32 813 Kabinetsaanpak Klimaatbeleid

30 175 Luchtkwaliteit

Nr. 1054 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 juni 2022

Ik ben met veel partijen al jaren bezig om het wagenpark van Nederland schoner te maken. Dat is nodig om onze klimaatdoelen te halen, maar ook voor het terugdringen van stikstof en luchtvervuiling. Ik werk daar op veel manieren aan. Een van de zaken waarop ik inzet, is om beter te handhaven dat auto's die al in ons land rijden, aan de geldende milieueisen voldoen. Het gaat dan in het bijzonder om controle van de emissies in de APK. Om deze controle te verbeteren wordt een nieuwe APK-test ingevoerd voor controle van de werking van roetfilters van dieselauto’s. Een goed werkend roetfilter vangt vrijwel alle dieseldeeltjes af. Bij een defect of verwijderd roetfilter is dit niet het geval. Nederland is één van de landen die deze nieuwe test als eerste invoert.

Voor uitvoering van deze nieuwe test hebben APK-bedrijven een nieuw meetinstrument nodig, te weten een teller voor meting van het aantal roetdeeltjes in de uitlaat van een auto. Via de Stichting Overlegorgaan APK (SO-APK)1 bereikte mij echter het bericht dat een groot deel van de fabrikanten/leveranciers van deeltjestellers met vertraging kampt bij de uitlevering van deeltjestellers aan APK-bedrijven. Om grote verstoringen bij APK-bedrijven en voertuigeigenaren te vermijden, verzoekt de SO-APK om uitstel van de invoering van de deeltjestest met 6 maanden. De RDW adviseert ook tot dit uitstel omdat op dit moment onvoldoende deeltjestellers zijn uitgeleverd. Bijgevoegd zijn de brief van de SO-APK van 10 juni 2022 en de brief van de RDW van 13 juni 2022 waarin bovenstaand advies wordt gedaan2.

APK-bedrijven hebben de vrije keuze om een deeltjesteller aan te schaffen. Alleen bedrijven die over een deeltjesteller beschikken kunnen na invoering van de nieuwe test dieselauto’s met roetfilter blijven keuren. In totaal zijn er ca. 9769 APK-bedrijven met een erkenning op dieselauto’s te keuren. Op basis van een door de RAI-vereniging uitgevoerde enquête is gebleken dat 7318 APK-bedrijven een deeltjesteller hebben besteld en dat naar verwachting 4292 deeltjestellers op tijd zijn uitgeleverd. Volgens opgave van de RDW waren op 10 juni 2022 nog maar 2238 deeltjestellers geregistreerd in het systeem voor registratie van APK-meetmiddelen (RME). De RDW heeft aangegeven dat dit aantal onvoldoende is om de nieuwe APK test goed te kunnen uitvoeren.

De vertraging in de uitlevering van deeltjestellers aan APK-garagebedrijven is de afgelopen maanden ontstaan door leveringsproblemen van benodigde onderdelen voor de productie van deeltjesteller. Deze componenten zijn onder andere vanuit China afkomstig. Op zich zijn er wel veel fabrikanten die met de productie van APK-deeltjestellers bezig zijn. Het afgelopen jaar heeft het Nederlands Meetinstituut NMi elf typegoedkeuringen voor APK-deeltjestellers afgegeven. Dit grote aantal laat zien dat fabrikanten verwachten dat er een wereldwijde markt voor de nieuwe APK-meetinstrument zal ontstaat. Ook hebben meer APK-bedrijven dan verwacht een deeltjesteller besteld zodat ze dieselauto’s met roetfilter kunnen blijven keuren.

Ik vind de te verwachten gevolgen voor de betrokken automobilisten en APK-bedrijven onwenselijk en ben daarom bereid gehoor te geven aan de oproep van de SO-APK partijen en de RDW om de inwerkingtreding uit te stellen tot 1 januari 2023. De SO-APK heeft aangegeven dat het merendeel van de door APK-bedrijven bestelde deeltjestellers dan zijn uitgeleverd. Langer uitstel vind ik niet verantwoord gezien het nadelige effect voor de luchtkwaliteit en de gezondheid. Door dit uitstel gaat al 20 à 30 duizend kilogram fijnstofreductie van het structurele jaarlijkse effect van 120 duizend kilogram verloren. Op korte termijn zal regelgeving in de Staatscourant worden gepubliceerd om de nieuwe invoeringsdatum van 1 januari 2023 voor de APK-test voor controle van roetfilters van dieselauto’s te formaliseren.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen


X Noot
1

In de SO-APK hebben alle bij de APK betrokken partijen, waaronder RAI-Vereniging, BOVAG, ANWB en TLN, zitting.

X Noot
2

Zie bijlagen

Naar boven