Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 oktober 2014
Deze brief bevat de zakelijke inhoud van de aanwijzing die ik op grond van artikel
7 van de Wet marktordening gezondheidszorg (WMG) aan de Nederlandse Zorgautoriteit,
verder te noemen de zorgautoriteit, van plan ben te geven over de aanpassing van de
beschikbaarheidbijdrage voor Traumazorg voor zover het gaat om de kennisfunctie en
coördinatie van acute zorg (Regionaal Overleg Acute Zorg /ROAZ), Opleiden, trainen
en oefenen (OTO) en Traumazorg door mobiel medische teams (MMT) voor wat betreft het
onderdeel beschikbaar MMT.
Overeenkomstig artikel 8 van de WMG ga ik tot het geven van de aanwijzing niet eerder
over dan nadat dertig dagen zijn verstreken na verzending van deze brief.
Ik heb het voornemen om voor onderstaande vormen van zorg een aanvullende aanwijzing
te geven op de aanwijzing zoals geformuleerd in de Staatscourant van 12 december 2012
(Stcrt. 2012, nr. 26978).
Deze aanvulling betreft de nadere geactualiseerde afbakening van de beschikbaarheidbijdrage
Traumazorg voor zover het gaat om de kennisfunctie en coördinatie van acute zorg (Regionaal
Overleg Acute Zorg /ROAZ), Opleiden trainen en oefenen (OTO) en Traumazorg door mobiel
medische teams (MMT) voor wat betreft het onderdeel beschikbaar MMT.
1. Afbakening taken en activiteiten Acute Zorgnetwerken
In het bijgevoegde rapport van Landelijk Netwerk Acute Zorg met als titel «Bekostiging
Acute Zorgnetwerken» (29 juli 2014)1 is in hoofdstuk 2 (p. 8–16) met betrekking tot taken en bevoegdheden Acute zorgnetwerken
een indeling gemaakt naar Traumazorg, Acute Zorg, ROAZ en Voorbereiding op hulpverlening
bij opgeschaalde zorg. In de paragrafen 2.1 tot en met 2.4 is een heldere afbakening
van de taken aangegeven welke op pagina 16 is gecomprimeerd tot een overzichtelijk
schema met een verdeling naar wettelijke taken, activiteiten traumazorg en instrumenten
traumazorg. Deze beschrijving vormt de basis voor de afbakening en zal in de aanwijzing
aan de zorgautoriteit worden overgenomen. (bijlage 1)
2. Convenant OTO
De basis voor de afbakening van de beschikbaarheidbijdrage voor Opleiden, Trainen
en Oefenen ter voorbereiding op een ramp of crisis is het Convenant OTO uit 2008,
zoals ook in de voorhangbrief van 25 mei 2012 voor boven genoemde aanwijzing al is
vermeld (Kamerstuk 32 393, nr. 16). Het Convenant wordt aangevuld met de beleidsnotities betreffende» Het Landelijk
Beleidskader OTO»(2012) (bijlage 2)2 en het «Kwaliteitskader Crisisbeheersing en OTO» (2013) (bijlage 3)3. Deze beleidsnotities zijn in samenwerking met veldpartijen opgesteld door het Landelijk
netwerk Acute Zorg.
3. Mobiel medisch team (MMT).
De eerder omschreven afbakening van het Medisch Mobiel Team dient nog aangevuld te
worden met een nadere definiëring van een beschikbaar MMT team.
Dit betreft de situatie dat de vier parate MMT’s met helikopter aangevuld worden met
twee beschikbare voertuigen in Utrecht en Enschede. Het uitgangspunt voor de bereikbaarheid
is berekend aan de hand van responstijd van de MMT’s, de reistijdmodellen, het aantal
inwoners en geografisch niveau van postcodes. Bij de afweging om gebruik te maken
van twee beschikbare MMT’s speelt mee dat ondanks dat de beschikbare voertuigen een
uitruktijd van 25 minuten hebben, er een gebied is rond Utrecht tot 20 minuten responstijd
dat het snelst per voertuig te bereiken is door het beschikbaar MMT in Utrecht. Voor
Enschede geldt dit voor een gebied rond Enschede met een responstijd tussen 30 en
40 minuten. Deze responstijden per voertuig zijn korter dan die van een Nederlandse
helikopter. Ook is rekening gehouden met de situatie van de MMT-zorg in opschaling
en wanneer er geen helikopters kunnen vliegen.
Tenslotte
Ik hoop u met deze voorhangbrief voldoende te hebben geïnformeerd over de nadere en
geactualiseerde afbakening van bovengenoemde vormen van zorg.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
E.I. Schippers