Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 december 2023
Op 30 oktober 2023 vond de Nationale Conferentie Duurzame Mobiliteit plaats, georganiseerd
door mijn ministerie. De conferentie had als thema «De Bloeiende Stad»; dit is precies
waar ik samen met vele andere partijen naartoe werk. Tijdens de conferentie heb ik
drie overeenkomsten met overheden, netbeheerders, brancheorganisaties en andere partijen
ondertekend. Hieronder informeer ik de Kamer over de drie overeenkomsten.
Samenwerkingsovereenkomst Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2
De Samenwerkingsovereenkomst Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2 is een voortzetting
van de samenwerking tussen provincies, gemeenten, netbeheerders en het ministerie.
In de overeenkomst hebben we afspraken gemaakt over de uitrol van laadinfrastructuur
voor personen-, bestel- en vrachtvoertuigen. Ook kijken we vooruit door afspraken
te maken over de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrisch bouwmaterieel, elektrische
scheepvaart en elektrische autobussen. Het doel van betrokken partijen is de realisatie
van een landelijk dekkend laadnetwerk voor verschillende modaliteiten. Samen werken
we voor alle modaliteiten een definitie van een landelijk dekkend laadnetwerk uit,
maken we prognoses, realiseren we laadinfrastructuur en monitoren we de voortgang.
We gaan intensief samenwerken om de uitrol te versnellen en sneller te kunnen handelen
bij uitdagingen als netcapaciteit.
Afsprakenkader Emissieloos Touringcarvervoer
Samen met Koninklijk Nederlands Vervoer, de Koninklijke RAI Vereniging en de gemeenten
Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Utrecht heb ik het Afsprakenkader emissieloos touringcarvervoer
ondertekend. Hiermee bevestigen wij de gezamenlijke intentie om de transitie naar
emissieloze touringcars op gang te brengen. Wij willen koplopers de komende jaren
ondersteunen bij het experimenteren met deze voertuigen. Daarom bereid ik een aanschafsubsidie
voor emissieloze touringcars voor. Daarnaast is het mijn bedoeling dat zij ook gebruik
kunnen maken van de subsidieregelingen voor de stimulering van waterstof in mobiliteit
en private laadinfrastructuur die in ontwikkeling zijn.
Intentieovereenkomst Centraal Loket ontheffing zero-emissiezones
In de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek heeft mijn voorganger met gemeenten en brancheorganisaties
afgesproken samen aan een zo uniform mogelijk ontheffingensysteem voor zero-emissiezones
te werken, bij voorkeur door een gezamenlijk loket. Om de totstandkoming van dit centrale
loket te faciliteren heb ik de intentieovereenkomst Centraal Loket ontheffingen zero-emissiezones
ondertekend samen met de RDW en Servicehuis Parkeer- en Verblijfrechten (SHPV), als
beoogde uitvoerders van het loket, en gemeenten. De teller staat inmiddels op dertig
gemeenten die een zero-emissiezone gaan invoeren. De invoering van de zero-emissiezones
vraagt veel van de ondernemers. Niet alle ondernemers zullen in staat zijn om al meteen
de overstap naar emissieloze alternatieven te maken. Het instellen van een instantie
die ontheffingen centraal afhandelt, is een bewezen aanpak vanuit de ervaringen met
milieuzones. Een centraal loket voor ontheffingen maakt het werk behapbaar voor de
gemeenten en eenduidig voor de weggebruikers en ondernemers. Ook vermindert het de
administratieve lasten voor beiden. Ik ben blij dat RDW na een uitvoeringstoets tot
de conclusie is gekomen dat zij het loket mag, kan en wil uitvoeren. Ik zal de RDW
opdracht geven om het centraal loket nu ook te bouwen en te beheren, in lijn met de
afspraken die zijn gemaakt in de intentieovereenkomst.
Door het ondertekenen van deze overeenkomsten draag ik samen met partijen bij aan
de transitie richting duurzame mobiliteit. Zo blijven onze steden aantrekkelijke ontmoetingsplaatsen
voor wonen, werken en recreëren.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen