Blad gemeenschappelijke regeling van GGD IJsselland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
GGD IJsselland | Blad gemeenschappelijke regeling 2020, 1088 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
GGD IJsselland | Blad gemeenschappelijke regeling 2020, 1088 | Verordeningen |
Besluit van het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter van het openbaar lichaam GGD IJsselland houdende regels omtrent delegatie en mandaat (Delegatie- en mandaatbesluit GGD IJsselland 2020)
Artikel 1 Gedelegeerde bevoegdheden
Het algemeen bestuur delegeert aan het dagelijks bestuur de bevoegdheden, opgenomen in overzicht 1, onder de in artikel 2 vermelde algemene beleidsregels.
HOOFDSTUK 2 MANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGING
Artikel 4 Verlening mandaat, volmacht en machtiging; ondertekening
Het dagelijks bestuur verleent mandaat, volmacht respectievelijk machtiging aan de directeur publieke gezondheid voor de in overzicht 2 genoemde bevoegdheden om besluiten te nemen ter uitoefening van deze bevoegdheden, daarmee verbonden rechtshandelingen en daarmee samenhangende feitelijke handelingen te verrichten.
De voorzitter verleent mandaat, volmacht respectievelijk machtiging aan de directeur publieke gezondheid voor de in overzicht 3 genoemde bevoegdheden om besluiten te nemen ter uitoefening van deze bevoegdheden, daarmee verbonden rechtshandelingen en daarmee samenhangende feitelijke handelingen te verrichten.
Artikel 5 Algemene beleidsregels, beperkingen en voorwaarden
De uitoefening van het mandaat, de volmacht respectievelijk de machtiging, bedoeld in artikel 4:
Als het dagelijks bestuur of de voorzitter daarom verzoekt, rapporteert de directeur publieke gezondheid over de uitoefening van de bevoegdheden die op basis van mandaat, volmacht respectievelijk machtiging worden uitgeoefend.
Aldus besloten op 19 maart 2020.
Het algemeen bestuur,
M.W.J. van Willigen, voorzitter
A.M. van den Berg, secretaris
Het dagelijks bestuur,
M.W.J. van Willigen, voorzitter
A.M. van den Berg, secretaris
De voorzitter,
M.W.J. van Willigen
Bijlage 1 OVERZICHT 1: BEVOEGDHEDEN DIE HET ALGEMEEN BESTUUR DELEGEERT AAN HET DAGELIJKS BESTUUR
Bijlage 2: OVERZICHT 2: VERLENING MANDAAT, VOLMACHT RESPECTIEVELIJK MACHTIGING DOOR HET DAGELIJKS BESTUUR AAN DE DIIRECTEUR PUBLIEKE GEZONDHEID
Bijlage 3: OVERZICHT 3: VERLENING MANDAAT, VOLMACHT RESPECTIEVELIJK MACHTIGING DOOR DE VOORZITTER AAN DE DIRECTEUR PUBLIEKE GEZONDHEID
Betekenis van de gebruikte begrippen:
KORTE TOELICHTING DELEGATIE- EN MANDAATBESLUIT
Een omschrijving van de begrippen delegatie en mandaat is te vinden in de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Bij delegatie is sprake van overdracht van een bevoegdheid. Een bestuursorgaan draagt een bestaande bevoegdheid tot het nemen van besluiten over aan een ander. Deze ander oefent deze bevoegdheid onder eigen verantwoordelijkheid uit. Delegatie aan ondergeschikten is niet mogelijk. Delegatie past niet in een hiërarchische verhouding!
Bij mandaat vindt geen overdracht van een bevoegdheid plaats maar wordt de bevoegdheid om besluiten te nemen namens een bestuursorgaan uitgeoefend. Het bestuursorgaan dat het mandaat verleent, blijft verantwoordelijk en juridisch aanspreekbaar voor de genomen besluiten. Het bestuursorgaan kan als mandaatverlener toestaan dat ondermandaat wordt verleend. Mandaat past in een hiërarchische verhouding.
De afdeling 10.1.1 van de Awb die gaat over mandaat is van toepassing op de verlening van mandaat, op verlening van volmacht en op machtiging door een bestuursorgaan aan een persoon die werkzaam is onder zijn verantwoordelijkheid. Zie de schakelbepaling, artikel 10:12 Awb. Bij volmacht of machtiging van een externe persoon geldt de regeling over volmacht uit Boek 3 Titel 3 van het Burgerlijk Wetboek.
Doel van het delegatie- en mandaatbesluit is duidelijkheid over de uitoefening van bevoegdheden binnen GGD IJsselland. Slagvaardig werken door bepaalde verantwoordelijkheden en uitvoerings-taken zo dicht mogelijk bij de plek te leggen waar de resultaten bereikt moeten worden. Bedoeling is dat hierdoor een goede organisatie en stroomlijning van de werkzaamheden ontstaat.
De positie van de directeur publieke gezondheid
In alle gevallen wordt er in het delegatie- en mandaatbesluit mandaat, volmacht respectievelijk machtiging verleend aan de directeur publieke gezondheid. De directeur publieke gezondheid staat aan het hoofd van de ambtelijke organisatie van GGD IJsselland en is belast met het integraal management, de producten en output van de organisatie en het relatiebeheer. De directeur publieke gezondheid is hierop aanspreekbaar door het dagelijks bestuur van GGD IJsselland.
De directeur publieke gezondheid heeft de leiding over de GHOR: de geneeskundige hulpverlenings-organisatie in de regio, belast met de coördinatie, aansturing en regie van de geneeskundige hulp-verlening en met de advisering van andere overheden en organisaties op dat gebied. De directeur publieke gezondheid is belast met de operationele leiding van de geneeskundige hulpverlening.
Voor de GHOR-taken is de directeur publieke gezondheid gedetacheerd naar Veiligheidsregio IJsselland en is verantwoording schuldig aan het bestuur van Veiligheidsregio IJsselland. De directeur publieke gezondheid vult deze rol in met in achtneming van de regelingen, instructies en mandaten van Veiligheidsregio IJsselland.
Het delegatie- en mandaatbesluit kan ook gevolgen voor burgers hebben. Zij kunnen geconfronteerd worden met bijvoorbeeld besluiten die genomen zijn door een ander dan het oorspronkelijk bevoeg-de bestuursorgaan of namens een bestuursorgaan. Daarom is er een verplichting om het besluit bekend te maken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2020-1088.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.