Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag,31 mei 2018
Onlangs heeft uw Kamer een motie van de leden Bergkamp (D66) en Sazias (50PLUS) aangenomen
over gebruikelijke zorg in de Wmo 2015 en Zvw.1 In deze motie wordt de regering verzocht in overleg te treden met de Vereniging Nederlandse
Gemeenten (VNG), Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN) en Zorgverzekeraars
Nederland (ZN) om vast te stellen of er in de praktijk behoefte is aan meer handvatten
met betrekking tot het vaststellen wat gebruikelijke zorg is in de Wmo 2015 en Zvw
en, zo ja, hoe dit verbeterd kan worden, en over de uitkomsten van dit overleg uw
Kamer te infomeren voor 1 juni 2018.
Met deze brief informeer ik u over de uitvoering van deze motie.
In het kader van bovengenoemde motie heb ik contact gezocht met VNG, V&VN en Zorgverzekeraars
Nederland.
Wmo 2015
De Wmo 2015 schetst een kader betreffende maatschappelijke ondersteuning en laat binnen
dat kader een grote mate van beleidsruimte aan gemeenten.
De gedachte hierbij is dat de verschillen in behoeften en mogelijkheden variëren tussen
gemeenten. De Wmo 2015 bevat dan ook weinig algemene normen, maatwerk dient voorop te staan. Belangrijk uitgangspunt van de Wmo 2015
is passende ondersteuning van mensen in hun zelfredzaamheid en participatie. Passend
betekent in individuele gevallen afstemming op de kenmerken van de persoon en diens
situatie.
De Wmo 2015 bepaalt in artikel 1.1.1.2 wat onder gebruikelijke hulp dient te worden verstaan. Met inachtneming van deze
definitie is het aan gemeenten om in haar verordening nader invulling te geven aan
wat hieronder verstaan dient te worden.
Mede op basis van die invulling voert de gemeente het onderzoek uit om de beslissing
op een aanvraag te onderbouwen. Bij dit onderzoek dient de gemeente expliciet aandacht
te besteden aan gebruikelijk hulp die in de specifieke situatie in redelijkheid verwacht
mag worden van de echtgenoot, ouders of inwonende kinderen of andere huisgenoten van de cliënt. Gebruikelijke
hulp kan immers per persoon verschillen. Een zorgvuldig onderzoek en een gedegen afweging
is altijd vereist.
Navraag bij de VNG heeft uitgewezen dat gemeenten uit de voeten kunnen met de kaders
die de Wmo 2015 stelt. Een landelijk protocol gebruikelijke hulp zou teveel botsen
met het uitgangspunt van maatwerk. Er bestaat op dit moment dan ook geen behoefte
aan meer handvatten.
Zorgverzekeringswet
Uit het overleg met V&VN en ZN is gebleken dat voor het Zvw-pgb wel behoefte is aan
meer handvatten met betrekking tot het vaststellen wat gebruikelijke zorg is.
Deze partijen stellen voor om met Per Saldo en eventueel andere cliëntenorganisaties
en het Ministerie van VWS een factsheet gebruikelijke zorg voor volwassenen in de
Zvw te maken. Bij het opstellen hiervan kan gebruik worden gemaakt van beschikbare
documenten zoals de factsheet gebruikelijke zorg voor kinderen met een intensieve
zorgvraag in de Zvw, het protocol gebruikelijke zorg in de AWBZ en de beleidsregels
indicatiestelling (hoofdstuk gebruikelijke zorg) van het CIZ. Deze laatste twee documenten
hebben weliswaar geen betrekking op de Zvw, maar kunnen wel handvatten bieden voor
de nog op te stellen factsheet.
De verwachting is dat de nieuwe factsheet in het najaar gereed zal zijn en dan opgenomen
kan worden in de toolbox indicatieproces van V&VN die wijkverpleegkundigen kan helpen
bij het stellen van de indicatie. Ik zal uw Kamer in het najaar nader informeren over
de stand van zaken.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
H.M. de Jonge