Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 35650-VI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 35650-VI nr. 2 |
Ontvangen 30 november 2020
Wetsartikelen 1 tot en met 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid;
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Justitie en Veiligheid,F.B.J.Grapperhaus
Dit is de tweede suppletoire begroting 2020 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2020 en de mutaties genoemd in de Vermoedelijke Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2021).
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties. Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln.
In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel ‘budgettaire gevolgen van beleid’ opgenomen. In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletoire begroting 2020» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
In hoofdstuk 5 zijn alleen de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen weergegeven waarbij de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan € 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting, voor zover mutaties ten opzichte van de oorspronkelijke begroting niet reeds zijn gemeld bij de 1e suppletoire begroting.
Artikel | Uitgaven | ||
---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2020 | 13.428.819 | ||
Stand 1e suppletoire begroting 2020 | 14.406.505 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties | |||
Vermoedelijke uitkomsten (miljoenennota 2021) | |||
1) | Kasschuif ondermijning en afpakken | 33, 34 | ‒ 23.900 |
2) | Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI) Teylingereind | 34 | 23.000 |
3) | Grenzen en Veiligheid | 37, 92 | 19.367 |
4) | Kasschuif IND | 37 | 40.000 |
5) | Corona gerelateerde kosten | 92 | 60.000 |
Overige mutaties vermoedelijke uitkomsten | ‒ 74.747 | ||
Najaarsnota 2020 | |||
6) | Rechtsbijstand | 32 | ‒ 25.000 |
7) | Raad voor de Kinderbescherming | 34 | 12.800 |
8) | Oda toerekening eerstejaarsasielopvang | 37 | ‒ 28.389 |
9) | Grenzen en Veiligheid | 37 | ‒ 13.177 |
DG-Covid | |||
10) | DG Covid ‒ 19 | 36, 91 | 14.000 |
11) | Persoonlijke beschermingsmiddelen | 36 | 69.300 |
Overige mutaties Najaarsnota | ‒ 37.409 | ||
Stand 2e suppletoire begroting 2020 | 14.442.350 |
Toelichting
Mutaties opgenomen in de vermoedelijke uitkomsten (kolom 2020 in de begroting 2021)
1. Kasschuif ondermijning en afpakkenEr is een kasschuif in het kader van Ondermijning en Afpakken gedaan om het budget in overeenstemming te brengen met de uitgavenplanning. Deze kasschuif heeft hoofdzakelijk te maken met het niet meer dit jaar kunnen realiseren van bepaalde projecten (met name door gemeenten) op het terrein van ondermijning en vertraging ten opzichte van de oorspronkelijke planning van ICT-trajecten.
2. Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI) TeylingereindNaar aanleiding van de meest recente PMJ-ramingen (Prognosemodel Justitiële Ketens) is besloten de oudbouw Teylingereind vooralsnog niet af te stoten maar voorlopig onderdeel te laten van de in stand te houden capaciteit. Derhalve is het daarvoor beschikbaar gestelde budget afstootkosten niet gebruikt en wordt conform de agentschapsregels teruggestort naar het moederdepartement. Ter dekking van de instandhoudingskosten en een eventueel alsnog te nemen afstootbesluit zijn deze gelden beschikbaar gesteld aan DJI door middel van een desaldering.
3. Grenzen en VeiligheidVoor het verhogen van de veiligheid van het Europese grondgebied heeft de Europese Raad van de Europese Unie een aantal verordeningen op het gebied van Grenzen en Veiligheid vastgesteld. Implementatie van de verordeningen is juridisch noodzakelijk. Met deze mutatie worden de gereserveerde middelen toegekend voor de start van uitvoering van het project ‘grenzen en veiligheid’.
4. Kasschuif IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)De kasschuif achterstanden IND hangt samen met de Taskforce die er op gericht is de opgelopen achterstanden bij de IND weg te werken. Hierdoor zal een deel van de eerder in 2021 verwachte productie verschuiven naar 2020. Om dit te bekostigen is een kasschuif gedaan van 2021 naar 2020 om het budget aan te sluiten met de uitgaven.
5. Corona gerelateerde kostenIn verband met extra uitgaven en gederfde ontvangsten door COVID-19 is in 2020 € 60 mln. aan de JenV-begroting toegevoegd. Als gevolg van de genomen coronamaatregelen maakt JenV kosten in 2020 voor personele bescherming, om primaire processen corona-proof te maken en om achterstanden binnen de strafrechtketen weg te werken. Daarnaast worden er lagere ontvangsten voorzien bij de griffierechten en de administratiekosten CJIB als gevolg van COVID-19. Deze middelen worden in deze suppletoire begroting toebedeeld over de desbetreffende artikelen. Zie tabel 2 verdeling corona middelen.
budgettaire corona-effecten 2020 | x 1 mln. |
---|---|
Politie | 3,0 |
DJI | 29,1 |
RvdR | 12,5 |
COA | ‒ 10,0 |
NFI | 1,0 |
RvdK | 3,4 |
DGM | 3,4 |
DGM mbt IND | ‒ 38,1 |
OM | 2,5 |
SGM | ‒ 0,3 |
Justis | 0,5 |
CJIB | 2,0 |
KSA | 3,1 |
NCTV | 1,7 |
DT&V | ‒ 9,0 |
Autoriteit Persoonsgevens | 0,3 |
Bestuursdienst | 1,5 |
subtotaal bescherming/ primair proces | 6,6 |
OM inhaal productie | 3,0 |
DJI capacitaire maatregelen | 3,3 |
SHN | 1,7 |
Reclassering | 4,8 |
subtotaal inhaal productie | 12,8 |
Lagere griffie-ontvangsten | 19,0 |
Lagere administratiekostenvergoeding | 10,1 |
subtotaal ontvangstenderving | 29,1 |
Communicatie NCC | 8,8 |
OVV (onderzoek) | 2,9 |
subtotaal overige posten | 11,7 |
afronding | ‒ 0,2 |
totaal | 60,0 |
Nieuwe mutaties samenhangende met de Najaarsnota 2020
6. RechtsbijstandBij de rechtsbijstand wordt per saldo een meevaller van circa € 25 mln. verwacht. Dit bedrag is samengesteld uit drie meevallers en een tegenvaller. Een meevaller als gevolg van een lager aantal afgegeven toevoegingen (circa € 18,5 mln.); een meevaller bij de uitvoering van het project intensiveringen ZSM (circa € 8 mln.); een meevaller bij het programma herziening stelsel Rechtsbijstand (circa € 3 mln.); en een tegenvaller vanwege de begrote extra kosten voor het noodpakket tegemoetkomingsregeling sociaal advocatuur (circa € 4,5 mln.). Conform de afspraak in TK-brief d.d. 9 november 2018 (Kamerstuk 31 753, nr. 155), blijft dit bedrag van € 25 mln. beschikbaar voor de Rechtsbijstand.
7. Raad voor de KinderbeschermingDe Raad voor de Kinderbescherming verwacht per saldo een tegenvaller van 12,8 mln. Dit bedrag bestaat uit diverse mee- en tegenvallers bij de Raad, zoals extra personeelsinzet voor het verwerken van de instroom raadsonderzoeken (11,3 mln); hogere ict-uitgaven die samenhangen met de hogere personeelsinzet (3,9 mln); servicekosten (2,3 mln.) en een aantal meevallers binnen de RvdK van 4,7 mln.
8. ODA toerekening eerstejaarsasielopvangAls gevolg van de lagere bezetting bij het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) in 2020 wordt de ODA toerekening verlaagd met 28,4 mln. Dit bedrag wordt overgeboekt naar BuZa vanwege lagere kosten eerstejaarsopvang.
9. Grenzen en VeiligheidBij Vermoedelijke Uitkomsten 2020 is 19,4 mln. beschikbaar gesteld voor de eerste werkplannen voor de implementatie van de EU verordeningen op het gebied van grenzen & veiligheid. Een deel van deze middelen (13,2 mln.) zal niet in 2020 tot besteding komen.DG-CovidDe kosten van DG-covid zijn verantwoord op de JenV- begroting. Zie de posten 10 en 11.
10. DG Covid ‒ 19Bij Najaarsnota is 14 mln. van de aanvullende post naar de JenV-begroting overgeheveld voor DG Covid-19. Van dit bedrag is circa 12,6 mln. beschikbaar gesteld als programmageld dat hoofdzakelijk is bedoeld voor communicatiecampagnes. Het restant van dit bedrag zal met name worden aangewend voor monitoring/beheersing en handhaving van de gezondheidscrisis en de voorbereiding van (externe) onderzoeken en verantwoording.
11. Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM)Het kabinet heeft besloten tot de aanleg van een noodvoorraad persoonlijke beschermingsmiddelen voor 45 dagen ten bedrage van € 69,3 mln. Vitale sectoren en essentiële beroepen kunnen een beroep doen op deze noodvoorraad wanneer er (structurele) problemen op de markt zijn bij de levering van persoonlijke beschermingsmiddelen. Het gaat om een eenmalige uitgave voor PBM inclusief de projectkosten om deze PBM eenmalig aan te schaffen.
Artikel | ontvangsten | ||
---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2020 | 1.546.443 | ||
Stand 1e suppletoire begroting 2020 | 1.607.900 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties | |||
Vermoedelijke uitkomsten (miljoenennota 2021) | |||
1) | Tegenvaller Boeten en Transacties | 33 | ‒ 147.000 |
2) | Justitiële Jeugdinrichting (JJI) Teylingereind | 34 | 23.000 |
Overige mutaties vermoedelijke uitkomsten | 792 | ||
Najaarsnota 2020 | |||
3) | Griffie ontvangsten | 32 | ‒ 19000 |
4) | Boeten en Transacties | 33 | 40.000 |
5) | Administratiekostenvergoeding | 34 | ‒ 10.100 |
6) | Afrekening 2019 Nidos | 37 | 10.700 |
Overige mutaties Najaarsnota | 11.366 | ||
Stand 2e suppletoire begroting 2020 | 1.517.658 |
Toelichting
Mutaties opgenomen in de vermoedelijke uitkomsten (kolom 2020 in de begroting 2021)
1. Tegenvaller Boeten en TransactiesDoor de coronamaatregelen is er minder verkeer op de weg. Hierdoor zijn minder verkeersboetes uitgedeeld. In totaal werd deze zomer een tegenvaller van 147 mln. in 2020 verwacht.
2. Justitiële Jeugdinrichting (JJI) TeylingereindNaar aanleiding van de meest recente PMJ-ramingen (prognosemodel justitiële ketens) is besloten de oudbouw Teylingereind vooralsnog niet af te stoten maar voorlopig onderdeel te laten van de in stand te houden capaciteit. Derhalve is het daarvoor beschikbaar gestelde budget afstootkosten niet gebruikt en wordt conform de agentschapsregels teruggestort naar het moederdepartement. Ter dekking van de instandhoudingskosten en een eventueel alsnog te nemen afstootbesluit zijn deze gelden beschikbaar gesteld aan DJI door middel van een desaldering.Nieuwe mutaties samenhangende met de Najaarsnota 2020
3. Griffie ontvangstenAls gevolg van corona worden er lagere ontvangsten voorzien bij griffierechten. De ontvangsten griffierechten wordt bij Najaarsnota met 19 mln. verlaagd. Zie ook uitgaven.
4. Boeten en TransactiesOp basis van de laatste raming wordt ten opzichte van de zomer verlaagde raming (zie punt 1) thans een minder grote tegenvaller verwacht, geen 147 mln. maar totaal 107 mln.
5. AdministratiekostenvergoedingDoor de coronacrisis worden er lagere ontvangsten voorzien bij de administratiekosten CJIB. De raming van de ontvangsten administratiekostenvergoeding wordt bij Najaarsnota met 10,1 verlaagd. Zie ook uitgaven.
6. Afrekening 2019 NidosDe afrekening over 2019 met NIDOS leidt tot een extra ontvangst van 10,7 mln. Dit vanwege een lagere jaarbezetting van pupillen over 2019 dan geraamd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 6.270.549 | 6.451.288 | 31.149 | 26.722 | 6.509.159 |
Programma-uitgaven | 6.271.396 | 6.452.135 | 31.149 | 17.522 | 6.500.806 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | |||
31.2 Bekostiging Politie | |||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Politie | 6.003.844 | 6.176.514 | 31.149 | 17.502 | 6.225.165 |
Politieacademie | 2.929 | 3.009 | 0 | 0 | 3.009 |
Bijdrage medeoverheden | |||||
BES brandweer- en politiekorps | 23.660 | 24.819 | 0 | ‒ 75 | 24.744 |
Opdrachten | |||||
Taptolken | 10.878 | 11.159 | 0 | 0 | 11.159 |
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers | |||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Internationale Samenwerkingsoperaties | 11.172 | 12.046 | 0 | ‒ 200 | 11.846 |
Beheer meldkamers | 201.058 | 203.820 | 0 | 295 | 204.115 |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's | 828 | 851 | 0 | 0 | 851 |
Bijdrage medeoverheden | |||||
Bijdrage ihkv de kwaliteit van de politiezorg | 923 | 1.375 | 0 | 0 | 1.375 |
Subsidies | |||||
Opsporing | 716 | 2.318 | 0 | 0 | 2.318 |
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie | 3.714 | 3.819 | 0 | 0 | 3.819 |
Overige Subsidies | 527 | 540 | 0 | 569 | 1.109 |
Opdrachten | |||||
Providers | 9.367 | 10.041 | 0 | 0 | 10.041 |
Overige Opdrachten | 1.780 | 1.824 | 0 | ‒ 569 | 1.255 |
Ontvangsten | 12.658 | 15.124 | 0 | 0 | 15.124 |
Budgetflexibiliteit
Het juridische verplichte deel van de bijdragen aan ZBO’s/RWT’s heeft betrekking op uitgaven voor de politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.
Toelichting
Mutaties uitgaven
31.2 Bekostiging Politie
Politie € 48,7 mln.
• Het kabinet heeft de aanpak van de georganiseerde ondermijnende criminaliteit geïntensiveerd. Voor het brede offensief tegen georganiseerde ondermijnende criminaliteit (botoc) is bij Najaarsnota 2019 incidenteel 110 miljoen beschikbaar gesteld. Hiervan is 88 miljoen bestemd voor de kosten tot en met 2020 en 22 miljoen maakt onderdeel uit van de beschikbare 141 miljoen in 2021. Het bedrag van 88 miljoen zal worden besteed aan de kosten voor bewaken en beveiligen (circa 33 miljoen), het multidisciplinaire interventieteam (circa 22 miljoen), ondersteunende versterkingen (circa 18 miljoen) en preventieve en lokale aanpak (circa 16 miljoen). Een deel van de bovengenoemde middelen worden verstrekt aan diverse organisaties voor de aanpak van de georganiseerde ondermijnende criminaliteit, waaronder 29,1 miljoen aan de politie.
• In het Regeerakkoord is voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen extra geld uitgetrokken. De middelen worden besteed aan diverse projecten met als doel om papier uit de keten te krijgen, de dienstverlening te verbeteren en te investeren in de kernsystemen. Bij de tweede suppletoire begroting wordt 9,7 mln. verstrekt aan de politie.
• Het restant saldo 9,9 mln. betreft een aantal kleinere mutaties zoals 2,8 mln. voor grenzen en veiligheid en 3 mln. aan middelen voor corona effecten in 2020.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 1.552.858 | 1.633.463 | 83 | ‒ 4.207 | 1.629.339 |
Apparaatsuitgaven | 28.861 | 29.816 | 997 | 2.145 | 32.958 |
32.1 apparaatsuitgaven Hoge Raad | |||||
Personele uitgaven | 25.648 | 26.604 | 1.007 | 2.145 | 29.756 |
waarvan eigen personeel | 24.880 | 25.836 | 1.007 | 2.145 | 28.988 |
waarvan externe inhuur | 768 | 768 | 0 | 0 | 768 |
Materiele uitgaven | 3.213 | 3.212 | ‒ 10 | 0 | 3.202 |
waarvan ict | 1.390 | 1.390 | 0 | 0 | 1.390 |
waarvan sso's | 63 | 65 | 0 | 0 | 65 |
waarvan overig materieel | 1.760 | 1.757 | ‒ 10 | 0 | 1.747 |
Programma-uitgaven | 1.523.997 | 1.603.647 | ‒ 914 | ‒ 6.352 | 1.596.381 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | |||
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | |||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Raad voor Rechtsbijstand | 26.420 | 27.201 | 0 | 3.500 | 30.701 |
Bureau Financieel Toezicht | 7.467 | 7.673 | 192 | 0 | 7.865 |
Subsidies | |||||
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken | 511 | 525 | 0 | 0 | 525 |
Juridisch Loket | 25.729 | 26.490 | 0 | 0 | 26.490 |
Overige Subsidies | 133 | 136 | 0 | 0 | 136 |
Opdrachten | |||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen | 11.724 | 10.451 | ‒ 510 | ‒ 4.900 | 5.041 |
Toevoegingen rechtsbijstand | 390.363 | 434.077 | ‒ 2.500 | ‒ 25.000 | 406.577 |
Mediation in Strafrecht | 1.029 | 1.061 | 0 | 220 | 1.281 |
Overige Opdrachten | 418 | 430 | 0 | 0 | 430 |
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | |||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Autoriteit Persoonsgegevens | 18.535 | 19.077 | 214 | 3.318 | 22.609 |
College voor de Rechten van de Mens | 7.248 | 7.560 | 202 | 125 | 7.887 |
College Gerechtelijk Deskundigen | 1.746 | 1.794 | 35 | 0 | 1.829 |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak | 5.287 | 5.451 | 0 | ‒ 43 | 5.408 |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's | 765 | 790 | ‒ 21 | 0 | 769 |
Bijdrage medeoverheden | |||||
Bes Caribisch deel van het Koninkrijk | 0 | 0 | 0 | 43 | 43 |
Raad voor de rechtspraak | 1.023.527 | 1.059.098 | 1.474 | 16.385 | 1.076.957 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 1.000 | 28 | 0 | 0 | 28 |
Subsidies | |||||
Rechtspleging | 468 | 482 | 0 | 0 | 482 |
Wetgeving | 1.561 | 1.256 | 0 | 0 | 1.256 |
Opdrachten | |||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging | 15 | 15 | ‒ 15 | 0 | 0 |
Overige Opdrachten | 51 | 52 | 15 | 0 | 67 |
Ontvangsten | 168.850 | 180.850 | 3.292 | ‒ 20.809 | 163.333 |
waarvan Griffierechten | 159.753 | 171.753 | 0 | ‒ 18.922 | 152.831 |
waarvan Overig | 9.097 | 9.097 | 3.292 | ‒ 1.887 | 10.502 |
Budgetflexibiliteit
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage aan de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Toelichting
Mutaties uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Wet schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) € -5,4 mln. Op basis van de voor 2020 nog te verwachten aantallen gestarte WSNP–zaken is de verwachting dat er 4,9 mln. overblijft op het budget. Het restant saldo betreft een kleine mutatie.
Toevoegingen rechtsbijstand € -27,5 mln. Bij de rechtsbijstand wordt per saldo een meevaller van circa 25 mln. verwacht. Dit bedrag is samengesteld uit drie meevallers en een tegenvaller. Een meevaller als gevolg van een lager aantal afgegeven toevoegingen (circa 18,5 mln.); een meevaller bij de uitvoering van het project intensiveringen ZSM (circa € 8 mln.); een meevaller bij het programma herziening stelsel Rechtsbijstand (circa 3 mln.); en een tegenvaller vanwege de begrote extra kosten voor het noodpakket tegemoetkomingsregeling sociaal advocatuur (circa 4,5 mln.). Conform de afspraak in TK-brief d.d. 9 november 2018 (Kamerstuk 31 753, nr. 155), blijft dit bedrag van 25 mln. beschikbaar voor de Rechtsbijstand. Het restant saldo betreft een technische mutatie.
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Raad voor de rechtspraak € 17,9 mln.In verband met extra uitgaven door COVID-19 is in 2020 12,5 mln. aan de Raad voor de rechtspraak beschikbaar gesteld. Dit betreft vooral fysieke aanpassingen in de gerechtsgebouwen. Het restant saldo betreft enkele kleine mutaties waaronder 3,1 mln. voor digitalisering strafrechtketen.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met € 20,8 mln.
Als gevolg van corona worden er lagere ontvangsten voorzien bij de griffierechten. De ontvangsten griffierechten wordt bij Najaarsnota met 19 mln. verlaagd. Het restant van het saldo is een klein aantal mutaties waaronder een tegenvaller bij de Autoriteit Persoonsgegevens voor 2,6 mln. omdat verwacht wordt dat de ingeschatte opbrengst van opgelegde boetes achterblijft bij de raming. Daarnaast doet zich een meevaller voor van 3,1 mln. bij Justid voor doorbelasting van kosten aan de beroepsgroepen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 862.716 | 1.002.039 | ‒ 67.370 | ‒ 14.533 | 920.136 |
Apparaatsuitgaven | 535.469 | 576.578 | 10.439 | 23.403 | 610.420 |
33.1 apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie | |||||
Personele uitgaven | 445.090 | 481.949 | 10.662 | 3.222 | 495.833 |
waarvan eigen personeel | 403.479 | 439.481 | 10.662 | 2.000 | 452.143 |
waarvan externe inhuur | 40.176 | 40.992 | 0 | 1.198 | 42.190 |
waarvan overig personeel | 1.435 | 1.476 | 0 | 24 | 1.500 |
Materiele uitgaven | 90.379 | 94.629 | ‒ 223 | 20.181 | 114.587 |
waarvan ict | 8.609 | 10.241 | ‒ 43 | 8.222 | 18.420 |
waarvan sso's | 32.569 | 35.187 | 0 | 4.813 | 40.000 |
waarvan overig materieel | 49.201 | 49.201 | ‒ 180 | 7.146 | 56.167 |
Programma-uitgaven | 326.747 | 424.961 | ‒ 77.809 | ‒ 45.936 | 301.216 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | |||
33.2 Bestuur, informatie en technologie | |||||
Bijdrage medeoverheden | |||||
Regionale Informatie en Expertise Centra | 7.534 | 7.742 | 0 | 1.390 | 9.132 |
Regeling Uitstapprogramma's prostituees | 2.538 | 2.608 | 0 | 0 | 2.608 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 934 | 960 | ‒ 10 | 0 | 950 |
Subsidies | |||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 3.642 | 3.732 | 0 | 669 | 4.401 |
Keurmerk Veilig Ondernemen | 394 | 404 | 1.300 | 0 | 1.704 |
Regeling Uitstapprogramma's prostituees | 1.535 | 1.573 | 0 | 0 | 1.573 |
Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB) | 166 | 170 | 0 | 0 | 170 |
Overige Subsidies | 1.051 | 1.077 | 0 | 154 | 1.231 |
Opdrachten | |||||
Overige Opdrachten | 53 | 54 | 0 | 0 | 54 |
33.3 Opsporing en vervolging | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
NFI | 72.537 | 74.137 | 373 | 1.257 | 75.767 |
Bijdrage medeoverheden | |||||
BES Caribisch deel van het Koninkrijk | 4.721 | 6.986 | 0 | 250 | 7.236 |
FIU.Nederland | 6.674 | 6.858 | 840 | 0 | 7.698 |
Aanpak ondermijning | 53.738 | 141.161 | ‒ 80.213 | ‒ 8.947 | 52.001 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 12.428 | 14.715 | ‒ 1.768 | ‒ 4.926 | 8.021 |
Subsidies | |||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) | 651 | 669 | 0 | ‒ 669 | 0 |
Overige Subsidies | 2.580 | 3.633 | 119 | 859 | 4.611 |
Opdrachten | |||||
Schadeloosstellingen | 19.512 | 19.512 | 0 | 0 | 19.512 |
Keten Informatie Management | 5.422 | 5.609 | 0 | 0 | 5.609 |
Onrechtmatige Detentie | 7.040 | 3.040 | 0 | 3.000 | 6.040 |
Gerechtskosten | 33.580 | 34.144 | 0 | 0 | 34.144 |
Verkeershandhaving OM | 20.281 | 17.627 | 0 | 0 | 17.627 |
Afpakken | 2.272 | 2.335 | ‒ 2.000 | ‒ 335 | 0 |
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen | 13.037 | 13.037 | 0 | ‒ 1.041 | 11.996 |
Overige Opdrachten | 45.958 | 46.124 | 3.550 | ‒ 44.472 | 5.202 |
Garanties | |||||
Faillissementscuratoren | 761 | 780 | 0 | 800 | 1.580 |
33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten | |||||
Opdrachten | |||||
Vervolging en berechting MH17-verdachten | 7.708 | 16.274 | 0 | 6.075 | 22.349 |
Ontvangsten | 1.252.175 | 1.249.336 | ‒ 149.500 | 46.075 | 1.145.911 |
waarvan Afpakken | 384.360 | 384.360 | 0 | 0 | 384.360 |
waarvan Boeten en Transacties | 854.815 | 851.976 | ‒ 149.500 | 40.000 | 742.476 |
waarvan Overig | 13.000 | 13.000 | 0 | 6.075 | 19.075 |
Budgetflexibileit
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan het agentschap NFI, aan DRZ en aan het ZBO College Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen en de gerechtskosten juridisch verplicht.
AlgemeenBij tweede nota van wijziging (TK-vergaderjaar 2018–2019, 35 000 VI, nr. 13) op de begroting van Justitie en Veiligheid 2019 zijn extra middelen voor de versterking van de integrale aanpak van ondermijning toegevoegd aan begrotingsartikel 33. De middelen ten behoeve van de preventieve aanpak van ondermijning zijn gericht op het voorkomen van criminele carrières van jongeren en jongvolwassenen. De middelen zijn ter beschikking gesteld aan acht gemeenten. De begroting kan als grondslag voor deze bijdragen dienen, indien deze de ontvanger en het bedrag waarop de bijdrage ten hoogste kan worden vastgesteld vermeldt (art. 17 FVW jo. art. 4:23, derde lid, aanhef en onder c, Awb). Aangezien dit bij de bovengenoemde nota van wijziging niet heeft plaatsgevonden, staat in onderstaande tabel de precieze verdeling van de incidentele gelden die voor de periode 2020 t/m 2022 aan de gemeenten zijn toegezegd, op basis van de projectplannen voor de besteding van deze middelen.
In 2020 wordt in totaal 5,06 mln. uitbetaald. Het verplichtingenbeslag in 2020 is 13,06 mln.
Totaal in subsidiebrieven (verplichting 2020) | kasbetaling 2020 | kasbetaling 2021 | kasbetaling 2022 | |
---|---|---|---|---|
Gemeente Amsterdam | 1.650.000 | 650.000 | 500.000 | 500.000 |
Gemeente Rotterdam | 1.630.000 | 630.000 | 500.000 | 500.000 |
Gemeente Utrecht | 1.630.000 | 630.000 | 500.000 | 500.000 |
Gemeente Den Haag | 1.630.000 | 630.000 | 500.000 | 500.000 |
Gemeente Arnhem | 1.630.000 | 630.000 | 500.000 | 500.000 |
Gemeente Eindhoven | 1.630.000 | 630.000 | 500.000 | 500.000 |
Gemeente Tilburg | 1.630.000 | 630.000 | 500.000 | 500.000 |
Gemeente Zaanstad | 1.630.000 | 630.000 | 500.000 | 500.000 |
Totaal | 13.060.000 | 5.060.000 | 4.000.000 | 4.000.000 |
Toelichting
Mutaties uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM) € 33,8 mln.
Dit bedrag omvat o.a. de volgende posten:
• Incidentele middelen vanuit BOTOC naar het OM voor 7,5 mln. Zie ook de toelichting bij artikel 31;
• Digitalisering strafrechtketen 13,7 mln. Zie ook de toelichting bij artikel 31;
• In verband met extra uitgaven door Covid ‒ 19 is aan het OM 5,5 mln. beschikbaar gesteld;
• Een aantal kleine mutaties zoals 1,4 mln. voor de inzet van personeel bij het Functioneel Parket. En 1,5 mln. voor extra gemaakte kosten vanwege de vertraagde oplevering van ICT koppelingen.
33.3 Opsporing en vervolging
Aanpak ondermijning € -89,2 mln.
• Voor het brede offensief tegen georganiseerde ondermijnende criminaliteit (botoc) is bij najaarsnota 2019 incidenteel 110 miljoen beschikbaar gesteld. Hiervan is 88 miljoen bestemd voor de kosten tot en met 2020 en 22 miljoen maakt onderdeel uit van de beschikbare 141 miljoen in 2021. Het bedrag van 88 miljoen zal worden besteed aan de kosten voor bewaken en beveiligen (circa 33 miljoen), het multidisciplinaire interventieteam (circa 22 miljoen), ondersteunende versterkingen (circa 18 miljoen) en preventieve en lokale aanpak (circa 16 miljoen). Een deel van de bovengenoemde middelen worden verstrekt aan diverse organisaties voor de aanpak van de georganiseerde ondermijnende criminaliteit. Bij de tweede suppletoire begroting is 64,2 mln. overgeheveld naar de diverse onderdelen voor de aanpak van de georganiseerde ondermijnende criminaliteit.
• Er is een kasschuif in het kader van Ondermijning en Afpakken gedaan om het budget in overeenstemming te brengen met de uitgavenplanning. Deze kasschuif heeft hoofdzakelijk te maken met het niet meer dit jaar kunnen realiseren van bepaalde projecten (met name door gemeenten) op het terrein van ondermijning en vertraging ten opzichte van de oorspronkelijke planning van ICT-trajecten. Er is een bedrag van 23,4 mln. van 2020 naar latere jaren overgeheveld.
• Het restant saldo betreft een aantal kleine mutaties.
Overige Bijdrage medeoverheden € -6,7 mln.Dit bedrag is samengesteld uit diverse mutaties kleiner dan 1,5 mln., waaronder het beschikbaar stellen van middelen voor het opstarten van pilots in het kader van de Innovatiewet (1,5 mln.).Overige Opdrachten € -40,9 mln. Bij de tweede suppletoire begroting wordt 44,3 mln. overgeheveld naar de diverse onderdelen voor uitvoering van diverse projecten ten behoeve van digitalisering werkprocessen in de strafrechtketen, zie ook de toelichting bij artikel 31. Het restant van het saldo telt een aantal kleine mutaties.
33.4 Vervolging en berechtiging MH17-verdachten
Opdrachten vervolging en berechtiging MH17-verdachten € 6,1 mln. Dit betreft een overheveling van de ontvangsten van de JIT landen (Joint Investigation Team) ten behoeve van het MH17 proces naar de uitgaven om de JIT gerelateerde uitgaven te kunnen dekken. Zie ook ontvangsten.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met 103,4 mln.
• Boeten en transacties: door de coronamaatregelen is er minder verkeer op de weg. Hierdoor zijn minder verkeersboetes uitgedeeld. In totaal wordt een tegenvaller van 107 mln. in 2020 verwacht.
• 6,1 mln. ten behoeve van het MH17 proces, Zie ook uitgaven
• Het restantbedrag betreft de mutatie verlopen rijbewijzen en Apk’s. Het kabinet biedt coulance voor rijbewijzen en APK-keuringen die verlopen in de periode van 16 maart tot 1 juli 2020. Dit leidt tot een derving van de verwachte ontvangsten van circa 2,5 mln.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 2.755.868 | 2.949.544 | 31.152 | 79.586 | 3.060.282 |
Apparaatsuitgaven | 170.744 | 184.318 | 131 | 18.715 | 203.164 |
34.1 apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming | |||||
Personele uitgaven | 133.332 | 146.336 | ‒ 55 | 13.739 | 160.020 |
waarvan eigen personeel | 127.503 | 140.381 | ‒ 55 | 13.582 | 153.908 |
waarvan externe inhuur | 4.545 | 4.635 | 0 | 567 | 5.202 |
waarvan overig personeel | 1.284 | 1.320 | 0 | ‒ 410 | 910 |
Materiele uitgaven | 37.412 | 37.982 | 186 | 4.976 | 43.144 |
waarvan ict | 13.999 | 13.974 | 240 | 4.611 | 18.825 |
waarvan sso's | 14.864 | 15.274 | 0 | ‒ 879 | 14.395 |
waarvan overig materieel | 8.549 | 8.734 | ‒ 54 | 1.244 | 9.924 |
Programma-uitgaven | 2.585.124 | 2.765.226 | 31.021 | 60.871 | 2.857.118 |
Waarvan juridisch verplicht | 99% | 100% | |||
34.2 Preventieve maatregelen | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
Dienst Justis | 3.481 | 3.440 | ‒ 35 | 492 | 3.897 |
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Integriteit en kansspelen | 491 | 14 | ‒ 14 | 3.130 | 3.130 |
Bijdrage medeoverheden | |||||
Integriteit en Kansspelen | 398 | 23 | 0 | ‒ 23 | 0 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 1.939 | 1.879 | ‒ 100 | ‒ 300 | 1.479 |
Subsidies | |||||
Integriteit en kansspelen | 1.462 | 1.036 | 14 | ‒ 50 | 1.000 |
Overige Subsidies | 4.044 | 4.144 | 0 | ‒ 50 | 4.094 |
Opdrachten | |||||
Integriteit en kansspelen | 996 | 1.949 | ‒ 274 | ‒ 927 | 748 |
Overige Opdrachten | 2.577 | 2.577 | ‒ 274 | 0 | 2.303 |
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
DJI-gevangeniswezen | 1.044.031 | 1.137.806 | ‒ 17.835 | 38.665 | 1.158.636 |
DJI-Forensische zorg | 864.027 | 934.573 | 36.482 | 0 | 971.055 |
CJIB | 120.437 | 124.376 | 1.004 | 5.575 | 130.955 |
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Reclassering Nederland | 148.276 | 153.266 | ‒ 641 | 5.219 | 157.844 |
Leger des Heils | 23.573 | 23.218 | 0 | ‒ 418 | 22.800 |
Stichting Verslavingsreclassering GGZ | 73.183 | 76.144 | 145 | 590 | 76.879 |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's | 1.125 | 556 | 0 | 0 | 556 |
Bijdrage medeoverheden | |||||
Terugdringen recidive | 0 | 3.500 | ‒ 1.244 | ‒ 300 | 1.956 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 2.478 | 2.478 | 844 | 0 | 3.322 |
Subsidies | |||||
Vrijwilligerswerk gedetineerden | 4.279 | 4.391 | 0 | 0 | 4.391 |
Terugdringen recidive | 0 | 1.000 | ‒ 788 | 0 | 212 |
Toezicht en behandeling | 591 | 462 | 0 | 0 | 462 |
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES) | 1.400 | 1.762 | 0 | 0 | 1.762 |
Overige Subsidies | 2.023 | 2.063 | 288 | 0 | 2.351 |
Opdrachten | |||||
Forensische zorg | 3.138 | 3.138 | ‒ 100 | 2.442 | 5.480 |
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging | 10.304 | 3.005 | ‒ 1.638 | 8 | 1.375 |
Terugdringen recidive | 12.952 | 5.166 | ‒ 3.979 | ‒ 159 | 1.028 |
Overige Opdrachten | 3.124 | 3.510 | 625 | ‒ 1.978 | 2.157 |
34.4 Slachtofferzorg | |||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven | 6.877 | 9.302 | ‒ 8 | 77 | 9.371 |
Slachtofferhulp Nederland | 34.009 | 34.901 | 0 | 4.377 | 39.278 |
Subsidies | |||||
Perspectief Herstelbemiddeling | 1.696 | 1.743 | 0 | 0 | 1.743 |
Opdrachten | |||||
Slachtofferzorg | 11.014 | 8.772 | 0 | ‒ 5.458 | 3.314 |
Schadefonds Geweldsmisdrijven | 22.380 | 23.291 | ‒ 5 | 4.400 | 27.686 |
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen | 3.876 | 3.876 | 0 | 0 | 3.876 |
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
DJI - jeugd | 141.641 | 154.609 | 18.890 | 7.632 | 181.131 |
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
LBIO | 1.821 | 2.229 | 0 | 800 | 3.029 |
Halt | 11.975 | 12.314 | 337 | 58 | 12.709 |
Bijdrage medeoverheden | |||||
BES Voogdijraad | 1.092 | 1.121 | 0 | ‒ 32 | 1.089 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 1.212 | 2.115 | 0 | 1.581 | 3.696 |
Subsidies | |||||
Subsidies jeugdbescherming | 2.044 | 2.098 | ‒ 788 | 0 | 1.310 |
Subsidies jeugdaangelegenheden | 0 | 0 | 788 | 0 | 788 |
Overige Subsidies | 3.403 | 3.317 | ‒ 116 | 470 | 3.671 |
Opdrachten | |||||
Risicojeugd en jeugdgroepen | 1.901 | 372 | 0 | ‒ 235 | 137 |
taakstraffen/erkende gedragsinterventies | 3.892 | 3.892 | 0 | ‒ 972 | 2.920 |
Toezicht en behandeling - jeugd | 2.104 | 1.822 | 0 | ‒ 1.822 | 0 |
Overige Opdrachten | 3.858 | 3.976 | ‒ 557 | ‒ 1.921 | 1.498 |
Ontvangsten | 87.635 | 83.774 | 23.000 | ‒ 3.275 | 103.499 |
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan o.a. Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO, Stichting Adoptievoorziening en het Centrum Internationale Kinderontvoering.
Toelichting
Mutaties uitgaven
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) € 18,8 mln.
Dit bedrag omvat onder andere:
een tegenvaller van 13,8 mln. door o.a. hogere personele en ict kosten dan geraamd. Er is extra personeelsinzet nodig in verband met het verwerken van de instroom raadsonderzoeken. De hogere ICT-uitgaven hangen samen met de hogere personeelsinzet, contractprijsstijgingen en hogere beheerskosten. Het restant saldo betreft kleine mutaties.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
DJI- gevangeniswezen € 20,8 mln.
• In verband met extra uitgaven door Covid-19 is aan DJI 32,4 mln. beschikbaar gesteld. Het betreft vooral persoonlijke beschermingsmiddelen, gebouwelijke aanpassingen en ict-kosten. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven;
• Een technische herschikking binnen DJI van ‒ 24,1 mln. naar aanleiding van de berekende kostprijzen;
• Het restantbedrag betreft een aantal kleine mutaties waaronder 4,6 mln. voor de implementatiekosten/uitvoeringskosten wet Straffen en Beschermen en 4,4 mln. voor digitalisering strafrechtketen.
DJI- Forensische zorg € 36,5 mln.Betreft voornamelijk een technische herschikking binnen DJI van 36 mln. naar aanleiding van de berekende kostprijzen. Zie ook DJI- gevangeniswezen.
CJIB € 6,6 mln.Dit bedrag is samengesteld uit een aantal mutaties kleiner dan 5 mln. zoals 3,3 mln. voor digitalisering strafrechtketen en 2 mln. voor extra uitgaven door Covid-19.
34.4 Slachtofferzorg
Opdrachten slachtofferzorg € -5,5 mln. Dit bedrag bestaat uit een aantal kleine mutaties. Er is onder andere 2,7 mln. afgeboekt en overgemaakt naar Slachtofferhulp Nederland ten behoeve van een aantal projecten zoals Mens als Maat.
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
DJI-jeugd € 26,5 mln.
• Naar aanleiding van de meest recente PMJ-ramingen (Prognosemodel Justitiële Ketens) is besloten de oudbouw Teylingereind vooralsnog niet af te stoten maar voorlopig onderdeel te laten van de in stand te houden capaciteit. Derhalve is het daarvoor beschikbaar gestelde budget afstootkosten niet gebruikt en wordt conform de agentschapsregels teruggestort naar het moederdepartement. Ter dekking van de instandhoudingskosten en een eventueel alsnog te nemen afstootbesluit zijn deze gelden beschikbaar gesteld aan DJI door middel van een desaldering ad 23 mln.
• Een verrekening van 7,6 mln. met het ministerie van OCW op de daar beschikbare middelen voor onderwijs JJI’s 2020.
• Het restsaldo bestaat uit een technische herschikking binnen DJI van ‒ 4 mln.
Mutaties ontvangsten
• Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 19,7 mln.
• Door de corona worden er lagere ontvangsten voorzien bij de administratiekosten CJIB. De ontvangsten administratiekostenvergoeding wordt bij Najaarsnota met 10,1 verlaagd.
• Naar aanleiding van de meest recente PMJ-ramingen (prognosemodel justitiële ketens) is besloten de oudbouw Teylingereind vooralsnog niet af te stoten maar voorlopig onderdeel te laten van de in stand te houden capaciteit. Derhalve is het daarvoor beschikbaar gestelde budget afstootkosten niet gebruikt en wordt conform de agentschapsregels teruggestort naar het moederdepartement. Ter dekking van de instandhoudingskosten en een eventueel alsnog te nemen afstootbesluit zijn deze gelden beschikbaar gesteld aan DJI door middel van een desaldering van 23 mln.
• Diverse kleine meevallers binnen het onderdeel Straffen en Beschermen die optellen tot 6,8 mln. waaronder een geïncasseerde incidentele boete door KSA van 2 mln.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 266.427 | 266.659 | 2.889 | 79.064 | 348.612 |
Programma-uitgaven | 266.427 | 266.659 | 2.889 | 79.064 | 348.612 |
Waarvan juridisch verplicht | 92% | 100% | |||
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
Overige bijdragen agentschappen | 319 | 330 | 0 | 0 | 330 |
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Instituut Fysieke Veiligheid | 28.847 | 30.745 | 0 | 69.328 | 100.073 |
Bijdrage medeoverheden | |||||
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding | 169.693 | 172.620 | 0 | 0 | 172.620 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 26.951 | 24.735 | 4 | ‒ 8.981 | 15.758 |
Subsidies | |||||
Nederlands Rode Kruis | 1.257 | 1.291 | 0 | 0 | 1.291 |
Nationaal Veiligheids Instituut | 1.266 | 1.282 | 0 | 280 | 1.562 |
Overige Subsidies | 2.426 | 2.725 | 0 | ‒ 29 | 2.696 |
Opdrachten | |||||
Project NL-Alert | 5.465 | 4.465 | 0 | ‒ 28 | 4.437 |
NCSC | 8.730 | 7.910 | 0 | 1.156 | 9.066 |
Covid-19 | 0 | 0 | 0 | 14.676 | 14.676 |
Overige Opdrachten | 8.593 | 7.381 | 2.885 | ‒ 208 | 10.058 |
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid | |||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Onderzoeksraad voor Veiligheid | 12.880 | 13.175 | 0 | 2.870 | 16.045 |
Ontvangsten | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 2.000 |
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV alsmede op een doorlopende subsidieregeling.
Toelichting
Mutaties uitgaven
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) € 69,3 mln. Het kabinet heeft besloten tot de aanleg van een noodvoorraad persoonlijke beschermingsmiddelen voor 45 dagen ten bedrage van 69,3 mln. Vitale sectoren en essentiële beroepen kunnen een beroep doen op deze noodvoorraad wanneer er (structurele) problemen op de markt zijn bij de levering van persoonlijke beschermingsmiddelen. Het gaat om een eenmalige uitgave voor PBM inclusief de projectkosten om deze PBM eenmalig aan te schaffen. Het restant bedrag betreft een kleine mutatie.
Overige Bijdrage medeoverheden € -9,0 mln. Het NCTV verwacht op de programma-uitgaven een meevaller van 6,1 mln. in verband met vertragingen in het PIU-programma. Het restant saldo betreft kleine mutaties zoals een budgetoverheveling naar het ministerie EZK voor een door TNO uit te voeren kennisproject voor 1 mln.
Covid-19 € 14,7 mln. Bij Najaarsnota is 14 mln. overgeheveld van de aanvullende post naar de JenV-begroting voor DG Covid-19. Van dit bedrag is circa 12,6 mln. beschikbaar gesteld als programmageld dat hoofdzakelijk is bedoeld voor communicatiecampagnes. Het restant van dit bedrag is beschikbaar gesteld op het apparaatsbudget en zal met name worden aangewend voor monitoring/beheersing en handhaving van de gezondheidscrisis en de voorbereiding van (externe) onderzoeken en verantwoording. Het restant bedrag is een aantal kleine mutaties.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 1.236.560 | 1.521.589 | 45.601 | ‒ 104.922 | 1.462.268 |
Programma-uitgaven | 1.236.560 | 1.521.589 | 45.601 | ‒ 104.922 | 1.462.268 |
Waarvan juridisch verplicht | 99% | 100% | |||
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
Immigratie- en Naturalisatiedienst | 414.386 | 505.886 | 41.091 | ‒ 38.861 | 508.116 |
DJI - Vreemdelingenbewaring | 81.720 | 79.971 | ‒ 6.512 | 0 | 73.459 |
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
COA | 606.348 | 808.528 | ‒ 1.121 | ‒ 46.985 | 760.422 |
NIDOS - opvang | 88.452 | 76.121 | 0 | ‒ 3.200 | 72.921 |
Subsidies | |||||
Vluchtelingenwerk Nederland | 9.884 | 10.164 | 0 | 0 | 10.164 |
Overige Subsidies | 1.696 | 1.705 | ‒ 15 | ‒ 273 | 1.417 |
Opdrachten | |||||
Programma Keteninformatisering | 5.332 | 5.417 | 0 | 0 | 5.417 |
Versterking vreemdelingenketen | 3.105 | 3.671 | 12.158 | ‒ 8.609 | 7.220 |
37.3 Terugkeer | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
DJI - Dienst Vervoer en Ondersteuning | 7.983 | 9.803 | 0 | ‒ 2.043 | 7.760 |
Subsidies | |||||
REAN-regeling | 5.743 | 5.885 | 0 | ‒ 338 | 5.547 |
Overige Subsidies | 3.055 | 3.130 | 0 | ‒ 630 | 2.500 |
Opdrachten | |||||
Vreemdelingen vertrek | 8.856 | 11.308 | 0 | ‒ 3.983 | 7.325 |
Ontvangsten | 3.000 | 56.341 | 0 | 10.700 | 67.041 |
Budgetflexibiliteit
Ten aanzien van de budgetflexibiliteit voor 2020 zijn de begrote bedragen juridisch verplicht. De bijdragen aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI.
Toelichting
Algemeen artikel 37 Migratie
Onttrekking en toevoeging in de asielreserve
Bij COA is er als gevolg van de lagere bezetting een meevaller van 53,7 mln. die in de asielreserve wordt gestort. Dit bedrag zal naar verwachting in 2021 aan ODA worden terugbetaald als gevolg van de langere verblijfsduur in het COA.
Ten behoeve van de dekking van de kosten van dwangsommen bij de IND zal 12,2 mln. worden onttrokken aan de asielreserve.
In totaal gaat het bij 2e suppletoire begroting 2020 om een storting van 53,7 mln. en een onttrekking van 12,2 mln. Totale mutatie storting van 41,5 mln.
Stand per 1/1/2020 | Verwachte toevoeging in jaar begroting 2020 | Verwachte onttrekkingen 2020 | Mutatie 2e suppletoire begroting 2020 | Verwachte stand per 1/1/2021 |
---|---|---|---|---|
12,2 | 0 | 0 | 41,5 | 53,7 |
Mutaties uitgaven
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Immigratie- en Naturalisatiedienst € 2,2 mln.
• De kasschuif achterstanden IND hangt samen met de Taskforce die er op gericht is de opgelopen achterstanden bij de IND weg te werken. Hierdoor zal een deel van de eerder in 2021 verwachte productie verschuiven naar 2020. Om dit te bekostigen is een kasschuif van 40 mln. gedaan over de jaren 2021 naar 2020 om het budget aan te sluiten met de uitgaven.
• De kosten bij de IND zijn lager uitgevallen (38,1 mln.) als gevolg van lager dan verwachte uitgaven aan dwangsommen, lagere Brexit uitgaven en lagere uitgaven als gevolg van COVID-19.
• Het restantbedrag betreft een aantal kleine mutaties waaronder 2,4 mln. ten behoeve van het schriftelijk horen door de Taskforce IND.
DJI-Vreemdelingenbewaring € -6,5 mln. Betreft voornamelijk een technische herschikking binnen DJI van 7,8 mln. naar aanleiding van de berekende kostprijzen. Restant saldo zijn een aantal kleine mutaties.
COA (Centraal opvang asielzoekers) € -48,1 mln.
• Als gevolg van de lagere bezetting bij COA in 2020 wordt de ODA toerekening verlaagd met 28,4 mln. Dit bedrag wordt overgemaakt naar BuZa vanwege lagere eerstejaars opvangkosten.
• Met het faciliteitenbesluit opvangcentra worden gemeente voorzien in een uitkering aan gemeenten die opvang bieden aan asielzoekers die nog niet in de BRP zijn ingeschreven, alsmede het beschikbaar stellen van permanent beschikbare capaciteit. Met deze overboeking ad 8,2 mln. wordt overgegaan tot uitkering van het faciliteitenbesluit opvangcentra van 2020.
• Door COVID-19 geldt bij COA (10 mln) dat de kosten lager uitvallen als gevolg van lagere asielinstroom tijdens de lockdown periode. Het restant saldo betreft enkele kleine mutaties.
Versterking vreemdelingenketen € 3,5 mln.
• Voor het verhogen van de veiligheid van het Europese grondgebied heeft de Europese Raad van de Europese Unie een aantal verordeningen op het gebied van Grenzen en Veiligheid vastgesteld. Implementatie van de verordeningen is juridisch noodzakelijk. Met de mutatie van 19,4 mln. zijn deze zomer de gereserveerde middelen toegekend voor uitvoering van het project ‘grenzen en veiligheid’. Een deel van deze middelen ad 13,2 mln. zal echter niet in 2020 tot besteding komen.
• Het programma Grenzen & Veiligheid werkt met de partners aan de implementatie van 7 Europese verordeningen op gebied van de Grenzen en Veiligheid. Hiervoor wordt 5,4 mln. overgeheveld naar de diverse onderdelen ten behoeve van de werkpakketen uit 2020.
• Het restant saldo bevat een aantal kleine mutaties waaronder de toegekende middelen ad 3,4 mln. voor corona kosten in 2020.
37.3 TerugkeerVreemdelingenvertrek € -4,0 mln.Als gevolg van COVID-19 en de daarbij behorende belemmeringen met betrekking tot vertrek vallen de kosten voor vertrek van vreemdelingen lager uit (9 mln). Het restant saldo betreft een technische herschikking van 5 mln.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met 10,7 mln. door de afrekening over 2019 met Nidos. Dit vanwege een lager bezetting van pupillen over 2019 die lager is dan geraamd.
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 446.713 | 488.567 | 16.557 | 17.904 | 523.028 |
Apparaatsuitgaven | 448.044 | 489.898 | 16.557 | 17.904 | 524.359 |
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement | |||||
Personele uitgaven | 303.175 | 336.868 | 10.839 | 23.584 | 371.291 |
waarvan eigen personeel | 267.905 | 299.712 | 8.711 | 14.782 | 323.205 |
waarvan externe inhuur | 33.442 | 35.277 | 2.128 | 8.877 | 46.282 |
waarvan overig personeel | 1.828 | 1.879 | 0 | ‒ 75 | 1.804 |
Materiele uitgaven | 144.869 | 153.030 | 5.718 | ‒ 5.680 | 153.068 |
waarvan ict | 21.650 | 26.721 | ‒ 146 | ‒ 23 | 26.552 |
waarvan sso's | 88.097 | 90.560 | ‒ 1.880 | ‒ 3.327 | 85.353 |
waarvan overig materieel | 35.122 | 35.749 | 7.744 | ‒ 2.330 | 41.163 |
Ontvangsten | 20.125 | 20.475 | 0 | 275 | 20.750 |
Toelichting
Mutaties uitgaven
91.1 Apparaatsuitgaven Kerndepartement
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met 34,5 mln.
Deze verhoging wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:
• In verband met extra uitgaven en gederfde ontvangsten door COVID-19 is in 2020 € 60 mln. beschikbaar gesteld. Als gevolg van de genomen corona maatregelen maakt JenV kosten voor personele bescherming, om primaire processen corona-proof te maken en om achterstanden binnen de strafrechtketen weg te werken. Deze middelen zijn bij Najaarsnota verdeeld onder de desbetreffende artikelen. Op apparaatsuitgaven betreft het 10,3 mln. Zie ook de tabel belangrijkste mutaties.
• Digitalisering strafrechtketen 7,9 mln. Zie ook toelichting artikel 31.
• Incidentele middelen vanuit BOTOC 5,4 mln. ten behoeve van het apparaatsbudget. Zie ook toelichting bij artikel 31.
• Het restant betreft vele mutaties kleiner dan 5 mln.
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 32.402 | 88.130 | ‒ 15.841 | ‒ 70.789 | 1.500 |
Uitgaven | 32.402 | 88.630 | ‒ 15.841 | ‒ 70.789 | 2.000 |
92.1 Nog onverdeeld | 32.402 | 88.630 | ‒ 15.841 | ‒ 70.789 | 2.000 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Mutaties uitgaven
92.1 Nog onverdeeld
Het budget Nog onverdeeld wordt per saldo verlaagd met 86,6 mln.
Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Dat betekent dat sommige budgettaire toevoegingen en taakstellingen eerst hier worden geboekt en later toegedeeld worden aan de relevante artikelen. Ten laste van artikel 92 kunnen geen uitgaven worden gedaan. Uitgaven en verantwoording zijn altijd gekoppeld aan één van de overige artikelen.
In verband met extra uitgaven en gederfde ontvangsten door COVID-19 is in 2020 de JenV-begroting met 60 mln. verhoogd en in afwachting van de verdeling over de artikelen geparkeerd op artikel 92. Bij Miljoenennota is ook een kasschuif verwerkt (-53,9 mln.). Daarnaast zijn diverse posten, waaronder het budget voor ‘grenzen en veiligheid’ (-19,367 mln.) overgeheveld naar de overige artikelen.
In deze tweede suppletoire begroting zijn de 60 mln. corona-middelen verdeeld over de uitgaven (30,9 mln) en de ontvangsten (29,1 mln.). Naast enkele kleinere overhevelingen is een onderuitputting van 3 mln. verwerkt.
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 3.048 | 3.048 | 0 | 0 | 3.048 |
Programma-uitgaven | 3.048 | 3.048 | 0 | 0 | 3.048 |
93.1 Geheim | 3.048 | 3.048 | 0 | 0 | 3.048 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.
(1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3) Mutaties 2e suppletoire begroting | (4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
omzet moederdepartement | 2.191.252 | 175.565 | 44.957 | 2.411.774 |
Omzet overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omzet derden | 57.400 | 0 | 0 | 57.400 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 2.248.652 | 175.565 | 44.957 | 2.469.174 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 1.221.446 | 124.695 | 36.336 | 1.382.477 |
Personele kosten | 1.097.045 | 123.475 | 35.549 | 1.256.069 |
waarvan eigen personeel | 936.298 | 117.213 | 31.419 | 1.084.930 |
waarvan inhuur externen | 130.000 | 6.262 | 4.130 | 140.392 |
waarvan overige personele kosten | 30.747 | 0 | 0 | 30.747 |
Materiële kosten | 124.401 | 1.220 | 787 | 126.408 |
waarvan apparaat ICT | 54.396 | 1.220 | 787 | 56.403 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 29.057 | 0 | 0 | 29.057 |
waarvan overige materiële kosten | 40.948 | 0 | 0 | 40.948 |
Materiele programmakosten | 963.358 | 50.870 | 40.987 | 1.055.215 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 21.001 | 0 | 0 | 21.001 |
Materieel | 16.043 | 0 | 0 | 16.043 |
waarvan apparaat ICT | 10.000 | 0 | 0 | 10.000 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 6.043 | 0 | 0 | 6.043 |
Immaterieel | 4.959 | 0 | 0 | 4.959 |
Overige lasten | 42.847 | 0 | 0 | 42.847 |
waarvan dotaties voorzieningen | 42.847 | 0 | 0 | 42.847 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 2.248.652 | 175.565 | 77.322 | 2.501.539 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | ‒ 32.365 | ‒ 32.365 |
(1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3) Mutaties 2e suppletoire begroting | (4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd | ||
---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari 2020 + depositorekeningen | 269.532 | 0 | 0 | 269.532 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 2.248.652 | 175.565 | 44.957 | 2.469.174 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 2.246.824 | ‒ 175.565 | ‒ 73.268 | ‒ 2.495.657 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 1.828 | 0 | ‒ 28.311 | ‒ 26.483 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 30.535 | 0 | 0 | ‒ 30.535 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 10.000 | 0 | 0 | 10.000 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 20.535 | 0 | 0 | ‒ 20.535 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | ‒ 25.000 | 0 | 0 | ‒ 25.000 | |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 32.365 | 32.365 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 25.000 | 0 | 32.365 | 7.365 |
5. | Rekening courant RHB 31 december 2020 (=1+2+3+4) | 225.825 | 0 | 4.054 | 229.879 |
Toelichting
Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door loonbijstelling en verwerking van de mutaties op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) bij de eerste suppletoire begroting. Bij de tweede suppletoire begroting hangt het grotendeels samen met corona gerelateerde kosten en de technische verwerking Justitiële Jeugdinrichtingen Teylingereind. Daarnaast heeft bij DJI een eenmalige storting door het moederdepartement plaatsgevonden voor corona gerelateerde kosten.
(1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3) Mutaties 2e suppletoire begroting | (4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
omzet moederdepartement | 415.176 | 91.500 | 2.230 | 508.906 |
Omzet overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omzet derden | 55.950 | 4.000 | ‒ 4.000 | 55.950 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 471.126 | 95.500 | ‒ 1.770 | 564.856 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 385.693 | 56.600 | 45.130 | 487.423 |
Personele kosten | 320.000 | 52.711 | 33.600 | 406.311 |
waarvan eigen personeel | 264.000 | 50.649 | 27.600 | 342.249 |
waarvan inhuur externen | 49.000 | ‒ 938 | 6.000 | 54.062 |
waarvan overige personele kosten | 7.000 | 3.000 | 0 | 10.000 |
Materiële kosten | 65.693 | 3.889 | 11.530 | 81.112 |
waarvan apparaat ICT | 2.500 | 1.500 | 1.800 | 5.800 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 53.193 | 2.500 | 0 | 55.693 |
waarvan overige materiële kosten | 8.000 | ‒ 111 | 8.600 | 16.489 |
Materiele programmakosten | 65.000 | 38.900 | 0 | 103.900 |
Rentelasten | 50 | 0 | 0 | 50 |
Afschrijvingskosten | 20.383 | 0 | 0 | 20.383 |
Materieel | 2.500 | 0 | 0 | 2.500 |
waarvan apparaat ICT | 1.500 | 0 | 0 | 1.500 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 1.000 | 1.000 | ||
Immaterieel | 15.383 | 0 | 0 | 15.383 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 471.126 | 95.500 | 45.130 | 611.756 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | ‒ 46.900 | ‒ 46.900 |
(1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3) Mutaties 2e suppletoire begroting | (4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd | ||
---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari 2020 + depositorekeningen | 77.225 | 0 | 0 | 77.225 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 471.126 | 95.500 | ‒ 1.770 | 564.856 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 450.743 | ‒ 95.500 | ‒ 45.130 | ‒ 591.373 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 20.383 | 0 | ‒ 46.900 | ‒ 26.517 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 2.890 | 0 | 0 | ‒ 2.890 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 2.890 | 0 | 0 | ‒ 2.890 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 46.900 | 46.900 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 10.000 | 0 | 0 | ‒ 10.000 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 2.890 | 0 | 0 | 2.890 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 7.110 | 0 | 46.900 | 39.790 |
5. | Rekening courant RHB 31 december 2020 (=1+2+3+4) | 87.608 | 0 | 0 | 87.608 |
ToelichtingHet verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door een toename van de omzet vanwege de bijdrage voor hogere productie door de hogere instroom en bij de omzet nemen de leges toe als gevolg van de stijging van de instroom bij de eerste suppletoire begroting. Bij de tweede suppletoire begroting wordt de stijging van de kosten verklaard door de achterstanden IND die samenhangt met de Taskforce die erop gericht is de opgelopen achterstanden weg te werken. Daarnaast heeft de IND een eenmalige storting van het moederdepartement ontvangen.
(1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3) Mutaties 2e suppletoire begroting | (4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
omzet moederdepartement | 138.584 | 3.939 | 4.571 | 147.094 |
Omzet overige departementen | 3.227 | 0 | 0 | 3.227 |
Omzet derden | 8.308 | 0 | 0 | 8.308 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 150.119 | 3.939 | 4.571 | 158.629 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 138.133 | 4.022 | 6.579 | 148.734 |
Personele kosten | 104.571 | 4.456 | 5.551 | 114.578 |
waarvan eigen personeel | 66.154 | 4.456 | 1.151 | 71.761 |
waarvan inhuur externen | 35.569 | 0 | 4.400 | 39.969 |
waarvan overige personele kosten | 2.848 | 0 | 0 | 2.848 |
Materiële kosten | 33.562 | ‒ 434 | 1.028 | 34.156 |
waarvan apparaat ICT | 7.080 | 0 | 0 | 7.080 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 8.460 | 0 | 0 | 8.460 |
waarvan overige materiële kosten | 18.022 | ‒ 434 | 1.028 | 18.616 |
Gerechtskosten | 7.996 | ‒ 56 | 7.940 | |
Rentelasten | 57 | 0 | 0 | 57 |
Afschrijvingskosten | 3.932 | ‒ 27 | 0 | 3.905 |
Materieel | 3.314 | 0 | 0 | 3.314 |
waarvan apparaat ICT | 2.460 | 0 | 0 | 2.460 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 854 | 854 | ||
Immaterieel | 618 | ‒ 27 | 0 | 591 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 150.119 | 3.939 | 6.579 | 160.637 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | ‒ 2.008 | ‒ 2.008 |
(1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3) Mutaties 2e suppletoire begroting | (4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd | ||
---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 34.303 | 0 | 0 | 34.303 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 150.119 | 3.939 | 4.571 | 158.629 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 146.187 | ‒ 3.939 | ‒ 6.579 | ‒ 156.705 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 3.932 | 0 | ‒ 2.008 | 1.924 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 2.585 | ‒ 4.156 | 0 | ‒ 6.741 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 2.585 | ‒ 4.156 | 0 | ‒ 6.741 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 2.008 | 2.008 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 4.077 | 264 | 0 | ‒ 3.813 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 2.585 | 4.156 | 0 | 6.741 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 1.492 | 4.420 | 2.008 | 4.936 |
5. | Rekening courant RHB 31 december (=1+2+3+4) | 34.158 | 264 | 0 | 34.422 |
ToelichtingHet verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door extra beschikbaar gestelde middelen ten behoeve van (keten)projecten, zoals digitalisering strafrechtketen. Daarnaast heeft een eenmalige storting door het moederdepartement voor corona gerelateerde kosten plaatsgevonden.
(1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3) Mutaties 2e suppletoire begroting | (4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
omzet moederdepartement | 3.544 | 0 | ‒ 2.908 | 636 |
Omzet overige departementen | 4.433 | 0 | ‒ 1.277 | 3.156 |
Omzet derden | 42.703 | 0 | ‒ 3.889 | 38.814 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 50.680 | 0 | ‒ 8.074 | 42.606 |
Lasten | 0 | |||
Apparaatskosten | 43.425 | 0 | 3.561 | 46.986 |
Personele kosten | 26.099 | 0 | 321 | 26.420 |
waarvan eigen personeel | 22.223 | 0 | ‒ 570 | 21.653 |
waarvan inhuur externen | 3.552 | 0 | 1.215 | 4.767 |
waarvan overige personele kosten | 324 | 0 | ‒ 324 | 0 |
Materiële kosten | 17.326 | 0 | 3.240 | 20.566 |
waarvan apparaat ICT | 7.857 | 0 | 2.303 | 10.160 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 8.330 | 0 | 785 | 9.115 |
waarvan overige materiële kosten | 1.139 | 0 | 152 | 1.291 |
Programmakosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | |||
Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 43.425 | 0 | 3.561 | 46.986 |
Saldo van baten en lasten | 7.255 | 0 | ‒ 11.635 | ‒ 4.380 |
(1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3) Mutaties 2e suppletoire begroting | (4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd | ||
---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 8.271 | 8.732 | 0 | 17.003 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 50.680 | ‒ 7.255 | 3.016 | 46.441 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 43.426 | ‒ 5.330 | ‒ 3.560 | ‒ 52.316 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 7.254 | ‒ 12.585 | ‒ 544 | ‒ 5.875 |
Totaal investeringen (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | ‒ 7.254 | 5.196 | 0 | ‒ 2.058 | |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 495 | 495 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 7.254 | 5.196 | 495 | ‒ 1.563 |
5. | Rekening courant RHB 31 december (=1+2+3+4) | 8.271 | 1.343 | ‒ 49 | 9.565 |
ToelichtingHet verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door een positief resultaat over 2019 dat terugbetaald wordt aan de opdrachtgevers binnen JenV. Er is een lagere omzet derden door lagere aantallen VOG-vrijwilligers en een lagere productie VOG. Daarnaast zijn er hogere personeelskosten door tijdelijke opvulling van de formatie en hogere ict kosten. Daarnaast heeft een eenmalige storting door het moederdepartement voor corona gerelateerde kosten plaatsgevonden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35650-VI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.