aan de bevoegdheden die door de gemeenten worden overgedragen, bijvoorbeeld het toepassen van bestuursdwang of het voeren van overleg met derden omtrent een overgedragen bevoegdheid. Ook aan deze annexe bevoegdheden kunnen door de gemeenten in de regeling beperkingen worden gesteld (artikel 33, 2e 

lid Wgr).

De bevoegdheden, die de bestuursorganen van Regio Achterhoek toekomen om tot een goede uitvoering van de in de artikelen 3 tot en met 6 omschreven belangen en taken te kunnen komen, vloeien voor de beheersmatige kerntaken specifiek voort uit de Archiefwet.

Lid 2 van artikel 6 is opgenomen, omdat op 1 januari 2020 de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking is getreden. Regio Achterhoek valt daarmee niet meer onder de CAO gemeenten, maar kan wel lid worden van de Werkgeversvereniging Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (WSGO) waarmee de rechtspositie van de medewerkers gewaarborgd wordt; dit lid maakt dat mogelijk. Daarnaast geeft het de mogelijkheid aan het algemeen bestuur om in de toekomst stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen op te richten of hieraan deel te nemen.

Expliciet opgemerkt moet worden dat de bij de 24e wijziging ingestelde gremia Achterhoek Raad, Achterhoek Board en Achterhoek Thematafels geen bestuursorganen zijn, niet in de zin van de wet, en niet naar de aard van deze gremia. Deze gremia ontvangen geen bevoegdheden van de deelnemende gemeenten, noch van de bestuursorganen van Regio Achterhoek.

D

Artikel 15 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 15: Taken

Aan het dagelijks bestuur is opgedragen:

a. het behoorlijk voorbereiden van al hetgeen aan het algemeen bestuur ter overweging en

beslissing zal worden voorgelegd;

b. het voorstaan, gehoord het algemeen bestuur, van de belangen van de deelnemers bij

andere overheden en instellingen, diensten of personen waarmee contact voor Regio

Achterhoek van belang is;

c. het uitvoeren van de beslissingen van het algemeen bestuur;

d. het zorg dragen voor een goede bestuurlijke coördinatie met het oog op te starten en

lopende processen en het bevorderen en bewaken van de eenheid van bestuur;

e. het in standhouden van een breed communicatief netwerk met het oog op de ontwikkeling

en uitvoering van beleid en het zorg dragen voor een adequate informatievoorziening ten

behoeve van het algemeen bestuur, de commissies als bedoeld in de artikelen 21 en 22 van

deze regeling, de gemeenschappelijke bestuursorganen en overige belanghebbende instanties

en instellingen en functionarissen;

f. het beheer van de vermogenswaarden;

g. de zorg, voor zover deze niet aan anderen toekomt, voor de controle op de administratie

en het beheer van de vermogenswaarden;

h. het houden van een gedurig toezicht op al wat Regio Achterhoek aangaat;

i. het verlenen van ambtelijke bijstand aan dan wel zo nodig het doen van een beroep op

ambtelijke bijstand van een of meer gemeenten, alsmede het bepalen van de voorwaarden,

waaronder deze bijstand zal geschieden.

E

De toelichting op artikel 15 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 15: Taken dagelijks bestuur

Ingevolge de systematiek van de Gemeentewet komen in beginsel alle bevoegdheden toe aan de gemeenteraad, voor zover deze niet bij of krachtens de wet aan het College van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester zijn toegekend. De bepalingen uit de Gemeentewet betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen raad en college, zijn van overeenkomstige toepassing voor het samenwerkingsverband (artikel 33 Wgr). De wens om te komen tot een slagvaardige besluitvorming binnen de regio-organisatie is met gebruikmaking van de rechtsfiguren delegatie en mandaat, voor zover de wet dit toestaat, te realiseren. Daarmee kan gekomen worden tot een verdergaande bevoegdheidsverdeling tussen algemeen bestuur en dagelijks bestuur. Ook is het mogelijk bevoegdheden te mandateren aan ambtenaren.

Wat betreft de positionering van het dagelijks bestuur valt nog het volgende op te merken. In de bestuurlijke context zal voor het dagelijks bestuur het zwaartepunt liggen op de aspecten ‘algemeen bestuurlijke coördinatie’, ‘informatie en communicatie’, financiën en personeel en organisatie richting algemeen bestuur en gemeenteraden.

F

Artikel 26 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 26: Rechtspositie

  • 1.

    Het Burgerlijk Wetboek, de CAO Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (SGO) en het dagelijks bestuur regelen de arbeidsvoorwaarden, secundair en primair, voor zowel de secretaris als alle andere werknemers.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur kan de uitvoering van de CAO Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties en de hiervan afgeleide verordeningen en regelingen mandateren.

  • 3.

    Het dagelijks bestuur is verantwoordelijk voor de uitvoering van de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van Regio Achterhoek.

G

De toelichting op artikel 26 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 26: Rechtspositie

De uitvoering van de geldende rechtspositieregelingen zal, gelet op de omvang en functie van het dagelijks bestuur, gemandateerd worden aan de Regiosecretaris in de verordening Mandatering Regio Achterhoek.

H

Artikel 27 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 27: Archiefbepaling

  • 1.

    De bepalingen van de Archiefwet 1995 en de daaruit voorvloeiende uitvoeringsvoorschriften, voor zover betrekking hebbend op de archiefbescheiden van de gemeenten, zijn van overeenkomstige toepassing op de archiefbescheiden van de regionale organen en de organisatieonderdelen van Regio Achterhoek.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur is verantwoordelijk voor de zorg van de archiefbescheiden.

  • 3.

    De archiefverordening en het besluit Informatiebeheer van de gemeente Doetinchem zijn van overeenkomstige toepassing op de archiefbescheiden van Regio Achterhoek. Daar waar college van B&W staat dient gelezen te worden het dagelijks bestuur. Daar waar Gemeenteraad staat dient gelezen te worden het algemeen bestuur.

  • 4.

    Bij opheffing van Regio Achterhoek worden de archiefbescheiden overgebracht naar de archiefbewaarplaats van een der aangesloten gemeenten.

I

De toelichting op artikel 27 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 27: Archiefbepaling

Lid 3 is toegevoegd, waarmee de archiefverordening en het besluit Informatiebeheer van de gemeente Doetinchem van overeenkomstige toepassing worden op de archiefbescheiden van Regio Achterhoek. Dit om praktische redenen en het feit dat beide documenten standaard zijn. Daar waar college van B&W staat dient gelezen te worden het dagelijks bestuur. Daar waar Gemeenteraad staat dient gelezen te worden het algemeen bestuur.

J

Artikel 30 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

Artikel 30: Begrotingswijzigingen

De bepalingen met betrekking tot de ontwerpbegroting zijn mede van toepassing op wijzigingen van

de begroting, met uitzondering van het bepaalde in artikel 35, eerste, derde en vierde lid van de wet,

voor zover het betreft wijzigingen van de begroting die voor de gemeenten budgettair neutraal zijn,

zowel wat betreft de exploitatie-uitgaven als de investeringen.

Artikel II

Deze wijziging treedt in werking op de dag nadat de nadere regels bekend gemaakt zijn in het Blad gemeenschappelijke regeling.

Aldus:

Vastgesteld door de gemeenteraad van AALTEN op 23 februari 2021

Vastgesteld door de gemeenteraad van BERKELLAND op 16 februari 2021

Vastgesteld door de gemeenteraad van BRONCKHORST op 25 maart 2021

Vastgesteld door de gemeenteraad van DOETINCHEM op 25 februari 2021

Vastgesteld door de gemeenteraad van OOST GELRE op 9 maart 2021

Vastgesteld door de gemeenteraad van OUDE IJSSELSTREEK op 25 februari 2021

Vastgesteld door de gemeenteraad van WINTERSWIJK op 25 februari 2021

 

Ter vergadering van het algemeen bestuur van Regio Achterhoek op 10 maart 2021 gebleken,

de voorzitter, mr. M. Boumans MBA MPM

de secretaris, drs. S. Veneman MBA

 

Naar boven