Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 mei 2012
Uw Kamer heeft naar aanleiding van het rapport van de provincie Flevoland
(d.d. 11 april 2012) «analyse en scenario’s Oostvaarderswold», mij op 12 april verzocht
een toelichting te geven op:
Daarnaast heeft de commissie voor EL&I gevraagd aan te geven wanneer uitsluitsel te
verwachten is ten aanzien van de toekomst van het Oostvaarderswold in Flevoland. Dit
naar aanleiding van de uitspraken van de Raad van State en de bestuursrechter.
De provincie Flevoland heeft met het rapport «analyse en scenario’s Oostvaarderswold»,
een beeld willen schetsen van mogelijke oplossingen voor het Oostvaarderswold naar
aanleiding van de vernietiging het Provinciaal inpassingsplan door de Raad van State.
Het rapport schetst 3 denkrichtingen met daarbinnen 7 scenario’s. De scenario’s lopen
uiteen van ontmanteling van het project tot het realiseren van natuur in combinatie
met recreatie, zij het veel kleiner in oppervlakte dan de oorspronkelijk door de provincie
beoogde Robuuste verbinding. Ik constateer dat in alle scenario’s het oude plan voor
een Robuuste verbinding Oostvaarderswold van tafel is.
Ik wacht de besluitvorming van de provincie Flevoland over deze scenario’s en de verdere
afwikkeling van het Oostvaarderswold af. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij
de provincie Flevoland. Uiteraard moeten de alternatieven voor het Oostvaarderswold
passen binnen het onderhandelingsakkoord decentralisatie natuur d.d. 20 september
2011, de uitvoeringsafspraken bij onderhandelingsakkoord en aanvullende afspraken
van 7 december 2011 en de uitvoeringsafspraken van 10 februari 2012.
Uw Kamer vraagt naar de kosten van de alternatieven. In het onderhandelingsakkoord
is afgesproken dat harde juridische verplichtingen worden nagekomen. Een extra rijksbijdrage
buiten het Onderhandelingsakkoord is niet aan de orde. Ik ga er vanuit dat de afspraken
binnen het onderhandelingsakkoord het kader zijn waarbinnen de provincie tot besluitvorming
zal komen en dat dit in afstemming met IPO en de andere provincies zal plaatsvinden.
Op de vraag van mevrouw Lodders (VVD) kan ik over de Robuuste verbindingen in het
algemeen aangeven dat hiervoor dezelfde lijn geldt als voor Flevoland. Voor deze verbindingen
is niet langer rijksgeld beschikbaar. Dit is geconcretiseerd in de financiële afspraken
van het onderhandelingsakkoord. Enkel harde juridische verplichtingen worden nagekomen.
Provincies zijn verantwoordelijk voor herijking van de EHS binnen de kaders van het
Onderhandelingsakkoord, waarin prioriteit moet liggen bij internationale verplichtingen
(Natura 2000 en Kaderrichtlijn water). Afgesproken is dat de provincies de herijkte
EHS uiterlijk 1 juni 2013 planologisch begrenzen.
De staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, H. Bleker