Blad gemeenschappelijke regeling van Regio Achterhoek
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Regio Achterhoek | Blad gemeenschappelijke regeling 2021, 223 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Regio Achterhoek | Blad gemeenschappelijke regeling 2021, 223 | Verordeningen |
Algemene Subsidieverordening Regio Achterhoek 2021
Het Algemeen Bestuur van de Regio Achterhoek, gelezen het voorstel van het Dagelijks Bestuur van de Regio Achterhoek van 13 januari 2021, besluit vast te stellen de ‘Algemene subsidieverordening Regio Achterhoek 2021’.
Algemene subsidieverordening Regio Achterhoek 2021
In deze verordening en de daarop gebaseerde nadere regels wordt verstaan onder:
Artikel 2 Reikwijdte en toepassingsbereik
Titel 4.2 van de Awb en deze verordening zijn van toepassing op aanspraken op financiële middelen die op grond van deze verordening of een bijzondere verordening uitsluitend kunnen worden verstrekt aan rechtspersonen, tenzij in deze verordening, in regels op grond van deze verordening of in een andere verordening anders is bepaald.
Ter uitvoering van deze verordening kan het Algemeen Bestuur nadere regels vaststellen. Voor zover van toepassing, wordt in de nadere regels bepaald welke activiteiten voor subsidie in aanmerking komen, hoe de subsidie wordt berekend, of er een mogelijkheid is voor voorschotten en hoe de vaststelling plaatsvindt.
Het Algemeen Bestuur kan subsidieplafonds vaststellen. In dat geval bepaalt zij bij nadere regels de wijze van verdeling van de betrokken subsidie.
Artikel 8 Beslissing op de aanvraag
Voorafgaand aan een subsidievaststelling wordt een beschikking tot subsidieverlening gegeven.
Artikel 10 Voortgangsrapportage
Voor zover dit niet is bepaald bij nadere regels, wordt bij de beschikking vermeld op welke wijze de subsidieontvanger de voortgang van het project rapporteert (inhoudelijk en financieel).
Artikel 12 Subsidie door andere bestuursorganen
Indien er subsidie is verstrekt voor activiteiten waarvoor ook door andere bestuursorganen subsidie wordt verstrekt, kan het Dagelijks Bestuur afwijken van het bepaalde bij of krachtens deze verordening.
Artikel 13 Toezicht en controle
In nadere regels kan worden bepaald dat door het Dagelijks Bestuur van een of meer bepaalde artikelen of artikelleden van die nadere regels kan worden afgeweken als daaraan vasthouden voor een subsidieontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het Algemeen Bestuur op 10 maart 2021
de voorzitter, mr. M. Boumans MBA MPM
de secretaris, drs. S. Veneman MBA
Toelichting Algemene subsidieverordening (ASV) Regio Achterhoek 2021
In dit artikel is een aantal definities opgenomen. Deze definities gelden niet alleen voor deze verordening, maar ook voor de hierop te baseren regelingen. Deze definities zullen dus niet nogmaals in de verschillende subsidieregelingen opgenomen hoeven te worden. Ook kan hier niet van worden afgeweken.
Er is geen definitie opgenomen van subsidie. Wat onder een subsidie moet worden verstaan, is omschreven in artikel 4:21 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb). Kenmerken van een subsidie zijn dat er aanspraak is op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.
Dit artikel regelt dat de Awb en deze verordening van toepassing zijn op alle subsidies van Regio Achterhoek. De bevoegdheid om subsidie te verlenen ligt bij het Dagelijks Bestuur.
Met dit artikel krijgt het Algemeen Bestuur de bevoegdheid om in nadere regels de te subsidiëren activiteiten te bepalen. Voor zover het Algemeen Bestuur iets wenst te regelen met betrekking tot de doelgroepen die voor subsidie in aanmerking komen, de berekening van de subsidie en de wijze van uitbetalen, dient dit eveneens in de nadere regels te gebeuren.
In andere artikelen van de ASV worden andere bevoegdheden gedelegeerd die betrekking hebben op de inhoud van de nadere regels: het afwijken van termijnen, het verbinden van bepaalde verplichtingen aan de subsidie en de wijze van verdelen van het subsidieplafond.
Voor zover het Algemeen Bestuur geen gebruik maakt van de bevoegdheid om nadere regels vast te stellen, is het slechts in beperkte mate mogelijk om subsidies te verstrekken. De hoofdregel van de Awb is namelijk dat subsidieverstrekking gebaseerd moet zijn op een wettelijk voorschrift, zoals nadere regels, waarin de te subsidiëren activiteiten staan vermeld. Op grond van artikel 4:23, derde lid, van de Awb bestaan hierop maar vier uitzonderingen:
Het subsidieplafond is volgens artikel 4:22 van de Algemene wet bestuursrecht het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift. Het subsidieplafond beoogt met andere woorden de aanspraken op geldmiddelen te beperken. Artikel 4:25, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht schrijft voor dat een subsidieplafond slechts bij of krachtens wettelijk voorschrift kan worden vastgesteld. Artikel 4 van deze verordening voorziet daarin door te bepalen dat het Algemeen Bestuur bevoegd is een subsidieplafond vast te stellen voor zover haar de bevoegdheid toekomt subsidies te verstrekken. In de praktijk worden voor afzonderlijke subsidiabele activiteiten meestal afzonderlijke plafonds vastgesteld. Het overschrijden van een plafond is een weigeringsgrond.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
In het eerste lid is bepaald dat een aanvraag voor subsidie schriftelijk dient te worden gedaan. Als hiervoor een aanvraagformulier is vastgesteld, moet de aanvraag met gebruikmaking van dat formulier worden gedaan (tweede lid). Met ‘schriftelijk’ is meer bedoeld dan ‘op papier geschreven’. Zo kan een aanvraag ook digitaal worden gedaan, mits de digitale weg open is gesteld. Het werken met een aanvraagformulier leidt tot een verbetering van de kwaliteit van de aanvraag. Dat bevordert de snelheid waarmee op de aanvraag kan worden beslist. De wijze van indiening van aanvragen en de exacte eisen die aan een aanvraag worden gesteld, kunnen worden uitgewerkt in nadere regels. Uiteraard mogen van de aanvrager alleen die gegevens verlangd worden die noodzakelijk zijn voor het beoordelen van de aanvraag en het afgeven van de beschikking; dit volgt uit de Algemene verordening gegevensbescherming (hierna: AVG).
Dit artikel somt enkele verplichte en enkele facultatieve weigeringsgronden op. In nadere regels kunnen aanvullend andere weigeringsgronden worden opgenomen.
Artikel 8 Beslissing op de aanvraag
De hoofdregel is dat subsidie in twee stappen wordt verstrekt. Eerst wordt een beschikking tot subsidieverlening gegeven, die een voorwaardelijke aanspraak op subsidie doet ontstaan. Na afloop van de activiteiten of het tijdvak waarvoor de subsidie is verleend, wordt nagegaan of de activiteiten zijn verricht en of daarbij aan de voorwaarden bij de subsidie is voldaan. Daarna wordt de subsidie vastgesteld. Door vaststelling ontstaat een onvoorwaardelijke aanspraak op de subsidie.
De basis voor bevoorschotting is artikel 4:95, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht. Daarin is bepaald dat het bestuursorgaan, vooruitlopend op de vaststelling van de verplichting tot betaling van een geldsom, een voorschot kan verlenen indien redelijkerwijs kan worden aangenomen dat een verplichting tot betaling zal worden vastgesteld. Er gelden op grond van dit artikel maximale percentages voor voorschotten. Op basis van lid drie kan het Dagelijks Bestuur afwijken van genoemde voorschotten tot een maximum van 95%.
Artikel 10 Voortgangsrapportage
Dit artikel behoeft geen toelichting.
De subsidies worden vastgesteld op basis van de aanvraag tot vaststelling van de activiteiten. Verantwoording wordt afgelegd door middel van een inhoudelijk en een financieel verslag. Het financieel verslag wordt gestaafd door een controleverklaring die is opgesteld met inachtneming van het door het Algemeen Bestuur vastgestelde ‘Controleprotocol Regio Achterhoek’.
Het Dagelijks Bestuur kan vrijstelling/ontheffing verlenen voor het aanleveren van een controleverklaring (vierde lid); bijvoorbeeld omdat het gaat om een laag subsidiebedrag of omdat een controleverklaring niet noodzakelijk is voor verantwoording door Regio Achterhoek aan andere bestuursorganen. Het Dagelijks Bestuur maakt hierbij de inschatting of vrijstelling/ontheffing niet leidt tot problemen bij eigen verantwoording aan andere bestuursorganen.
Artikel 12 Subsidie door andere bestuursorganen
Met een ander bestuursorgaan wordt gedoeld op bijvoorbeeld de provincie, organen van de Rijksoverheid of Europese instellingen.
Artikel 13 Toezicht en controle
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht komen aan toezichthouders bevoegdheden toe met betrekking tot het toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften, waaronder verplichtingen die aan een subsidie zijn verbonden.
Deze hardheidsclausule is opgenomen omdat in uitzonderlijke gevallen vasthouden aan een termijn in de ASV of de toepasselijke nadere regels wegens bijzondere omstandigheden onevenredig kan zijn tot de daarmee te dienen belangen. Op grond van het eerste lid kan het Dagelijks Bestuur dan een andere termijn vaststellen.
Op grond van het tweede lid kan het Dagelijks Bestuur bovendien in nadere regels een hardheidsclausule opnemen die ziet op nader in die nadere regels aangegeven bepalingen. Een te treffen voorziening, die niet in de verordening of nadere regels is voorzien, dient altijd binnen de doelstellingen van de subsidie te passen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2021-223.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.