29 517 Veiligheidsregio’s

Nr. 207 BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 oktober 2021

Met deze brief informeer ik uw Kamer dat ik, mede op verzoek van het Veiligheidsberaad, het huidige Landelijke Crisis Management Systeem (LCMS) als landelijke voorziening aanduid ter ondersteuning van het netcentrisch samenwerken: de Landelijke Voorziening Crisisbeheersing (LVCb). LCMS wordt bij een ramp of crisis gebruikt door de betrokken partners, om via de doctrine netcentrisch werken hun onderlinge informatiedeling te faciliteren. In mijn brief van 6 september2019 over het rapport Gateway Review LCMS heb ik uw Kamer reeds van het voornemen daartoe op de hoogte gesteld.1

Landelijk Crisis Management Systeem en doctrine netcentrisch werken

Het LCMS wordt bij de bestrijding van een crisis gebruikt om informatie uit te wisselen en een gezamenlijk situationeel beeld op te bouwen. De doctrine netcentrisch werken wordt gebruikt door de partijen die van LCMS gebruik maken. In deze doctrine zijn afspraken gemaakt over de onderlinge samenwerking bij informatie-uitwisseling, o.a. welke informatie wordt uitgewisseld en hoe de juiste informatie bij de juiste personen terecht komt.

Landelijke Voorziening Crisisbeheersing

Het doel van het aanduiden van LCMS als landelijke voorziening is een breed gebruik te bevorderen. De kerngedachte is dat het door de bij de crisisbeheersing betrokken organisaties toepassen van dezelfde doctrine met bijbehorende ICT-ondersteuning bij de informatie-uitwisseling bijdraagt aan een effectievere crisisbeheersing. Dit past ook in de beweging naar meer gezamenlijkheid in de informatievoorziening zoals aangekondigd in het kabinetsstandpunt op de evaluatie van de Wet veiligheidsregio’s.2 Met de term landelijke voorziening geef ik aan dat LCMS op dit moment de centrale voorziening is die bij een ramp of crisis wordt gebruikt om de betrokken partijen bij hun informatievoorziening voor de gezamenlijke beeld-, oordeels- en besluitvorming te faciliteren. Het is tevens een oproep aan crisispartners om aansluiting op LCMS serieus te overwegen. Veel belangrijke crisispartners maken overigens al gebruik van LCMS. In die zin is het aanduiden als landelijke voorziening een logische stap en een bevestiging van het belang dat LCMS op dit moment heeft binnen de crisisbeheersing.

Heden heb ik een brief gestuurd aan de huidige gebruikers van LCMS om hen hiervan op de hoogte te stellen; in de komende tijd zal de LVCb breed bij de crisispartners onder de aandacht worden gebracht.

Opvolging aanbevelingen Gateway Review rapport LCMS

Bij mijn eerder genoemde brief van 6 september heb ik uw Kamer het Gateway Rapport LCMS aangeboden. De Gateway Review is gehouden om te onderzoeken of LCMS gereed was om als landelijke voorziening te gelden. Het Gateway Review rapport gaf aan dat LCMS op een aantal punten diende te worden doorontwikkeld. In het rapport werden daartoe aanbevelingen gedaan. De portefeuillehouder Informatievoorziening van het Veiligheidsberaad, de directie van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) en mijn ministerie hebben in een gezamenlijk traject opvolging gegeven aan de aanbevelingen. Bij dit traject zijn de crisispartners die LCMS gebruiken uitgebreid betrokken.

Resultaten

De veiligheidsregio’s en de andere crisispartners hebben een visie «netcentrisch werken en LCMS 2020–2025» vastgesteld. Deze visie geeft richting aan de wijze waarop het netcentrisch samenwerken en LCMS zich de komende jaren zullen ontwikkelen. Er is een nieuwe governance ingericht met een scherpe, heldere rolverdeling, die de vele partijen die van LCMS gebruik maken gelegenheid biedt om gezamenlijk verder vorm te geven aan het systeem. Deze partijen zijn samen opdrachtgever richting het IFV, dat als opdrachtnemer belast is met de daadwerkelijke doorontwikkeling en het beheer van het huidige LCMS. Voor de wijze van netcentrisch samenwerken zijn de gezamenlijke veiligheidsregio’s als eigenaar van de doctrine netcentrisch werken verantwoordelijk. Die rol doet recht aan de coördinerende verantwoordelijkheid van de veiligheidsregio’s in de crisisbeheersing. De veiligheidsregio’s betrekken hierbij de andere crisispartners die netcentrisch werken. Verder is een nieuwe financieringsmethodiek vastgesteld tussen de gebruikers, die aansluit bij de nieuwe governance. De aanbeveling om een marktverkenning uit te voeren, met als doel om te onderzoeken of een alternatief systeem beschikbaar is dat de huidige ICT-voorziening te zijner tijd zonder veel inspanningen en risico’s zou kunnen opvolgen, is uitgesteld gezien de snelle ontwikkelingen op het terrein van de crisisbeheersing op dit moment.

Bovenstaande resultaten bieden voor LCMS onder meer de nodige ruimte voor innovatie om als landelijke voorziening de komende jaren te laten blijven aansluiten bij de voortgaande ontwikkelingen in de crisisbeheersing. Verder kunnen nieuwe technieken flexibel worden ingepast en is LCMS gereed om een verder toenemend aantal partners te faciliteren.

Nieuwe ontwikkelingen in de crisisbeheersing

Met het opvolgen van de aanbevelingen uit de Gateway Review beschikken de crisispartners over een flexibele en toekomstbestendige voorziening voor de informatie-uitwisseling bij crisisbeheersing. Dit maakt flexibel aanpassen aan belangrijke ontwikkelingen die de komende tijd spelen op het terrein van de crisisbeheersing mogelijk.

Ik denk daarbij aan ontwikkelingen zoals de opvolging van het kabinetsstandpunt op de evaluatie van de Wet veiligheidsregio’s, meer specifiek ten aanzien van de elementen informatievoorziening en informatiemanagement, alsmede de ervaringen die zijn opgedaan met nieuwe vormen van crises, zoals de coronacrisis, de overstromingen in Limburg en langdurige droogte.

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus


X Noot
1

Kamerstuk 29 517, nr. 176.

X Noot
2

Kamerstuk 29 517, nr. 198.

Naar boven