Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 35147 nr. 1 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 35147 nr. 1 |
Ter griffie van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen op 19 februari 2019.
De wens dat over de structuurvisie overleg gewenst wordt kan door of namens de Kamer te kennen worden gegeven uiterlijk op 19 maart 2019.
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 februari 2019
In de brief van 22 november 2018 over de uitkomsten van de Bestuurlijke Overleggen MIRT 21-22 november 2018, voortgang van het MIRT (Kamerstuk 35 000 A, nr. 78), heb ik u geïnformeerd dat Rijk en Regio overeenstemming hebben bereikt over een bestuurlijke voorkeur voor de toekomstvaste verbreding van de A67.
In het Nota Overleg MIRT van 29 november 2018 (Kamerstuk 35 000 A, nr. 80) heb ik hierover ook met u gesproken. De Kamer heeft daarbij de motie van het lid Remco Dijkstra c.s. (Kamerstuk 35 000 A, nr. 39) aangenomen die verzoekt resterend budget voor de A67 beschikbaar te houden voor het programma SmartwayZ.NL. Het in de Programmaraad SmartwayZ.NL genomen besluit is in lijn met deze motie.
In de afgelopen periode is de bestuurlijke voorkeur nader uitgewerkt in een Voorkeursbeslissing. Deze is vastgelegd in de Ontwerp-Structuurvisie A67 Leenderheide – Zaarderheiken, die ik u hierbij toezend1. De bijlagen zijn toegevoegd2, waarbij de achtergrondrapporten bij ter inzage legging beschikbaar zijn op de website van het Platform participatie (www.platformparticipatie.nl).
Achtergrond MIRT verkenning A67 Leenderheide – Zaarderheiken
In 2015 heeft de Kamer met de motie van het lid Hoogland c.s. (Kamerstuk 34 000 A, nr. 74) de regio opgeroepen met gedragen plannen (zowel infrastructureel als Smart Mobility) te komen die de bereikbaarheid van Zuid-Nederland verbeteren. In reactie heeft de regio het Bidbook Bereikbaarheid Zuid-Nederland aan de Minister aangeboden. Aansluitend hebben Rijk en regio overeenstemming bereikt over het starten van een programma Bereikbaarheid Zuid Nederland, later SmartwayZ.NL genoemd (Kamerstuk 34 300 A, nr. 16). Het starten van een verkenning voor de A67 was onderdeel van deze afspraken.
In 2016 is de startbeslissing voor de verkenning naar het traject A67 Leenderheide-Zaarderheiken genomen en aan uw Kamer gestuurd (Kamerstuk 29 385, nr. 90). Daarbij is aangegeven dat de verkenning zich richt op opgaven in relatie tot capaciteit en verkeersveiligheid, met als uitgangspunt: Smart Mobility waar mogelijk en capaciteitsvergroting waar nodig.
Voorkeursbeslissing en Ontwerp-Structuurvisie
In de MIRT verkenning is een Ontwerp-Structuurvisie uitgewerkt (zie bijlage 13) waarin een voorkeursbeslissing is opgenomen.
Van de onderzochte alternatieven in de verkenning brengt het in de voorkeursbeslissing geselecteerde voorkeursalternatief het reistijdverlies op het netwerk het sterkst terug. Het voorkeursalternatief past binnen het beschikbaar budget.
Met uitsluitend smart mobility-maatregelen worden de opgaven op het gebied van doorstroming en verkeersveiligheid op het traject onvoldoende aangepakt. Daarom bestaat het alternatief uit een combinatie van maatregelen.
Het voorkeursalternatief bestaat uit:
– Een pakket korte termijn maatregelen gericht op verbeteren doorstroming en verkeersveiligheid bestaande uit kleine infrastructurele maatregelen en smart mobility maatregelen.
– Een (2x3) capaciteitsuitbreiding van Leenderheide tot Geldrop, waarbij de noordbaan van Knooppunt Leenderheide tot Geldrop wordt uitgebreid met een weefvak en op de zuidelijke rijbaan een derde rijstrook wordt toegevoegd.
De verbreding wordt toekomstvast uitgevoerd door in het ontwerp rekening te houden met de mogelijkheid van het later doortrekken van een derde rijstrook richting Someren. Binnen SmartwayZ.NL wordt de verkeerskundige situatie op het netwerk in Zuid-Nederland gemonitord en geëvalueerd, specifiek betreffende de functie van de A67 in het (internationale) netwerk en regionale netwerk (de zogenaamde robuuste rand) voor Zuidoost Brabant. Op basis van de monitoring en evaluatie kunnen de betrokken partijen in het programma SmartwayZ.NL afwegen of en wanneer aanvullende maatregelen nodig zijn op de A67, of eventuele op andere plaatsen in het landelijke en/of regionale wegennet.
In de Ontwerp-Structuurvisie is nog geen keuze gemaakt voor de uitvoering van de aansluiting Geldrop. Bij de aansluiting zijn ruimtelijke beperkingen aanwezig. In de verdere planuitwerking worden voor de aansluiting varianten uitgewerkt waarover nog besluitvorming plaats moet vinden.
Financiën
Het voorkeursalternatief past binnen het beschikbaar budget. In het Programma SmartwayZ hebben rijk en regio voor dit project € 212 mln beschikbaar gesteld, waarvan € 55 mln afkomstig van de provincie Noord-Brabant, € 3 mln van de provincie Limburg en € 154 mln van het rijk.
In de Programmaraad SmartwayZ.NL is de afspraak gemaakt dat de infrastructurele en infragebonden maatregelen worden bekostigd uit de middelen die binnen SmartwayZ zijn gereserveerd voor de A67. Het maatregelpakket (korte en lange termijn) is geraamd op € 154 mln, waarvan € 6 mln niet weggebonden smart mobility maatregelen. Bij vaststellen van de definitieve Structuurvisie zal ik definitieve financiële afspraken maken en deze weergeven binnen de begroting en het MIRT overzicht. Hierover wordt u later geïnformeerd. Resterend budget voor de A67 wordt, conform eerder genoemde motie van het lid Remco Dijkstra c.s. (Kamerstuk 35 000 A, nr. 39), beschikbaar gehouden voor het programma SmartwayZ.NL.
In de Programmaraad SmartwayZ is afgesproken dat voertuiggebonden smart mobility maatregelen (geraamd € 6 mln) worden bekostigd met middelen uit bestaande middelen van de deelopgave Smart Mobility SmartwayZ.NL.
Procedure Structuurvisie en vervolg
Burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn middels publieksparticipatie bij deze verkenning betrokken. In de afgelopen periode is in diversie sessies gevraagd mee te denken. De gegeven reacties zijn zo goed als mogelijk verwerkt in de Ontwerp-Structuurvisie.
Ik ben voornemens de Ontwerp-Structuurvisie op 22 februari ter inzage te leggen. Een ieder heeft dan 6 weken de tijd een zienswijze in te dienen. Parallel aan de zienswijzenprocedure zal aan de commissie MER een advies over de plan-MER worden gevraagd. Na afronding van de zienswijzen procedure en het daaropvolgende besluitvormingsproces zal ik de definitieve voorkeursbeslissing nemen en de Definitieve Structuurvisie vast stellen.
Voor deze besluitvorming is het noodzakelijk dat een eventuele behandeling van de Ontwerp-Structuurvisie door de Kamer is afgerond. Indien de behandeling later plaatsvindt kan dit consequenties hebben voor de planning van het project.
Na vaststelling van de Structuurvisie wordt het voorkeursalternatief verder uitgewerkt in een ontwerp-Tracébesluit en een Tracébesluit. Naar aanleiding van de besluitvorming zal de planning worden herijkt.
Er wordt direct gestart met de voorbereiding van het pakket korte termijn maatregelen en Smart maatregelen waarmee de doorstroming en veiligheid worden verbeterd. De start van de uitvoering wordt voorzien in 2019–2020.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35147-1.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.