Besluit van 16 december 2010 tot wijziging van het Besluit SUWI in verband met uitbreiding van de soort gegevens voor eenmalige gegevensuitvraag en in verband met gegevensverstrekking van UWV en SVB aan Onze minister van Veiligheid en Justitie

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, gedaan na overleg met Onze Minister van Veiligheid en Justitie van 1 november 2010, nr. RUA/UO/2010/20724;

Gelet op de artikelen 33a, tweede lid, 35, vijfde lid, en 73, vijfde lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen, artikel 53a, eerste lid, van de Wet werk en bijstand, artikel 14, eerste lid, van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 14, eerste lid, van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en artikel 46, eerste lid, van de Wet investeren in jongeren;

De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 1 december 2010, no. W12.10.0507/III);

Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 10 december 2010, nr. RUA/UO/20120/24377 uitgebracht na overleg met Onze Minister van Veiligheid en Justitie;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Het Besluit SUWI wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 5.7 wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel f door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • g. aan Onze Minister van Veiligheid en Justitie de gegevens die noodzakelijk zijn voor de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen.

B

Bijlage II wordt vervangen door bijlage II bij dit besluit.

ARTIKEL II

  • 1. Artikel I, onderdeel A, treedt in werking op het tijdstip waarop de artikelen IX, onderdeel D, X, onderdeel Db, XII, onderdeel Ad, XX, onderdeel F, en XXI, onderdeel F, van de Verzamelwet SZW 2011 in werking treden.

  • 2. Artikel I, onderdeel B, treedt in werking met ingang van 1 april 2011.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting en bijlage II in het Staatsblad zal worden geplaatst.histnoot

’s-Gravenhage, 16 december 2010

Beatrix

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

P. de Krom

Uitgegeven de achtentwintigste december 2010

De Minister van Veiligheid en Justitie,

I. W. Opstelten

Bijlage II. Overzicht gegevens eenmalige uitvraag: gegevens en herkomst (als bedoeld in artikel 5.2a, eerste lid, Besluit SUWI)

Besluit SUWI

GBA*

  • * Gegevens genoemd in bijlage 1d. bij artikel 58a van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens voor zover van toepassing:

Gegevens over de burgerlijke staat.

Gegevens over de nationaliteit.

Gegevens over het verblijfrecht van de vreemdeling.

Gegevens over de gemeente van inschrijving.

Gegevens over het burgerservicenummer van de ingeschrevene, van de echtgenoot dan wel van de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoten of eerdere geregistreerde partners en de kinderen.

Gegevens over het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner.

UWV

Gegevens over inschrijving.

Gegevens over werkervaring.

Gegevens over beschikbaarheid voor arbeid.

Gegevens over dienstverlening.

Gegevens over opleiding.

Gegevens over vacature.

Polisadministratie: gegevens over de inkomstenverhouding, inkomstenopgave en inkomstenperiode, gegevens betreffende verzekering, noodzakelijk voor het doel, genoemd in artikel 33, tweede lid, onderdeel a, van de Wet SUWI.

Gegevens over maatregelen.

Gegevens over het arbeidsverleden.

Gegevens over uitkeringen.

Gegevens over uitkeringsstatus en re-integratiegegevens.

SVB

Gegevens over de kinderbijslag.

Gegevens over de uitkeringen Algemene nabestaandenwet (ANW).

Gegevens over de uitkeringen Algemene ouderdomswet (AOW).

Gegevens over algemene bijstand in de vorm van een aanvullende inkomensvoorziening ouderen op grond van paragraaf 5.4 van de WWB.

Gemeenten

WWB, WIJ:

Gegevens over data uitkering.

 

Gegevens over maatregel.

 

Gegevens over huisvesting.

 

Gegevens over leefvorm.

 

Gegevens over het normbedrag.

 

Gegevens over de beëindiging en vordering.

 

Gegevens over betaalbaarstelling.

 

Gegevens over bijzondere bijstand.

 

Gegevens over inkomsten, classificatie Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 en munteenheid.

  

WWIK:

Gegevens over uitkering.

  

IOAW:

Gegevens over uitkering.

 

Gegevens over beëindiging en vordering.

  

IOAZ:

Gegevens over uitkering.

 

Gegevens over beëindiging en vordering.

  

Gemeentelijke gegevens over re-integratie gemeenten:

 

Gegevens over doelgroep;

 

Gegevens over trajectplan;

 

Gegevens over loonkostensubsidie;

 

Gegevens over vrijstelling arbeidsplicht;

 

Gegevens over participatieplaats;

 

Gegevens over re-integratiepositie;

 

Gegevens over uitkeringsstatus.

RDW

Gegevens over aansprakelijkheid

Gegevens over status voertuig.

Gegevens over de kenmerken van het voertuig.

Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Gegevens over deelname aan opleidingen.

Gegevens over het recht op studiefinanciering.

Gegevens over tegemoetkoming in het kader van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten.

NOTA VAN TOELICHTING

De onderhavige wijziging van het Besluit SUWI voorziet in artikel I, onderdeel A, in een wijziging van artikel 5.7 van het Besluit SUWI en in artikel I, onderdeel B, in de vervanging van bijlage II bij het Besluit SUWI.

Artikel I, onderdeel A

Op 14 oktober 2010 is via de tweede nota van wijziging in het wetsvoorstel tot wijziging van enkele wetten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Verzamelwet SZW 2011) (Kamerstukken 32 520) opgenomen dat het recht op een sociale zekerheidsuitkering wordt ontnomen aan personen die zich aan de tenuitvoerlegging van de aan hen opgelegde vrijheidsstraf of vrijheidsbenemende maatregel onttrekken. Om hieraan uitvoering te geven is een gegevensuitwisseling noodzakelijk tussen Onze Minister van Veiligheid en Justitie (in de praktijk: het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB)) en de uitvoerende organisaties: de Sociale verzekeringsbank (SVB), het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) en de gemeenten. De gegevensverstrekking aan UWV, SVB en gemeenten door Onze Minister van Veiligheid en Justitie is mogelijk gemaakt via de genoemde nota van wijziging.

Echter, daarnaast is het noodzakelijk dat ook gegevensverstrekking plaatsvindt van UWV, SVB en gemeenten aan Onze Minister van Justitie. Dit omdat in de uitvoeringspraktijk de uitvoerende instanties adresgegevens van personen, die zich aan de tenuitvoerlegging van de aan hen opgelegde vrijheidsstraf of vrijheidsbenemende maatregel onttrekken, kunnen hanteren die afwijken van de gegevens van deze personen in de Gemeentelijke Basisadministratie. Deze afwijkende gegevens zouden door Onze minister van Veiligheid en Justitie gebruikt kunnen worden om deze personen op te sporen en aan te kunnen houden, zodat zij alsnog de hun opgelegde vrijheidsstraf of vrijheidsbenemende maatregel ondergaan. Om de benodigde gegevensverstrekking van gemeenten aan Onze Minister van Veiligheid en Justitie mogelijk te maken is in de tweede nota van wijziging voor de wetten die door de gemeenten worden uitgevoerd een bepaling opgenomen. Voor de overige sociale zekerheidsregelingen, uitgevoerd door de SVB en het UWV, wordt een dergelijke bepaling nu opgenomen in het Besluit SUWI.

Artikel I, onderdeel B

Op 1 januari 2002 is met de inwerkingtreding van de Wet SUWI de keten van werk en inkomen formeel tot stand gekomen. In mei 2005 heeft de Expertcommissie informatievoorziening en elektronische dienstverlening SUWI het rapport «De burger bediend!» opgeleverd. Hieruit bleek één van de knelpunten te zijn dat de dienstverleningsprocessen onvoldoende uitgaan van de burger als centrale factor, en dat te veel wordt uitgegaan van de afzonderlijke organisaties. In zijn brief aan de Tweede Kamer van 13 mei 2005 gaf de toenmalige Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid daarop aan dat de dienstverlening aan de burger beter kan én moet (Kamerstukken II, 2005/2006, 26 448, nr. 206). Hij kondigde aan een wetsvoorstel te zullen indienen dat een wettelijk verbod op dubbele gegevensuitvraag in de SUWI-keten zou regelen. Ter ondersteuning hiervan zou tevens een digitaal klantdossier worden ontwikkeld. De Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen die op 1 januari 2008 in werking is getreden strekt hiertoe.

In de Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen (WEU) is geregeld dat gegevens die de ketenpartners werk en inkomen nodig hebben voor hun werk, slechts eenmaal mogen worden uitgevraagd. Het verbod op dubbele gegevensuitvraag geldt voor UWV, SVB en gemeenten bij de door hen uitgevoerde wetten rond werk en inkomen. Op den duur zal dit moeten leiden tot een zogenaamde omgekeerde intake: de klant is de bron van informatie, maar indien de informatie eenmaal verstrekt is aan de overheid, moet de overheid bij een volgend contact de gegevens (indien nodig) uit de eigen systemen halen. De WEU voorziet in de mogelijkheid om registraties (c.q. gegevens daaruit) aan te wijzen waarvoor het verplichte gebruik geldt. Deze verplichting tot eenmalige gegevensuitvraag is uitgewerkt in artikel 5.2a van het Besluit SUWI. In bijlage II bij het Besluit is vastgelegd voor welke categorie van gegevens het beginsel van eenmalige gegevensuitvraag geldt. De categorieën zijn nader uitgewerkt in bijlage II bij de Regeling SUWI. Het bovengenoemde Besluit is op 1 september 2008 in werking getreden. Het verplichte gebruik van deze gegevens kent een groeipad. Met de onderhavige wijziging van het Besluit SUWI worden de categorieën van gegevens die zijn opgenomen in bijlage II, geactualiseerd en uitgebreid. Nader uitwerking gebeurt bij ministeriele regeling.

De wijziging van de gegevensset betreft een uitbreiding van gegevens van het UWV die afkomstig zijn uit de polisadministratie, maar ook gegevens betreffende werkervaring, dienstverlening, opleiding en re-integratie, beschikbaarheid voor arbeid en maatregelen. Voor de SVB worden gegevens betreffende bijstand aan 65-plussers toegevoegd aan de bijlage. De uitbreiding bij gemeenten ziet op gegevens betreffende data uitkering, huisvesting, leefvorm, inkomsten, classificatie BBZ (bijstand voor zelfstandigen) en munteenheid, uitkeringsstatus, re-integratie, bijzondere bijstand, vordering, maatregel en inkomsten.

De uitbreiding met onderwijsgegevens afkomstig van de Minister van OCW, maar in praktijk van de Dienst uitvoering onderwijsregelingen (DUO) betreft gegevens over onderwijsdeelname, opleidingen en behaalde onderwijsresultaten. Het betreft daarnaast inkomensgegevens als studiefinanciering en tegemoetkomingen voor ouders, scholieren, deeltijders en leraren in het kader van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten. Naar verwachting zal er in de loop van 2011 duidelijkheid ontstaan wanneer deze gegevens precies ter beschikking kunnen worden gesteld door de dienst DUO. Dan zal ook op niveau van ministeriële regeling aangegeven kunnen worden op welk tijdstip de gegevens aangewezen kunnen worden voor eenmalige gegevens uitvraag.

Gelet op het bepaalde in artikel 33a, vierde lid, van de Wet SUWI is dit ontwerpbesluit voorafgaande aan de voordracht aan beide kamers der Staten-Generaal overgelegd. De Tweede Kamer heeft bij de behandeling van de WEU om deze parlementaire betrokkenheid verzocht teneinde te borgen dat er een redelijk scenario wordt gevolgd. De voorhangprocedure in beide kamers der Staten-Genraal heeft niet geleid tot aanpassingen van het ontwerpbesluit.

In Artikel II wordt de inwerkingtreding van dit besluit geregeld. Voor wat betreft de wijziging van artikel 5.7 van het Besluit SUWI wordt aangesloten bij de inwerkingtreding van de artikelen in de Verzamelwet SZW 2011 die gaan over gegevensverstrekking aan de Minister van Veiligheid en Justitie. De wijziging van artikel 5.7 hangt daarmee samen, vandaar dat gelijktijdige inwerkingtreding gewenst is. Bijlage II zal per 1 april 2011 in werking treden opdat de uitvoeringsorganisaties voldoende voorbereidingstijd krijgen om de wijziging te implementeren.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

P. de Krom


XHistnoot
histnoot

Het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 26, zesde lid j° vijfde lid, van de Wet op de Raad van State, omdat het uitsluitend opmerkingen van redactionele aard bevat.

Naar boven