Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 juli 2012
Tijdens het AO discriminatie op 17 april 2012 (Kamerstuk 30 950, nr. 43) heb ik toegezegd in gesprek te gaan met partijen die betrokken zijn bij de aanpak
van horecadiscriminatie. In deze brief informeer ik u over de uitkomsten van het rondetafelgesprek
dat over de aanpak heeft plaatsgevonden. Vervolgens zal ik ingaan op de manier waarop
deze rondetafel een vervolg kan krijgen.
Rondetafel
Op 14 juni 2012 heb ik gesproken met ondernemers, vertegenwoordigers van Koninklijke
Horeca Nederland, antidiscriminatiebureaus en een beveiligingsbedrijf. Doel van het
gesprek was knelpunten binnen de huidige aanpak te bespreken en de mogelijkheden tot
verbetering te verkennen.
In dit gesprek werd duidelijk dat horecadiscriminatie deel uitmaakt van een breder
veiligheidsvraagstuk. Veel ondernemers voelen zich in een spagaat gebracht. Enerzijds
willen ze niet discrimineren. Anderzijds willen ze de veiligheid in hun onderneming
waarborgen, in de wetenschap dat sommige groepen of combinaties van groepen het risico
op veiligheidsincidenten en ongewenst gedrag verhogen.
Gelet op het feit dat discriminatie onderdeel is van een bredere problematiek, stelden
de deelnemers dat meer en zwaardere sancties geen structurele oplossing vormen voor
discriminatie in de horeca. De deelnemers geven de voorkeur aan een aanpak gebaseerd
op zelfregulering die kan rekenen op draagvlak binnen de branche. Juist omdat veel
resultaat geboekt kan worden met maatregelen die niet wettelijk verplicht zijn, zoals
de Panels Deurbeleid, is dit draagvlak van belang. Voor ondernemers die structureel
en bewust de fout in gaan zijn harde maatregelen op zijn plaats.
Er bestaan reeds tal van mogelijkheden en goede initiatieven om discriminatie te bestrijden.
Op veel plaatsen in Nederland werken gemeenten, politie, horeca en antidiscriminatiebureaus
samen in Panels Deurbeleid om discriminatie aan te pakken. Daarnaast zijn convenanten
veilig uitgaan afgesloten. De samenwerking werpt al zijn vruchten af, maar er zijn
zeker mogelijkheden voor verbetering.
Tijdens het overleg is afgesproken te werken aan verspreiding van convenanten veilig
uitgaan en Panels Deurbeleid naar plaatsen in Nederland waar de betrokken partijen
nog niet gezamenlijk werken aan de aanpak van horecadiscriminatie. Om de werkwijze
van de panels te verbeteren, organiseren de antidiscriminatiebureaus een bijeenkomst
om ervaringen tussen Panels Deurbeleid uit te wisselen en de werkwijze te verbeteren.
De meldings- en aangiftebereidheid blijft als het gaat om horecadiscriminatie laag.
Dat bemoeilijkt de aanpak. De inzet van mystery guests of undercover-onderzoek werd
door de deelnemers niet gezien als oplossing voor deze lage meldingsbereidheid. De
inzet van mystery guests past niet in een aanpak die gebaseerd is op draagvlak en
samenwerking. De aanwezigen concludeerden dat undercover-onderzoek pas moet worden
ingezet als opsporingsmiddel om bij signalen van structurele discriminatie ondernemers
op heterdaad te betrappen.
Vervolg
Voor het kabinet is evident duidelijk dat het categorisch weren van bepaalde groepen
niet de oplossing mag zijn om de veiligheid in een onderneming te waarborgen. Ondernemers
die zich bij herhaling schuldig maken aan discriminatie moeten dan ook kunnen rekenen
op een passende sanctie.
Verbetering van de aanpak van horecadiscriminatie is mogelijk door bijvoorbeeld meer
bekendheid te geven aan goed werkende initiatieven en werkwijzen, de Panels Deurbeleid
meer bekendheid te geven, het sanctiepakket uit te breiden en oplossingen te bieden
voor de veiligheidsproblemen waar ondernemers mee te maken hebben. Ook het vergroten
van de meldingsbereidheid onder jongeren is van belang. De komende tijd zullen deze
en andere mogelijkheden nader verkend worden. In de najaarsbrief over discriminatie
zult u worden geïnformeerd over de uitwerking van de maatregelen die worden genomen
om discriminatie in de horeca terug te dringen.
De minister voor Immigratie, Integratie en Asiel,
G. B. M. Leers