De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
Gelet op artikel 140, derde lid, van de Gemeentewet, artikel 137, derde lid, van de
Provinciewet, artikel 73a, derde lid, van de Waterschapswet, de artikelen 26, tweede
en vierde lid, 32ja, 32l, derde lid, 42, tweede en vierde lid, 45ba, 45d, derde lid,
50daa, 50dc, derde lid, 52, tweede en vierde lid, 56aa, 56c, derde lid, 62a, tweede
en vierde lid, 65aa, 65c, derde lid, 75, tweede en vierde lid, 78aa, 78c, derde lid,
85, tweede en vierde lid, 88aa en 88c, derde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen,
artikel 38a, derde lid, van de Wet op de sociaaleconomische Raad, artikel 143, derde
lid, van de Wet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba en de artikelen
5, tweede lid, en 5a van het Besluit bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving
decentrale overheden;
Besluit:
TOELICHTING
Deze regeling breidt de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling
regelgeving decentrale overheden (Rebbrdo) uit met nadere regels over de uitgifte
en de beschikbaarheid van publicatiebladen van gemeenschappelijke regelingen, alsmede
over de kosten in verband met de uitgifte en beschikbaarheid. Tevens zijn regels gesteld
over de beschikbaarstelling van geconsolideerde teksten van gemeenschappelijke regelingen
en besluiten van het bestuur van gemeenschappelijke regelingen, is het voorgeschreven
bestandsformaat voor elektronische publicatie van het gemeenteblad, provinciaal blad
en waterschapsblad uitgebreid en zijn enige technische wijzigingen doorgevoerd.
Nadere regels inzake publicatiebladen van gemeenschappelijke regelingen
Vanaf 1 januari 2015 biedt de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) het bestuur
van een gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) de mogelijkheid om voor de
publicatie van zijn besluiten een eigen publicatieblad in te stellen.1 De besluiten hoeven dan niet meer in de afzonderlijke bekendmakingsbladen (provinciaal
blad, gemeenteblad en waterschapsblad) van de deelnemers bekend te worden gemaakt.
Om te voorkomen dat de besluiten voor burgers onvindbaar worden, is aan het alternatief
van een eigen publicatieblad de voorwaarde verbonden dat de besluiten niet op een
eigen website van de gemeenschappelijke regeling bekend worden gemaakt, maar via <www.officielebekendmakingen.nl>.2 Dit is voorgeschreven in het nieuwe artikel 1a, eerste lid, Rebbrdo.
Voor de publicatie via <www.officielebekendmakingen.nl> dient het bestuur op grond van artikel 1a, tweede lid, Rebbrdo gebruik te maken
van de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties (GVOP). Dit houdt in dat
het bestuur de teksten invoert in de invoermodule van de GVOP, die de teksten omzet
in de vereiste XML-indeling. Een alternatieve mogelijkheid is dat het bestuur zijn
teksten in de vereiste XML-indeling aanlevert op een andere, door het Kennis- en Exploitatiecentrum
Officiële Overheidspublicaties (KOOP) van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties aangegeven wijze. Dit kan bijvoorbeeld aangewezen zijn indien
grote aantallen teksten moeten worden aangeleverd.
Omwille van de vindbaarheid van de publicaties dient het bestuur een aantal gegevens
te registreren over de gemeenschappelijke regeling en de aangeleverde teksten (metadata).
Deze gegevens zijn opgenomen in de nieuwe bijlagen 1 en 2 bij de Rebbrdo. Met de gegevens
wordt mogelijk gemaakt dat gebruikers van <www.officielebekendmakingen.nl> kunnen zoeken in de bekendmakingen van meerdere bestuursorganen (bijvoorbeeld in
alle bekendmakingen die betrekking hebben op een bepaald gebied) en zich op maat per
e-mail op nieuwe bekendmakingen kunnen laten attenderen. Om te verzekeren dat het
gebied waarop een publicatie betrekking heeft zo specifiek mogelijk wordt aangeduid,
is in artikel 1a, vierde lid, expliciet voorgeschreven hoe het bestuur dit gegeven
(Gebiedsmarkering) dient te registreren. Onderdeel d ziet op de situatie waarin het
bestuur verwacht dat een te publiceren besluit effecten zal hebben voor belanghebbenden
die zich op grote afstand (ten minste drie kilometer) bevinden van het gebied of object
waarop het besluit ziet. Om ervoor te zorgen dat ook deze belanghebbenden een attendering
kunnen ontvangen, dient het bestuur alle gemeenten of provincies te selecteren waar
de belanghebbenden zich bevinden. Voor de grens van drie kilometer is gekozen omdat
bij de bestaande attenderingsservice drie kilometer de grootst mogelijke straal van
het te selecteren gebied is waarvoor attendering kan worden gevraagd.
Het publicatieblad kan ook voor andere publicaties worden gebruikt dan de bekendmaking
van algemeen verbindende voorschriften. Het moeten dan wel publicaties zijn die verband
houden met de taken van het openbaar lichaam. In het nieuwe artikel 1a, derde lid,
is daartoe bepaald dat het openbaar lichaam het publicatieblad uitsluitend kan gebruiken
voor aan het openbaar lichaam overgedragen taken. Dat betekent dat voor die taken
het betreffende bestuursorgaan van de gemeente, de provincie of het waterschap niet
meer bevoegd is. Anders gezegd: het betreft de bevoegdheden die het openbaar lichaam
in eigen naam uitoefent. Voor zover het openbaar lichaam een bevoegdheid in mandaat
uitoefent namens een orgaan van een gemeente, provincie of waterschap, dienen bekendmakingen
of kennisgevingen plaats te vinden in het publicatieblad van de betreffende gemeente,
de betreffende provincie of het betreffende waterschap. Hiervoor is gekozen, omdat
bij publicatie in het blad van het openbaar lichaam de indruk zou kunnen worden gewekt
dat het openbaar lichaam in plaats van het mandaterend bestuursorgaan inhoudelijk
verantwoordelijk is voor de publicatie. Daarnaast ontslaat een mandaat, anders dan
de overdracht van een bevoegdheid, het mandaterend bestuursorgaan niet van de verantwoordelijkheid
voor de publicatie van de in mandaat genomen besluiten. Bovendien hoeft het mandaat
niet te zijn verleend bij de vaststelling van de gemeenschappelijke regeling en kan
de omvang van het door de verschillende bestuursorganen verleende mandaat verschillen.
Een mandaat is daarom niet in alle gevallen even kenbaar, waardoor het minder voor
de hand ligt om in het publicatieblad van de gemeenschappelijke regeling te zoeken
naar in mandaat genomen besluiten. Wel kunnen de betreffende gemeenten, provincies
en waterschappen een ambtenaar van het openbaar lichaam aanwijzen die is gemachtigd
de tekst van een namens een bestuursorgaan van een gemeente, provincie of waterschap
genomen besluit ter publicatie in de GVOP aan te bieden. De publicatie blijft dan
echter een verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan in wiens naam het besluit is
genomen en aan wie het besluit moet worden toegerekend.
Aan gemeenschappelijke regelingen worden vooralsnog geen kosten in rekening gebracht
voor het gebruik van de GVOP (artikel 1a, vijfde lid, Rebbrdo). Dergelijke kosten
worden gedekt uit de bijdragen van gemeenten, provincies en waterschappen voor het
vrijwillig gebruik van de GVOP.
Geconsolideerde teksten
Om het mogelijk te maken dat gebruikers gemakkelijk kunnen zoeken in de regelgeving
van meerdere bestuursorganen geschiedt de beschikbaarstelling van geconsolideerde
teksten door decentrale overheden sinds 1 januari 2009 met inachtneming van de delen
III (Consolidatie), IV (Wetstechnische informatie) en VI (Metadata, XML-schema en
Webservices) van het Internetpublicatiemodel Decentrale Regelgeving. Deze standaard
is in het nieuwe artikel 2, zesde lid, Rebbrdo ook voorgeschreven voor de geconsolideerde
teksten van gemeenschappelijke regelingen (de regelingen waarbij een openbaar lichaam,
bedrijfsvoeringsorganisatie of gemeenschappelijk orgaan is ingesteld en diens bevoegdheden
zijn bepaald) en de geconsolideerde teksten van besluiten van het bestuur van een
openbaar lichaam. Dit houdt in dat de geconsolideerde teksten voorzien moeten worden
van bepaalde wetstechnische gegevens en andere metadata en moeten worden opgenomen
in de centrale voorziening die het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
beheert (CVDR). Wat betreft de geconsolideerde teksten van gemeenschappelijke regelingen
worden deze gegevens verstrekt door het bestuur van de gemeente of provincie die verantwoordelijk
is voor de publicatie van de gemeenschappelijke regeling.3 Wat betreft de geconsolideerde teksten van besluiten van het bestuur van een gemeenschappelijke
regeling (openbaar lichaam) worden de gegevens verstrekt door het bestuur.
Nieuwe versie van de standaard PDF/A-1
De Rebbrdo schreef voor dat het gemeenteblad, provinciaal blad en waterschapsblad
beschikbaar worden gesteld in het bestandsformaat PDF/A-1. PDF/A-2 is een nieuwere
versie van PDF/A-1. PDF/A-2 biedt ten opzichte van PDF/A-1 geen nieuwe functionaliteit
op het gebied van toegankelijkheid of archiveerbaarheid, maar ondersteunt wel meer
technische mogelijkheden, waaronder het gebruik van afbeeldingen met transparantie.
PDF/A-1 en PDF/A-2 voldoen allebei aan de eisen die vanuit een oogpunt van toegankelijkheid
en ongewijzigde bewaring aan de publicaties dienen te worden gesteld. Het College
Standaardisatie heeft PDF/A-2 bij besluit van 15 juni 2012 opgenomen op de lijst met
standaarden die in beginsel moeten worden toegepast, tenzij een goede reden voor afwijking
bestaat (‘Pas toe of leg uit’). Vanwege de additionele technische mogelijkheden van
PDF/A-2 is ervoor gekozen om ook publicaties in dit formaat mogelijk te maken (artikel
1, eerste lid, Rebbrdo).
Technische aanpassingen
De artikelen 1 en 2 Rebbrdo zijn technisch aangepast in verband met de Wet opheffing
bedrijfslichamen, op grond waarvan het Verordeningenblad Bedrijfsorganisatie verdwijnt.4 Voorts is in verband met een verhuizing van het Ministerie van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties in artikel 2 Rebbrdo het adres gewijzigd waarop het Internetpublicatiemodel
Decentrale Regelgeving ter inzage ligt. Dit kan voortaan worden ingezien bij het KOOP
en is tevens raadpleegbaar via de website van het KOOP (<koop.overheid.nl>).
Gevolgen voor de lasten en financiële gevolgen
Gemeenschappelijke regelingen kunnen ervoor kiezen besluiten bekend te maken in de
afzonderlijke bekendmakingbladen van de deelnemers, dan wel in een eigen bekendmakingsblad.
Deze laatste optie is geïntroduceerd op verzoek vanuit de praktijk, omdat het voor
gemeenschappelijke regelingen met veel deelnemers (soms tientallen) een grote uitvoeringslast
met zich meebrengt om gelijktijdige en gelijkluidende bekendmaking door alle deelnemers
te verzorgen. De nadere regels over publicatiebladen van gemeenschappelijke regelingen
kunnen gezien deze achtergrond en gezien het optionele karakter uitsluitend tot een
vermindering van uitvoeringslasten leiden. Hoe groot deze vermindering is, is afhankelijk
van het aantal gemeenschappelijke regelingen dat voor een eigen blad zal kiezen. Het
verplichte gebruik van de GVOP heeft geen directe financiële gevolgen voor decentrale
overheden, omdat hiervoor geen kosten in rekening worden gebracht (artikel 1a, vijfde
lid, Rebbrdo).
Consultatie
Deze regeling is ter consultatie voorgelegd aan het Interprovinciaal Overleg (IPO),
de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Unie van Waterschappen (UvW).
Het IPO en de VNG hebben geen inhoudelijke opmerkingen gemaakt. De UvW merkt op dat
het woord ‘waterschappen’ moet worden toegevoegd aan de opsomming van te selecteren
gebieden bij het gegeven Gebiedsmarkering (in artikel 1a, vierde lid, onder a, en
in bijlage 2). Deze suggestie is niet gevolgd, omdat het technisch nog niet mogelijk
is om het gebied van een waterschap te selecteren. Ik streef ernaar om dit in de loop
van 2015 mogelijk te maken.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.H.A. Plasterk