29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan

Nr. 718 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 juni 2017

In 2012 is de Tijdelijke subsidieregeling stimuleren bundeling van goederenstromen voor vervoer op het spoor (Stcrt. 2012, nr. 8620) in het leven geroepen. Deze regeling vloeide voort uit het beleidskader spoorgoederenknooppunten (Kamerstuk 29 984, nr. 230). Het doel van de regeling was het verlagen van organisatorische en fysieke drempels ten einde bundeling van goederenstromen voor vervoer op het spoor te stimuleren. In de eerste tranche van de regeling is aan acht projecten subsidie toegekend, waarvan de laatste van deze acht projecten in 2016 is afgerond. Deze eerste tranche heb ik laten evalueren1.

De conclusie van de evaluatie is dat de regeling weliswaar in positieve zin heeft bijgedragen aan het oorspronkelijke doel, maar dat dit in beperkte mate heeft geleid tot structureel meer goederenvervoer op het spoor. Voor drie projecten geldt dat er structureel meer goederentreinen rijden, voor één project moet dit nog blijken. Het toekomstperspectief in de overige vier projecten is gering.

In dit licht ben ik van mening dat, alhoewel stimulering de organisatorische en fysieke drempels voor bundeling ten behoeve van spoorvervoer verlaagt, de regeling onvoldoende robuust resultaat oplevert. Ik heb derhalve besloten om geen tweede tranche van deze regeling open te stellen. Het restant van de voor een eventueel vervolg van de regeling gereserveerde middelen ad € 5,4 miljoen is bij Voorjaarsnota toegevoegd aan de vrije investeringsruimte spoor.

Het beleid voor spoorgoederenknooppunten blijft overigens onverkort mijn aandacht houden. Zo heb ik bijdragen toegezegd aan de ontwikkeling van de rail terminal in Venlo en – onder voorwaarden en samen met de Minister van Economische Zaken – de realisering van een rail terminal bij VDL Nedcar in Born.2 Verder bezie ik samen met de Provincie Gelderland nut en noodzaak van de Rail Terminal Gelderland.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
2

Zie: Aanhangsel Handelingen II 2016/17, nr. 1377, 13 maart 2017.

Naar boven