Blad gemeenschappelijke regeling van Regio Achterhoek
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Regio Achterhoek | Blad gemeenschappelijke regeling 2021, 276 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Regio Achterhoek | Blad gemeenschappelijke regeling 2021, 276 | Verordeningen |
Herziening Samenwerkingsregeling Regio Achterhoek - 25ste wijziging
De raden en colleges van burgemeesters en wethouders van de gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk
Ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft,
Gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen en op artikel 38 van de Samenwerkingsregeling
Regio Achterhoek (24ste herziening);
De 25ste wijziging van de Samenwerkingsregeling Regio Achterhoek vast te stellen.
De Samenwerkingsregeling Regio Achterhoek (24ste wijziging) wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 3 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
Artikel 3: Doelstelling en taken
Artikel 6 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
Het algemeen bestuur is bevoegd tot het oprichten van en het deelnemen in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen, indien dit in het belang is voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang. Het besluit wordt niet genomen dan nadat de raden van de deelnemende gemeenten een ontwerpbesluit is toegezonden en in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis van het algemeen bestuur te brengen.
De toelichting op artikel 6 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
Artikel 10, tweede lid van de Wgr, bepaalt dat een regeling, waarbij een openbaar lichaam wordt ingesteld, aangeeft welke bevoegdheden de deelnemende gemeenten aan het openbaar lichaam toekennen; verder is bepaald dat de regeling bepalingen kan inhouden omtrent de wijze waarop verandering kan worden gebracht in de toegekende bevoegdheden.
Bevoegdheden kan een openbaar lichaam in de eerste plaats ontvangen van de deelnemende gemeenten (artikel 30 Wgr). Deze worden door de gemeenten overgedragen zodat zij zelf niet langer over deze bevoegdheden beschikken. Naast de door gemeenten overgedragen bevoegdheden heeft het openbaar lichaam van rechtswege de bevoegdheid om aan het maatschappelijk verkeer deel te nemen (bijvoorbeeld het verwerven van goederen en het benoemen van personeel). Gemeenten kunnen in de regeling op deze bevoegdheid wel beperkingen aanbrengen (artikel 31 Wgr).
Tot slot heeft een openbaar lichaam ook de bevoegdheden die annex zijn aan de bevoegdheden die door de gemeenten worden overgedragen, bijvoorbeeld het toepassen van bestuursdwang of het voeren van overleg met derden omtrent een overgedragen bevoegdheid. Ook aan deze annexe bevoegdheden kunnen door de gemeenten in de regeling beperkingen worden gesteld (artikel 33, 2e
De bevoegdheden, die de bestuursorganen van Regio Achterhoek toekomen om tot een goede uitvoering van de in de artikelen 3 tot en met 6 omschreven belangen en taken te kunnen komen, vloeien voor de beheersmatige kerntaken specifiek voort uit de Archiefwet.
Lid 2 van artikel 6 is opgenomen, omdat op 1 januari 2020 de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking is getreden. Regio Achterhoek valt daarmee niet meer onder de CAO gemeenten, maar kan wel lid worden van de Werkgeversvereniging Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (WSGO) waarmee de rechtspositie van de medewerkers gewaarborgd wordt; dit lid maakt dat mogelijk. Daarnaast geeft het de mogelijkheid aan het algemeen bestuur om in de toekomst stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen op te richten of hieraan deel te nemen.
Expliciet opgemerkt moet worden dat de bij de 24e wijziging ingestelde gremia Achterhoek Raad, Achterhoek Board en Achterhoek Thematafels geen bestuursorganen zijn, niet in de zin van de wet, en niet naar de aard van deze gremia. Deze gremia ontvangen geen bevoegdheden van de deelnemende gemeenten, noch van de bestuursorganen van Regio Achterhoek.
Artikel 15 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
Aan het dagelijks bestuur is opgedragen:
a. het behoorlijk voorbereiden van al hetgeen aan het algemeen bestuur ter overweging en
beslissing zal worden voorgelegd;
b. het voorstaan, gehoord het algemeen bestuur, van de belangen van de deelnemers bij
andere overheden en instellingen, diensten of personen waarmee contact voor Regio
c. het uitvoeren van de beslissingen van het algemeen bestuur;
d. het zorg dragen voor een goede bestuurlijke coördinatie met het oog op te starten en
lopende processen en het bevorderen en bewaken van de eenheid van bestuur;
e. het in standhouden van een breed communicatief netwerk met het oog op de ontwikkeling
en uitvoering van beleid en het zorg dragen voor een adequate informatievoorziening ten
behoeve van het algemeen bestuur, de commissies als bedoeld in de artikelen 21 en 22 van
deze regeling, de gemeenschappelijke bestuursorganen en overige belanghebbende instanties
en instellingen en functionarissen;
f. het beheer van de vermogenswaarden;
g. de zorg, voor zover deze niet aan anderen toekomt, voor de controle op de administratie
en het beheer van de vermogenswaarden;
h. het houden van een gedurig toezicht op al wat Regio Achterhoek aangaat;
i. het verlenen van ambtelijke bijstand aan dan wel zo nodig het doen van een beroep op
ambtelijke bijstand van een of meer gemeenten, alsmede het bepalen van de voorwaarden,
waaronder deze bijstand zal geschieden.
De toelichting op artikel 15 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
Artikel 15: Taken dagelijks bestuur
Ingevolge de systematiek van de Gemeentewet komen in beginsel alle bevoegdheden toe aan de gemeenteraad, voor zover deze niet bij of krachtens de wet aan het College van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester zijn toegekend. De bepalingen uit de Gemeentewet betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen raad en college, zijn van overeenkomstige toepassing voor het samenwerkingsverband (artikel 33 Wgr). De wens om te komen tot een slagvaardige besluitvorming binnen de regio-organisatie is met gebruikmaking van de rechtsfiguren delegatie en mandaat, voor zover de wet dit toestaat, te realiseren. Daarmee kan gekomen worden tot een verdergaande bevoegdheidsverdeling tussen algemeen bestuur en dagelijks bestuur. Ook is het mogelijk bevoegdheden te mandateren aan ambtenaren.
Wat betreft de positionering van het dagelijks bestuur valt nog het volgende op te merken. In de bestuurlijke context zal voor het dagelijks bestuur het zwaartepunt liggen op de aspecten ‘algemeen bestuurlijke coördinatie’, ‘informatie en communicatie’, financiën en personeel en organisatie richting algemeen bestuur en gemeenteraden.
Artikel 26 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
De toelichting op artikel 26 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
De uitvoering van de geldende rechtspositieregelingen zal, gelet op de omvang en functie van het dagelijks bestuur, gemandateerd worden aan de Regiosecretaris in de verordening Mandatering Regio Achterhoek.
Artikel 27 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
De archiefverordening en het besluit Informatiebeheer van de gemeente Doetinchem zijn van overeenkomstige toepassing op de archiefbescheiden van Regio Achterhoek. Daar waar college van B&W staat dient gelezen te worden het dagelijks bestuur. Daar waar Gemeenteraad staat dient gelezen te worden het algemeen bestuur.
De toelichting op artikel 27 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
Lid 3 is toegevoegd, waarmee de archiefverordening en het besluit Informatiebeheer van de gemeente Doetinchem van overeenkomstige toepassing worden op de archiefbescheiden van Regio Achterhoek. Dit om praktische redenen en het feit dat beide documenten standaard zijn. Daar waar college van B&W staat dient gelezen te worden het dagelijks bestuur. Daar waar Gemeenteraad staat dient gelezen te worden het algemeen bestuur.
Artikel 30 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
Artikel 30: Begrotingswijzigingen
De bepalingen met betrekking tot de ontwerpbegroting zijn mede van toepassing op wijzigingen van
de begroting, met uitzondering van het bepaalde in artikel 35, eerste, derde en vierde lid van de wet,
voor zover het betreft wijzigingen van de begroting die voor de gemeenten budgettair neutraal zijn,
zowel wat betreft de exploitatie-uitgaven als de investeringen.
Deze wijziging treedt in werking op de dag nadat de nadere regels bekend gemaakt zijn in het Blad gemeenschappelijke regeling.
Vastgesteld door de gemeenteraad van AALTEN op 23 februari 2021
Vastgesteld door de gemeenteraad van BERKELLAND op 16 februari 2021
Vastgesteld door de gemeenteraad van BRONCKHORST op 25 maart 2021
Vastgesteld door de gemeenteraad van DOETINCHEM op 25 februari 2021
Vastgesteld door de gemeenteraad van OOST GELRE op 9 maart 2021
Vastgesteld door de gemeenteraad van OUDE IJSSELSTREEK op 25 februari 2021
Vastgesteld door de gemeenteraad van WINTERSWIJK op 25 februari 2021
Ter vergadering van het algemeen bestuur van Regio Achterhoek op 10 maart 2021 gebleken,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2021-276.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.