Blad gemeenschappelijke regeling van 1Stroom
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
1Stroom | Blad gemeenschappelijke regeling 2018, 242 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
1Stroom | Blad gemeenschappelijke regeling 2018, 242 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van de Stuurgroep ambtelijke fusie Duiven en Westervoort houdende regels omtrent werktijden Werktijdenregeling 1Stroom 2018
De Stuurgroep ambtelijke fusie Duiven en Westervoort, daartoe gemandateerd door de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeente Duiven en de gemeente Westervoort, als voorlopig bevoegd gezag van 1Stroom
gelet op de kernwaarden aandacht, vertrouwen en verantwoordelijkheid;
gelet op het uitgangspunt dat ‘je werkt op de plek waar en wanneer het werk je nodig heeft’;
gelet op de instemming van de Bijzondere Ondernemingsraad d.d. 13 december 2017;
gelet op artikel 160 van de Gemeentewet alsmede artikel 4:1 en 4:2 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten en de Uitwerkingsovereenkomst (CAR-UWO) en de Arbeidstijdenwet
B E S L U I T vast te stellen:
De bijzondere regeling is van toepassing op medewerkers die op wisselende of vaste tijden volgens rooster werken, waarvoor de individuele werktijden eenzijdig door de werkgever worden vastgesteld. Namens het dagelijks bestuur wordt bepaald welke functiegroep(en) onder de bijzondere regeling vallen. Deze functiegroep(en) en functies zijn opgenomen in bijlage A van deze regeling.
Medewerkers kunnen werkzaamheden verrichten binnen het dagvenster van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 uur en 22.00 uur.
Artikel 8 Bezetting en werkafspraken
Binnen het team maken medewerkers eenmaal per jaar basisafspraken over de werktijden, verlof en werkplanning binnen het dagvenster. Deze afspraken worden schriftelijk vastgelegd als daar aanleiding toe is of als dat wordt afgesproken binnen het team. De volgende onderwerpen dienen in ieder geval te worden besproken:
Als de medewerker thuis werkt is hij/zij telefonisch bereikbaar. Door middel van een beveiligde verbinding krijgt hij de mogelijkheid om thuis te werken. Afspraken om thuis te werken zijn ondergeschikt aan het dienstbelang. Als het voor een goede uitvoering van de dienst nodig is, wijkt de medewerker af van de afspraak om thuis te werken en werkt hij op kantoor. De medewerkers binnen één team nemen hiervoor gezamenlijk verantwoordelijkheid.
Artikel 10 Buitendagvenstervergoeding
Indien de medewerker buiten het dagvenster werkzaamheden moet verrichten, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding zoals beschreven in artikel 3:12 CAR-UWO. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster kunnen op een ander moment in vrije tijd worden opgenomen. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn leidinggevende. In een zelfsturend team stemmen de teamleden dit onderling af.
Artikel 11 Beschikbaarheidsdiensten
Indien de medewerker opgeroepen wordt tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht buiten het dagvenster, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding zoals beschreven in artikel 3:12 CAR-UWO. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. Wanneer de extra gewerkte uren worden gecompenseerd wordt besproken binnen het team.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de Stuurgroep ambtelijke fusie Duiven en Westervoort d.d. 18 december 2017.
Secretaris,
P.J.E. Breukers
Voorzitter,
drs. H.B.I. de Lange
Deze werktijdenregeling regelt zo min mogelijk. Het werk staat centraal. ‘je werkt op de plek waar en wanneer het werk je nodig heeft’ en ‘je doet de goede dingen goed.’ Daarbij wordt uitgegaan van de kernwaarden aandacht, vertrouwen en verantwoordelijkheid. Medewerkers krijgen veel ruimte om hun werk te doen.
De werktijdenregeling sluit aan bij de uitgangspunten van resultaatgericht werken: medewerkers maken resultaatafspraken over hun werk en (persoonlijke) ontwikkeling. Daarnaast worden afspraken gemaakt over de planning van het werk, het werkpatroon en over thuiswerken.
Het verplicht registreren van de aanwezigheid past hier niet meer bij. De ‘aanwezigheid’ zegt namelijk niets over het werk dat wordt verricht. Het mag wel. De keuze is aan de medewerker om zijn werktijd bij te houden.
De formele arbeidsduur is bij een voltijdsdienstverband gemiddeld 36 uur per week. Er wordt nadrukkelijk over gemiddeld gesproken. Het kan gebeuren dat een medewerker een avondvergadering moet bijwonen of dat het werk gedurende een periode pieken en dalen kent. Hij krijgt regelruimte om flexibel met zijn werktijd om te gaan. Het is de verantwoordelijkheid van de medewerker om dit af te stemmen binnen het team.
De medewerker kiest zelf voor registratie van werktijd en verlof. Als hij ervoor kiest om niet te registreren, wordt er vanuit gegaan dat hij de formele arbeidsduur werkt en dat hij geacht wordt aan het eind van het kalenderjaar alle verlof te hebben genoten.
Sluiting van gemeentehuizen hoeft niet te betekenen dat medewerkers niet kunnen werken. Voor medewerkers waarvan hun werk gekoppeld is aan de aanwezigheid in het gemeentehuis betekent sluiting een verplichte vrije dag.
Er wordt specifiek over gemeentehuizen gesproken omdat op brugdagen het afval aanbiedstation en de sporthal wel open kunnen zijn.
Er kan worden gewerkt op maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 uur en 22.00 uur. ’s Avonds is er geen BHV aanwezig. Medewerkers worden hierop gewezen. Het is eigen keuze van de medewerker om dan in het gemeentehuis te werken.
De verantwoordelijkheid over het maken van afspraken over werk en bezetting is neergelegd bij het team. Iedere medewerker heeft hierin een eigen verantwoordelijkheid. Ook de leidinggevende neemt hierin zijn verantwoordelijkheid. Er is aandacht voor elkaar en voor de gemaakte afspraken. Men vertrouwt erop dat men elkaar op de hoogte houdt, ook als iemand zich niet aan de afspraak houdt of kan houden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2018-242.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.