Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel I, onderdeel A, eerste onderdeel, wordt «kredietuitzettingen» vervangen
door: kapitaalvereisten.
B
In artikel I wordt na onderdeel E een onderdeel ingevoegd, luidende:
Ea
In artikel 3:17b, eerste lid, wordt na «entiteit voor risico-acceptatie» ingevoegd:,
kredietunie.
C
Artikel I, onderdeel K, wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste onderdeel komt te luiden:
1. In het eerste lid wordt in de alfabetische volgorde een onderdeel ingevoegd, luidende:
2. In het derde onderdeel wordt «clearinginstelling» vervangen door «clearinginstellingen»
en wordt «, kredietunie» vervangen door:, kredietunies.
D
Artikel I, onderdeel L, komt te luiden:
L
Aan artikel 3:63, eerste lid, wordt onder vervanging van de punt aan het slot door
een puntkomma een onderdeel toegevoegd, luidende:
Toelichting
In het oorspronkelijke wetsvoorstel waren samenloopbepalingen opgenomen met het oog
op de Implementatiewet richtlijn en verordening kapitaalvereisten.1 De eerste nota van wijziging2 heeft deze samenloopbepalingen geschrapt omdat de Implementatiewet richtlijn en verordening
kapitaalvereisten inmiddels was aangenomen.3 Daarbij is echter verzuimd om een aantal met deze samenloopbepalingen samenhangende
artikelen aan te passen. De onderdelen A, C, onderdeel 1, en D herstellen dit.
Onderdeel B voorziet in een invoeging van «kredietunie» in artikel 3:17b, dat per
1 april 2015 in werking zal treden.4 Op dit moment zijn alleen beleidsbepalers en interne toezichthouders van het overgrote
deel van de financiële ondernemingen in de Wft verplicht om de eed of belofte af te
leggen. In het oorspronkelijke wetsvoorstel is dit ook reeds geregeld voor kredietunies.
Vanaf 1 april wordt de verplichting om een eed of belofte af te leggen uitgebreid
naar een grotere groep van personen. Voor banken gaat de verplichting om de eed of
belofte af te leggen gelden voor alle medewerkers. Voor het overgrote deel van de
overige financiële ondernemingen in de Wft wordt de verplichting alleen uitgebreid
naar medewerkers wier werkzaamheden het risicoprofiel van de onderneming wezenlijk
(kunnen) beïnvloeden of die zich rechtstreeks bezighouden met het verlenen van financiële
diensten. De initiatiefnemers sluiten hiermee aan bij het regime dat geldt voor het
overgrote deel van de overige financiële ondernemingen in de Wft. Hierbij dient opgemerkt
te worden dat kredietunies geen financiële diensten verlenen en de groep van personen
die het risicoprofiel van een kredietunie wezenlijk (kunnen) beïnvloeden naar verwachting
in veel gevallen niet (veel) ruimer zal zijn dan de beleidsbepalers en interne toezichthouders.
Tot slot wordt opgemerkt dat leden van de kredietunie, ook wanneer zij geldverschaffer
zijn, niet onderworpen zijn aan de verplichting tot het afleggen van de eed of belofte.
Zij zijn immers niet werkzaam bij, of onder verantwoordelijkheid van, de kredietunie.
Hetzelfde geldt voor leden die voor andere leden als coach optreden.
Onderdeel C, onder 2, herstelt een technisch abuis.
Agnes Mulder Nijboer