Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 december 2018
Bij de behandeling van de Wet Voortgang Energietransitie (VET) begin dit jaar is het
amendement van de leden Dik-Faber (ChristenUnie) en Jetten (D66) over het implementeren
van een systeem van full disclosure aangenomen (Kamerstuk 34 627, nr. 43). Omwille van een zorgvuldige implementatie waarbij marktpartijen voldoende gelegenheid
hebben om te voldoen aan de nieuwe wetgeving, moet ik u helaas mededelen dat de implementatie
van dit amendement pas mogelijk is vanaf 1 januari 2020.
Implementatie van full disclosure halverwege een kalenderjaar is complex, gelet op
de systematiek van het stroometiket. Dit zou voor consumenten, energieleveranciers
en de Autoriteit Consument en Markt een onnodig ingewikkelde situatie opleveren.
Per 1 januari 2019 zal wel een overgangsregeling in de vorm van vrijwillige full disclosure
in werking treden, waarmee het voor energieleveranciers mogelijk wordt om (een deel
van) hun stroometiket in 2019 te onderbouwen met grijscertificaten. Grijze elektriciteitsproducenten
kunnen deze certificaten op vrijwillige basis laten aanmaken bij CertiQ.
Toelichting
Directe aanleidingen van de vertraging zijn (1) het feit dat het noodzakelijk is gebleken
om het amendement technisch aan te passen om het in lijn te brengen met EU-regelgeving
en (2) dat voor de implementatie een aparte regeling moet worden ingericht op basis
van een herziene EU-richtlijn.
De technische wijziging betreft het mogelijk maken dat buitenlandse grijscertificaten
door Nederlandse leveranciers kunnen worden gebruikt ter onderbouwing van de elektriciteitslevering.
Het amendement van de leden Dik-Faber en Jetten voorzag hier niet in. Het is in strijd
met EU-regelgeving om de import van buitenlandse certificaten niet toe te staan.
Zoals ik eerder heb aangegeven (Kamerstuk 34 199, nr. 78) zal de implementatie van dit amendement moeten doorwerken in de lagere regelgeving.
Hiertoe komt er een aparte regeling. In de tussentijd is ook de richtlijn hernieuwbare
energie (RED II) herzien die van invloed is op de definities en uitwerking van het
amendement. Dit heeft meer tijd gekost dan begin dit jaar voorzien was.
Voordat tot invoering kan worden overgegaan wil ik de markt voldoende kunnen informeren
en eventuele praktische punten vanuit marktpartijen mee kunnen nemen in de regeling.
Het streven is om halverwege 2019 de regeling te publiceren, zodat er voldoende implementatietijd
is en er ruimte is voor een gedegen overgang tussen het systeem zonder en het systeem
met full disclosure per 1 januari 2020.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
E.D. Wiebes