32 813 Kabinetsaanpak Klimaatbeleid

31 305 Mobiliteitsbeleid

Nr. 1318 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 december 2023

Op 30 oktober 2023 vond de Nationale Conferentie Duurzame Mobiliteit plaats, georganiseerd door mijn ministerie. De conferentie had als thema «De Bloeiende Stad»; dit is precies waar ik samen met vele andere partijen naartoe werk. Tijdens de conferentie heb ik drie overeenkomsten met overheden, netbeheerders, brancheorganisaties en andere partijen ondertekend. Hieronder informeer ik de Kamer over de drie overeenkomsten.

Samenwerkingsovereenkomst Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2

De Samenwerkingsovereenkomst Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2 is een voortzetting van de samenwerking tussen provincies, gemeenten, netbeheerders en het ministerie. In de overeenkomst hebben we afspraken gemaakt over de uitrol van laadinfrastructuur voor personen-, bestel- en vrachtvoertuigen. Ook kijken we vooruit door afspraken te maken over de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrisch bouwmaterieel, elektrische scheepvaart en elektrische autobussen. Het doel van betrokken partijen is de realisatie van een landelijk dekkend laadnetwerk voor verschillende modaliteiten. Samen werken we voor alle modaliteiten een definitie van een landelijk dekkend laadnetwerk uit, maken we prognoses, realiseren we laadinfrastructuur en monitoren we de voortgang. We gaan intensief samenwerken om de uitrol te versnellen en sneller te kunnen handelen bij uitdagingen als netcapaciteit.

Afsprakenkader Emissieloos Touringcarvervoer

Samen met Koninklijk Nederlands Vervoer, de Koninklijke RAI Vereniging en de gemeenten Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Utrecht heb ik het Afsprakenkader emissieloos touringcarvervoer ondertekend. Hiermee bevestigen wij de gezamenlijke intentie om de transitie naar emissieloze touringcars op gang te brengen. Wij willen koplopers de komende jaren ondersteunen bij het experimenteren met deze voertuigen. Daarom bereid ik een aanschafsubsidie voor emissieloze touringcars voor. Daarnaast is het mijn bedoeling dat zij ook gebruik kunnen maken van de subsidieregelingen voor de stimulering van waterstof in mobiliteit en private laadinfrastructuur die in ontwikkeling zijn.

Intentieovereenkomst Centraal Loket ontheffing zero-emissiezones

In de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek heeft mijn voorganger met gemeenten en brancheorganisaties afgesproken samen aan een zo uniform mogelijk ontheffingensysteem voor zero-emissiezones te werken, bij voorkeur door een gezamenlijk loket. Om de totstandkoming van dit centrale loket te faciliteren heb ik de intentieovereenkomst Centraal Loket ontheffingen zero-emissiezones ondertekend samen met de RDW en Servicehuis Parkeer- en Verblijfrechten (SHPV), als beoogde uitvoerders van het loket, en gemeenten. De teller staat inmiddels op dertig gemeenten die een zero-emissiezone gaan invoeren. De invoering van de zero-emissiezones vraagt veel van de ondernemers. Niet alle ondernemers zullen in staat zijn om al meteen de overstap naar emissieloze alternatieven te maken. Het instellen van een instantie die ontheffingen centraal afhandelt, is een bewezen aanpak vanuit de ervaringen met milieuzones. Een centraal loket voor ontheffingen maakt het werk behapbaar voor de gemeenten en eenduidig voor de weggebruikers en ondernemers. Ook vermindert het de administratieve lasten voor beiden. Ik ben blij dat RDW na een uitvoeringstoets tot de conclusie is gekomen dat zij het loket mag, kan en wil uitvoeren. Ik zal de RDW opdracht geven om het centraal loket nu ook te bouwen en te beheren, in lijn met de afspraken die zijn gemaakt in de intentieovereenkomst.

Door het ondertekenen van deze overeenkomsten draag ik samen met partijen bij aan de transitie richting duurzame mobiliteit. Zo blijven onze steden aantrekkelijke ontmoetingsplaatsen voor wonen, werken en recreëren.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen

Naar boven