Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 34104 nr. 130 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 34104 nr. 130 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 juni 2016
Hierbij doe ik u een afschrift van de brief aan de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) inzake het voorlopige budgettaire kader Wlz 2017 toekomen1. Via deze brief reageer ik tevens op het advies van de NZa over de toereikendheid van het budgettair kader Wlz in 2016. Dit advies treft u aan in de bijlagen2.
Met dit voorlopige budgettaire kader kunnen zorgkantoren en zorgaanbieders het proces voor de zorginkoop 2017 starten.
Ik ben verheugd dat ik u kan melden dat het kabinet ruimte heeft gevonden om ten opzichte van het Regeerakkoord extra middelen vrij te maken voor de langdurige zorg vanaf 2017. Hierdoor is het mogelijk geworden om de taakstelling op de Wlz van € 500 miljoen vanaf 2017 structureel terug te draaien. Dat betekent dat er in 2017 (en latere jaren) meer ruimte is voor zorgaanbieders om kwalitatief goede zorg te leveren waarmee kwetsbare cliënten beter in staat worden gesteld om het leven te leiden zoals zij dat willen. Het schrappen van de bezuiniging van € 500 miljoen wordt voor € 400 miljoen gedekt vanuit de algemene middelen. De resterende € 100 miljoen wordt gedekt met financiële meevallers op de VWS-begroting voor langdurige zorg. De lage rentestand voor de financiering van gebouwen leidt tot de voornaamste meevaller. Hiermee heb ik ook uw vraag beantwoord om duidelijkheid te verschaffen over de taakstelling voor volgend jaar in de Wlz (Handelingen II 2015/16, nr. 82, item 6).
In tabel 1 is te zien hoe de uitgaven aan de langdurige zorg zich vanaf 2016 ontwikkelen. Het gaat hierbij om de uitgaven aan het voormalige AWBZ-domein, aangevuld met de middelen voor huishoudelijke hulp. Hierbij is rekening gehouden met de meerjarige doorwerking van de maatregelen uit het regeerakkoord, de verzachtingen daarvan, de gereserveerde groeimiddelen en de (geraamde) loon- en prijsontwikkelingen.
bedragen in miljarden euro |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
---|---|---|---|---|---|
Wlz |
19,6 |
19,7 |
20,2 |
20,8 |
21,6 |
Wmo |
5,1 |
5,2 |
5,4 |
5,5 |
5,5 |
Zvw |
3,6 |
3,8 |
4 |
4 |
4,1 |
Overig1 |
1,4 |
1,4 |
1,4 |
1,4 |
1,4 |
Totaal uitgaven |
29,7 |
30,1 |
31 |
31,8 |
32,7 |
AWBZ-middelen overgeheveld naar Jeugdwet, eerstelijnsverblijf resp. begrotingen van VWS en V&J
In 2016 bedragen de totale uitgaven € 29,7 miljard. Mede door het structureel terugdraaien van de taakstelling op de Wlz van € 0,5 miljard stijgen ook in 2017 de uitgaven weer (€ 0,4 miljard). Naar verwachting nemen de uitgaven daarna verder toe tot € 32,7 miljard in 2020.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34104-130.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.