30 825 Ecologische hoofdstructuur

Nr. 176 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN, LANDBOUW EN INNOVATIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 mei 2012

Uw Kamer heeft naar aanleiding van het rapport van de provincie Flevoland

(d.d. 11 april 2012) «analyse en scenario’s Oostvaarderswold», mij op 12 april verzocht een toelichting te geven op:

  • de reactie van het Rijk op de plannen van Flevoland voor het Oostvaarderswold;

  • het kabinetsbeleid ten aanzien van de Robuuste verbindingszones;

Daarnaast heeft de commissie voor EL&I gevraagd aan te geven wanneer uitsluitsel te verwachten is ten aanzien van de toekomst van het Oostvaarderswold in Flevoland. Dit naar aanleiding van de uitspraken van de Raad van State en de bestuursrechter.

De provincie Flevoland heeft met het rapport «analyse en scenario’s Oostvaarderswold», een beeld willen schetsen van mogelijke oplossingen voor het Oostvaarderswold naar aanleiding van de vernietiging het Provinciaal inpassingsplan door de Raad van State.

Het rapport schetst 3 denkrichtingen met daarbinnen 7 scenario’s. De scenario’s lopen uiteen van ontmanteling van het project tot het realiseren van natuur in combinatie met recreatie, zij het veel kleiner in oppervlakte dan de oorspronkelijk door de provincie beoogde Robuuste verbinding. Ik constateer dat in alle scenario’s het oude plan voor een Robuuste verbinding Oostvaarderswold van tafel is.

Ik wacht de besluitvorming van de provincie Flevoland over deze scenario’s en de verdere afwikkeling van het Oostvaarderswold af. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de provincie Flevoland. Uiteraard moeten de alternatieven voor het Oostvaarderswold passen binnen het onderhandelingsakkoord decentralisatie natuur d.d. 20 september 2011, de uitvoeringsafspraken bij onderhandelingsakkoord en aanvullende afspraken van 7 december 2011 en de uitvoeringsafspraken van 10 februari 2012.

Uw Kamer vraagt naar de kosten van de alternatieven. In het onderhandelingsakkoord is afgesproken dat harde juridische verplichtingen worden nagekomen. Een extra rijksbijdrage buiten het Onderhandelingsakkoord is niet aan de orde. Ik ga er vanuit dat de afspraken binnen het onderhandelingsakkoord het kader zijn waarbinnen de provincie tot besluitvorming zal komen en dat dit in afstemming met IPO en de andere provincies zal plaatsvinden.

Op de vraag van mevrouw Lodders (VVD) kan ik over de Robuuste verbindingen in het algemeen aangeven dat hiervoor dezelfde lijn geldt als voor Flevoland. Voor deze verbindingen is niet langer rijksgeld beschikbaar. Dit is geconcretiseerd in de financiële afspraken van het onderhandelingsakkoord. Enkel harde juridische verplichtingen worden nagekomen. Provincies zijn verantwoordelijk voor herijking van de EHS binnen de kaders van het Onderhandelingsakkoord, waarin prioriteit moet liggen bij internationale verplichtingen (Natura 2000 en Kaderrichtlijn water). Afgesproken is dat de provincies de herijkte EHS uiterlijk 1 juni 2013 planologisch begrenzen.

De staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, H. Bleker

Naar boven