Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 29689 nr. 939 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 29689 nr. 939 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 november 2018
Hierbij bied ik u de Monitor Zorgverzekeringen 2018 van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) aan1. De NZa beschrijft hierin de ontwikkelingen van de zorgverzekeringsmarkt. Belangrijke constateringen zijn dat het aantal zorgverzekeraars in 2018 uitkomt op 23, vallend onder 10 concerns; dat het aantal modelpolissen is afgenomen van 58 naar 55 en dat de reserves van de verzekeraars zijn afgenomen doordat deze zijn ingezet om de premiestijging te beperken.
Daarnaast besteedt de bijgevoegde monitor uitgebreider aandacht aan de volgende drie actuele thema’s: 1) niet-gecontracteerde zorg, 2) het polisaanbod en 3) de adviesrol en zorgbemiddeling door zorgverzekeraars.
Niet-gecontracteerde zorg
Het thema niet-gecontracteerde zorg is actueel, omdat het aandeel niet-gecontracteerde zorg in bepaalde sectoren sterk toeneemt en omdat er diverse rechtszaken lopen. De NZa rapporteert over onderzoeken die door Arteria zijn gedaan en over gesprekken die zij met zorgverzekeraars heeft gevoerd over dit onderwerp. Daarnaast wordt ingegaan op recente jurisprudentie en handhavingverzoeken over niet-gecontracteerde zorg. Het kabinet informeert u in het najaar over de maatregelen ten aanzien van de groei van niet-gecontracteerde zorg.
Het polisaanbod
De NZa gaat in op het grote polisaanbod, waarvan veel polissen (nagenoeg) gelijk aan elkaar zijn. Enerzijds heeft dat te maken met modelpolissen die verzekeraars aanbieden die niet of nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn wat betreft soort polis (natura, restitutie) of keuzemogelijkheden van zorgaanbieders. Anderzijds heeft het grote polisaanbod te maken met collectiviteiten. De NZa geeft aan kritisch te zijn op de meerwaarde van collectiviteiten als er geen zorginhoudelijke afspraken tegenover de korting staan. Daarnaast heeft de NZa meer aandacht voor de informatieverplichting van zorgverzekeraars omtrent collectiviteiten, zodat het voor verzekerden eenvoudiger moet zijn collectieve verzekeringen te vergelijken met individuele polissen.
Voor het standpunt en de maatregelen ten aanzien van het polisaanbod verwijs ik u graag naar mijn brief van 27 juni jl. (Kamerstuk 29 689, nr. 917).
De adviesrol en zorgbemiddeling door zorgverzekeraars
Zorgverzekeraars verstrekken verschillende vormen van zorgadvies, waaronder wachtlijstbemiddeling. De NZa merkt op dat zorgverzekeraars met een goed werkende zorgbemiddeling een bijdrage kunnen leveren aan de vermindering van wachttijden. Ook ziet de NZa hier een belangrijke rol weggelegd voor huisartsen, omdat zij patiënten voor bemiddeling of advies voor de keuze van een zorgaanbieder naar de zorgverzekeraar kunnen doorverwijzen.
De Minister voor Medische Zorg, B.J. Bruins
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29689-939.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.