Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32625 nr. 15 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32625 nr. 15 |
Ontvangen 7 juni 2011
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
In artikel II wordt na onderdeel R een onderdeel ingevoegd, luidende:
Ra
Artikel 11.33, zesde lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. De aanhef komt te luiden:
6. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden nadere regels gesteld omtrent:.
2. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel c door een puntkomma wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
d. de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de periodieke toetsing en actualisatie van de meet- en rekenvoorschriften
II
In artikel III wordt na onderdeel F een onderdeel ingevoegd, luidende:
G
In artikel 21.6, vierde lid, wordt na «10.61, eerste lid,» ingevoegd: 11.33, zesde lid,.
Artikel 11.33 bevat algemene regels voor het akoestisch onderzoek. Dit onderzoek wordt gebaseerd op gestandaardiseerde meet- en rekenvoorschriften welke worden uitgewerkt in een ministeriële regeling.
Het is wenselijk dat deze voorschriften periodiek worden getoetst en geactualiseerd. In de nota naar aanleiding van het verslag bij de invoeringswet staat dat de wijze waarop vorm zal worden gegeven aan de periodieke actualisatie zal worden vastgelegd in een ministeriele regeling. Het vaststellen en wijzigen van meet- en rekenvoorschriften dient zorgvuldig te gebeuren. Voor voldoende draagvlak bij burgers dient de betrouwbaarheid hiervan te worden geborgd. Dit kan bijvoorbeeld door een onafhankelijke toetsing en controle metingen om de rekenmethode te valideren en actueel te houden.
Voor het zorgvuldig doorlopen van planprocessen is het wenselijk dat de voorschriften niet te vaak wijzigen en dat keuzes worden verantwoord. Een voorbeeld van een keuze in het meet- en rekenvoorschrift is het voornemen om voortaan de totale geluidbelasting te berekenen op basis van alle geluidbronnen van een beheerder in plaats van afzonderlijk per bron. Dit soort keuzes kunnen ook grote impact hebben voor burgers en voor de ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden voor gemeenten. Hierover leven nog grote zorgen bij gemeenten, zeker nu het wettelijke stelsel voor lokale geluidsbronnen (swung-2) nog niet is uitgewerkt.
Dergelijke hoofdlijnen van het reken- en meetvoorschrift lenen zich minder voor een ministeriele regeling. Daarom regelt dit amendement dat deze hoofdlijnen op het niveau van een algemene maatregel van bestuur worden geregeld met een voorhangprocedure zodat de Kamer hier desgewenst over kan spreken. De feitelijke meet- en rekenvoorschriften die daarvan zijn afgeleid kunnen wel op het niveau van een ministeriele regeling worden vastgelegd.
Wiegman-Van Meppelen Scheppink
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32625-15.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.