Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 juni 2022
Ik ben met veel partijen al jaren bezig om het wagenpark van Nederland schoner te
maken. Dat is nodig om onze klimaatdoelen te halen, maar ook voor het terugdringen
van stikstof en luchtvervuiling. Ik werk daar op veel manieren aan. Een van de zaken
waarop ik inzet, is om beter te handhaven dat auto's die al in ons land rijden, aan
de geldende milieueisen voldoen. Het gaat dan in het bijzonder om controle van de
emissies in de APK. Om deze controle te verbeteren wordt een nieuwe APK-test ingevoerd
voor controle van de werking van roetfilters van dieselauto’s. Een goed werkend roetfilter
vangt vrijwel alle dieseldeeltjes af. Bij een defect of verwijderd roetfilter is dit
niet het geval. Nederland is één van de landen die deze nieuwe test als eerste invoert.
Voor uitvoering van deze nieuwe test hebben APK-bedrijven een nieuw meetinstrument
nodig, te weten een teller voor meting van het aantal roetdeeltjes in de uitlaat van
een auto. Via de Stichting Overlegorgaan APK (SO-APK)1 bereikte mij echter het bericht dat een groot deel van de fabrikanten/leveranciers
van deeltjestellers met vertraging kampt bij de uitlevering van deeltjestellers aan
APK-bedrijven. Om grote verstoringen bij APK-bedrijven en voertuigeigenaren te vermijden,
verzoekt de SO-APK om uitstel van de invoering van de deeltjestest met 6 maanden.
De RDW adviseert ook tot dit uitstel omdat op dit moment onvoldoende deeltjestellers
zijn uitgeleverd. Bijgevoegd zijn de brief van de SO-APK van 10 juni 2022 en de brief
van de RDW van 13 juni 2022 waarin bovenstaand advies wordt gedaan2.
APK-bedrijven hebben de vrije keuze om een deeltjesteller aan te schaffen. Alleen
bedrijven die over een deeltjesteller beschikken kunnen na invoering van de nieuwe
test dieselauto’s met roetfilter blijven keuren. In totaal zijn er ca. 9769 APK-bedrijven
met een erkenning op dieselauto’s te keuren. Op basis van een door de RAI-vereniging
uitgevoerde enquête is gebleken dat 7318 APK-bedrijven een deeltjesteller hebben besteld
en dat naar verwachting 4292 deeltjestellers op tijd zijn uitgeleverd. Volgens opgave
van de RDW waren op 10 juni 2022 nog maar 2238 deeltjestellers geregistreerd in het
systeem voor registratie van APK-meetmiddelen (RME). De RDW heeft aangegeven dat dit
aantal onvoldoende is om de nieuwe APK test goed te kunnen uitvoeren.
De vertraging in de uitlevering van deeltjestellers aan APK-garagebedrijven is de afgelopen maanden ontstaan door leveringsproblemen van benodigde onderdelen
voor de productie van deeltjesteller. Deze componenten zijn onder andere vanuit China
afkomstig. Op zich zijn er wel veel fabrikanten die met de productie van APK-deeltjestellers
bezig zijn. Het afgelopen jaar heeft het Nederlands Meetinstituut NMi elf typegoedkeuringen
voor APK-deeltjestellers afgegeven. Dit grote aantal laat zien dat fabrikanten verwachten
dat er een wereldwijde markt voor de nieuwe APK-meetinstrument zal ontstaat. Ook hebben
meer APK-bedrijven dan verwacht een deeltjesteller besteld zodat ze dieselauto’s met
roetfilter kunnen blijven keuren.
Ik vind de te verwachten gevolgen voor de betrokken automobilisten en APK-bedrijven
onwenselijk en ben daarom bereid gehoor te geven aan de oproep van de SO-APK partijen
en de RDW om de inwerkingtreding uit te stellen tot 1 januari 2023. De SO-APK heeft
aangegeven dat het merendeel van de door APK-bedrijven bestelde deeltjestellers dan
zijn uitgeleverd. Langer uitstel vind ik niet verantwoord gezien het nadelige effect
voor de luchtkwaliteit en de gezondheid. Door dit uitstel gaat al 20 à 30 duizend
kilogram fijnstofreductie van het structurele jaarlijkse effect van 120 duizend kilogram
verloren. Op korte termijn zal regelgeving in de Staatscourant worden gepubliceerd
om de nieuwe invoeringsdatum van 1 januari 2023 voor de APK-test voor controle van
roetfilters van dieselauto’s te formaliseren.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen