De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende, dat de Kamer in de motie-Cramer/Koopmans (31 305, nr. 114) heeft gevraagd om een integraal onderzoek voor het complete spoorsysteem (infrastructuur, beveiliging en treinen) naar mogelijkheden
voor verdere energiebesparing, inclusief een kosten-batenanalyse;
constaterende, dat NS een duurzaamheidsprogramma heeft uitgewerkt en ProRail een energiebesparingsplan, maar dat er geen sprake
is van een integraal plan met een kosten-batenanalyse;
constaterende, dat in het energiebesparingsplan van ProRail verschillende energiebesparingsopties zijn afgevallen omdat hiervan
geen recente onderzoeksgegevens beschikbaar zijn en omdat energiereductie bij deze opties niet het beslissingsargument tot
uitvoering vormt;
overwegende, dat het aanpassen van spoorbogen onnodig afremmen van treinen voorkomt en daarmee ook energie bespaart in gevallen
dat er geen sprake is van een vertraging en deze afgevallen maatregel daarmee bijdraagt aan de betrouwbaarheid van de dienstregeling;
constaterende, dat door ProRail nog niet in kaart is gebracht of teruglevering van energie ook mogelijk is naar het net in
plaats van alleen naar treinen;
verzoekt de regering de spoorpartijen (ProRail, NS en overige vervoerders) opdracht te geven tot een integraal energiebesparingsplan
te komen waarbij gekeken wordt naar het spoorsysteem als geheel en waarbij ook baten voor reizigers worden meegewogen in een
kosten-batenanalyse,
en gaat over tot de orde van de dag.