Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31200-XII nr. 78 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31200-XII nr. 78 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 april 2008
In mijn brief van 11 februari 2008 (Aanhangsel der Handelingen, vergaderjaar 2007–2008, nr. 1291), waarbij ik de vragen van de heer Cramer (ChristenUnie) beantwoordde, meldde ik u dat het nader onderzoek naar de ongevallen met landbouwvoertuigen over de periode 1997 t/m 2006 nog gaande was. Inmiddels is het gereed. Het rapport gaat hierbij1. Het behandelt de algemene ontwikkelingen van ongevallen met landbouwvoertuigen in relatie tot alle ongevallen en verschillende doorsneden van ongevallen met landbouwvoertuigen naar soort ongeval, manoeuvre, weg (wegbeheerder en snelheidslimiet ter plaatse), botspartner, veroorzaker van het ongeval en tijd van de dag.
De gegevens in het rapport zijn geselecteerd uit de databases van de Dienst Verkeer en Scheepvaart van Rijkswaterstaat op basis van politieregistratie. Over de periode vanaf 1996 is de registratiegraad voor verkeersdoden gemiddeld 93%, voor ziekenhuisgewonden gemiddeld 60%. In afbeelding 3.2 van het rapport is de registratiegraad per jaar uitgewerkt. Daaruit valt te verklaren dat bijvoorbeeld over het jaar 2006 als aantal verkeersdoden in het rapport 730 wordt genoemd en niet de 811 uit de gepubliceerde slachtoffercijfers.
In het onderstaande heb ik gegevens over de aantallen slachtoffers, het aandeel van bestuurders van landbouwvoertuigen als veroorzaker van ongevallen en de leeftijden van de daarbij betrokken bestuurders van landbouwvoertuigen overgenomen.
1. Slachtoffers van ongevallen waarbij land- en bosbouwtrekkers zijn betrokken:
Jaar | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doden | 16 | 18 | 18 | 15 | 13 | 16 | 26 | 18 | 19 | 11 |
Gewonden | 314 | 270 | 333 | 239 | 270 | 254 | 250 | 235 | 230 | 232 |
De slachtoffers zijn voor het overgrote deel de verkeersdeelnemers die met het landbouwvoertuig in botsing kwamen. Het aantal doden bij ongevallen met landbouwvoertuigen blijkt sterk te fluctueren. Voor de uitschieters naar boven en beneden is geen verklaring te geven. Het aandeel doden als gevolg van een ongeval met een landbouwvoertuig bedraagt 1,8% van het totale aantal geregistreerde verkeersdoden, het aantal ziekenhuisgewonden 0,9%.
2. Geregistreerde ongevallen 1997–2006; aandeel bestuurder landbouwvoertuig als veroorzaker:
Afloop | Aantal ongevallen met een landbouwvoertuig | Aantal ongevallen veroorzaakt door een landbouwvoertuig | Percentage ongevallen veroorzaakt door een landbouwvoertuig |
---|---|---|---|
Dodelijke ongevallen | 165 | 89 | 53,9 |
Ziekenhuis ongevallen | 886 | 523 | 59,0 |
Overige ongevallen met gewonden | 1 232 | 741 | 60,1 |
Uitsluitend materiële schade | 13 150 | 9 367 | 71,2 |
Totaal ongevallen | 15 433 | 10 720 | 69,5 |
Het merendeel van de geregistreerde ongevallen is veroorzaakt door de bestuurder van het landbouwvoertuig. Daarbij neemt het percentage af naarmate de letselernst toeneemt.
3. Verdeling leeftijd bestuurders landbouwvoertuigen als veroorzakers ongeval:
Leeftijd | 16–17 | 18–24 | 25–34 | 35–49 | 50+ |
---|---|---|---|---|---|
Ongeval met doden | 5,8% | 25,6% | 24,4% | 27,9% | 16,3% |
Ongeval met ziekenhuis gewonden | 10,7% | 22,6% | 19,1% | 22,4% | 25,1% |
Ongeval met overige gewonden | 11,2% | 25,3% | 22,0% | 20,9% | 20,6% |
Totaal aantal ongevallen | 10,4% | 26,0% | 21,0% | 21,5% | 21,1% |
De grootte van de groepen verschilt. Dit in ogenschouw genomen, is het aandeel 16- en 17-jarigen groter dan het op het eerste gezicht lijkt. Het beslaat immers maar twee «jaargangen». Het is niettemin niet van dien aard dat het weren van deze leeftijdsgroep van de trekker een grote bijdrage zou leveren aan vermindering van het aantal ongevallen.
Tenslotte bericht ik u dat Veilig Verkeer Nederland het initiatief heeft genomen om de relatie verkeersveiligheid en landbouwtrekkers verder te bezien.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31200-XII-78.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.