33 199 Beleidsdoorlichting Veiligheid en Justitie

Nr. 3 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 oktober 2013

Bijgaand treft u de resultaten aan van het, conform de Regeling periodiek evaluatieonderzoek en beleidsinformatie 2006, uitgevoerde onderzoek met betrekking tot artikel 25.2 uit de begroting 2012 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (Kamerstuk 33 000 VI, nr. 2).1

Het betreft de volgende beleidsinstrumenten/onderwerpen:

  • Informatie Beleid Veiligheid: politie, brandweer, Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) en lokaal bestuur

  • Veilig door innovatie

  • Implementatie Europese en internationale verdragen

  • Misbruik alarmnummer 112.

Dit beleidsartikel valt sinds het aantreden van het Kabinet Rutte I op 14 oktober 2010 onder mijn verantwoordelijkheid. De volgende operationele beleidsdoelstelling van artikel 25.2 conform de begrotingsindeling 2012 staat centraal:

Het bevorderen van efficiënt en effectief gebruik van communicatie, informatie en technologie door de veiligheidspartners.

De beleidsdoorlichting gaat in op oud artikelonderdeel 25.2. In de huidige begrotingsindeling (Verantwoord Begroten) betreft het thema’s binnen de artikelonderdelen 31.3 en 36.2. Het andere onderdeel van het oude artikel 25 (artikelonderdeel 25.1) is volgens de programmering van beleidsdoorlichtingen doorgelicht in 2013 zoals te vinden in de tabel: Programmering beleidsdoorlichtingen in de begroting van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

Samenvatting

De doorlichting is in de bijlage bij deze brief opgenomen en bestrijkt de periode 2007 tot en met 2012 en is in mijn opdracht uitgevoerd door Capgemini Consulting2.

De volgende conclusies worden in het rapport getrokken:

  • 1. De uitvoering van de beleidsinstrumenten die vallen binnen de scope van artikel 25.2 uit de begroting 2012 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie heeft bijgedragen aan de realisatie van de beleidsdoelstelling. Echter, doordat de begrippen «bevorderen», «efficiënt» en «effectief» niet nader zijn geoperationaliseerd in prestatie-indicatoren voor drie instrumenten is het niet vast te stellen in welke mate deze bevordering van ICT heeft plaatsgevonden.

  • 2. Gesteld wordt echter dat op basis van de beschikbare documentatie en de interviews voor deze instrumenten wél een plausibele relatie is vast te stellen tussen de uitvoering van de beleidsinstrumenten en een aantal expliciet te noemen resultaten in het veiligheidsdomein. Genoemd worden de samenwerking tussen partners binnen en tussen de kolommen van het veiligheidsdomein; de vervanging van het Nationaal Noodnet door de Nood Communicatie Voorziening; voorts de innovatieprogramma’s, de implementatie van het verdrag van Prüm en ten slotte de koppeling van het Europol Informatie Systeem (EIS) aan de Basisvoorziening Opsporing (BVO) van het KLPD en een aantal regionale korpsen.

  • 3. Het misbruik van het alarmnummer is verminderd. Het streefcijfer voor het terugdringen van het misbruik van 50% is weliswaar nog niet bereikt, maar de ingezette daling van het aantal onterechte oproepen heeft bijgedragen aan een verbetering van de bereikbaarheid van de alarmcentrale 1-1-2 en daarmee aan een efficiëntere/effectievere communicatie. Daarnaast is er mede naar aanleiding van de aanbevelingen uit het rapport «1-1-2 onder de loep» door de Inspectie Veiligheid en Justitie en het Agentschap Telecom, een aantal maatregelen doorgevoerd om de stabiliteit en continuïteit van de 1-1-2 infrastructuur te verbeteren.

  • 4. Ten aanzien van het budgettaire verloop zijn er geen onvolkomenheden geconstateerd.

Samenvattend concludeert Capgemini Consulting dat de realisatie van de beleidsinstrumenten behorende bij beleidsartikel 25.2 plausibel heeft bijgedragen aan de realisatie van de beleidsdoelstelling.

Beleidsreactie

Ik onderschrijf de conclusies in het rapport. Het verheugt mij dat het plausibel is dat de uitvoering van de beleidsinstrumenten heeft bijgedragen aan «het bevorderen van efficiënt en effectief gebruik van communicatie, informatie en technologie door de veiligheidspartners».

Tegelijkertijd constateer ik dat stappen nodig zijn om meer inzicht te krijgen in de effectiviteit en de efficiëntie van het Informatiebeleid Veiligheid. Dat doe ik op de volgende wijzen. De doelen/resultaten van het Aanvalsprogramma Informatievoorziening zullen worden geoperationaliseerd en gebruikt bij de sturing, voortgangsbewaking en verantwoording. Een vergelijkbare systematiek wil ik hanteren in het kader van de voorbereiding van een Landelijke meldkamerorganisatie.

Hierna besteed ik aandacht aan een aantal specifieke onderwerpen.

Informatie Beleid Veiligheid (IBV)

Met het instrument Informatie Beleid Veiligheid (IBV) faciliteert het Ministerie van Veiligheid en Justitie de politie, brandweer, GHOR en het lokaal bestuur bij het bevorderen van een samenhangende informatiehuishouding en goede communicatie binnen en tussen deze disciplines.

Informatiebeleid Politie

De uitvoering van het Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie 2011–2014 is, zoals uw Kamer bekend, een van mijn topprioriteiten binnen dit instrument, waarmee ik de informatievoorziening (IV) en ICT bij de politie op orde wil brengen. De doelen van dit programma zijn concreet:

  • meer gebruiksgemak en grotere bruikbaarheid van systemen voor politiemensen;

  • minder uitval van systemen en verlies van gegevens;

  • meer en betere informatie-uitwisseling binnen de politie en tussen politie en partners;

  • meer flexibiliteit en toekomstvastheid van de informatievoorziening;

  • lagere kosten van de informatievoorziening en ICT, vooral op het terrein van beheer.

Een strakke en extern gevalideerde monitoringsystematiek «Samen naar succes» zorgt voor het goed kunnen volgen en bijsturen van de voortgang. Over de voortgang van dit programma doe ik uw Kamer, zoals toegezegd, halfjaarlijks een voortgangsrapportage toekomen. In april 2013 heb ik u de voortgangsrapportage over de tweede helft 2012 aangeboden. Dit programma is volop in uitvoering en inmiddels wordt het AVP geactualiseerd voor de periode 2014 – 2017. Ik zal hierbij de conclusies en aanbevelingen uit dit onderzoek betrekken. Ik verwacht het AVP 2014 – 2017 dit najaar aan uw Kamer te kunnen aanbieden.

Deze wijze van monitoring levert samen met periodieke beleidsevaluaties een goed inzicht in de effectiviteit van beleid.

Informatiebeleid brandweer, Ghor en lokaal bestuur

De beleidsdoorlichting laat zien dat de verschillende partijen binnen de rampenbestrijding en crisisbeheersing nauwer zijn gaan samenwerken en belangrijke stappen voorwaarts hebben gezet om te komen tot een eenduidige informatie-uitwisseling binnen deze keten. Deze lijn wil ik de komende jaren dan ook doorzetten. Daarbij merk ik op dat het onderwerp informatievoorziening meegenomen wordt in de evaluatie van de Wet Veiligheidsregio’s en dat de uitkomsten hiervan leidend zullen zijn voor de verdere inrichting van de (multidisciplinaire) informatievoorziening binnen de rampenbestrijding en crisisbeheersing. De evaluatieresultaten worden in september 2013 verwacht, waarna de kabinetsreactie eind 2013 volgt.

Misbruik alarmnummer 1-1-2

Het rapport laat zien dat er een zichtbare daling is van het aantal onterechte 1-1-2 telefoontjes (misbruik). De doelstelling om onder de gestelde norm van maximaal 50% misbruik te komen is in de onderzochte periode echter nog niet bereikt. Naast gevoerde campagnes om bewust misbruik terug te dringen wordt de aandacht gericht op het terugdringen dan wel onmogelijk maken van de zogeheten «simless calls». Hierover vindt op dit moment nog overleg plaats met de telecomproviders in Nederland. In 2012 heeft een aantal verstoringen in de 1-1-2 keten plaatsgevonden. Op mijn verzoek hebben de Inspectie V en J en het Agentschap Telecom een onderzoek uitgevoerd naar de opbouw en organisatie van het alarmnummer en de storingen in 2012. Graag verwijs ik u voor dit deel dan ook naar het rapport van de inspecties en de reactie van het kabinet hierop. Naar aanleiding van de aanbevelingen in dit rapport is in nauwe samenwerking met KPN een verbetertraject gestart om de continuïteit en stabiliteit van de 1-1-2 infrastructuur te kunnen garanderen. Inmiddels wordt de gehele 1-1-2 keten door het Network Operations Center(NOC) van KPN gemonitord om mogelijke verstoringen in een vroeg stadium te signaleren en maatregelen te treffen om de impact hiervan te beperken zodat geen 1-1-2 oproepen gemist kunnen worden.

Veilig door innovatie

Het beleidsinstrument (programma) Veilig door Innovatie beoogde nieuwe technologieën op te leveren die het presterend vermogen van de veiligheidspartners verhogen.

De beleidsdoorlichting laat zien dat er verschillende initiatieven zijn ontplooid om Nederland op een innovatieve manier veiliger te maken en bij te dragen aan het nog effectiever en efficiënter werken binnen de nationale veiligheidssector. Daarnaast hebben deze initiatieven geleid tot belangrijke samenwerkings- verbanden binnen de Gouden Driehoek (overheid, wetenschap en bedrijfsleven), die van enorme waarde zijn om ook de uitdagingen in de toekomst samen aan te kunnen. Daarbij zullen richting en samenhang in het innovatiebeleid van het Ministerie in de komende jaren verder worden versterkt.

Implementatie van Europese en internationale verdragen

Dit beleidsinstrument bestond ten tijde van de doorlichting uit drie componenten: het Verdrag van Prüm, de vervanging van de nationale component van het Schengen Informatie Systeem (SIS II) en de aansluiting van het Europol Informatie Systeem (EIS) aan de Basis Voorziening Opsporing (BVO) van de Nederlandse Politie.In het rapport staat dat oplevering van de nationale component van het Schengen Informatie Systeem (SIS II) is voorzien in 2013. Het verheugt me u te kunnen melden dat op 9 april jl. SIS II succesvol in gebruik is genomen, als vervanger van het huidige NSIS. De signaleringen zijn in SIS-II uitgebreid tot 14 categorieën waaronder vliegtuigen, containers en bootmotoren. Een paar krachtige functionaliteiten zijn het onderling kunnen linken van signaleringen en het kunnen toevoegen van binaire gegevens zoals vingerafdrukken en foto's. De nieuwe Nederlandse SIS-II toepassingen presteren goed en zonder problemen en hetzelfde wordt vernomen uit de andere lidstaten.

Ten slotte

Deze beleidsdoorlichting heeft betrekking heeft op communicatie, informatie en technologie in een gedeelte van de veiligheidsketen. Dat betekent dat eveneens belangrijke onderwerpen zoals C-2000 en GPS (Geïntegreerd Proces Systeem) die met andere beleidsartikelen worden gerealiseerd, buiten beschouwing zijn gebleven. Ontwikkelingen rond de effectiviteit en efficiency van dergelijke ICT systemen blijf ik echter, ten behoeve van het bevorderen van veiligheid, nauwgezet volgen.

De resultaten van deze beleidsdoorlichting zijn voor mij een extra ondersteuning om al ingezet beleid om het effectief en efficiënt gebruik van communicatie, informatie en technologie door veiligheidspartners in de gehele veiligheidsketen verder te verbeteren, voort te zetten.

De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten


X Noot
1

Van 2006 t/m 2012 geldt de thans vervallen RPE. Met ingang van 2013 geldt de herziene RPE 2013. De onderhavige beleidsdoorlichting is gepland in 2012, conform de Ontwerpbegroting 2012.

X Noot
2

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven